ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

والیبال ایران چگونه المپیکی شد؟‌


محمود گودرزی وزیر ورزش در یادداشتی رسیدن والیبال ایران به المپیک را تحلیل کرد.

کاپ: محمود گودرزی وزیر ورزش در یادداشتی رسیدن والیبال ایران به المپیک را تحلیل کرد.

پیروزی های غرور آفرین تیم ملی والیبال ایران که منجر به صعود این تیم پس از 52 سال، به بازی های المپیک ریو شد، توانست ضمن شاد کردن ملت ایران، بذر امید را یکبار دیگر در دل یکایک مردم این مرز و بوم کاشته و به آن ها نوید روزهایی درخشان و پر ثمر را بدهد.بررسی عوامل و زمینه هایی که موجب بدست آوردن چنین پیروزی مهمی، که جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر حضور در المپیک، در جمع 8 تیم برتر جهان در این رشته قرار داده است، می تواند راهگشای کسب پیروزی های بیشتر و در سایر رشته های ورزشی باشد.

پیروزی های غرور آفرین تیم ملی والیبال ایران که منجر به صعود این تیم پس از 52 سال، به بازی های المپیک ریو شد، توانست ضمن شاد کردن ملت ایران، بذر امید را یکبار دیگر در دل یکایک مردم این مرز و بوم کاشته و به آن ها نوید روزهایی درخشان و پر ثمر را بدهد.

بررسی عوامل و زمینه هایی که موجب بدست آوردن چنین پیروزی مهمی، که جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر حضور در المپیک، در جمع 8 تیم برتر جهان در این رشته قرار داده است، می تواند راهگشای کسب پیروزی های بیشتر و در سایر رشته های ورزشی باشد.

موفقیت رشته های تیمی در سطح جهان، مانند اتفاقی که در والیبال کشورمان رخ داد، نیاز به ابزار هایی دارد که تا تمامی آن ها فراهم نباشد، موفقیتی در این سطح بدست نخواهد آمد.

عوامل موثر در موفقیت را اگر به دو دسته ی عوامل داخل فدراسیون ورزشی و دیگری عوامل خارج از فدراسیون تقسیم کنیم، هریک سهمی در این پیروزی ها به نسبت وزنشان خواهند داشت.فدراسیون والیبال طی سالیان متوالی توانسته است عوامل تاثیر گذار داخل فدراسون را بخوبی مدیریت کند.

اگر بطور خلاصه عوامل داخلی موثر را برشماریم می توان به برنامه ریزی بلند مدت در فدراسیون والیبال اشاره کرد. استعدادیابی همراه با مربیان نام آشنا و کم توقع مانند ولاسکو، کواچ و لوزانو دیگر عامل درونی این فدراسیون بوده که بخوبی مدیریت شده است.منابع مالی تامین شده نیز بخوبی پاسخگوی نیاز های مدیران،مربیان،بازیکنان و ... بوده است. سعی و تلاش مربیان و از جان مایه گذاشتن بازیکنان هم از دیگرعوامل پیروزی ها بشمار می رود.

از عوامل بیرون از فدراسیون که در پیروزی های چشمگیر تیم ملی والیبال موثر بوده اند را می توان بطور خلاصه برشمرد.

طبق آخرین مصاحبه رئیس فدراسیون والیبال که بر تمام مسائل مربوط به تیم ملی اشراف دارد، ایشان می گوید: حمایت های دولت، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، راه را برای کسب این پیروزی ها هموار کرد.

حمایت رئیس جمهوری از ورزش که در دولت تدبیر و امید همواره بدون تبلیغات و بهره گیری سیاسی از پیروزی ها، صورت گرفته است یکی از عوامل موثر در کسب پیروزی های والیبال بوده است.

با اینکه وزیر ورزش و جوانان همواره پیروزی ها را نتیجه زحمت بازیکنان و مربیان و فدراسیون مربوطه می داند و هیچگاه سهمی از پیروزی ها را برای خود نخواسته است اما نمی توان نگاه متوازن و غیر تبعیض آمیز ایشان را به رشته های مختلف ورزشی، در کسب پیروزی ها بی تاثیر دانست.همین نگاه متوازن توانسته است انگیزه رشته های مختلف از جمله والیبال را بالا برده و در کسب نتایج بهتر تلاش مضاعف داشته باشند. با اینکه وزیر ورزش و جوانان، خود علاقه ای به سفر های خارجی غیر لازم، ندارد اما برای حمایت از تیم والیبال در توکیو دو تن از معاونان خود را برای روحیه بخشی به تیم والیبال به توکیو اعزام می کند تا در کنار تیم باشند.

روابط کاری دوستانه و صادقانه وزارت ورزش و جوانان با فدراسیون ها از جمله فدراسیون والیبال، و عدم دخالت در امور آن ها، مشابه آنچه که در دولت گذشته معمولا وجود داشته است، نیز از عوامل تاثیر گذار در این موفقیت ها بوده است.تاکید وزیر در جلسات گروهی بر استفاده از مربیان تراز اول آشنا به امکانات کشور و کم توقع خارجی ولی عاشق مربی گری، نیز می تواند فدراسیون والیبال را به الگویی برای سایر رشته های ورزشی تبدیل کند.

محمود گودرزی

وزیر ورزش و جوانان


ویدیو مرتبط :
المپیکی های ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا والیبال ایران المپیکی می شود؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آیا والیبال ایران المپیکی می شود؟

تیم ملی والیبال ایران برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک، هشتم خردادماه تهران را به مقصد توکیو ترک خواهد کرد.

عصر ایران؛ تیم ملی والیبال ایران برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک، هشتم خردادماه تهران را به مقصد توکیو ترک خواهد کرد. این آخرین شانس شاگردان خولیو ولاسکو برای کسب سهمیه المپیک خواهد بود. تیم ایران در این رقابتها به مصاف تیم‌های ونزوئلا، صربستان، پورتوریکو، ژاپن، چین، کره‌جنوبی و استرالیا می رود تا شاید با برتری در این گروه پرچمدار المپیک لندن باشد.

 

در حالی که تنها 71 روز تا آغاز رقابتهای المپیک 2012 لندن باقی نمانده است، اما والیبالیست ها در همین زمان باقی مانده به گرفتن سهمیه المپیک خوشبین هستند. تیم ملی والیبال ایران که با قهرمانی در آسیا و حضور مقتدرانه اش در جام جهانی، انتظارات را تا حدی بالا برده است، حالا روزهای پرمشغله ای را برای زدن سهمیه پشت سر می گذارد.

 

رضا ابراهیمی، دستیار اول خولیو ولاسکو که در حال حاضر یکی از نزدیکترین افراد به سرمربی آرژانتینی تیم ملی است، معتقد است با تمام مشغله ها و بدبیاری هایی که تیم ملی اخیرا در دیدارهای تدارکاتی اش داشته است اما هنوز شانس المپیکی شدن را دارد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه هنوز مشکلاتی در تیم ملی والیبال وجود دارد به عصر ایران می گوید: شانس ایران برای راهیابی به المپیک بسیار بالاست. گفتگوی عصر ایران با رضا ابراهیمی در پیش روی شماست.

***

تمرینات تیم ملی چطور پیش می رود؟

در حال حاضر تیم ملی خوب تمرین می کند و همه بچه ها تلاش می کنند که در رقابت انتخابی بتوانند بهترین نتیجه و جواز حضور در المپیک لندن را کسب کنند. هرچند که آسیب دیدگی بازیکنان اصلی تیم ملی و لغو بازیهای تدارکاتی صدمه هایی را به تیم زده و نگرانی هایی را برای ایجاد کرده است اما درکل باید گفت شرایط تیم از همیشه بهتر است.

 

فدراسیون والیبال چندی پیش از آمدن تیم ملی کوبا و برگزاری بازی ها تدارکاتی خبر می داد، اما کوبایی ها نیامدند. مگر تیم ملی کوبا پیش از اعلام اسامی بازیکنانش به سفارت ایران نمی دانست که باید برای بازیهای انتخابی به آلمان سفر کند؟

متاسفانه در بازیهای انتخابی المپیک هیچکس تا لحظه آخر نمی داند که چه اتفاقی می افتد. تیم ملی کوبا قرار بود به برای انجام یک بازی تدارکاتی به ایران سفر کند که متوجه برگزاری رقابتهای انتخابی در آلمان شد و مجبور شد که به این کشور برود و من فکر می کنم تنها دلیل لغو سفر کوبایی ها به ایران همین باشد.

 

در مورد لغو سفر تیم ملی ایران به چک چطور؟ آیا فکر نمی کنید که تدارکاتی چک می توانست برای تیم ملی خیلی مفید باشد؟

چرا دقیقا همین طور است. بخصوص اینکه ولاسکو برنامه ریزی های زیادی برای بازی تیم ملی با تیم ملی هلند و چک داشت که البته اجرایی نشد و این ضربه های زیادی را به تیم زد. اما نمی توان کسی را مقصر دانست چون همان طور که شما هم می دانید، روند گرفتن ویزای شینگن سخت است بخصوص اینکه دعوتنامه صادر شده از کشور چک خیلی دیر به دست فدراسیون رسید و این باعث طولانی شدن زمان ویزادهی شد.

از طرفی هم طبق قوانین جدید دیگر ویزای محلی صادر نمی شود که این هم دلیلی بود برای طولانی شدن پروسه ویزادهی و درنهایت لغو سفر تیم ملی به چک.

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

با لغو این بازیها فدراسیون در فرصت باقیمانده چه برنامه ای را برای تیم ملی در نظر گرفته است؟

فدراسیون از دیروز مکاتبات خود را با کشورهایی چون مصر و پورتوریکو آغاز کرده است و به احتمال زیاد امروز باید جواب بدهند. به نظرم فدراسیون تمام تلاشش را برای انجام این سفرها انجام می دهد چون می داند که راهیابی تیم ملی والیبال ایران قطعا انقلاب بزرگی درتاریخ این رشته ایجاد خواهد کرد.

 

بر اساس تصمیمات آقای ولاسکو، تیم ملی والیبال بدون مربی ایرانی در مسابقات انتخابی المپیک شرکت می‌کند تا مترجم بتواند روی نیمکت بنشیند. به نظر شما این تصمیم می‌تواند به نتیجه گیری تیم ملی کمک کند یا نتیجه عکس خواهد داشت؟

در حال حاضر عملا آقای ولاسکو از "سی چلو" خواستند تا کارهای فنی تیم را انجام بدهند و این تصمیم ولاسکو بوده که  مترجم به جای مربی تیم روی نیمکت بنشیند. شاید اقای ولاسکو فکر می کردند که اینطوری راحت تر می توانند حرفهایشان را به بازیکنان انتقال دهند. اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد رفتن تیم ملی به المپیک است حال اینکه در چه شرایط و یا چه گروهی این سهمیه را کسب می کند، به نظرم مهم نیست.

 

بعد از برگزاری رقابتها در جام جهانی، کارشناسان معتقد بودند که تیم ملی در برخی از قسمت ها چون دریافت توپ های برگشتی ضعف هایی دارد. در این مدت چقدر از این ضعف ها برطرف شده است؟

برای رفع کامل همه ضعف ها می بایست یک پروسه طولانی طی شود و ما سعی کردیم پله پله جلو بریم و پله های پیشرفت را یکی یکی طی کنیم. آقای ولاسکو نقاط ضعف تیم را می دانند اما شاید به زمان بیشتری برای رفع کامل آنها نیاز داشته باشند. ما در توپ های برگشتی و دریافت های اول مشکل داشتیم و در این مدت روی این ضعف ها کار کردیم اما شاید باید بدانیم که جای حل این مشکلات تیم ملی نیست و این ضعف ها باید در باشگاهها بر طرف شوند.

 

شانس ایران برای المپیکی شدن چقدر است؟

به نظر من شانس ما برای کسب سهمیه بسیار بالاست و تیم بسیار خوب و زحمتکشی داریم. تیم ما خیلی جوان است و بازیکنان خوب کار می کنند چون امید زیادی دارند. امیدوارم در زمان باقی مانده تا انتخابی بتوانیم همه ضعف ها و کم و کاستیها را نیز برطرف کنیم تا طلسم والیبال ایران برای راهیابی به المپیک را بشکنیم. المپیکی شدن آرزوی همه والیبالیست های ایران است./عصرایران