ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

نقاط قوت و ضعف تیم‌ ملی فوتبال


تیم‌ملی فوتبال ایران گام دوم را در مرحله نخست مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨ محکم برداشت تا فشارهای ایجاد شده بابت توقف برابر ترکمنستان از روی تیم کی‌روش برداشته شود.

روزنامه شهروند: تیم‌ملی فوتبال ایران گام دوم را در مرحله نخست مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨ محکم برداشت تا فشارهای ایجاد شده بابت توقف برابر ترکمنستان از روی تیم کی‌روش برداشته شود. زدن ٦ گل به گوام و چند تغییر در ترکیب تیم‌ملی که تاثیرش در زمین مشخص بود،‌ باعث شد تا اکثر کارشناسان نقشه کی‌روش برای رسیدن به مراحل بعدی را مثبت بدانند،‌ اگرچه همچنان نقاط ضعفی هم در ترکیب این تیم دیده می‌شود. حالا یوزهای ایرانی با یک‌روز استراحت باید راهی هند شوند تا در این کشور دومین پیروزی خود را جشن گرفته و با خیالی راحت به راه خود ادامه دهند.

سورپرایزهای کی‌روش

مثل چند بازی اخیر این بار هم کی‌روش در ترکیب تیمش سورپرایزهایی داشت. حضور علیرضا بیرانوند درون دروازه باعث شد برای اولین‌بار پس از جام‌جهانی در یک بازی رسمی علیرضا حقیقی نیمکت‌نشین شود. در خط دفاعی همه در انتظار حضور یک بازیکن جدید در پست دفاع چپ بودند اما کی‌روش ترجیح داد حاج‌صفی تازه لژیونرشده را یک خط عقب‌تر بیاورد و در این پست بازی بدهد. در خط میانی نیز به نظر می‌رسد امید ابراهیمی با نمایش درخشان خود در ترکیب استقلال توانسته جای نکونام را بگیرد. وحید امیری نیز در سمت چپ خط‌ هافبک جانشین حاج‌صفی شده بود و البته سورپرایز اصلی کی‌روش حضور مهدی طارمی در کنار آزمون در خط حمله بود که این زوج توانستند ٤گل را برای ایران به ارمغان بیاورند. از کنار نام مهدی ترابی هم نباید گذشت که به‌عنوان یک جوان وارد زمین شد و در سومین بازی ملی‌اش دومین گل خود را به ثمر رساند.

٦ گل کافی بود؟

زدن ٦ گل به گوام در شرایطی که خیلی‌ها این دیدار را برای تیم‌ملی خطرناک می‌دانستند،‌ تقریبا مردم را راضی کرد اما این پیروزی هم باعث نشد تا ایران بعد از ٢ بازی به صدر جدول گروه D برسد. عمان که روز پنجشنبه توانست ترکمنستان را ٣ بر یک از پیش رو بردارد، با ٦ امتیاز در صدر قرار گرفته و پس از آن نیز گوام با ٦ امتیاز از ٣ بازی در رده دوم است. ایران با ٣ امتیازی که از گوام گرفت، در رده سوم ایستاده است. البته‌ دیگر قدرت‌های آسیا نظیر استرالیا،‌ کره‌جنوبی و ژاپن نیز با پیروزی‌های پر گل رقیبان خود را بدرقه کردند تا مشخص شود این مرحله از مسابقات جایی برای محک خوردن جدی تیم‌های برتر آسیا نیست.

تلخی کی‌روش بعد از برد شیرین

در روزی که ورود تماشاگران به طبقه دوم ورزشگاه آزادی به دلیل نصب نشدن صندلی ممنوع شده بود، هواداران استقبال خوبی از نمایش تیم‌ملی کشورشان که تقریبا بعد از ١٠ ماه در تهران بازی می‌کرد،‌ نداشتند. آخرین‌بار ملی‌پوشان در آبان‌ماه ‌سال ٩٣ مقابل کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی به میدان رفته بودند و این استقبال کم به مذاق کی‌روش خوش نیامد. سرمربی پرتغالی تیم‌ملی بعد از پیروزی ٦ گله تیمش را بهترین فرصت برای ابراز گلایه‌های خود دانست:  «کسی نباید از من بپرسد که چه کاری می‌توانم انجام دهم، بلکه من منتظرم تا مسئولان کاری کنند. ما راه سختی در جام‌جهانی داریم و به جز مسئولان من می‌دانم که سرمایه‌گذاران ایرانی زیادی در تمام دنیا هستند که می‌توانند به تیم‌ملی کمک کنند اما فعلا چیزی نمی‌بینیم. یک بار برای همیشه این را می‌گویم که اگر شما درحال حاضر فکر می‌کنید حضور من مشکل فوتبال ایران است بنده آمادگی رفتن دارم.»

بهترین فرصت برای میدان دادن به جوانان

حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم‌ملی درباره ارزیابی‌اش از پیروزی ایران برابر گوام به «شهروند» می‌گوید:  «من اصلا نمی‌خواهم از روی نتیجه بازی، عملکرد تیم‌ملی را ارزیابی کنم چون اکثر تیم‌های پرقدرت آسیا در این مرحله با پیروزی‌های پرگل حریفان خود را پشت‌سر می‌گذارند. مهم هماهنگی بازیکنان بود که برخی از آنها مدت کمی است به تیم‌ملی اضافه شده‌اند. البته این بازی نباید ما را راضی کند،‌ بلکه باید شامل پیامی باشد که بیشتر بازی‌های تدارکاتی انجام دهیم تا کی‌روش هم بیشتر بتواند به این جوانان اعتماد کند.» وی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «چنین بازی‌هایی که با تیم‌های نسبتا سطح پایین برگزار می‌شود،‌ بهترین فرصت برای میدان دادن به جوانان است. نمی‌توان به کی‌روش ایراد گرفت که چرا ترکیبش تغییر می‌کند چون او می‌خواهد برای مرحله بعدی تیمش را به ثبات برساند. مثلا نگاه کنید وقتی آزمون و طارمی اینطور خوش درخشیدند همه فراموش کردند که قوچان‌نژاد غایب است. با این حال معتقدم خیلی هم تغییرات در تیم‌ملی به وجود نیامده و اسکلت اصلی به‌ویژه در خط عقب حفظ شده است. بازی در هند مثل این بازی آسان نخواهد بود اما تنها تیمی که می‌تواند برای ایران دردسر ایجاد کند،‌ عمان است.»

پیروانی:  کی‌روش انگیزه ایجاد می‌کند

غلامحسین پیروانی، سرمربی سابق تیم امید درباره اضافه شدن برخی نفرات جدید به ترکیب تیم‌ملی به «شهروند» می‌گوید:  «چند بازیکن جدیدی که با اعتماد کی‌روش در ترکیب اصلی قرار گرفتند، عالی کار کردند. این اتفاق باعث ایجاد انگیزه در تیم‌ملی می‌شود و از یکنواخت شدن شرایط جلوگیری می‌کند. همین که بعد از یک تساوی بازهم کی‌روش این شهامت را دارد که از چند جوان در ترکیب خود استفاده کند، جای تبریک دارد. البته یادمان نرود که امثال حاج‌صفی هم که حالا جزو مهره‌های ثابت تیم‌ملی هستند،‌ روزی جزو همین جوانان محسوب می‌شدند. از نظر من ٣، ٤ بازیکن باتجربه نظیر حسینی، منتظری و دژاگه برای تیم‌ملی کافی هستند و بقیه باید از نفراتی انتخاب شوند که واقعا آماده‌تر هستند. فقط امیدوارم مقابل هند به مشکل نخوریم چون این پیروزی می‌تواند راه را برای صعود بدون دغدغه هموار کند.»

دغدغه‌هایی که باید رفع شود

وقتی نگاهی به رنکینگ فیفا می‌اندازیم و فاصله ١٧ پله‌ای ایران با تیم دوم آسیا را مشاهده می‌کنیم، انتظاراتمان از تیم‌ملی بالاتر می‌رود اما گاهی اوقات هم می‌توان به کی‌روش حق داد که انتظار امکانات بیشتری دارد. آیا واقعا تیم‌های اروپایی و آمریکای‌جنوبی حاضر نمی‌شوند با بهترین تیم آسیا بازی تدارکاتی برگزار کنند یا اینکه این ضعف از مدیریت فدراسیون فوتبال ایران است؟ چیزی که مشخص است،‌ تیم‌ملی به مرور درحال پوست‌اندازی است و برای هماهنگی و بالا بردن اعتماد به نفس به این جوانان باید حمایت لازم از تیم‌ملی انجام شود تا دیگر دغدغه‌ای برای بازی برابر تیم‌هایی مثل گوام و هند وجود نداشته باشد.


ویدیو مرتبط :
بررسی نقاط قوت و ضعف تیم ملی توسط استیلی و میرشاد ماجدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضعف و قوتهای تیم ملی فوتبال


کارشناس فوتبال معتقد است که عملکرد سردار آزمون و گلی که در بازی با قطر به ثمر رساند کار یک مهاجم اروپایی بود.

ایسنا: امیر حاج‌رضایی در تحلیل شرایط بازی تیم ملی ایران با قطر گفت: تیم ملی ما تاکتیک مشخصی دارد یعنی پرداختن به کار دفاعی و دل بستن به ضد حمله. البته در جام ملت‌ها ما این کار را بهتر انجام می‌دهیم چرا که قطعا سطح بازی در این مسابقه‌ها نسبت به جام جهانی پایین‌تر است. ما در جام جهانی هم با همین سبک بازی کردیم و در مقابل آرژانتین در ضد حملات خطرناک ظاهر شدیم.

وی همچنین به بررسی نقاط ضعف تاکتیکی تیم ملی پرداخت و گفت: تاکتیک تیم ملی به خودی خود مشکلی ندارد، ولی عملکرد بازیکنان در این سیستم بسیار اهمیت دارد.

حاج رضایی ادامه داد: قوچان نژاد در مقابل قطر به عنوان بازیکن ذخیره ضعیف ظاهر شد و از خود گذشتگی نداشت. در چند موقعیت که به دست آورد می‌توانست دقت بیشتری به خرج بدهد و ضریب گلزنی ما را بالا ببرد.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه برتری با یک گل برابر قطر بسیار خطرناک بود خاطرنشان کرد: کی‌روش خطر را به شدت احساس می‌کرد و دیدیم که در مواردی که بازیکنان موقعیت‌ها را از دست می‌دادند بسیار عصبانی می‌شد. همین احساس خطر باعث شد که کی‌روش امیرحسین صادقی را به عنوان مدافع پنجم وارد میدان کند.

حاج رضایی درباره عملکرد خط هافبک تیم ملی نیز اظهار کرد: در سمت راست دژاگه خوب و مفید ظاهر شد و توانست با قدرت بدنی و فیزیکی مناسب در چند مورد دفاع حریف را دور بزند. اما در سمت چپ با مشکل مواجه بودیم. به خصوص که حاج صفی در این بازی خوب ظاهر نشد.

وی با تمجید از عملکرد آزمون در نوک پیکان خط حمله گفت: گلی که آزمون زد یک گل کاملا اروپایی بود. به خصوص کنترل توپ او همراه با چرخشی که داشت کار یک مهاجم تربیت شده در اروپا بود.

حاج رضایی در این باره ادامه داد: من آزمون را خوب می‌شناسم. زمانی که در سپاهان کار می‌کردم آزمون پیش ما بود. تعابیر ژورنالیستی که در مطبوعات از آزمون دیده می‌شود به قوت خودش باقی؛ ولی او یک بازیکن بسیار بااستعداد و کم سن و سال است. مطمئنم که او در آینده نزدیک شماره ۱۰ جدید تیم ملی ایران خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش عقب‌نشینی تیم ملی در نیمه دوم بازی با قطر را ناشی از عملکرد بازیکنان دانست و افزود: خط هافبک ما به هیچ عنوان در نیمه دوم خوب کار نکرد. هافبک‌های ما به هیچ عنوان در حفظ توپ خوب کار نکردند. از سوی دیگر به مهاجم ما هم اضافه نمی‌شدند. در دقایق پایانی بازی هافبک‌های ما فقط زیر توپ می‌زدند. به هر حال این نقاط ضعفی است که باید در تمرین‌ها برطرف شود.

این کارشناس فوتبال در پایان درباره احتمال رویارویی با ژاپن در یک چهارم نهایی خاطرنشان کرد: چه با ژاپن روبه‌رو شویم و چه با عراق به نظرم هر دوی آن‌ها تیم‌های خطرناکی هستند. من عراق را تیم خطرناکی می‌دانم که همیشه رقیب ما بوده است. بازی‌ آن‌ها شباهت زیادی به بازی ما دارد و شناخت خوبی نسبت به ما دارند.