ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مناجاتی: باید با عربستان برخورد بکنیم


ماجرای اختلاف میان ایران و عربستان با شیطنت کشور همسایه در ورزش نیز رسوب و مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

روزنامه شهروند: ماجرای اختلاف میان ایران و عربستان با شیطنت کشور همسایه در ورزش نیز رسوب و مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را با یک چالش جدی مواجه کرده است. در همین راستا بعد از اقدامات عجیب باشگاه‌های عربستانی که فرار رو به جلو به نظر می‌رسد، مدیران ایرانی در تلاش هستند تا پاسخ محکمی به کشور رقیب بدهند. در ادامه با سرمربی سابق تیم ‌ملی کشورمان همکلام شدیم تا درباره سابقه تنش‌های میان فوتبال ایران و عربستان حرف بزنیم. گفت‌وگوی «شهروند» را با مهدی مناجاتی می‌خوانید:

 حتما از جنجالی که عربستانی‌ها در حوزه فوتبال به راه انداختند، خبر دارید...

خبرها را رصد می‌کنم و حرص می‌خورم. به نظرم این موضوع باید در کشورمان در نهادهایی بالاتر از فدراسیون فوتبال بررسی شود تا پاسخ دندان‌شکنی به آنها بدهیم. ایرانی‌ها چه در حوزه ورزش و چه دیگر حوزه‌ها بارها نشان داده‌اند که کشورشان از هر چیزی برایشان مهم‌تر است و تابع عِرق ملی‌شان هستند. نمی‌گذاریم کسی به ما زور بگوید و این‌بار نیز در برابر شیطنت عربستان باید همین‌گونه برخورد کنیم.

 سابقه داشته اختلافات سیاسی تا این حد وارد ورزش شود؟

بله، در گذشته این اتفاق برای تیم‌ ملی ما هم رخ داده و حتی باعث شده در کشورهای دیگر با عرب‌ها بازی کنیم. فکر می‌کنم زمان سرمربیگری مرحوم دهداری بود که مجبور شدیم با کویت بازی‌مان را در یونان برگزار کنیم. الان هم حتی اگر قرار باشد در کشور ثالثی به مصاف تیم‌های عربی برویم، باید آن‌قدر قوی باشیم که با شکست تیم‌های عربستانی برخورد محکمی با آنها بکنیم.

 حتی شاید عربستانی‌ها از سلب میزبانی‌شان برابر ایران ضربه بخورند.

آنها تابع تصمیمات سیاسیون کشورشان هستند و قطعا این تصمیمات ورزشی نیست وگرنه این را می‌دانند که حتی به ضرر خودشان هم هست. حالا باید دید AFC‌ می‌تواند با کدخدامنشی این موضوع را حل کند یا این‌که زیر بار جنجال‌سازی عربستان می‌رود. البته همان‌طور که گفتم ما حتی اگر در کشور دیگری هم بازی کردیم، نباید تحت‌تاثیر قرار بگیریم و فکر کنیم میزبانی با کشور خودمان است. با این‌که دیگر از تماشاگران پرشور ایرانی خبری نیست اما باید این شرایط را قبول کنیم.

 البته وقتی به تاریخ بازی‌های ایران و عربستان هم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم همیشه رویارویی ٢ تیم از حساسیت بالایی برخوردار بوده است.

از همان اول هم مسائل سیاسی باعث ایجاد حساسیت در مسابقه فوتبال ٢ کشور شده بود. دیگر این در وجود تمام ایرانی‌ها نهادینه شده که ما مشکلات زیادی با عربستان داریم و پیروزی برابر نمایندگان آن کشور در ورزش هم حیثیتی است. عربستان هم خط‌دهنده کشورهای عربی است و شیطنت زیاد دارد، به خاطر همین زانو زدن آنها برابر ایران در فوتبال لذت خاصی دارد.

 با این شرایط شما هم‌گروهی ایران با عربستان در مقدماتی جام‌جهانی را مثبت می‌بینید؟

تا به حال من یادم نمی‌آید در حوزه ورزش، ایران از میزبانی کردن ورزشکاران هر کشوری امتناع کرده باشد. حتی دشمنان ما در حوزه سیاست خیلی راحت به ایران آمدند و مسابقه دادند. من هم‌گروهی ٢ تیم را یک شانس برای ایران می‌بینم چون اگر در کره ماه هم با عربستان بازی کنیم، قطعا برنده هستیم. حتی اگر هر دو بازی هم  در عربستان برگزار شود، من به پیروزی ایران اطمینان دارم چون کلاس فوتبال ما از آنها بالاتر است.

 تیم امید هم در قطر به‌سر می‌برد. ممکن است کشورهای عربی سدی برای ما در راه صعود به المپیک ایجاد کنند؟

آنها همیشه دنبال راه‌هایی هستند تا روحیه ما را خراب کنند اما با درایتی که کادر فنی و مدیریتی تیم امید ایران دارند، مطمئنم هیچ خللی در کار بازیکنان به وجود نمی‌آید. البته ایرانی‌ها نشان داده‌اند که همیشه در چنین مواقعی عملکردشان دوچندان می‌شود، همان‌طور که‌ سال قبل پرسپولیس بعد از آن حرکت بازیکن النصر، در تهران با حضور ١٠٠‌هزار تماشاگر حریفش را شکست داد.

 از طرفی لژیونرهای ایرانی در قطر از سوی رسانه‌های عربی سوژه شدند و گزینه اخراج معرفی می‌شوند.

چند‌سال قبل لیگ امارات را به خاطر اتفاقات سیاسی تحریم کردیم و حتی خلعتبری به خاطر کشورش حاضر شد چند‌میلیارد ضرر بدهد. مطمئنا بازیکنانی که هم‌اکنون در قطر بازی می‌کنند،‌ اول مملکتشان برایشان مهم است و بعد به ورزش فکر می‌کنند. حتی اگر بازیکنان ما از قطر اخراج هم شوند، ناراحت نیستند چون فردا فرزندانشان می‌توانند به آنها افتخار کنند چرا که به خاطر کشورشان این اتفاق رخ داده است.

فدراسیون فوتبال عربستان رسما ایران را تحریم کرد

جنجال‌سازی عربستان برای سلب میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا از تیم‌های این کشور با بیانیه‌ای که فدراسیون عربستان صادر کرد، شکل جدی‌تری به خود گرفت. فدراسیون این کشور اعلام کرده هیچ‌کدام از باشگاه‌های این کشور حق بازی کردن در ایران را ندارند. از طرفی شنیده می‌شود فیفا و AFC‌ ماموران امنیتی خود را به تهران اعزام می‌کنند تا تصمیم نهایی را در قبال درخواست عربستان بگیرند. در سوی مقابل، فدراسیون فوتبال ایران نیز بیکار نبود. مهدی تاج نمایندگان ٤ باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا را به سازمان لیگ فراخواند تا درباره جوسازی عربستانی‌ها تصمیمی جدی بگیرند. در این جلسه که مدیران عامل باشگاه‌های ذوب آهن، ‌سپاهان، تراکتورسازی و نفت حضور داشتند، تصمیماتی گرفته شد اما مسئولان اعلام رسمی موضع خود را به بعد از برگزاری جلسه با وزیر ورزش که امروز برگزار می‌شود، موکول کردند. 

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ برتر در این‌باره می‌گوید: ‌«توجیه منطقی برای محروم کردن ایران از میزبانی مسابقات از نظر قوانین AFC وجود ندارد؛ چرا که در این قوانین پرهیز جدی از سیاسی کردن فوتبال شده است. با این روند اگر آنها حاضر به رویارویی با ایران نشوند، بازی‌ها ٣ بر صفر به سود نمایندگان کشورمان رقم می‌خورد اما باید منتظر جلسه مهم کفاشیان در قطر هم باشیم.» آذری، عباسی، باقریان و قنبرزاده نیز در مصاحبه‌هایی جداگانه در برابر جنجال‌سازی عربستان موضع گرفتند و حتی کار به جایی رسید که باشگاه‌های فولاد و پرسپولیس اردوهای تدارکاتی خود را که قرار بود در دوبی برگزار شود، لغو کردند. در هر صورت باید دید بعد از جلسه امروز مدیران فدراسیون و ٤ باشگاه لیگ برتری، موضع رسمی ورزش ایران در قبال درخواست‌های عجیب عربستان از کنفدراسیون فوتبال آسیا چه خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مرگبارترین برخورد با عابر در عربستان..!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ولیعهد جدید عربستان : با حجاج ایرانی با حسن ظن برخورد می كنیم



 

ولیعهد جدید عربستان : با حجاج ایرانی با حسن ظن برخورد می كنیم

 

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز ولیعهد جدید عربستان روز گذشته اعلام كرد كه كشورش هیچ توافق خاصی با ایران در زمینه برگزاری مراسم حج امسال نداشته است و عربستان سعودی با حسن ظن به ایرانیان شركت كننده در مناسك حج نگاه می كند.

نایف که مسئولیت وزارت کشور را نیز برعهده دارد با اشاره به این موضوع و در پاسخ به سوالی درباره توافق عربستان و ایران درباره برگزاری مناسك حج امسال گفت :‌" هیچ توافقی با ایران نشده چون نیازی به آن نبوده است ."

وی افزود : " هیچ ارتباطی میان اتهام آمریكا علیه ایران در مورد دخالت در ترور سفیر سعودی و اقدامات مربوط به حجاج ایرانی وجود ندارد ، ایرانی ها همواره به مراسم حج احترام قائل بوده اند ."

ولیعهد عربستان با اشاره به آمادگی كشورش برای برخورد با هر گونه حركت حاشیه ساز در مراسم حج امسال گفت :‌"‌ عربستان سعودی از هر ابزاری برای برگزاری توام با آرامش مناسك حج امسال استفاده خواهد كرد."

نایف افزود :‌" دولت سعودی آماده مواجهه با هر گونه وضعیتی است و ما تنها از ابزارهای مسالمت آمیز برای برقراری حج توام با آرامش استفاده خواهیم كرد."

ولیعهد عربستان در ادامه خاطر نشان كرد :‌"‌ما همه ابزارهای خود را بسیج خواهیم كرد تا امنیت مناسك را فراهم كنیم و از صدمه خوردن به هر فرد یا گروهی كه در مناسك حج شركت كرده اند جلوگیری كنیم ."

در مناسك حج امسال بیش از 1 میلیون و پانصد هزار نفر شركت كرده اند كه 97 هزار تن از آنان حاجیان ایرانی هستند.

پلیس و مقامات امنیتی عربستان  در حج امسال از ورود  بیش از 150 زائر ایرانی   به دلیل در اختیار داشتن روادید جعلی ، جلوگیری كرده اند../عصرایران