ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

مربیان تیم ملی عامل سقوط بودند؛ مارتینتی گفت شما با خودتان هم مشکل دارید!



 

مربیان تیم ملی عامل سقوط بودند؛ مارتینتی گفت شما با خودتان هم مشکل دارید!

 

در دیدار با رئیس انستیتو بین المللی فدراسیون کشتی درباره مسائل مختلف کشتی صحبت کردیم. از فدراسیون یزدانی خرم تا کوچ قهرمانان و دوپینگ و المپیک. در ادامه گفت و گوی سید جواد رفوگر با خبرنگار ورزشی مشرق را می خوانید:

آقای رفوگر انستیتو بین المللی کشتی چه نقشی در این ورزش ایفا می کند و چه برنامه هایی برای پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی کشتی ایران دارد؟

انستیتو کشتی 22 سال است که تأسیس شده، زمان آقای ترکان، دوره‌ای فعالیت خود را صرفاً در برنامه مربی‌گری درجه 1 و 2 و 3 قرار داد، 20 سال گذشت و از دو سال قبل که من مسئولیت را به دست گرفتم مشخص شد نه آئین‌نامه داشت نه شرح وظایف، هیچ چیز موجود نبود که بدانیم مأموریت انستیتو چیست. ما در سه محور برنامه‌ریزی کردیم:

- تولید مربی

- ارتقاء مربی

- دانش‌افزایی مربی

تا حدودی توانستیم تا حدودی هم نتوانستیم چیزهایی که می‌خواهیم انجام دهیم. می‌دانید اینگونه برنامه‌های آموزشی حوصله می‌خواهد، وقت، بودجه می‌خواهد ما در حال حاضر زیرمجموعه کشتی و یکی از کمیته‌های کشتی هستیم. کمیته‌ای که در واقع قلب کشتی است چرا که مربی است که می‌تواند تغییر ایجاد کند یا نکند. به همین دلیل خودمان مستقیم نیستیم و سیاست‌های فدراسیون را باید دنبال کنیم و زیر نظر فدراسیون هستیم. نیازهای ما را برای کارهای ابتدایی ساپورت کرده‌اند، از وزارت ورزش خواستیم تا بودجه مستقلی برای ما ببینند اما با تغییر و تحولاتی که شد فعلاً راکت مانده است. اما پیگیر موضوع هستیم.

اگر می‌خواهیم کشتی به سمت جلو برود باید بودجه برایش در نظر گرفته شود و با سلام و صلوات کاری پیش نمی‌رود.

باید برای آموزش هزینه کرد. روی آموزش زیاد توجه نمی‌شود در مملکت ما در ورزش روی تحقیقات کار نمی‌شود و تحقیقات کاربردی نیست. آسیب‌شناسی نشده که بیائیم روی آن تحقیق کنیم بعد پیاده شود، این انستیتو برای همین ایجاد شده است برای ارتقاء تحقیقات.

یک مقدار هیئت‌ها، دانشگاه‌ها وزارت ورزش کسانی که ارتباط مستقیم با فدراسیون کشتی دارند باید بر روی آموزش سرمایه‌گذاری کنند. اگر این نباشد کار فایده ندارد. ما با توجه به آسیب‌شناسی که کردیم در مسیری حرکت می‌کنیم که در آینده مربیان بادانشی تربیت می‌کنیم. البته کار سختی است چرا که هنوز فرهنگش وجود ندارد خود مربی نمی‌داند نیاز به آموزش دارد وقتی فهمید می‌شود کار کرد. داریم انگیزش‌هایی را ایجاد می‌کنیم تا مربی‌ها بیایند خود را به روز کنند. الان نیازی که است این است که ورزشکاران ما دارند تحصیلات خود را بالا می‌برند و این خوب است.

ارزیابی شما از عملکرد فدراسیون یزدانی خرم چیست؟

یزدانی‌خرم می‌گوید آمدم به کشتی کمک کنم و الحق خوب دارد کمک می‌کند. هیچ وقت هم نگفته است من از کشتی چیزی می‌دانم. می‌گوید شما که آدم‌های فنی هستید بیایید و کار کنید، از زمانی که ایشان آمده چیزی حدود 6 سال می‌گذرد و واقعاً دارد کار می‌شود. کار زیاد در بحث قهرمانی و قهرمان‌پروری حرکت‌های خوب انجام شد.

یکی از علت‌ها این است که مدیریت ثابت است و اگر در سایر ارگان‌ها اینطور باشد خوب است. چرا که یک مدیر فقط 6 سال طول می‌کشد تا با محیط آشنا شود. آقای خرم مدیری با استقامت بودند در دوره‌ای به ایشان فشار آمد ولی مقاومت کرد. یک بحث هیئت‌ها هستند باید به آنها توجه شود اینها کشتی ما را می‌سازند البته ما به عنوان انستیتو وارد این کار شدیم و با هیئت‌ ها تعامل داریم یا خودشان از ما می‌خواهند یا ما با آنها هماهنگ می‌کنیم. درشهرها و روستاها استعدادها شناخته می‌شوند و استعدادپروری می‌شود.

از نظر بودجه باید بیشتر به هیئت ها رسید. قسمت قهرمان‌پروری ما خوب کار می‌کند برای پشتوانه‌سازی باید از هیئت‌ها حمایت شود.

طی چند سال اخیر کشتی فرنگی ایران موفقیت های بزرگی در میادین جهانی و المپیک بدست آورده، به نظر شما آیا کشتی فرنگی ما خیلی پیشرفت کرده یا کشتی آزاد در جازده؟

کشتی آزاد در برهه‌ای افت کرد، تغییراتی در آن شد اتفاقاتی افتاد که مقصر اصلی مربی ها بودند، با تغییر کادر یک افت کوتاهی داشتیم ولی رشته فرنگی ما در دنیا خود را مطرح کرده است. ولی الان دنیا برای ما نقشه می‌کشد روی کشتی فرنگی ما حساب جدایی باز کرده این نشان می‌دهد روی فرنگی ما حساب باز شده چون کار شده برنامه‌ریزی شده هدف‌دار کار شده، استمرار بر مربی کشتی که باعث پیشرفت شده است از طرفی دنیا هم بی‌کار نیست، برخی فکر می‌کنند کشتی دنیا آمده پائین ما بالا رفتیم نه، در مورد همین مسابقات اخیر 100 کشور شرکت کردند که نشان می‌دهد کشتی اهمیت دارد این مدیریت ما باعث پیشرفت شده است.

در کشتی آزاد هم برنامه وجود دارد، اما چون لطمه خورده بود مدتی طول کشید تا دوباره جمع و جور شود که من فکر می‌کنم این زمان سپری شده است. ارتباط بین نوجوانان با جوانان و با بزرگسالان خوب است که در کشتی فرنگی ما باعث پیشرفت شد.

نقش محمد بنا در موفقیت های فرنگی چقدر بوده است؟

تاثیر بنا در کشتی فرنگی صد در صد بوده است که البته با حمایت‌هایی که فدراسیون کرده است. نمی‌شود بدون ساپورت کار کرد هر برنامه‌ای که داشته حتماً فدراسیون کمک کرده است.

در مورد کوچ قهرمانان کشتی به کشورهای دیگر چه نظری دارید.

فکر نمی‌کنم فدراسیون برای قهرمانان کوتاهی کرده باشد. مثلاً طهماسبی در استانش به او توجه نشده بود باید او را معرفی می‌کردند، کشتی‌گیری که قهرمان می‌شود اول بدبختیش است چرا که هر کجا می‌رود باید در همه چیز جلودار باشد. وقتی کسی کار نداشته باشد نمی‌تواند کاری کند. می‌توانند برنامه‌هایی بگذارند تا قهرمانان ساپورت شوند که البته از طرف فدراسیون این برنامه ها در حال اجرا است.

نکته دیگر اینکه رفتن به کشورهای دیگر متداول است، مثلاً کشتی‌گیرهای روس اینطور هستند از این کشور به آن کشور می روند این هم به این معنا نیست که طرف رفت همه‌چیز خود را از دست بدهد. بعضی مواقع شرایط زندگی ایجاب می‌کند که طرف برای تأمین زندگیش هجرت کند و نباید به این مسائل خیلی دامن زد. به نظر من زیاد مسئله بزرگی نیست.

دوپینگ فرنگی کاران ملی پوش جنجال های زیادی به راه انداخت. کشتی ورزش پهلوانی ایران است؛ چرا کشتی؟

خوشبختانه چند سال بود دوپینگ در کشتی‌گیرها نداشتیم. با نظرات بر نوع تغذیه‌ای که می‌شوند و توجه بر مکمل‌هایشان مشکلی نداشتیم. نمی‌دانم چطور اینطور شد چه کسی آمد این کار را کرد. شاید فدراسیون بداند اما یک کار مذموم است. در مرام کشتی‌گیری نمی‌گنجد کسی دوپینگ کند. بعد بیاید حریفش را زمین بزند.گاهاً پیش می‌آید جوان‌ها وسوسه می‌شوند. جاهایی می‌روند ممکن است چیزهایی به آنها بگویند که مجاب شونداین کار را بکنند اما از نظر فدراسیون و انستیتو بسیار کار زشتی است.

پس از این اتفاق اظهارت متناقضی از طرف مربیان تیم ملی و مسئولان ورزشی شنیده شد از جمله طرح توطئه خارجی، اخیرا هم مطالب زیادی در خصوص محرومیت این دو ملی پوش در رسانه ها منتشر شده که مسئولان کشتی آن را تکذیب کردند. نظر شما در این مورد چیست؟

این موضوع را رسانه ها بزرگ کردند. وقتی با مارتینتی صحبت کردیم، می‌گفت ما هنوز با شما صحبتی نکردیم و در مورد این دو نفر مطلبی نزدیم مطبوعات شما خودشان زدند و رأی هم صادر کردند. بروید مشکل داخلی خودتان را حل کنید.

در مورد اظهارات مربیان و مسئولان فکر می‌کنم به خاطرغیرمنتظره بودن موضوع است چرا که اصلاً انتظار این کار نبود و افراد شوکه شدند ولی کسی قصد ندارد تشدد آراء به وجود آورد.

مسئولان فدراسیون خیلی خوش بین هستند بر اساس روابطی که با فیلا دارند بتوانند مشکل فرنگی کاران دوپینگی ما را حل کنند. به نظر شما قدرت لابی ما در فدراسیون جهانی کشتی تا چه حد است؟

در برهه‌ای ما لابی‌هایی داشتیم، لابی‌هایمان قوی بود اما بعد از آن آنچنان برش نداشتیم. ما باید تلاش کنیم جاهای حساس فیلا را بگیریم. باید جاهایی باشیم که بتوانیم کار کنیم. باید در کمیته داوران کسی باشد. در هیئت رئیسه باید کسی را داشته باشیم در روابط بین‌الملل مان باید کار بیشتر شود. در مسائلی که تصمیم‌گیری است نیز نفوذ داشته باشیم. ارتباط مان را باید با فیلا بیشتر کنیم. حتی با رؤسای فدراسیون‌های دنیا یا کمیته‌های ما با کمیته‌های دیگر اگر اینطور باشد دیگر سر ما کلاه نمی‌گذارند. ارتباطات ولی باید بیشتر شود.

با توجه به شرایط موجود، فکر می کنید کشتی ایران در المپیک 2012 لندن موفق خواهد بود؟

اگر همین شرایط حفظ شود المپیکی فکر کنیم هزینه کنیم به کشتی‌گیر‌ها به داوران به تمام کسانی که ارتباط با کشتی دارند المپیکی فکر کنیم برنامه‌ریزی کنیم موفق می شویم. باید هزینه کنیم. ما دنبال چیز خارق‌العاده نیستیم، همین که انگیزه ایجاد شود، آینده‌نگری برای کشتی‌گیرها صورت گیرد، کشتی‌گیر هم از تمام وجودش استفاده می‌کند.

فکر می کنید برای رسیدن به موفقیت در المپیک چه کارهای می شود انجام داد و چه ضعف هایی وجود دارد که باید برطرف شود؟

یکی از نقاط ضعف ما این است که مسئولین معمولاً روزهای آخر و چند روز مانده به مسابقات مهم به بچه‌ها سر می‌زنند، این دیدار باید مستمر باشد. تمام تلاش این است که کار شود تا در المپیک طلا بگیریم. بچه‌ها دارند تلاش می‌کنند. کمپ های تیم‌ ملی باید گسترش پیدا کنند. باید از تک بعدی بودن در بیایند چرا که یک بعدی دل‌زدگی ایجاد می‌کند. نباید فشار بیش از حد بیاوریم. نباید کشتی‌گیر برود در اوج و در زمانی که المپیک فرا می رسد در افت باشد، که خوشبختانه با دانش مربیان این موضع هم در حال درست شدن است. کمپ المپیک باید از حاشیه دور باشد، چرا که فشار زیاد است و توقع هم از کشتی زیاد است باید انگیزه ایجاد کرد. در هر صورت باید بچه‌ها، سرپا حفظ کرد. البته کاری هم که کمیته المپیک می‌کند و برای ورزشکاران حقوق در نظر گرفته خوب است باید بیشتر به این توجه شود.


ویدیو مرتبط :
مقایسه کیروش با سایر مربیان تیم ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکل مالیاتی برانکو عامل مخفی ماندن اسرار تیم ملی 2006



برانکو , تیم ملی فوتبال , علی دایی

 

برانکو به همراه تیم الاتفاق به ایران نیامد تا خبرنگارانی که منتظر او بودند برای کشف رازهای سال 2006، همچنان منتظر فرصتی دیگر بمانند.

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به نقل از سایت گل، خبرنگارانی که پنج شنبه حسابی استراحت کرده بودند تا جمعه به دیدار مردی بروند که ناگفته های زیادی از فوتبال ایران در دل خود پنهان کرده، وقتی که فهمیدند نام برانکو ایوانکویچ در لیست پرواز مسافران جده – تهران نیست حسابی سرخورده شدند.

برانکو ایوانکویچ پس از بسته شدن پرونده تیم ملی فوتبال در جام جهانی آلمان، به ایران بازنگشت تا ناگفته های زیادی از تیم ملی 2006 مدفون شود. بازگشت دوباره برانکو به ایران می توانست سوژه خوبی برای خبرنگاران باشد. بازگشت دوباره مرد شیک پوش کروات به ایران می توانست به حل معماهای زیادی کمک کند. نام هایی که هر کدام از آن ها می توانست سوژه یک گفتگوی چند ساعته باشد: محمد دادکان، علی دایی، علی کریمی، میرسلاو بلازویچ و تمام اتفاقاتی که بر تیم ملی گذشت و برانکو هیچگاه این فرصت را نیافت تا در مورد آن ها صحبت کند.

ایرانی ها که بعد از ناکامی! در جام جهانی 2006 آلمان رفتار مهربانانه ای با برانکو نداشتند می توانستند در بازگشت دوباره این مربی به ایران استقبال باشکوهی از او کنند و دلخوری های گذشته را از دلش در بیاورند. اما به نظر می رسد مشکل مالیاتی برانکو تمام معادلات را بر هم زد.

بعد از سال ها خبرنگاران می خواستند دور او حلقه بزنند و حرف هایی را از زبان سرمربی سابق تیم ملی بشنوند که گذر زمان نیز نتوانسته رنگ کهنگی به آن بزند. البته برانکو در این چند سال مصاحبه هایی داشته اما به سبک خودش هرگز حرف جنجالی به زبان نیاورده است.

القصه، آخرین مسافر پرواز جده – تهران که پیاده شد خبرنگاران ایرانی هیچگاه نتوانستند سوژه مورد نظرشان را پیدا کنند. همان کسی که قرار بود زوایای تاریکی از برهه ای از فوتبال ما را روشن کند. آن مرد به ایران نیامد تا رازها همچنان سر به مهر بماند. جمعه روز خوبی برای خبرنگاران نبود.