ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بررسی دلایل تداوم ناكامی فوتبال ایران



 

 

 

بررسی دلایل تداوم ناكامی فوتبال ایران

 

 

مدیر عامل باشگاه استیل آذین معتقد است كه حضور افراد غیر فوتبالی در پست های مدیریتی دلیل اصلی ناكامی تیم های فوتبال ایران در مسابقات بین المللی است.

سعید آذری: برخی مدیران حتی نمی‌توانند یك ایمیل را بخوانند!

سعید آذری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه بزرگ ترین اشتباه در بررسی مسایل فوتبال این است كه تصور كنیم فوتبال محدود به زمین چمن است، اظهار كرد: به مدیریت یك سازمان ورزشی باید به دید یك مدیریت تخصصی و ویژه نگاه شود و تا وقتی این گونه نشود ورزش ما با مشكلات عدیده ای روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: تا وقتی مدیران ورزشی ما بر اساس ارتباطات و زد و بندها انتخاب شوند، وضعیت نهادهای ورزشی بهتر از این نمی شود و وقتی مدیریت های ورزشی ایران را با سایر كشورهای دنیا مقایسه می كنیم، متوجه می شویم كه در كشورهای پیشرفته از نظر ورزشی، مدیریت سازمان های مرتبط با ورزش به صاحبان اصلی آن یعنی مدیران با سابقه ورزشی محول شده است.

آذری همچنین با بیان این كه مدیریت شامل سه مهارت ادراكی، فنی و مفهومی است، افزود: متاسفانه امروز در ایران در ارتباط با مدیریت ورزشی ، مهارت فنی كنار گذاشته می شود و تنها دو مهارت دیگر مورد بررسی قرار می گیرند. فقدان مدیران ورزشی با تجربه كه با تمام مسایل حوزه كاری خود آشنا باشند و از مناسبات و اساسنامه های بین المللی نیز آگاه باشند، بزرگ ترین مشكل امروز ورزش ما است.

وی در ادامه با بیان این كه باشگاه بزرگ، باشگاهی نیست كه صرفا تماشاگر داشته باشد، بلكه باشگاهی بزرگ است كه در رقابت های بین المللی به خوبی از كیان فوتبال ایران دفاع كرده باشد، سپاهان و ذوب آهن را دو باشگاه بزرگ ایران نامید و گفت: رویه مدیریت این دو باشگاه بزرگ به كجا می رود؟ جلوگیری از عملكرد تخصصی ورزشی در باشگاه ها عواقب بدی برای فوتبال خواهد داشت.

آذری ادامه داد: مدیریت اداری فوتبال ما ضعیف است. به عنوان نمونه آیا در فدراسیون فوتبال، اتوماسیون اداری مدرن در حال اجرا است؟ وقتی در فدراسیون ما مدیریت امور اداری و سازمانی در حد استاندارد نیست، دیگر از باشگاه ها چه انتظاری می توان داشت؟ اكنون تمام باشگاه های ایران دارای آدرس ایمیل هستند و هر هفته چند صد ایمیل از سوی فدراسیون فوتبال ، AFC و نهادهای بین المللی به آن ها ارسال می شود، اما متاسفانه بسیاری از مدیران ما حتی قادر نیستند یك ایمیل را خوانده و بررسی كنند!

مدیر عامل پیشین باشگاه ذوب آهن در ادامه توصیه ای هم به مسئولان فدراسیون فوتبال داشت و گفت: فدراسیون باید برای تصدی پست مدیریت باشگاه ها شرایطی بگذارد تا هر كسی نتواند مدیریت یك باشگاه را بر عهده بگیرد. چطور یك سرمربی برای هدایت یك تیم باید مدرك A آسیا داشته باشد، اما هر كسی با استفاده از روابط می تواند مدیر یك باشگاه شود؟ متاسفانه تنها یكی از عواقب كوچك این مساله حیف و میل شدن بیت المال و عاقبت شدیدترش آسیب رسیدن به پایه های فوتبال كشور است.

آذری در ادامه با بیان این كه اكنون ملاك انتخاب مدیران باشگاه ها نه تخصص افراد كه میزان وابستگی آن ها به نهادها و سازمان های مختلف است، تصریح كرد: مدیران باید پاسخگوی عملكرد خود باشند. ما امروز به اندازه انگشتان یك دست هم مدیر ورزشی نداریم. امروز به جز علیرضا رحیمی و محمد حسن انصاری فرد در كدام باشگاه مدیر ورزشی حضور دارد؟ مگر فردی مانند رحیمی چقدر توانایی دارد كه به تنهایی با همه مسایل باشگاه سپاهان روبرو شود و آن ها را برطرف كند؟

آذری افزود: وقتی یك مدیر به اندازه كافی درباره حوزه كاری خود اطلاع نداشته باشد، چطور می تواند به سرمربی تیمش كمك كند؟ به عنوان نمونه ذوب آهن امسال را نمی توان با ذوب آهن سال های قبل مقایسه كرد. یك بحث مهم نظارت و كنترل است. افرادی كه قرار است به كار مدیریت نظارت كنند باید صاحبنظر باشند. مثلا مدیری كه با بازیكنان قرارداد می بندد و می داند كه تیمش در لیگ قهرمانان آسیا بازی می كند باید از همه نظر مسایل مربوط به او را بررسی كند.

وی همچنین درباره مشكل درآمدزایی باشگاه ها نیز خاطر نشان كرد: هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت آن قدر دستشان باز است كه بتوانند اصل «۴۴» را در ورزش اجرا كنند، اما وقتی دولت نمی خواهد به عنوان نمونه استقلال و پرسپولیس را خصوصی كند نمی شود انتظار دیگری داشت. دولت می تواند به بنگاه های خصوصی مانند باشگاه ها امكانات ارائه دهد و مثلا ورزشگاه ها را به صورت دراز مدت به آن ها واگذار كند، اما وقتی مصوبه ای به اجرا در آمده است كه دولت را از سرمایه گذاری در ورزش حرفه ای منع می كند به جایش هیچ راهكاری برای درآمدزایی باشگاه ها ارائه نشده است.

مدیر عامل باشگاه استیل آذین در ادامه با بیان این كه دیگر حرف زدن و كار تخصصی كردن، آب در هاون كوبیدن است، بیان كرد: در ورزش ما تعداد افراد غیر متخصص روز به روز بیشتر می شوند و كسانی به ورزش می آیند كه تا دیروز در محل شان هم كسی آنها را نمی شناخت، ولی امروز شده اند رییس هیات مدیره یك باشگاه بزرگ! یا روسای سازمان تربیت بدنی را در ادوار گذشته بررسی كنید. در زمان طاغوت كه روسای سازمان تربیت بدنی از میان تیمسارها و سپهبدها انتخاب می شدند و پس از انقلاب هم كه روسای سازمان سوابق ورزشی نداشتند. مطمئن باشید با این شیوه ورزش ما رو به قهقرا خواهد رفت و ما باید منتظر روزهای سخت تری در ورزش باشیم...../ ایسنا 


ویدیو مرتبط :
بررسی دلایل ناکامی تیم های پایه فوتبال ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی کارنامه فوتبال ایران در سال 2011؛ حرکت از رده 65 تا 45



 

 

بررسی کارنامه فوتبال ایران در سال 2011؛ حرکت از رده 65 تا 45

 

نگاهی به نتایج تیم ملی فوتبال کشورمان در سال 2011 میلادی نشان می دهد عملکرد این تیم در حد قابل قبولی بوده است.

به گزارش جام نیوز، ایران در این سال در مجموع 15 بازی انجام داد که حاصل آن 12 برد، 2 تساوی و تنها یک شکست بود. جالب اینجاست که تنها شکست ایران در مسابقات جام ملت های آسیا برابر کره و در وقت های اضافه رقم خورد.

اما از حیث رقبا نیز 12 بازی ایران با تیم های آسیایی، 2 بازی با تیم های آفریقایی و تنها یک مسابقه در برابر حریفی اروپایی بوده است. همچنین از نظر میزبانی نیز ایران در 5 بازی میزبان بوده، 4 بازی در خانه حریفان انجام داده و مابقی مسابقات خود را در یک کشور بی طرف برگزار کرده است. 4 دیدار از این 15 دیدار دوستانه بوده و بقیه در چارچوب رقابت های رسمی (جام ملت های آسیا و مقدماتی جام جهانی) صورت گرفتند.

تیم ملی کشورمان موفق شد در این سال، تیم های آنگولا، عراق، کره شمالی، امارات، روسیه، ماداگاسکار، مالدیو (2 بار)، اندونزی (2 بار)، فلسطین و بحرین را شکست دهد و مقابل تیم های قطر و بحرین (هر دو در زمین حریفان) به تساوی دست یافت. البته ایران بعد از شکست روسیه در ابوظبی امارات، به مدت 5 ماه و 8 روز هیچ مسابقه ای نداشت تا اینکه در آزادی با ماداگاسکار روبرو شد.

بهترین برد ایران، پیروزی 0-7 برابر فلسطین در یک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی بود، گرچه در بازی های رسمی، برد 0-6 ایران برابر بحرین از همه درخشان تر بوده است. در خارج از خانه نیز بهترین نتیجه ایران به برد 4-1 در مقابل اندونزی برمی گردد، مسابقه ای که آخرین بازی ایران در سال 2011 نیز محسوب می شد.

جواد نکونام با 4 گل زده برترین گلزن ایران بود. جالب اینجاست که ایران تنها در همان تک بازی که برابر کره شکست خورد موفق به گلزنی نشد. همچنین هیچ بازیکنی از ایران در بازی های امسال موفق به هت تریک نشد.

اما اگر نگاهی به رتبه ایران در رده بندی تیم های ملی که هر ماه از سوی فیفامنتشر می شود بیندازیم میبینیم که بهترین رتبه ایران در سال جاری، رتبه 42 جهان بوده که در ماه اکتبر و دقیقا یک هفته بعد از برد 0-6 برابر بحرین بدست آمد. بدترین رتبه ایران نیز رتبه ای بود که در ابتدای سال، یعنی ژانویه اعلام شد و بر طبق آن، ایران در جایگاه 65 جهان قرار گرفت.

جایگاه ایران در جدول فیفا در دوازده ماه اخیر بدین شکل بود (از راست به چپ):

65 ، 44 ، 43، 46 ، 47 ، 50 ، 54 ، 53 ، 50 ، 42 ، 45 و 45

همان طور که مشاهده می شود بیشترین میزان صعود ایران در ماه فوریه بوده که از رتبه 65 به 44 رسید. همین طور رتبه ایران در ماه جولای نسبت به ماه قبلی 4 پله تنزل یافت که بدترین سقوط ایران بود.

اما در بین آسیایی ها، ایران همواره بعد از 3 تیم ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در رده چهارم قرار داشت و این ترکیب از ماه فوریه به بعد که ژاپن بالاتر از استرالیا جای گرفت دست نخورده باقی ماند.