اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

SMS تبلیغاتی ممنوع!


مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون کسب اجازه قبلی از مشترک از روز 19 بهمن ماه امسال به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند. مهر: معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون کسب اجازه قبلی از مشترک از روز 19 بهمن ماه امسال به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند.


لطف الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه مصوبه ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی بدون اجازه مشترک، از تاریخ ابلاغ آن یعنی از 19 بهمن ماه امسال لازم الاجرا بوده و تمامی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات موبایل ملزم به اجرای آن هستند، اظهار داشت: چنانچه اپراتورهای موبایل به هر دلیلی نسبت به اجرای این مصوبه تمکین نکنند مطابق پروانه فعالیت و قرارداد با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت ارسال SMS های انبوه، تمامی پیامهای تبلیغاتی، اطلاع رسانی و خبری و حتی پیامکهای مسابقات را نیز شامل می شود، اضافه کرد: اپراتورهای موبایل باید ارسال پیامک به مشترکان خود را ساماندهی کرده و با رضایت مشترکان نسبت به ارسال این پیامکها اقدام کنند.
سبوحی خاطرنشان کرد: اپراتورها برای تفکیک پیامکهای تبلیغاتی و خبری از اطلاع رسانی مشترکان باید راهکارهای لازم را تعریف کرده و دسته بندی دریافت پیامکهای انبوه را به عهده مشترک بگذارند تا تنها پیام هایی که مورد نیاز مشترک است به وی ارسال شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که از زمان ابلاغ این مصوبه، اپراتورها چقدر زمان خواهند داشت تا این مصوبه را اجرا کنند، تصریح کرد: این مصوبه از تاریخ 19 بهمن ماه لازم الاجرا بوده و ارسال SMS های تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترک برای اپراتورها ممنوع است.

وی گفت: اجرای این مصوبه نیازمند درنظر گرفتن مهلت برای اپراتورها نبوده و اپراتورها به راحتی می توانند تمهیداتی اتخاذ کنند که مشترکان تنها پیامکهایی را که مورد رضایتشان است و آنهم در محدوده زمانی مشخص دریافت کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ابلاغ این مصوبه جدید به اپراتورهای تلفن همراه کشور، ارسال هرگونه پیام کوتاه تبلیغاتی، خبری و اطلاع رسانی به تلفن همراه مشترکان را نیازمند موافقت مشترک قبل از ارسال این پیامها اعلام کرده است؛ براین اساس تمامی اپراتورهای موبایل مکلف شده اند که فرآیندهای اجرایی خود را در رابطه با این اقدام با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ کنند و این سازمان نیز نظارت مضاعفی را در این رابطه اعمال خواهد کرد.

رعایت حریم خصوصی اشخاص و جلوگیری از مزاحمتهای ناشی از ارسال پیامکهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی از جمله دلایل تصویب این مصوبه اعلام شده است چرا که شیوه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به تلفن‌های همراه مشترکان و افزایش روزافزون تعداد این پیامک‌ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه ‌روز و حتی نیمه‌های شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان بوده است.


ویدیو مرتبط :
تیزر تبلیغاتی سامانه سخا_Motion Graphic) SMS)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارسال پیامک های تبلیغاتی ممنوع شد


بر اساس گفته های معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تصویب قوانینی برای جلوگیری از مزاحمت های ناشی از ارسال پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ضروری است.

خبرآنلاین: بر اساس گفته های معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تصویب قوانینی برای جلوگیری از مزاحمت های ناشی از ارسال پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ضروری است.

 شرکت های ارسال «اس ام اس» گروهی از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق، ایران را در نوردیده اند. پیامک های تبلیغاتی شرکت ها و موسسات مالی تنها با یک کلیک به سوی هزاران شماره ارسال می شوند.

 طی سه سال گذشته مسئولان مخابرات بارها اعلام کرده اند، مانع از ارسال چنین پیامک هایی به مشترکان خود می شوند. 37 میلیون مشترک همراه اول باید به صورت روزانه با پیامک های ناخواسته مواجه باشند.


پیامک های غیر ضروری به حدی گسترش یافته که حتی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در آخرین جلسه هیات نمایندگان این تشکل اقتصادی به مخاطبان خود به این شکل تذکر داد: «به پیامک های اتاق توجه کنید. این پیامک ها را اشتباها به جای پیامک های تبلیغاتی ناخوانده نگذارید». او اشاره به اتفاقی داشت که این روزها توسط بسیاری از کاربران تلفن همراه صورت می پذیرد.

با این حال معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام كرده است: «با توجه به لزوم رعایت حریم خصوصی اشخاص و جلوگیری از مزاحمت های ناشی از ارسال پیامك های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ضروری است اپراتورهای تلفن همراه ضمن اطلاع رسانی مناسب درخصوص نوع خدمات، موافقت مشترك تلفن همراه را قبلا دریافت كرده و به منظور حصول اطمینان از این موافقت تاییدیه مجدد نیز دریافت كنند.»

پیش از این هم بارها به موضوع کسب اجازه برای ارسال پیامک تبلیغاتی اشاره شده بود ولی در نهایت پیامک های تبلیغاتی برای کاربران ارسال می شد اما با تصمیم تازه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از این پس ارسال پیامک تبلیغاتی بدون اجازه مشترک ممکن نخواهد بود.

 موضوعی که طی سال های اخیر کام بسیاری از مشترکان را تلخ کرده بود، با تصمیم تازه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کوجبات شادی بسیاری از آنان را فراهم می کند.


در همین حال معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است: « ارسال پیامك های تبلیغاتی با مضامین متفاوت برای اقشار مختلف جامعه نارضایتی های زیادی را ایجاد كرده است كه سامان دهی این موضوع و رعایت حقوق مشتركین در این خصوص باید توسط اپراتورهای تلفن همراه مورد توجه قرار گیرد. »

سبوحی تصریح كرد: «كلیه اپراتورهای تلفن همراه مكلفند فرآیندهای اجرایی خود را در رابطه با این اقدام با سازمان هماهنگ كنند. بدیهی است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظارت مضاعفی را در این رابطه اعمال خواهد كرد.»

گفتنی است ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون اجازه مشترک در حالی توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی صورت می پذیرد که فقط در فضای مجازی 66 میلیون و 500 هزار سایت برای ارسال پیامک تبلیغاتی به کاربران ایرانی معرفی شده است.

بسیاری از این شرکت ها تنها با یک نرم افزار و چندین نام مختلف و بدون مجوز قانونی اقدام به ثبت شرکت با نام های مختلف می کنند. این شرکت ها در صورتی که مشتری قصد ارسال پیام خود به 100 هزار نفر را داشته باشد، هر پیامک را به قیمت 9 تومان به مشتریان خود ارائه می دهند. شرکت های دیگر نرم افزار ارسال پیامک تبلیغاتی را تنها به قیمت 25 هزار تومان به مخاطبان خود واگذار می کنند.


در صورتی که گفته های معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد کسب مجوز برای ارسال پیامک تحقق یابد، فعالیت بسیاری از این شرکت ها با اخلال مواجه می شود ولی بیش از 37 میلیون مشترک تلفن همراه به آرامش می رسند.