اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک سازمان مهم ولی فراموش شده در ایران


در ماده 15 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها نام سازمانی ذکر شده است که بناست تمام مراحل این طرح را از آغاز تا پایان در دست گیرد. سازمانی که علیرغم جایگاه ویژه‌اش در عرصه اقتصاد کشور کمترین خبری از آن در رسانه‌ها مخابره نمی‌شود.

خبرگزاری ایسنا: در ماده 15 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها نام سازمانی ذکر شده است که بناست تمام مراحل این طرح را از آغاز تا پایان در دست گیرد. سازمانی که علیرغم جایگاه ویژه‌اش در عرصه اقتصاد کشور کمترین خبری از آن در رسانه‌ها مخابره نمی‌شود.

 محمدباقر نوبخت - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت از انتقال سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها از وزارت اقتصاد و اضافه شدن آن به معاونت تحت مدیریت خود خبر داد.

جابه‌جایی که هر چند در نگاه و کارکرد کلان این طرح بزرگ اقتصادی تاثیر چندانی نخواهد داشت اما سوالاتی را درباره وضعیت این سازمان در گذشته و رویکرد آن نسبت به آینده به ذهن متبادر می‌سازد.

آنچه درباره سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در متن قانون این طرح آمده مربوط است به چگونگی تاسیس، نحوه اداره و میزان تمرکز، اساسنامه و اعضای مجمع عمومی و نحوه هزینه کرد اعتبارات توسط این سازمان و چگونگی نظارت بر آن.

طبق قانون مصوب مجلس دولت موظف شده است یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این طرح سازمانی را با نام هدفمندی‌ یارانه‌ها تاسیس کند. این سازمان بناست اعتبارات مورد نیاز خود را از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون تامین کند و همچنین باید نحوه اداره آن به صورت متمرکز و در شهر تهران انجام پذیرد.

به این ترتیب سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها هیچ گونه تشکل ستادی در شهرستان‌ها نخواهد داشت.

در کنار آن سازمان بازرسی کل کشور موظف شده هر شش ماه یکبار وضعیت این سازمان را بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

در اساسنامه این سازمان نیز که با پیشنهاد وزیر امورر اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در نیمه ی اول سال 89 به تصویب هیات وزیران رسیده است، چهار رکن اصلی مورد پیش بینی قرار گرفته اند. مجمع عمومی که ریاست آن بر عهده ی رییس جمهور است و 16 عضو دارد. وظایف و اختیارات مجمع عمومی در این اساسنامه، بررسی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش‌های ادواری و عملکرد سالانه، صورت‌های مالی و بودجه پیشنهادی هیات مدیره، تصویب ضوابط و دستوالعل‌های اجرایی برای فعالیت‌ و وظایف سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و تعیین و تصویب خط مشی و برنامه‌های کلان سازمان است.هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان نیز سه رکن دیگر سازمان هدفمندی را شکل می دهند.

با توجه به این اساسنامه، مدیرعامل نماینده قانونی سازمان در تمامی مراجع اداری و قضایی است و برای دفاع از حقوق سازمان و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفی ، حقوقی، اداری و هرگونه حقوقی و اختیارات قانونی با حق توکیل است. رسیدگی و تهیه بودجه سالانه، گزارش‌های عملکرد ادواری و سالانه و صورت‌های مالی سازمان و ارائه آنها به مجمع عمومی جهت تصویب بخشی از وظایف هیئت مدیره ی این سازمان است و رسیدگی به صورت‌های مالی سازمان طبق استانداردهای حسابرسی و ارائه گزارش نتایج رسیدگی‌های انجام شده به مجمع عمومی و هیات مدیره سازمان نیز اصلی ترین وظیفه ی بازرسان سازمان را شامل می شود.

نگاه جزیی‌نگر قانون به وضعیت این سازمان نشان دهنده اهمیت حوزه کاری این مجموعه است اما علیرغم تمام این تاکیدات در سال‌های گذشته سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اگر نگوییم بی خبرترین که شاید کم خبرترین سازمان دولتی به حساب آید؛ سازمانی که به طور مستقیم با زندگی و معیشت بیش از 74 میلیون ایرانی در تماس است اما برای گزارش از کارکرد خود نه برنامه و نشست خبری برگزار می‌کند و نه آمار و اطلاعات منتشر می‌کند و حتی به خبرنگاران رسانه‌های جمعی امکان ارتباط گیری می‌دهد.

این روزها با پایان رسیدن دوران مدیریت بهروز مرادی و محمدرضا فرزین هدایت و رهبری سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها بر عهده حمید عسگری است. مدیری که شاید حتی در ذهن اصحاب رسانه نیز چهره آشنایی به شمار نیاید. در طول روزهای گذشته تلاش‌های خبرنگار ایسنا برای ارتباط گیری با این سازمان مهم اقتصادی به هیچ نتیجه خاصی منجر نشد و حتی هیچ مرجعی به عنوان روابط عمومی این سازمان نیز نسبت به پاسخگویی به سوالات خبرنگار اقتصادی ایسنا احساس مسوولیت نکرد.

مشخص نیست اصلی ترین دلیل این مسئله چیست و سازمانی که باید یکی از اصلی‌ترین بازوهای دولت برای انجام وظایف خود در حوزه گسترش عدالت اجتماعی تلقی شود چرا تا این حد در سکوت خبری و بدون ارائه آمارها و اخبار خود پیش می‌رود.

حال باید دید با توجه به نهایی شدن گمانه زنی‌ها برای جابه‌جایی این سازمان از وزارت اقتصاد به معاونت نظارت رییس جمهوری آیا تغییری در رویه‌های معمول چند سال گذشته سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به وقوع می‌پیوندد و یا همچنان این نهاد مهم اقتصادی در سکوت خبری و بدون ارتباط با رسانه‌های جمعی که به نوعی چشم و گوش مردم به حساب می‌آیند به کار خود ادامه خواهد داد.


ویدیو مرتبط :
فروزن در اخبار ایران خبر مال الانه(مهم مهم فروزننن)مهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی اشتون: مهم‌ترین چیز توافق خوب است / نماینده آمریکا در سازمان ملل: پیشنهاد لغو تحریم‌ها به ارزش ۶ میلیارد دلار به ایران داده شده است



سخنگوی اشتون: مهم‌ترین چیز توافق خوب است

یورونیوز گزارش داد که در حالی که مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران از سر گرفته می‌شود و آمریکا هشدار داده است که رسیدن به توافق در مذاکرات این هفته «بسیار دشوار است»، خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره تحقق توافق هسته‌یی با ایران احساس می‌شود.

شبکه خبری یورونیوز به نقل از خبرنگار خود در ژنو گزارش داد که منابع پشت صحنه در مذاکرات می‌گویند که در حالی که مواضع گروه 1+5 مرتب تغییر می‌کند، موضع ایران یکسان باقی مانده است.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات را مثبت دانسته است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نسبت به رسیدن به یک توافق خوشبین است.

انتظار می‌رود این دور از مذاکرات سه روز طول بکشد اما مایکل مان، سخنگوی اشتون در گفت‌وگو با یورونیوز گفت که این مذاکرات پیشرفتی تدریجی دارند و زمان می‌برند.

سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به یورونیوز گفت: همیشه این رویکرد وجود داشته است که یک گام اولیه، یک گام اعتمادساز باید صورت گیرد و پس از آن گام‌های بیش‌تری برداشته شود. این بسیار پیچیده است و چیزی نیست که یک شبه بتوان آن را حل کرد. ما همان‌طوری عمل می‌کنیم که همیشه عمل کرده‌ایم تا به درکی با ایرانیان دست یابیم که مستحکم است، اساسی است، قابل راستی‌آزمایی است، اما حتی اگر به یک توافق مقدماتی دست یابیم کارهای دیگری وجود دارد که باید پس از آن انجام شود.

مان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: تصمیم‌گیری درباره ساختار دو روز آینده هنوز مشخص نشده است، ما براساس اتفاقاتی که تاکنون افتاده است، تصمیم می‌گیریم. ما می‌خواهیم پیشرفتی حاصل شود، مواضع‌مان به یکدیگر نزدیک‌تر شود و تا جایی که می‌توانیم به پیشرفت دست یابیم. مهم‌ترین چیز این است که هر توافقی که صورت گیرد، توافق خوبی باشد. بنابراین تا جایی که لازم باشد، زمان می‌برد.

 

مذاکرات ایران و 5+1 , برنامه هسته ای ایران

 

 نماینده آمریکا در سازمان ملل:پیشنهاد لغو تحریم‌ها به ارزش ۶ میلیارد دلار به ایران داده شده است

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید به ایران پیشنهاد شده در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها، به ارزش شش میلیارد دلار، برداشته شوند.

به گزارش تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، سامنتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: به ایران پیشنهاد شده در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها، به ارزش شش میلیارد دلار، برداشته شوند.

مذاکرات هسته‌ای ایران با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان برای دومین روز متوالی در ژنو در جریان است.
/ایسنا ,تسنیم