اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش مرکز مطالعات توسعه لندن;احمدی نژاد برای کسب آراء مردم در انتخابات، لغو یارانه سوخت و مواد غذایی را به تعویق انداخته است



گزارش مرکز مطالعات توسعه لندن در مورد شرایط اقتصادی ایران

احمدی نژاد برای کسب آراء مردم در انتخابات، لغو یارانه سوخت و مواد غذایی را به تعویق انداخته است

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اخبار - انتخاب  :   مرکز مطالعات توسعه در لندن تاکید کرد تحریم های بین المللی بخش های مهم اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است و کشورهای غربی تلاش می کنند از طریق فشارهای جاری بانک مرکزی این کشور را از دستیابی به ارز محروم کنند.

این مرکز در پژوهش اخیر خود در مورد شرایط اقتصادی جاری در ایران اعلام کرد سقوط 50 درصدی ارزش ریال و افزایش 27 درصدی تورم ایران را به تلاش برای دور زدن تحریم ها وادار کرده است.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران به میزان 40% کاهش یافته و این کشور از تامین حدود 400 میلیارد دلار برای توسعه بخش انرژی خود عاجز مانده است. به همین دلیل ایران به توسعه صنعت پتروشیمی و تولید سوخت روی آورده است.

ایران روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند که 37 میلیون لیتر آن را وارد می کند و طی سال های گذشته تلاش کرده است از واردات این مقدار سوخت بی نیاز شود اما تولید سوخت در داخل ایران به دلیل عدم برخورداری از استاندارد مطلوب مشکلات فراوانی برای سلامت مردم به وجود آورده و این کشور مجبور است پولی را که از طریق تولید بنزین محلی به دست می آورد برای درمان صدها حالت خفگی و بیماری ناشی از آلودگی هوا مصرف کند.

ایران همچنین برای افزایش درآمدهای خود قیمت سوخت را کاهش داده است اما همزمان قاچاق سوخت در این کشور افزایش یافته است.

گزارش می افزاید دولت احمدی نژاد به شدت خواستار لغو یارانه سوخت و مواد غذایی است اما برای کسب آراء مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری و همچنین به دلیل اختلافات داخلی این مسئله را به تعویق انداخته است.

مرکز توسعه بین الملل در لندن اعلام کرده است یارانه هایی که دولت برای سوخت و مواد غذایی به مردم پرداخت می کند به 100 میلیارد دلار می رسد.

بر اساس این گزارش ایران برای تامین سرمایه لازم برای توسعه انرژی با مشکلات جدی روبه رو است به همین دلیل تلاش می کند به هر روش ممکن به نقدینگی دست یابد و برای تامین این نیاز به کشورهایی روی آورده است که از تحریم ها مستثنی شده اند.

ایران به دلیل تحریم های نفتی سالانه 42 میلیارد دلار از دست می دهد. بانک مرکزی این کشور ، برای تامین هزینه توسعه تاسیسات پارس جنوبی برخی از سهام وزارت نفت را فروخته است.

همچنین شرکت نفت سندهایی را با سود 20 درصدی چهار ساله توزیع کرده است. هرچند که توزیع این اسناد با ریسک همراه است اما ایران برای تامین نیازهای مالی خود به چنین سیاست هایی روی آورده است.

در گزارش آمده است که ایران از آغاز تحریم های بین المللی صادرات غیرنفتی به 50 کشور جهان را افزایش داده است که برخی از این کشورها اروپایی هستند. بر همین اساس صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته 8% رشد داشته است و به 32 میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر مرکز جهانی توسعه اعلام کرده است تحریم هایی اقتصادی آمریکا علیه ایران شدیدترین و محکم ترین تحریم هایی است که این کشور با آن مواجه شده و علاوه بر بخش نفتی و نظام بانکی در موارد دیگری چون تامین آلومینیوم ، فولاد ، زغال سنگ و مواد اولیه ساختمان سازی و خودروسازی تحریم شده است.

گزارش می افزاید تولید خودرو در ایران به میزان 40% کاهش یافته است و تحریم های بین المللی درصدد توقف این صنعت در این کشور است.

همچنین تحریم ها باعث شده است این کشور به تجارت پایاپای در برابر مواد غذایی و دارو روی آورده است و به همین دلیل دستیابی بانک مرکزی به ارز محدود شده است.

مرکز بین المللی توسعه تاکید کرده است دولت احمدی نژاد برای جلوگیری از تاثیر تحریم ها به چند اقدام پیشگیرانه دست زده است از جمله هزینه صنایع داخلی را کاهش داده و واردات فولاد که میزان آن به 7 میلیون تن می رسد طی ماه های گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

در همین راستا ایران تلاش می کند تولید فولاد ملی را افزایش دهد و در این زمینه به پیشرفت 8 درصدی رسیده است. این کشور همچنین توانسته است طی سال 2012 حدود 253 هزار تن آلیاژ آلومینیوم و 168 هزار تن پودر آلومینیوم تولید کند و تلاش می کند در نیمه اول سال 2013 حدود 400 هزار تن آلومینیوم تولید کند./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
کمبود مواد غذایی و سوخت در یمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش احمدی نژاد به مردم در آغاز سال سوم هدفمندی یارانه ها: کام مردم شیرین شد و قدرت خرید اکثرشان بالا رفت



گزارش احمدی نژاد به مردم در آغاز سال سوم هدفمندی یارانه ها:

کام مردم شیرین شد و قدرت خرید اکثرشان بالا رفت

عصرایران - در آغاز سومین سال اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه ، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور با شرکت در یک برنامه زنده تلویزیونی ، گزارشی از وضعیت اقتصاد کشور به مردم ارائه داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اهم سخنان رئیس جمهور که  به مجری گری مرتضی حیدری ، روی آنتن رفت ، به شرح زیر است:

*با اجرای هدفمندی یارانه ها ، به عدالت نزدیک شدیم و رشد اقتصادی ما به 5.2 درصد رسید و تولید در اغلب رشته ها افزایش داشت.

*کنترل مصرف انرژی محقق شد. اگر نسبت رشد متوسط 20 ساله را ادامه می دادیم الان مصرف بنزین ما در روز 135 میلیون لیتر بود ولی الان 62 میلیون لیتر مصرف داریم.در سال 90 ، مصرف خانگی و تجاری برق و گاز پایین آمد ولی مصرف در بخش صنعت بالا رفت که نشانه رشد صنعت است.

در برق ، در 10 سال گذشته 7.4 درصد در هر سال رشد مصرف داشتیم ولی در سال 90 ، رشد مصرف ، دو دهم درصد منفی بود. در سایر حامل های انرژی هم این گونه بود.

*تمام تحلیل ها نشان می دهد که در سال 90 ، هفت دهک ما قدرت خریدشان رفته بالاتر ، البته نه خیلی و مثلاً 10 برابر نشده است ولی بهتر شده است. در روستاها البته وضع بهتر بود. نسبت درآمد دهک بالا به دهک پایین ، خیلی بهتر شد.

*تورم ساختاری است و در 50 سال اخیر همیشه داشته ایم . ما در دی ماه 89 ، تورم 12.8 درصد داشتیم که در سال 90 رسید به 20.9 درصد و تمام ظرفیت تورم زایی تخلیه شد. در این فاصله افزایش قیمت های جهانی داشتیم که در داخل هم اثر داشت.

*تورم در دهک ها متفاوت است و ممکن است در دهک یک که درآمد پایین دارد ، بالاتر باشد.تا الان ما ، تورم 26.1 درصد داریم که عمدتاً ناشی از تغییر قیمت ارز است. البته دولت دارد بازار را مهار و مدیریت می کند تا اثر افزایش نرخ ارز بر تورم بیش از این ، اتفاق نیفتد. ما درگیر تحریم و یک جنگ روزمره هستیم و تجارت خارجی ما با چالش جدی مواجه است که مدتش کوتاه خواهد بود. ولی انچه دشمن می خواست محقق نشد و با همکاری مردم ، توانستم مهار کنیم.ما می توانیم از این مرحله عبور کنیم.

*برای رسیدن به تورم تک رقمی ، 7 طرح آماده کردیم. البته بخش مهمی از این تورم به ماجرای ارز و بخشی به سیستم بانکی برمی گردد. در این میان ، معوقات بانکی هم بسیار مهم است.متاسفانه با تصمیم گیری های خارج از اراده دولت ، معوقات بانکی زیاد شد و خارج از دولت تصمیم گیری کردند که معوقات بانکی تا 5 سال برنگردد. پیام این تصمیم این بود که پول ها را بازنگردانند. در حالی که قبلاً این روند کاهشی بود و معوقات در حال بازگشت بود.

* در پاسخ به سوالی در باره این که 60 درصد پول جامعه در دست 300 نفر است: دولت اصلا به معوق کردن اعتقاد ندارد. البته بخشی در کار تولید هستند ولی الان قادر به بازپرداخت نیستند . با آنها همراهی می کنیم . ولی برخی ها وام گرفته اند و کالا خریده و فروخته اند ولی بازنمی گردانند. امسال از درشت های این عرصه شروع کردیم تا باز پس گیریم ولی آنقدر سر و صدا کردند که از جای دیگری جلوی بازپرداخت ها را گرفتند. اگر این پول ها برنگردد ، بانک ها با کدام منابع مالی از تولید حمایت کند؟ اینجاست که تولید پایین می آید.خیلی فشار است . حتی پرونده معوقه ها را می گیرند و می روند به اتاق هیات مدیره و آنها را تهدید می کنند. در این شرایط مدیریت سخت می شود.بانک مرکزی باید این ها را اصلاح کند.البته در وضعیت کنونی اقتصادی هم باید عامل تحریم و سوء استفاده ها را به ویژه در بازار ارز در نظر بگیریم.

*11 بار قانون هدفمندی را با اصلاحیه مواجه کردند که با هیچ کدامشان موافق نبودیم. این طرح مخالفان سیاسی زیادی داشت که آنقدر اطلاعات غلط پمپاژ کردند چون دروغ پردازی در جامعه ما هزینه ندارد. مجلس و بقیه هم فکر کردند اتفاق منفی بزرگی در حال وقوع است و وارد شدند.ما هم نمی توانستیم هر روز حرف بزنیم و با آنها مقابله کنیم.

الان از جاهای مختلف دارند اقتصاد را مدیریت می کنند. ناظر حق ندارد بگوید چنین کن و چنین نکن. او فقط باید بر اساس اسناد بالادستی ، نظارت کند. من در مجمع تشخیص هم همین را مطرح کردم که طبق اصل 44 باید اقتصاد به دست مردم سپرده شود ولی مدیریت یکسان نداریم ؛ دولت تصمیم می گیرد، مجلس تصمیم می گیرد ، همین امروز هم مجمع تشخیص مصلحت یک تصمیم اقتصادی گرفت. این روش جوابگو نیست.

*برخی پیش بینی می کردند که بحران اقتصادی می شود ، صنعت می خوابد و کارگران به خیابان ها می آیند. حالا که این طور نشد...البته برخی تولیدات باید از رده خارج شوند . مثلاً وقتی تولیدی 10 برابر هزینه جهانی ، هزینه بر می دارد که نمی تواند ادامه داشته باشد. باید مشکلات این چنینی را هم حل کرد.ما به صنایع کمک کردیم. به آنها یارانه دادیم. به خانه دار برق را 100 -120 تومان دهیم ولی به کشاورز 10 تومان می پردازیم ؛ این یارانه است اما بعضی ها فکر می کنند یارانه این است که آن را یک جا بگذاریم و بگوییم بیایید دریافت کنید.بدترین شکل یارانه این است که آن را نقدی بپردازیم. حتماً در این روش ، سوء استفاده شکل می گیرد.

خیلی ها دارند گله می کنند که چرا دولت از تولید حمایت نمی کند ولی خود همان ها ، وقتی در جایگاه تصمیم گیری نشستند ، حمایت را کاهش دادند در حالی که دولت می خواست حمایت کند.

*پارسال انبارهای ما پر از گندم بود اما 7-6 ماه علوفه وارد کشور نشد و دامدارها و مرغدارها به مشکل خوردند . لذا به گندم فشار آوردند و گندم را خوردند ومشکل ایجاد شد.چرا این اتفاق افتاد؟ 5-4 نفر واردات علوفه را بر عهده داشتند که با آنها برخورد نامناسبی شد و این ها ناگهان کنار رفتند و قضایای کمبود مرغ ایجاد شد و دولت را تخریب کردند. شوک ارزی هم مزید بر علت شد. اما برخورد های امنیتی ، باعث تشدید نابسامانی شد. نباید فضای اقتصاد را امنیتی کرد. نباید با تخلفات معمولی ، برخوردهای شدید انجام داد که گویا جرمی رخ داده است ، حداکثر این است که تخلف اداری شده است و باید در همان حد برخورد شود ، همه که تاب تحمل برخوردهای امنیتی ندارند. البته خباثت های دشمن را نباید کمرنگ دید.

*واقعا افزایش قیمت ارز چه ربطی به هدفمندی دارند؟ می گویند هدفمندی ، نقدینگی را افزایش داد و قیمت ارز بالا رفت. این حرف غلطی است چون نقدینگی کاهش پیدا شده است.یک شبکه ای بود که دائماً در بازار تبلیغ منفی می کرد و عده ای دنبال بالا بردن قیمت ارز بودند. این در حالی است که ما با دشمن هم در گیر هستیم. من تاکید می کنم ارتباطی بین هدفمندی و افزایش قیمت ارز وجود ندارد.

*دشمن با تحریم خودش قیمت ارز را مصنوعی برده بالا و ما ، در سال بعد ، قیمت ارز را خیلی کاهش می دهیم. ولی فرض کنیم این مساله یکی دو سال طول بکشد. حتی در این صورت هم می توانیم کاری کنیم که بالابودن قیمت ارز ، اثری نداشته باشد و کارهای دشمنان خنثی شود. یکی از راه ها این است که صادرات را افزایش دهیم. سال بعد صادرات غیر نفتی حتما 100 میلیارد دلار می شود چون این قیمت ارز ، به نفع تولید کننده است مثلاً این خودرویی که اینجا 12 میلیون می فروشند را بیرون 6 هزار دلار می فروشند که می شود 15 میلیون تومان که به سود تولید کننده است.

*روزانه 1850000 بشکه نفت به پالایشگاه ها می دهیم که با گاز می شود 300 هزار میلیارد تومان که با کسر هزینه ها می توانیم این پول را به مردم بدهیم که بیش از یارانه فعلی است و مردم در برابر نوسانات قمیت ، مصون می مانند. ما تضمین می دهیم که درست بشود به شرطی که بگذارند ما مدیریت کنیم.

*دیواری کوچک تر از ما نیست ، هر کس هر جا کم می آورد به دولت حمله می کند ولی در همه جلسات کارشناسی ، حرف دولت ثابت می شود ، با این حال ، دولت کمترین گلایه ها را کرده است.  در کدام دولت شخص رئیس جمهور 1200 ساعت مستقیماً با کارشناسان جلسه می گذارد؟

* در پاسخ به سوالی درباره واردات بی رویه با ارز مرجع: بعضی کالاها ، ممنوع الورود هستند و بقیه کالاها ، وارداتشان آزاد است و فقط تعرفه را دولت تعیین می کند. اگر چوب بستی وارد شد و خورد وسط بستنی و صادر شد ، اشکالی دارد؟ما کل کالاها را 10 طبقه کردیم . اولویت اول غذا و دوم دارو و تجهیزات پزشکی است. تا اول مرداد کنترل و محدودیتی نداشتیم و همه طبقات می توانستند ارز مرجع بگیرند ولی از مرداد ، ارز مرجع فقط به طبقه های اول و دوم تخصیص داده شد. اگر ارز مرجع به خودروهای وارداتی داده شده ، مال قبل از مرداد است.به دارو هم بیش از سال گذشته ارز مرجع دادیم . حالا اگر وارد نشده یا وارد شده و جایی رفته ، باید بررسی شود. هیچ کس حق ندارد دارو را گران کند چون به همه ارز 1226 تومان داده ایم. وزارت بهداشت باید کنترل کند.دولت که مسوول نیست 2400 قلم دارو را کنترل کند.باید شبکه بهداشت ، تولید کننده ها کنترل کنند. دولت وظیفه اش این بود که ارز را بدهد که ارز را داده است.

الان از اولویت سوم تا دهم هم هر کس بخواهد می تواند برود اتاق مبادلات ارزی و ارز بگیرد و مشکلی هم نیست. باید به جایی برسیم که هر ارزی جابجا شود ، ثبت شود.این البته دخالت در زندگی مردم  نیست و همه جای دنیا این طور است.

*هدفمندی در کام مردم شیرین بود. البته یک مقدار با اطلاعات غلط آن را مخلوط کردند. نرخ ارز که ربطی به هدفمندی نداشت. بیت المال باید به همین شکل بین مردم تقسیم شود. دولت حس مردم را درک می کند.

*آنهایی که سهام عدالت گرفته اند ، آن را نگه دارند. الان هم قیمتش رفته بالا و 2.5 برابر شده است. به ذهن کسی نیاد که این سهام به چه دردی می خورد. نه این طور نیست، سود سهام عدالت دارد صرف قسط همین سهام می شود و بعد از آن ، سودش می رود به جیب مردم و به زودی بازارش باز می شود و مردم می توانند آن را خرید و فروش کنند. این هم در جهت عدالت است.7 ماه مانده به پایان این دولت ، بگذارید این کارها را تمام کنیم.

*مسکن مهر روند خوبی دارد و به سرعت در حال تحویل می شود.  مهر ماندگار هم 900 طرح بزرگ از نیروگاه و سد گرفته تا بزرگراه و آزاد راه. دولت همه امکاناتش را بسیج کرده که این طرح ها را به اتمام برساند.مشکلی پیش آمده بود که حل شد و داریم جلو می رویم.

* مگر می شود دولت پولی را که باید در جایی هزینه کند ، در جای دیگری خرج کند. این که خلاف قانون است ، مگر می شود؟ بعضی ها اصرار دارند که نقش دولت را کمرنگ کنیم. بالاخره ابعاد تحریم که معلوم است . مسولان کشور که می دانند و البته الان نمی شود ابعاد آن را گفت. دولت برای کارهای عمرانی له له می زند و ما می خواهیم زودتر زیر ساخت ها را درست کنیم و مهر ماندگار هم بر همین اساس است ولی برای درآمد دولت محدودیت داریم. ما حتی اضافه کارهای کارمندان را نتوانسته ایم بدهیم.خیلی علیه دولت حرف می زنند. در کشور ما حرف زند و تهمت زدن هزینه ندارد. این مساله باید حل شود.

* دولت ارز را 1226 تومان فروخته و ارز گران تری نفروخته است که آن را در هدفمندی خرج کند.

این دولت تنها دولتی است که سه سال است هر ساله 30 درصد درآمد نفتی را ذخیره کرده است. قبلا که این طور نبود. اگر بگذارند حساب ذخیره را باز کنیم ، قیمت ارز به سرعت پایین می آید ولی نمی گذارند!

*خب! دشمن آمده یک سنگی انداخته است و اگر متحد باشیم می توانیم کار دشمن را به عنصر سازنده تبدیل کنیم. الان اگر کمی کمتر مصرف کنیم و بعداً بخریم مگر چه می شود؟ ما 75 میلیون نفریم ، اگر بخواهد چیزی بشود برای همه می شود. ما هر طرح هایی داریم ولی آن کسی که باید کار را یکسره کند ، ملت است.کجا باید کار یکسره شود؟ به نظر من در انتخابات که به نظر من دنیای جدید است. اگر 49 میلیون واجد شرایط داریم ، همان 49 میلیون نفر بیایند و رای بدهند و دنیا را متحول کنند. هیچ کس هم حق ندارد در انتخابات دخالت کند.

* ما می خواهیم کار نیمه کاره برای دولت نگذاریم و سر و ته تحریم را هم به هم بیاوریم و کار را شسته رفته به دولت بعدی تحویل بدهیم. دولت تلاش می کند که همه مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند و همه سلائق هم مشارکت کنند. احدی هم نباید جای مردم تصمیم بگیرد. در جایی که رهبری انقلاب می گوید من یک رای بیشتر ندارم ، بقیه هم بنشینند سر جایشان تا اراده ملت جاری شود.باید قدرت ملت ایران در جهان به نمایش گذارده شود زیرا حضور حداکثری هم در فضای داخلی و م در فضای بین المللی اثر گذار است. مسائلی مانند ارز و نظایر این ، موقتی است، مانند این است که در مسیر یک خودرو ، چاله ای پیش آمده یا ماشین پنچر شده و بعد از گرفتن پنچری ، به راهش ادامه می دهد.

* به خاطر هدفمندی اول بای از خدا تشکر کنیم. از امام عصر(عج) که به یقین رسیده ام عنایت ویژه به ملت ایران دارد تشکر می کنیم. از مردم ایران تشکر می کنیم ، به وِیژه از بخش حمل و نقل که شخصیت های والای گمنام هستند. از همکاری مجلس و قوه قضاییه و نیروی انتظامی و از همه تشکر می کنم. از رهبری هم که همیشه از دولت حمایت کرده اند ، تشکر می کنم./عصرایران