اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گران‌ ترین كالای سبد خانوار ایرانی


در ساختار سلامت و درمان، دارو از آن دست مقولاتی است كه نتیجه هرگونه چالش یا سرمایه‌گذاری برای جبران اشكالات پیش آمده، حداقل 6 الی 12 ماه آینده آشكار می‌شود.

روزنامه اعتماد: در ساختار سلامت و درمان، دارو از آن دست مقولاتی است كه نتیجه هرگونه چالش یا سرمایه‌گذاری برای جبران اشكالات پیش آمده، حداقل 6 الی 12 ماه آینده آشكار می‌شود.

وقتی دولت دهم، در نیمه سال 91 دارو و تجهیزات پزشكی را از شمول ارز دولتی خارج كرد و با بخشنامه‌ ارزی بانك مركزی به بانك‌های كشور، دارو و تجهیزات پزشكی و مجموع كالاهای اولویت دوم گروه‌بندی دهگانه كالایی، از دریافت ارز 1226 تومانی محروم شدند، وارد‌كنندگان دارو راهی خرید ارز مبادله‌یی شدند تا قیمتی دو برابر گران‌تر از ارز دولتی بپردازند.

این تحریم داخلی در حالی بود كه ممنوعیت‌های خرید داروهای گران قیمت از سوی تولید‌كنندگان خارجی كه تابع مقررات تحریم علیه ایران بودند هم بدون هیچ تغییری اعمال می‌شد. هشدارهای متولیان بهداشت و درمان در ماه‌های قبل‌ترش البته زمینه‌یی برای رویارویی با مشكلات آتی فراهم كرده بود.

در حالی كه رییس وقت سازمان غذا و دارو از روزهای پایانی سال 90 هشدار داده بود كه وضعیت در سال جدید مطلوب نیست و گرانی و بازار نامطمئن در انتظار دارو خواهد بود، این هشدار ناشی از آن بود كه در سال 90 از مجموع بودجه بهداشت و درمان فقط 45 درصد آن تخصیص داده شده بود و به دلیل محقق نشدن سهم صددرصدی وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها، در پی این تخصیص ناكافی، بودجه خرید داروهای وارداتی هم به نصف كاهش یافته بود چنانكه در ابتدای سال 91، دیوان محاسبات تایید كرد كه در بودجه سال 90، فقط 5 درصد از یارانه دارو محقق شده است.

افزایش 50 الی 100 درصدی قیمت دارو در سال 91 از ذهن هیچ یك از مخاطبان عرصه دارو پاك نمی‌شود. بیماران، داروخانه داران، وارد‌كنندگان و تولید‌كنندگان دارو كه اصلی‌ترین زیان‌دهندگان از بابت این افزایش قیمت غافلگیر‌كننده بودند هر یك با نوع و شدت متفاوت متحمل آسیب سنگین و گسترده‌یی شدند. آن هم در حالی كه دولت با ایجاد مركز مبادلات ارزی، به‌طور رسمی پای خود را از عرصه این ضرر و زیان‌ها بیرون كشیده بود و ابراز بی‌مسوولیتی می‌كرد.

در حالی كه داروخانه‌داران به دلیل كاهش نقدینگی ناشی از كم شدن سطح خرید مردم، با افزایش مطاالبات خود از سازمان‌های بیمه‌گر هم مواجه بودند، انجمن داروخانه داران و دارو‌سازان از تهدید به قطع فروش داروهای بیمه‌ای خبر می‌دادند. سود تولید‌كنندگان دارو از 5/21 درصد به كمتر از 5/16 درصد كاهش یافته بود در حالی كه بیش از 70 درصد مواد اولیه تولید همین داروها باید با خرید ارز مبادله‌یی وارد می‌شد.

بیماران خاص دچار اختلال مصرف دارویی شده و باید سهمیه داروهای خود را به‌طور روزانه یا با حداكثر لطف داروخانه‌های خاص، هفتگی خریداری می‌كردند. با وجود آنكه ارزش ریالی بازار دارویی ایران در سال 91، 4600 میلیارد تومان بود، صنعت داروی ایرانی حتی قادر به در اختیار گرفتن سهم یك درصدی از این بازار 1000 میلیارد دلاری نبود و حداكثر تلاش ایران به سهم دو دهم درصدی منتج می‌شد و كاملا روشن بود كه با بروز هرگونه مشكل در مسیر واردات و تامین داروهای وارداتی كه البته 95 درصد آنها داروی بیماران خاص و صعب العلاج بود، چه حجمی از بیماران از ادامه حیات ناامید خواهند شد.

اما با این حال، از ابتدای سال 91 تخصیص ارز دارو مشمول تسویه حساب‌های سیاسی دولت با نظام سلامت شد كه نقطه پایان این رفتار، عزل وزیر بهداشت از سوی رییس‌جمهوری وقت بود. مصداق‌های قابل اشاره از رفتارهای سیاسی رئیس دولت دهم این است كه تا هفتمین ماه از سال 91، فقط 35 درصد از بودجه وزارت بهداشت را تخصیص داده بود، با تاخیر 9 ماهه در تخصیص ارز دارو هم تلاش می‌كرد وزیر بهداشت وقت را به انصراف از حمایت از خانواده لاریجانی‌ها وادارد.

در حالی كه صمد كریمی؛ سخنگوی مركز مبادلات ارزی بانك مركزی اعلام می‌كرد كه طی 9 ماهه اول سال 91، دو میلیارد و 500 میلیون دلار ارز برای واردات دارو تخصیص داده شده، علاوه بر وزیر بهداشت وقت، حتی مجلسی‌ها هم معترف بودند كه به اعتبار اسناد موجود، فقط 850 میلیون دلار از سهم ارز دارویی وزارت بهداشت تخصیص یافته بود علاوه بر آنكه 90 درصد تجهیزات پزشكی هم از دریافت ارز مرجع محروم شده بودند. در حالی كه وزارت بهداشت در آستانه متهم شدن به مصارف غیر دارویی از ارز دولتی قرار گرفته بود، حسینعلی شهریاری؛ رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد كه طی سال‌های 90 و 91 برای واردات خودروهای لوكس، چوب بستنی، اسباب‌بازی و لوازم آرایشی، یك میلیارد دلار ارز مرجع اختصاص یافته است.

گزارش گمركات ایران هم تایید می‌كرد كه طی پنج ماه نخست سال 91، 16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد كشور شده كه 78 درصد از این محموله وارداتی از ارز دولتی استفاده كرده است. امروز و با گذشت یك سال از تغییراتی كه توسط دولت دهم در نظام سلامت ایجاد شد، دولت یازدهم تلاش می‌كند زخم‌های وارد شده را به تدریج بهبود بخشد. در حالی كه قدم‌های دولت با سرعتی كند برداشته می‌شود، قیمت دارو هم به تبعیت از همین سرعت، به سمت تنزل صعود ثانیه‌یی پیش می‌رود.

از نیمه مهر ماه امسال، با دستور رییس‌جمهوری برای اجرای تكالیف قانون برنامه پنجم توسعه و كمك به بیمارانی كه تا امروز بیش از 70 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت كرده‌اند، نخستین قدم برای ترخیص داروهای انباشته در گمرك و ارزان كردن داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج برداشته شده است.

 كاهش قیمت داروی بیماران خاص البته فقط با تخصیص اعتبار نقد و به وقت به سازمان‌های بیمه‌گر امكان پذیر بود كه دولت هم برای همین منظور 1800 میلیارد تومان در اختیار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گذاشت تا بتواند ما به‌التفاوت قیمت داروی خریداری شده و پرداختی بیماران را از این محل تامین كند. چندی قبل هم رییس سازمان غذا و دارو وعده داد كه داروهای گران قیمت عرضه شده در داروخانه‌های بخش خصوصی هم از كاهش هفت درصدی قیمت برخوردار خواهد شد كه این اتفاق متوجه نخستین وعده‌های تحقق یافته توافقنامه ژنو و امكان گشایش اعتبار برای واردكنندگان داروست.

اما هنوز قیمت‌ها گران است. گران‌تر از ضریب رشد تورم و گران‌تر از قدرت خرید مردم. طی یك سال و نیم گذشته نمایندگان مجلس بارها هشدار داده‌اند كه مراجعات بی‌شماری در باب انصراف از درمان به دلیل گرانی هزینه‌های دارو داشته‌اند. در حالی كه هزینه دارو، بیش از 18 درصد هزینه‌های سلامت مردم را به خود اختصاص داده به نظر می‌رسد كه ممكن است وعده ارزان شدن داروهای وارداتی حتی برای سال 93 هم، چندان قابل تظاهر برای جیب بیماران نباشد زیرا كه بنا بر بررسی مركز پژوهش‌های مجلس درباره مقایسه سهم دارو در لایحه بودجه 93 و قانون بودجه 92، سهم دارو برای سال 93 معادل 18 درصد بودجه اختصاص یافته به سلامت و برابر با رقم تخصیص یافته سال 92 است.


ویدیو مرتبط :
برداشتی آزاد از اهمیت تولید ملی در سبد خانوار ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سبد هزینه ای ایرانیان در 5 سال گذشته/ تغییر عجیب رفتار خانوار ایرانی پس از دریافت یارانه نقدی



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,یارانه های نقدی

یارانه های نقدی سهم ملزومات اولیه و اصلی زندگی را در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی افزایش داد .

 بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی در خصوص سبد درآمدی و هزینه ای خانوار نشان می دهد پرداخت یارانه های نقدی از سوی دولت سبب تغییراتی معنادار در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی شده است .

محاسبات نشان می دهد در دوره اجرای این طرح سهم هزینه ای ملزومات اولیه مانند خوراكی ها و آشامیدنی ها، مسكن، سوخت و بهداشت و درمان افزایش و سهم هزینه های غیر ضروری كه در قالب مانند تفریح و امور فرهنگی، خرید لباس و كفش و اثاث منزل و تحصیل و ... كه در قالب رفاه طبقه بندی می شوند، كاهش داشته است.  این كاهش در حالی رخ داده است كه سهم این امور در سبد هزینه ای خانوار پیش از این نیز اندك بود. به این ترتیب خانوار ایرانی پس از هدفمندی یارانه ها سیاست انقباضی تری را برای اداره زندگی برگزیده است. این بدان معناست اعطای یارانه نقدی به رغم اهداف اولیه تاثیری در بهبود وضعیت زندگی خانوار ایرانی نداشت. تا كنون شصت یارانه نقدی به ایرانیان یارانه بگیر پرداخت شده است به این ترتیب هر ایرانی از ابتدای اجرای این طرح تا كنون 2 میلیون و 730 هزار تومان یارانه دریافت كرده است.

بررسی ها نشان می دهد در حالی که سال پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سهم خوراک در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی 25.2 درصد بود، این سهم در سال های پس از اجرای هدفمندی حتی تا رقم 27.2 درصد نیز افزایش یافت . سهم خوراک در سبد هزینه ای خانوار سال گذشته به رقم 25.4 درصد بازگشته است .

بر اساس این گزارش هزینه بهداشت و درمان نیز در این دوره زمانی در سبد هزینه ای خانوار افزایشی ملموس را تجربه کرده است .

سهم بهداشت و درمان در سبد هزینه ای خانوار پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها 5.4 درصد بود اما این رقم در سال های پس از اجرا به 6 درصد رسید .

سهم مسكن نیز با از 33.3 درصد پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به 35.3 درصد افزایش یافت و سال گذشته این سهم معادل  34.5 درصد گزارش شد . بر اساس این گزارش بانك مركزی در سرفصلی تحت عنوان كالا و خدمات متفرقه ، افزایشی 2.7 درصدی را گزارش كرده است . به این ترتیب هزینه های متفرقه خانوارهای ایرانی از 5.2 درصد در سال پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به 7.9 درصد در سال گذشته رسیده است. بررسی ها نشان می دهد سهم حمل و نقل در سبد هزینه ای خانوار از 9.5 در سال 1388 به 8.2 درصد در سال گذشته رسیده است . كاهش سهم حمل و نقل به این ترتیب 1.3 درصد برآورد می شود

این گزارش حاكی است از دوازده سرفصل مورد بررسی بانك مركزی در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی ، هزینه ارتباطات و دخانیات تغییر چندانی را تجربه نكرده است . هر چند قیمت دخانیات و تعرفه مكالمه تلفن در این سال ها افزایش یافته اما سهم این دو در سبد هزینه ای خانوار ثابت مانده است . سهم دخانیات در سبد هزینه ای پیش از هدفمندی یارانه ها 0.4 درصد و پس از آن نیز همی رقم برآورد شده است . سهم ارتباطات نیز با كاهشی اندك از 2.4 درصد به 2.2 درصد رسیده است . این ثبات نیز به معنای استفاده كمتر از وسایل ارتباطی و همچنین دخانیات است . نمودار زیر نشانگر سهم اقلام مختلف سبد هزینه ای یك سال پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها و سال های پس از آن است .

 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,یارانه های نقدی


  اخباراقتصادی  - خبر  انلاین