اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشاورزی عقب‌ مانده ایران رکورد هم دارد!


رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران گفت: گر چه بخش کشاورزی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته عقب‌ماندگی‌های بسیاری دارد اما کشاورزان نمونه ما و برخی از بخش‌های کشاورزی ایران رکوردهای جهانی را دارند که نباید از آن غافل شد.

ایسنا: علیرضا بزرگی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران اظهار کرد: کشاورزی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته عقب‌ماندگی‌هایی دارد اما این به این معنی نیست که در همه موارد و بخش‌ها، بخش کشاورزی ایران 40 سال از کشورهای اروپایی عقب مانده است.

وی افزود: شاید در برخی موارد در بخش‌های کشاورزی بیش از 40 سال نیز از اروپا عقب مانده باشیم اما در برخی از بخش‌ها نیز همپای کشورهای پیشرو و در برخی حوزه‌های دیگر جلوتر از آنها قرار داریم که شاهد این مدعا نیز کشاورزهای نمونه‌ای هستند که برخی از آنان رکوردهای جهانی را جابجا کرده‌اند و حتی در تولید برخی محصولات کشاورزی دارای رتبه‌های برتر جهانی هستیم بنابراین نمی‌توان عقب‌ماندگی در بخش کشاورزی را به کل این حوزه تعمیم داد.

مشکل اصلی در یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی انتقال به عرصه‌هاست

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران گفت: در تحقیقات گر چه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما برخی از آنها به اندازه کافی کاربردی نیست البته مشکل اصلی در بخش تحقیقات کشاورزی انتقال یافته‌های تحقیقاتی به عرصه‌های کشاورزی است و دلیل آن که نمی‌توانیم مشکل را در برخی بخش‌های کشاورزی حل کنیم در انتقال یافته‌های علمی موجود در داخل و یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی نوین جهانی به عرصه‌های کشاورزی است.

بزرگی ادامه داد: نقص در انتقال یافته‌های تحقیقاتی در قالب آموزش و ترویج بخش کشاورزی است و در این شرایط رقابتی کشاورزی نوین دنیا اگر یکسال بخش کشاورزی ایران در حوزه تحقیقاتی و به کاربردن در عرصه‌ها عقب بیفتد چندین سال عقب ماندگی در بخش کشاورزی برای کشور به وجود می‌آید بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم تا به کمک کشاورزان نمونه و کارشناسان خبره بخش کشاورزی بتوانیم مشکل انتقال یافته‌های نوین در بخش کشاورزی را حل کنیم. به گونه‌ای که باید آنها را از پشت میز به عرصه‌های کشاورزی ببریم تا در کنار کشاورزان بتوانند راهگشا باشند.

نظام‌های بهره‌برداری خرده مالکی یکی دیگر از چالش‌های کشاورزی ایران

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی نظام‌های بهره‌برداری است چرا که در حال حاضر 85 درصد اراضی کشاورزی و نظام‌های بهره‌برداری ایران خرده‌مالکی است و به همین دلیل کشاورزی برای کشاورزان اقتصادی نیست.

یک درصد کشاورزان سواد کشاورزی دارند

بزرگی افزود: مشکل نظام‌های بهره‌برداری در ایران در کنار دیگر معضلات از جمله سن بالای بهره‌برداران و سواد پایین آنها باعث عدم پذیرش تکنولوژی و فناوری‌های نوین می‌شود چرا که بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده حدود یک درصد از کشاورزان ایران از سطح سواد بالا در ارتباط با بخش کشاورزی برخوردارند.

فرار سرمایه و نرخ بالای تسهیلات کشاورزی

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران اظهار کرد: در شرایط کنونی بخش کشاورزی همین قدر که تلاش می‌شود تا تولید کنندگان را در روستاها نگه داشت و سرمایه‌های اصلی بخش کشاورزی را که همان اراضی و بهره‌برداران هستند حفظ کرد خود کار بزرگی است چرا که در این شرایط که سیستم بانکی با نرخ‌های بالا خود سبب افزایش مهاجرت از روستاه به شهر و ترک کار کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: مگر نه این که کشاورزی می‌تواند محور اصلی اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری باشد و در شرایطی که دولت کاهش رکود و تورم را در صدر سیاست‌های خود قرار داده است مگر نباید نقدینگی را تقویت کرد تا به تولید تزریق شود و مانند گذشته به سمت دلالی و سفته‌بازی نرود، بنابراین باید حمایت‌های ویژه‌ای از بخش کشاورزی چه در حوزه جذب سرمایه و چه در حوزه کاهش نرخ سود بانکی انجام داد تا مانند کشورهای پیشرفته که تسهیلات و یارانه‌های ویژه‌ای را برای بخش کشاورزی قائلند بتوانیم مشکلات بخش کشاورزی را از پیش روی برداریم.


ویدیو مرتبط :
تاثیرات مخرب به جای مانده از سموم کشاورزی در محصولات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران یک دنیا از تیترها دلهره آوری که در مورد آن زده می شود به دور است/ترن شهربازی تهران از نظر ضعف رکورد می زند



 

 

ایران یک دنیا از تیترها دلهره آوری که در مورد آن زده می شود به دور است/ترن شهربازی تهران از نظر ضعف رکورد می زند

 

CNN در گزارشی از تهران نوشت: بازدیدکنندگان پارک ارم در قسمت غربی پایتخت ایران با تعداد زیادی از عکس های شخصیت های کارتونی دیزنی و دیگر شخصیت های کارتونی امریکایی مثل "شرک" مواجه می شوند.

در جایی دیگر در بیرون شهر، با منظره ی جالب دیگری مواجه می شوند: باشگاه ماشین های "سگوی" که ساخت امریکاست.

برای "آقای شهربازی" که عاشق "ترن" و شهربازی است دیدن این ادمک های امریکایی جذابیت و هیجان بیشتری داشت تا سوار شدن بر ترن شهربازی.

استفان زوانگزر که ماه گذشته به ایران سفر کرد و به آقای شهربازی مشهور است می گوید: در سراسر جهان میکی ماوس و دونالد داک هایی می بیننید که بسیار بد ساخته شده اند مثل یکی از شهربازی ها در چین. اما من انتظار نداشتم که شرک و ماشین های "سگوی" را در ایران ببینم.

وی که 4 سال از عمرش را صرف بازدید از شهربازی های بزرگ دنیا گذرانده است می گوید: ایرانی که من به آن سفر کردم، یک دنیا از تیترها دلهره آور به دور است.

استفان زوانگزر که شهروند آلمان است، می گوید: ایرانیان روشنفکر، غیرمتعصب، گرم، بافرهنگ و مهمان نواز بودند.

وی اضافه می کند: موضوعی که مرا شوکه کرد این بود که من حتی با یک شوک فرهنگی مواجه نشدم. ایرانیانی که با مرا می دیدند، کاری می کردند که احساس کنم در حال حاضر در اروپا هستم.

استفان زوانگزر می گوید: در پارک ارم، میکس موس ورود مردم را به شهربازی خوش امد می گوید. دواروس از مردم خواستار لذت بردن است و شرک پیشنهاد خرید بلیط برای سوار شدن چیزی را می دهد. دونالد داک خروج را نشان می دهد.

وی تصریح می کند: من به شدت توصیه می کنم که به ایران سفر کنید. کشور بسیار زیبایی است و مردم فوق العاده ای دارد. پارک های داخل شهر به شما این فرصت را می دهد تا با مردم اختلاط کنید.

استفان زوانگزر در ادامه به بیان خاطره ی خود از تجریه ی ترن سواری در تهران می گوید: برای اینکه ترن سواری کنید، باید وارد یک وسیله ای شوید که مثل یک قوطی نوشابه می ماند و از نظر ضعیف بودن در دنیا رکورد می شکند.

وی اضافه می کند. ریل های ترن هوایی شهربازی ارم خیلی کوچک هستند و میله ای که سر شما را باید ثابت نگه دارد چنین کاری را نمی کند.

استفان زوانگزر  تصریح می کند. من هنوز در حال سعی برای یافتن سازنده این ترن هوایی هستم .حتی متخصصان این امر هم نمی دانند. شاید این ترن، بدترین ترنی بود که تا به حال تجربه کرده بودم.

وی در پایان می گوید: من ترسیده بودم. واقعا سواری ناخوشایندی بود که باعث می شود آن را بای گردن درد به یاد آورید..../انتخاب