اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام جهات تهران خطر دارد؟


در تهران همه مناطق و محله‌ها در خطر آسیب ناشی از زمین‌لرزه قرار دارند اما در جنوب‌شهر تهران بخاطر وجود خاك‌های نرم كه باعث تقویت امواج زلزله می‌شود و در شمال تحت تاثیر وجود چندین گسل بزرگ، خطر بیشتر از شرق و غرب پایتخت است.

دنیای اقتصاد: یك زلزله‌شناس و محقق در حوزه گسل‌وزلزله كه هم‌اكنون در سمت مدیرزلزله در یكی از نهادهای تحقیقاتی كشور مشغول فعالیت است، معتقد است: در تهران همه مناطق و محله‌ها در خطر آسیب ناشی از زمین‌لرزه قرار دارند اما در جنوب‌شهر تهران بخاطر وجود خاك‌های نرم كه باعث تقویت امواج زلزله می‌شود و در شمال تحت تاثیر وجود چندین گسل بزرگ، خطر بیشتر از شرق و غرب پایتخت است.
 
دكتر علی بیت‌اللهی می‌گوید: انتخاب محل سكونت در تهران باید در اولویت دوم و سوم افراد باشد و اولویت اول باید اطمینان‌بخشی از كیفیت‌های حداقلی سازه ساختمان و مقاومت آن در برابر تكان‌های ناشی از زمین‌لرزه باشد.

دكتر بیت‌اللهی با بیان اینكه فرار از گسل و زمین‌لرزه در تهران معنا ندارد، می‌گوید: با توجه به طول و فراوانی گسل‌های تهران، فرضیه امن‌بودن یك یا چند نقطه در تهران بی‌معنا است.

این زلزله‌شناس با تجربه در عین حال تصریح می‌كند: مقاومت یك ساختمان در برابر زلزله به ظاهر و بخش‌های پیدا و آشكار ساختمان ربطی ندارد و این فقط وضعیت سازه‌ای ساختمان است كه مشخص می‌كند ساختمان تاچه اندازه در برابر زمین‌لرزه مقاوم است.

وضعیت سازه‌ای از روی ستون‌ها، ابعاد ستون‌ها، پی ساختمان، تیرچه‌ها، آرماتوربندی و بخش‌هایی كه بعد از عملیات نازك‌كاری از دید پنهان می‌شوند، قابل تشخیص و محاسبه است.


دكتر بیت‌اللهی با بیان اینكه در حال حاضر هیچ مركز یا نهادی در برابر مسوولیت‌پذیری كیفیت و مقاومت سازه‌ای ساختمان‌ها در مقابل زلزله جوابگو نیست، تصریح می‌كند: طرح صدور شناسنامه‌فنی برای ساختمان‌ها تنها راهكار علمی و تضمین‌كننده برای محاسبه درجه استحكام سازه‌ای ساختمان‌ها محسوب می‌شود كه متاسفانه این طرح هم‌اكنون در تهران تعلیق شده است.

با صدور شناسنامه‌فنی برای ساختمان‌ها، مهندسان‌ناظر با امضای شناسنامه در مراحل مختلف ساخت، نوع و اندازه مصالح‌ بكاررفته در بخش سازه ساختمان را در متن شناسنامه قید می‌كنند و با این كار درجه كیفیت و مقاومت سازه را مكتوب نوشته و پای آن را امضا می‌كنند طوری كه در زمان خرید‌وفروش ساختمان‌ها، یك نسخه از این شناسنامه‌ تحویل مشتری می‌شود و اگر درجه كیفیت مقبول خریدار نباشد، عملاً ساختمان به فروش نمی‌رود.

دكتر بیت‌اللهی از دولت و شورای‌شهر تهران خواست نسبت به احیای صدور شناسنامه‌فنی اقدام كنند تا در انبوه ساخت‌وسازهای جدید، جایگاه مقاومت لرزه‌ای، مشخص و مورد توجه سازنده‌ها قرار گیرد.


این زلزله‌شناس به صراحت اعلام می‌كند: در حال حاضر هیچ راهی برای اطمینان 100درصدی از مقاومت ساختما‌ن‌ها در برابر زلزله احتمالی وجود ندارد و فقط شناسنامه‌فنی می‌تواند این اطمینان را تضمین كند.
   


ویدیو مرتبط :
خطر زلزله در تهران...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر از بیخ‌گوش 40 دانش‌آموز در بام‌تهران گذشت!



خطر از بیخ‌گوش 40 دانش‌آموز در بام‌تهران گذشت!

یک اتوبوس حامل 40 دانش‌آموز در منطقه ولنجک دچار حادثه شد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر گفت: وقوع یک مورد حادثه تصادف رانندگی در ساعت 9:43 صبح امروز به سامانه 125 اطلاع داده شد و به دنبال آن آتش‌نشانان نزدیک‌ترین ایستگاه از سوی ستاد فرماندهی به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این اتوبوس در حال حمل حدود 40 دانش‌آموز به مقصد تله‌کابین توچال بود، اظهار کرد: در مسیر جنوب به شمال خیابان ولنجک، این اتوبوس به دلیل نقص فنی، به سمت عقب حرکت کرده و پس از برخورد به سه خودروی سواری و سه تیر چراغ‌برق با یک ساختمان برخورد کرد و متوقف شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه در جریان این حادثه خوشبختانه به هیچ یک از دانش‌آموزان آسیب جدی‌ وارد نشد، اظهارکرد: بر اساس شواهد، این اتوبوس متعلق به بخش خصوصی بود.

ملکی همچنین با اشاره به عملیات آتش‌نشانان در این محل گفت: آتش‌نشانان با تجهیزات مربوطه، این اتوبوس را از درون جوی آب خارج کرده و به حالت اولیه برگرداندند و اقدام به ایمن‌سازی محل و سه خودروی حادثه‌دیده دیگر کردند.

به گفته وی، آتش‌نشانان در حوالی ساعت 11 به عملیات خود خاتمه دادند./ایسنا