اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرخش مالی موادمخدر در ایران ۳میلیارد دلار است، اما فقط ۳۰میلیارد تومان برای پیشگیری هزینه می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی ,موادمخدر

 

اخبار اجتماعی - چرخش مالی موادمخدر در ایران ۳میلیارد دلار است، اما فقط ۳۰میلیارد تومان برای پیشگیری هزینه می‌شود

دو هفته‌نامه کلید ملی گفتگویی با سعید صفاتیان، مدیر کل پیشین درمان در ستاد مبارزه مواد مخدر انجام داده است که بخش هایی از آن را می خوانید؛

دکتر «سعید صفاتیان» بیش از دو دهه در حوزه مواد مخدر کار کرده‌است. او امروز در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام ریاست کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر را بر عهده دارد.

- ما در عسلویه یک تجربه داشتیم. آنجا محیط کارگری بود و مسئله‌های خودش را داشت و ما می‌خواستیم مسئله پیشگیری را جدی در آنجا دنبال کنیم. آقای مدیرعامل همه حرف‌های ما را قبول کرد. با قسمت خاصی در وزارت نفت نامه نگاری کردیم، جلسه گذاشتیم به مدیر آن قسمت گفتم، باید در عسلویه برای درمان و پیشگیری در اعتیاد کار کنیم؛ از بغل دستی‌اش پرسید مگر ما در عسلویه معتاد داریم، کسی هم چند نفر آن طرفتر گفت من پارسال یک نفر معتاد دیدم. من هم گفتم شما ما را مسخره کرده‌اید و جلسه را ترک کردم. چرا ؟ چون آن رئیس مرکز بهداشت یا گروه فرهنگی می‌ترسید از اینکه به مدیر ارشدش بگوید اینجا معضل اعتیاد است و مدیر عامل بپرسد چرا تا حالا کاری نکردید.

- من شهرداری و شورای شهر را در کشورهای دیگر از نزدیک تجربه کردم. آنها خیلی در این حوزه (مواد مخدر و پیشگیری) کار می‌کنند و شاید فعالترین نهاد در شهر باشند. حالا شهرداری تهران چه می‌کند. شهرداری تهران می گوید می‌خواهم اردوگاه بزنم. آخر بین این همه کار در حوزه مواد مخدر شهرداری باید اردوگاه بزند. این همه خانه فرهنگی، این همه ساختمان، حوزه اجتماعی،... اردوگاه می‌زند. ماشالله این همه متخصص و کارشناس حوزه موادمخدر در شهرداری هست و وقتی از آنها می‌پرسید برنامه‌تان چیست، برنامه ندارند. من می‌گویم برنامه دارم می‌گویند حالا برای ما بفرست، ببینیم.

- شهرداری باید در حوزه پیشگیری کار کند، وظیفه‌اش این است. اما شاید چون این حوزه دیر به جواب می‌رسد این کار را نمی‌کند. با توجه به ارتباط تنگاتنگش با مردم و نفوذی که در مردم و جامعه دارد در این حوزه خیلی کارها می‌تواند بکند. اما برنامه‌های خانه‌های فرهنگی شهرداری را از ابتدای سال تا حالا ببینید چقدر برنامه در حوزه پیشگیری داشتند. یک کارگاه 500 نفری می‌گذارند، بدون برنامه، برای سرگرمی، کاری هم انجام نمی‌شود و کسی هم استفاده نمی‌کند. کارشناسان شهرداری اصلا نمی‌خواهند به این حوزه وارد شوند، می‌گویند چرا برای خودمان دردرسر درست کنیم. چون باید بر طرح نظارت کنند برایش بودجه وقت بگذارند و الی آخر. شاید چون پیشگیری نمایش و تبلیغات ندارد، و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند دیر و بی سرو صدا به نتیجه می‌رسند.

- ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال هزینه‌ای مثلا معادل 15 تا 20 میلیارد تومان به وزارت بهداشت می‌دهد تا در حوزه درمان کار کند. سئوال این است آیا 20 میلیارد تومانی که ستاد به وزارت بهداشت می‌دهد کفاف برنامه وزارت بهداشت را می‌کند، نه. به نظر من وزارت بهداشت باید خودش هم بودجه‌ای برای این کار بگذارد. چرخش مالی موادمخدر در کشور ما 3 میلیارد دلار است. هزینه‌ای که به کشور وارد می‌کند، چیزی در حدود 12 میلیارد دلار است، یعنی به دولت، مردم و معتادین وارد می‌کند. ما داریم با بودجه میلیارد تومانی با هزینه های میلیارد دلاری مقابله می کنیم. بودجه‌ای که مجلس می‌دهد خیلی کم است و بودجه‌ای هم که ستاد به دستگاه‌های می‌دهد بودجه کمکی است. به نظر من دستگاه‌ها متولی امر مثل وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی یا وزارت ارشاد و صدا و سیما باید خودشان بودجه متمرکز برای این کار بگذارند. وزارت بهداشت در این حوزه کارش خیلی حساس‌تر است چون اگر الان هزینه و کنترل نکند، بعدها مثلا برای اچ.آی.وی چندین برابر هزینه را متحمل خواهد شد. در این حوزه پیشگیری هم ستاد درحدود 30 تا 35 میلیارد تومان به دستگاه‌ها پول می‌دهد، اما کفاف نمی‌دهد خب وقتی ستاد 6 میلیارد تومان به آموزش و پرروش می‌دهد، 6 میلیارد تومان برای 15 میلیون دانش آموز عددی نیست.

- من 8 سال به عنوان مدیر کل درمان ستاد برای گرفتن بودجه به مجلس می‌رفتم. وقتی در جلسات از مشکلات اعتیاد می‌گفتم، ماشالله نماینده‌ها چشم‌هایشان اشک می‌افتاد، اما موقع بودجه که می‌شد هیچ خبری نبود. خب اگر موادمخدر مهم است باید برای نماینده مجلس هم مهم باشد. در تقسیم‌بندی بودجه به مواد مخدر نگاه نمی‌شود. حجم تهدید در سال 1381، 12 میلیارد دلار بود، که الان با تغییر الگو و افزایش تعداد مصرف کنندگان بیشتر شده است، در حالی که در حال حاضر برای مبارزه 140 میلیارد تومان بودجه می‌دهند که اصلا عددی نیست. تقریبا تا سال 1388 مسئولان به حجم معضل توجهی نداشتند از آن زمان هم که پذیرفتند، تازه تضاد نگاه‌ها مشخص شد. نیروی انتظامی نسبت به روانگردان‌ها یک دیدگاه داشت، قوه قضاییه نگاهی دیگر، مجلس یک نگاه و دستگاه‌های دیگر هم یک نگاه، آنها نتوانستند نگاهشان را جمع کنند.

- استراتژی وزیر کشور اجتماعی‌کردن این پدیده (اعتیاد) بود. ایشان با این کار استاندارها را درگیر کرد با این حرکت تمامی مدیران ارشد هم درگیر می شوند. الان ستاد باید نظارتش را بیشتر و سریعتر کند. استاندار باید برنامه عملیاتی داشته باشد. در دولت قبل بحث هزینه کرد 5 درصد از بودجه‌های فرهنگی در حوزه پیشگیری مطرح شد. آیا این اتفاق افتاد، نه نشد. وزارت کشور باید از استاندارها بخواهد آیا این 5 درصد را در حوزه مواد مخدر هزینه می‌کنند. خب حالا شاید در طول سال مثلا 300 میلیارد تومان برنامه عملیاتی آمد، بودجه پیشگیری چقدر است 30 میلیارد تومان اینجا چه کسی باید کمک کند. استاندار می‌گوید من کارم را انجام دادم، آقای وزیر می‌گوید من کارم را انجام دادم، ستاد هم کارش را انجام داده است. برنامه روی زمین است، چه کسی باید کار را عملیاتی کند، اینجا مجلس باید کار کند. چون بودجه‌های کلان را مجلس تصویب می‌کند. کمیسیون آموزش، فرهنگی، کمیسیون بهداشت و ... باید جلو بیایند وتقاضا‌ی بودجه کنند. بودجه فرهنگی کشور برای مواد مخدر نمی‌تواند برای 32 استان، 20 میلیارد تومان باشد. این پول اگر مثلا به آموزش پرورش استان مازندران برسد این استان به هر مدرسه 100هزار تومان هم نمی‌تواند بدهد.

- از سال 86 بود که الگوی مصرف تغییر کرد و کم‌کم مواد روانگردان در جامعه ما رشد پیدا کرد، چندین عامل در این جریان تاثیر گذار بودند که به نظرمن یکی از آنها و شاید مهم ترینش نقص قانون بود. یعنی ما در کشور قوانینی برای مبارزه با موادروانگردان نداشتیم. مثلا کسی را با شیشه می گرفتند درقانون چیزی به نام آمفتامین نیامده بود و قاضی هم نمی توانست حکمی برای آن صادر کند. قاچاقچی‌ها می‌دانستند و وکلایی هم که وکالت قاچاقچیان را داشتند، از این مسئله آگاه بودند.

 

مسئله دیگر عدم آگاهی نسبت به این مواد بود. من در سال 1384 درباره مواد روانگردان اولین مصاحبه را با روزنامه ایران داشتم که این روزنامه موضوع را تیتر یک کرد، جنجال به پا شد، چند دستگاه از من که مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم، شکایت کردند و کار به‌جایی رسید که من کوتاه آمدم. هر چه گزارش آوردم و حرف زدم که بیماران و مصرف کنندگان به پزشکان ما می‌‌گویند که این مواد را مصرف می‌کنند و صحبت از مواد جدیدی است، قبول نمی‌کردند.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
2میلیون تومان هزینه رستوران ثروتمندان در ایران!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد دلار در بازار ایران: 2445 تومان!



بهمنی هفته قبل: در فکر دلار 1500 تومانی هستیم!

رکورد دلار در بازار ایران: 2445 تومان! / بهمنی: نمی‌توانیم مرتب ارز را پایین بیاوریم ولی کنترلش می کنیم! / رشد اقتصادی ما نسبت به میانگین جهانی افزایش یافته

نرخ دلار در معاملات روز یکشنبه رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۴۰۰ تومان رسید. نرخ یورو در همین روز از مرز سه هزار و ۱۰۰ تومان گذشت.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

انتخاب : نرخ دلار در معاملات روز یکشنبه رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۴۰۰ تومان رسید. نرخ یورو در همین روز از مرز سه هزار و ۱۰۰ تومان گذشت.

 قیمت هر دلار در معاملات صبح این روز ۲۳۰۰ تومان فروخته شد ولی ساعاتی بعد قیمت دلار با جهشی صد تومانی به ۲۴۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که لحظاتی پیش، قیمت دلار به 2378 تمان کاهش یافت و مجدداً از مرز 2400 گذشته و  2445 تومان خرید و فروش شد.

نرخ دلار در معاملات روز شنبه حدود دو هزار و ۲۲۸ تومان بود که تنها ده تومان اختلاف قیمت بین معاملات صبح و عصر مشاهده می شد.

افزایش جدید قیمت دلار نشان می دهد که تفاوت نرخ رسمی آن با نرخ آزاد هم اکنون به ۱۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش، در معاملات روز یکشنبه، قیمت هر یورو نیز به سه هزار و ۱۳۰ تومان رسید که بیانگر ۱۷۲ تومان افزایش ظرف یک روز است. هر پوند انگلیس نیز سه هزار و ۷۶۰ تومان فروخته شد که ۱۰۰ تومان افزایش نشان می دهد.

در معاملات بازار طلا نیز هر سکه طرح قدیم و طرح جدید با قیمت یکسان ۹۴۰ هزار تومان فروخته شده که به ترتیب هر کدام ۲۵ هزار و ۳۰ هزار تومان افزایش ظرف یک روز را نشان می دهند.

در همین حال، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به رقم بی سابقه یکصد هزار تومان رسید.

تلاطم اخیر در بازار آزاد طلا و سکه ایران پس از آن رخ داد که دولت کانادا روز شنبه اعلام کرد که سفارت خود را در تهران تعطیل کرده است و پنج روز به دیپلمات های ایران در اتاوا دستور داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

نرخ انواع ارز در بازار آزاد ایران در حالی روز به روز افزایش می یابد که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران، روز یکشنبه- ۱۲ شهریورماه- گفته بود که نرخ دلار به زودی به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.

با این حال، بهمنی در همایش «بانکداری اسلامی» گفت که بانک مرکزی نمی تواند مرتبا قیمت ارز را پایین بیاورد ولی ما سعی کردیم آن را کنترل کنیم.

وی با اعلام اینکه میزان ذخایر ارزی ایران در چند سال اخیر ۲۱۱ درصد افزایش داشته است در عین حال خبر داد که نقدینگی در کشور در تیرماه سال جاری به سه هزار و ۸۷۵ هزار میلیارد ریال رسید.

وی همچنین دیروز گفته که ایران در «شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی» به سر می برد و اظهار داشت: «ما با دنیا از نظر اقتصادی در حال مبارزه هستیم و در این شرایط باید کالاها را از دنیا تامین کرده و با توجه به تحریم بانک‌ها از جمله بانک مرکزی نقل و انتقال پول و مراودات اقتصادی را انجام دهیم.»

اظهارات حدید بهمنی: همه چیز عالی است ، فقط ارز را نمی توانیم پایین آوریم!

محمود بهمنی ـ رییس كل بانك مركزی ـ در بیست‌وسومین همایش بانكداری اسلامی با بیان این‌كه از چهار سال قبل بر روی قانون بانكداری اصلاحاتی انجام دادیم و در پایان سال گذشته به دولت دادیم كه بتوانیم قانون جدید را با اصلاحاتی جدید داشته باشیم. بنابراین نیازمند تغییر در قانون و دستورات بودیم كه در نهایت بحث آموزش ضمن خدمت و آشنایی با قوانین جدید بانكداری از ضروریاتی بود كه به آن توجه شد.

بهمنی گفت: ما در سال جاری براساس فرمایش مقام معظم رهبری كه سال تولید و حمایت از كار و سرمایه است این موضوع را مبنای كار خودمان قرار دادیم و سیاست‌گذاری‌ها را براساس حمایت بیشتر از تولید قرار دادیم.

وی گفت: 37 درصد از افزایش منابع‌مان را به صنعت و معدن اختصاص دادیم، 25 درصد به تولید مسكن، 20 درصد تولید و كشاورزی و هشت درصد را به بخش صادرات و 10درصد را به خدمات و بازرگانی اختصاص دادیم.

بهمنی با بیان این‌كه گرایش مابه بخش تولید بود و از همكاران این انتظار را داریم در پایان سال حداقل 37 درصد را در بخش صنعت و تولید خواهیم داشت، گفت: در پایان سال 90، 29.9 درصد به صنعت اختصاص یافت و در سه ماهه‌ی اول سال این میزان به 31.2 درصد رسید یعنی روند ما در این زمینه و در راستای حمایت از صنعت به 31.2 درصد افزایش یافت.

وی گفت: در پایان تیرماه امسال كل تسهیلات ریالی و ارزی ما سه هزار و 916 میلیارد ریال است مفهوم‌اش این است كه تا پایان سال رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی با بیان این‌كه در پایان سال گذشته متوجه شدیم با نقدینگی بسیار بالایی در جامعه مواجه‌ایم گفت: بنابراین تصمیم گرفتیم نرخ سود را بالا برده و به 20 درصد افزایش دهیم.

وی تاكید كرد: وقتی تورم بیشتر از نرخ سود باشد نباید انتظار داشته باشیم مردم پول‌شان را پیش ما بگذارند چون یكی از وظایف ما حفظ ارزش پول مردم است.بنابراین بلافاصله بعد از افزایش نرخ سود‌ها 113 هزار میلیارد ریال اوراق ما افزایش فروش داشت و سپرده‌های مدت‌دار افزایش یافت و با فروش سكه‌ها 57 هزار و 600 میلیارد ریال منابع جمع كردیم و این موجب شد كه نقدینگی ما كه در پایان سال 89، 25.2 درصد بود، تا پایان سال 90 به 19.4 درصد رسید، یعنی 5.8 درصد نقدینگی ما كاهش یافت كه اگر ما می‌توانستیم این نقدینگی را مهار كنیم بالای 30 درصد تورم را داشتیم.

بهمنی با تاكید بر این‌كه امسال باید نقدینگی را به خوبی كنترل كنیم تا مجبور شویم در پایان سال برنامه‌‌ای بریزیم گفت: خوشبختانه نسبت مصارف منابع ما از 110.6 درصد به 105 درصد رسیده، یعنی ما باید بین منابع و مصارفمان تعادل و توازن برقرار كنیم.

وی با اشاره و تاكید بر اصول مطالبات و تشكیل كمیته‌ای در این زمینه اظهار كرد: باید به اشتغال و ظرفیت‌های تولیدی نیز توجه كرده و برنامه‌ریزی كنیم.

بهمنی با بیان این‌كه در سه سال گذشته منابع قرض‌الحسنه 39 درصد مصرف شده بود و امسال 101 درصد منابع قرض‌الحسنه جهت نیاز‌های خدماتی و اشتغال به مصرف رسید، گفت: رشد اقتصادی كشور در پایان سال 89، 5.8 درصد بود كه در شش ماهه‌ی سال 90 به 4.2 درصد رسید و با توجه به میانگین رشد اقتصاد جهانی كه بین 3.5 تا 3.9 درصد بود، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم كه در دو سال گذشته خوشبختانه رشد اقتصادی كشور ما نسبت به میانگین جهانی افزایش یافته است ولی این را كافی نمی‌دانیم.

وی با بیان این‌كه افزایش بعضی از اقلام و قیمت آنها اجتناب‌ناپذیر بود، گفت: بانك مركزی نمی‌تواند مرتبا قیمت ارز را پایین بیاورد ولی سعی كردیم آن را كنترل كنیم. نقدینگی ما در تیرماه سال جاری سه هزار و 875 هزار میلیارد ریال بود.

بهمنی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره ماندگاری سپرده‌ها گفت: در پایان سال 90، 30.9 درصد ماندگاری سپرده‌ها در بانك‌ها بود كه این رقم در تیرماه سال 91 به 29.9 درصد كاهش یافت و مطالبات معوق ما كه 15.1 درصد در پایان سال 90 بود به 17.3 درصد در تیرماه سال جاری رسید.

رییس كل بانك مركزی هم‌چنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌كه برای پویایی نظام بانكی باید مدیریت بانك‌ها را كاملا فنی و تخصصی كنیم تا مدیران از خلاقیت بانكداری برخوردار باشند بر ضرورت آموزش‌های ضمن خدمت و گزینش شایسته‌ترین تاكید كرد.

بهمنی با اشاره به ورشكستگی برخی از موسسات مالی و اعتباری گفت: ما ابایی از این موضوع نداریم و هرجا كه این موسسات نتوانند فعالیت كنند كنار می‌روند و نباید چیزی را كه از بین می‌رود با دادن عصا سر پا نگه داریم. بانك‌ها هم مثل انسان هستند كه زمانی كارشان تمام می‌شود و باید از دور خارج شوند.

هم‌چنین رییس كل بانك مركزی در پایان بر ضرورت خارج‌كردن بانك‌ها از شعبه محوری تاكید كرد و افزود: افزایش كیفیت، بازرسی‌های مستمر و كنترل‌های داخلی و مواردی از این قبیل است./انتخاب

 

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران