اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا عرب‌ نیا «مامون» و عبدی «امین» نشد؟


فخین زاده گفت: شخصیت مامون در «ولایت عشق» که نقش آن را محمد صادقی بازی کرد با آنچه در تاریخ از ظاهر و صورت او ذکر شده کاملا تفاوت دارد.رای نقش مامون ابتدا فریبرز عرب‌نیا به ذهنم آمد اما به نتیجه نرسیدیم.برای نقش امین هم که به گفته تاریخ شخصیتی به اصطلاح ما کمی ملنگ داشته، ابتدا اکبر عبدی را در نظر داشتم که بعد به رامبد جوان رسیدم.

خبرآنلاین: «تنها‌ترین سردار» و «ولایت عشق» که به زندگی و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) می‌پرداختند، دو سریال تلویزیونی بودند که با کارگردانی مهدی فخیم‌زاده تولید و پخش شدند.

در آستانه 28 و 30 صفر، سالروز شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، گفت‌و‌گویی با مهدی فخیم‌زاده انجام دادیم که او ضمن صحبت در باره شرایط تولید سریال‌های تاریخی و چگونگی تبدیل حوادث تاریخی به درام‌های تلویزیونی و سینمایی، چند خاطره هم از تولید سریال «ولایت عشق» را بازگو کرد.  

چراغ خاموش حرکت کردیم: در سریال «ولایت عشق» وقتی خیلی پنهانی به مسئولان گفتم که می‌خواهم بازیگری در نقش امام رضا ظاهر شود، آنان خیلی جا خوردند. غیر از من، چند مسئول صدا‌و‌سیما و خود فرخ نعمتی (بازیگر نقش امام رضا (ع)) دیگر کسی نمی‌دانست ما چه کار می‌خواهیم بکنیم. سر صحنه او که بازی می‌کرد، ما می‌گفتیم او آمده است تا جهت نگاه دیگر بازیگران، حس و حال و... بازی‌ها خوب از کار در بیاید.

 آن زمان تازه در موسسه صبا وابسته به صدا و سیما، دستگاه اسکنری آورده بودند که می‌توانست روی نگاتیو تروکاژهایی را انجام دهد. ما تصمیم گرفتیم با استفاده از آن هاله‌ای از نور بر چهره فرخ نعمتی بیندازیم تا از نظر شرعی دچار مشکل نشویم. صدای او هم ضبط و بعد به کار اضافه شد که ساحتی غیر زمینی داشت. ما این کار را انجام دادیم، اما چراغ خاموش تا آخر رفتیم و تا شب پخش قسمت اول سریال کسی نمی‌دانست چه اتفاقی قرار است بیفتد. تو تبلیغات و آنونس هم نبود. ما نمی‌خواستیم جو سازی شود و برای همین از همه پنهان کردیم.

 تجربه هم نشان داد که کارمان درست بوده است. چرا که آن صحنه سریال «مختارنامه» که حضرت عباس (ع) را نشان می‌دهد، من در یک نمایش خصوصی دیدم که بسیار عالی از کار در آمده بود. دیگران هم که آن را دیدند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند. اما چون قبل از پخش در باره‌اش حرف زده شد، جوی به وجود آمد که آن صحنه از سریال درآمد. اگر آن حرف و حدیث‌های نبود، آن صحنه به نمایش در می‌آمد که تاثیرش بسیار خوب بود.

نخستین تجربه صدا برداری سر صحنه در یک کار تاریخی: «ولایت عشق» نخستین کار تاریخی بود که صدا را سر صحنه گرفتیم. مدیر عامل سیما فیلم گفت اگر جرات گرفتن صدای سر صحنه را دارید، ما هم استقبال می‌کنیم. این طوری شد که ما ابتدا تست زدیم و وقتی دیدیم می‌شود، کار را صدای سر صحنه رفتیم.

درهای بسته‌ای که باز می‌شدند: در جریان ساخت سریال «ولایت عشق» وقتی نام اما رضا (ع) می‌آمد، درهای بسته باز می‌شد. ما خیلی جا‌ها می‌رفتیم و چیزی می‌خواستیم که ابتدا مخالفت می‌کردند، اما وقتی می‌گفتیم برای سریال «ولایت عشق »و «امام رضا» است، ناگهان در‌ها باز و موانع برداشته می‌شد.

دستمزدهای با برکت: شاید باورتان نشود در سریال «ولایت عشق» بالا‌ترین دستمزد‌ها 300 هزار تومان بود. آن هم کسانی این قرارداد را داشتند که پیشکسوت بودند و نقششان بسیار پر رنگ و حضورشان در کار بسیار طولانی بود. بسیاری از این بزرگان که نامشان را نمی‌برم و به هیچ وجه آدم‌های به اصطلاح متشرعی هم به معنای عامیانه‌اش نیستند، می‌گفتند این دستمزد با اینکه کم است، اما برکت دارد.‌‌ همان زمان برخی از این بازیگران برای کار کم زحمت تری با زمانی کوتاه‌تر دستمزد 800 هزار تومانی گرفته بودند.

هوایی که هوای ما را داشت: ما چند ماه در پرندک فیلمبرداری می‌کردیم؛ نزدیک پادگان لشکر تکاور که کوهستانی بود و زمستان‌هایش باد و بوران بیداد می‌کرد. ما چون نمی‌توانستیم پنج هزار سیاهی لشکر را جابجا کنیم، کنار پادگان کار می‌کردیم که سربازهای لشکر 23 در اختیارمان باشند. آبان 77 که آنجا رفتیم و خواستیم صحنه‌ها را آماده کنیم، فرماندهان لشکر گفتند این کار را نکنید چون باد و طوفان خیلی زود ما را فراری خواهد داد. وقتی هم فهمیدند گروه فیلمبرداری می‌خواهد آنجا چند ماه اردو بزند، گفتند که سرمای و بوران زمستان اینجا امان ما را خواهد برید.

دی ماه هم که خواستیم چادر بزنیم، هشدار دادند که طوفان خیلی زود آن‌ها را خواهد کند. این را که می‌خواهم بگویم، شاید بعضی‌ها یک جور دیگر تعبیر کنند و اما عین واقعیت است. ما تا اسفند آنجا ماندیم و هوا جوری با ما تا کرد و به اصطلاح هوامان را داشت که حتی یک روز هم در کارمان خللی ایجاد نشد. آن چند ماه دوشنبه‌ها روز تعطیلی کار بود. یادم می‌آید یک شنبه‌ها که سوار مینی‌بوس می‌شدیم تا به تهران بیاییم، باران شروع می‌شد، تمام دوشنبه ادامه می‌یافت و اما صبح سه شنبه دو باره آفتابی می‌شد.

انتخاب‌های اول برای نقش‌های مامون و امین: شخصیت مامون در «ولایت عشق» که نقش آن را محمد صادقی بازی کرد با آنچه در تاریخ از ظاهر و صورت او ذکر شده کاملا تفاوت دارد. گفته می‌شود مامون چهره‌ای آبله رو و سری تراشیده داشته و در عین حال باسواد هم بوده است. برای نقش مامون ابتدا فریبرز عرب‌نیا به ذهنم آمد اما به نتیجه نرسیدیم، یعنی در خصوص دستمزد توافق نکردیم. برای نقش امین هم که به گفته تاریخ شخصیتی به اصطلاح ما کمی ملنگ داشته، ابتدا اکبر عبدی را در نظر داشتم که بعد به رامبد جوان رسیدم. به نظرم استفاده از عبدی خیلی شخصیت امین را از واقعیت دور می‌کرد و برای همین منصرف شدم.


ویدیو مرتبط :
اکبر عبدی : شریفی نیا دروغ می گوید !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیوگرافی فریبرز عرب نیا



بیوگرافی فریبرز عرب نیا

بیوگرافی فریبرز عرب نیا


نام: فریبرز عرب نیا

تاریخ تولد: 1343

مدرک تحصیلی: لیسانس گرافیک از دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر.

همسر سابق آتنه فقیه نصیری

همسر فعلی عسل بدیعی

...............................................

- هم زمان با تحصیلات دانشگاهی، آموزش سینما را در مجتمع آموزشی سینما آغاز کرد و مدتی نیز کلاسهای بازیگر تئاتر را در کانون تئاتر تجربی گذراند.

- نمایش هایی که طی این دوره بازی و کارگردانی کرده عبارتند از: آوازخوان طاس، کالیگولا، دایره گچی قفقازی و ...

- فریبرز عرب نیا تا قبل از سال 1374 در هشت فیلم در نقشهای دوم و سوم ظاهر شد و هیچگاه نتوانست توانایی هایش را به معرض نمایش بگذارد. اما وقتی از طرف مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم ضیافت از او دعوت شد، همگان بر این عقیده بودند که کیمیایی قهرمان خود را یافته است. بازی او در فیلم ضیافت یکی از بهترین بازیهای جشنواره چهاردهم فیلم فجر بود.

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

- اوج هنرنمایی فریبرز عرب نیا در فیلم سلطان بود. او توانست شمایل یک قهرمان به ته خط رسیده را به زیبایی هرچه تمام تر ایفا کند. این نقش آفرینی تا حدی خوب و پذیرفتنی بود که منتقدان ماهنامه فیلم بازی او را بهترین بازی جشنواره پانزدهم فیلم فجر خواندند. این در حالی بود که عرب نیا حتی کاندید دریافت جایزه هم نشده بود.

- فریبرز عرب نیا در فاصله بین ضیافت و سلطان سه فیلم بازی کرد. سه فیلم حادثه ای. فیملهایی که نه ارزش ماندگاری داشتند و نه عرب نیا نشانی از خود داشت. عرب نیا تا به امروز همچنان در فیلمهای نچندان مطرح بازی می کند. او می توانست چهره ای ماندگار در سینمای ایران از خود به جای بگذارد اما بیراهه های کارنامه بازیگری او شاید حتی بازیهای بسیار خوبش را زیر سوال ببرد.

- فریبرز عرب نیا پس از سلطان، سه چهار بازی خوب هم در کارنامه سینمایی اش ثبت کرد تا همچنان خیلیها به او امیدوار باشند. بازی قابل قبول او در فیلم جهان پهلوان تختی و بخصوص شوکران - هر دو ساخته بهروز افخمی - و بازی متفاوت و بسیار دشوارش در فیلم شیفته فریبرز عرب نیا را به عنوان یکی از چهره های برتر دهه هفتاد سینمای ایران معرفی کرد.

وصل نیکان (ابراهیم حاتمی کیا، 1370)

مسافران (بهرام بیضایی، 1370)

خسوف (رسول ملاقلی پور، 1371)

من زمین را دوست دارم ( ابوالحسن داودی، 1372)

آهوی وحشی (حمید خیرالدین، 1371)

مرد پنجم (سیدمحسن شهابی، 1373)

سالهای بیقراری (مسعود نوابی، 1373)

کاکادو (تهمینه میلانی، 1373)

ضیافت (مسعود کیمیایی، 1374)

ستاره های سربی (مهدی ودادی، 1375)

فرار مرگبار (تورج منصوری، 1374)

بالاتر از خطر (سعید عالم زاده، 1375)

سلطان (مسعود کیمیایی، 1375)

جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی، 1376)

شاهرگ (علی غفاری، 1376)

بادامهای تلخ (کاظم معصومی، 77/1376)

شوکران (بهروز افخمی، 1377)

دلباخته (خسرو معصومی، 1378)

شیفته (محمدعلی سجادی، 1378)

هزاران زن مثل من (رضا کریمی، 1378)

رنگ شب (محمدعلی سجادی، 1379)

هفت پرده (فرزاد مؤتمن، 1379)

از صمیم قلب (بهرام کاظمی، 1379)

وکیل (مجموعه تلویزیونی، سیروس مقدم، 1381)

دختری در قفس (قدرت الله صلح میرزایی، 1381)

عطش ( محمدحسین فرح بخش، 1381)

برگ برنده (سیروس الوند، 1381)

پروانه (عباس رافعی، 1382)

باج خور (فرزاد مؤتمن، 1382)

مختارنامه (داود میرباقری، 1383)

بیوگرافی فریبرز عرب نیا