اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش کیهان به سفر جک استراو به ایران


هنوز افتضاح هیئت پارلمانی در سفر به ایران به سرانجام نرسیده، خبر می‌رسد که هیئت پارلمانی انگلیس نیمه دوم دی‌ماه به ایران می‌آید.

روزنامه کیهان: هنوز افتضاح هیئت پارلمانی در سفر به ایران به سرانجام نرسیده، خبر می‌رسد که هیئت پارلمانی انگلیس نیمه دوم دی‌ماه به ایران می‌آید.

این هیئت 4 نفره ظاهرا به ریاست جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس به تهران سفر می‌کنند. محمدحسن حبیب‌زاده که به تازگی به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس منصوب شده می‌گوید؛ در لندن با برخی مقامات وزارت خارجه انگلیس و نیز تعدادی از نمایندگان پارلمان آن کشور ملاقات کرده است. او می‌گوید گروه پارلمانی انگلیس شامل 4 نفر به مدت سه روز به ایران سفر خواهند کرد که این سفر نیمه‌ دوم دی انجام می‌گیرد.

سفر هفته گذشته هیئت پارلمانی اروپا به تهران با برخی رفتارهای دون شأن دیپلماتیک و دزدانه نظیر ملاقات با برخی بازداشت‌شدگان فتنه سال 88 در سفارت یونان مواجه بود، این هیئت همچنین به ملاقات هاشمی رفسنجانی رفتند که رئیس این هیئت در جریان ورود آقای هاشمی به محل ملاقات، رفتار دور از ادب و احترام داشت. انتشار تصاویر این برخورد با اعتراض گسترده در محافل سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد.

 


ویدیو مرتبط :
احتمال لغو سفر جک استراو به ایران بود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جک استراو: حق هسته‌ای ایران باید محترم شمرده شود/کاش آمریکا بعد از تعلیق داوطلبانه ایران در سال 2003 واکنش بهتری داشت



برنامه هسته ای ایران ,  مذاکرات هسته‌ای ایران

جک استراو: حق هسته‌ای ایران باید محترم شمرده شود/کاش آمریکا بعد از تعلیق داوطلبانه ایران در سال 2003 واکنش بهتری داشت

وزیر خارجه اسبق انگلیس با بیان اینکه جامعه بین‌الملل باید به حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای احترام بگذارد، گفت شرط اصلی موفقیت مذاکرات هسته‌ای اراده واقعی طرفین است.

ستراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس می‌گوید شرط اصلی برای آنکه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به نتیجه برسد، این است که دو طرف اراده‌ای واقعی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای داشته باشند.

وی که با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه «باید به حق ایران برای استفاده از توان هسته‌ای احترام گذاشت»، گفت در مقابل ایران هم باید نگرانی‌ها در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه آمریکا را مسبب اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای در زمان خود دانست و گفت دولت «جورج بوش» و مخالفت‌های واشنگتن با مذاکرات هسته‌ای، موجب شد تا موقعیتی که در سال 2003 و بعد از تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی از جانب ایران به وجود آمد، از دست برود.

استراو که در حال حاضر ریاست مشترک کمیته پارلمانی دوستی ایران و انگلیس را نیز بر عهده دارد، بار دیگر در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که بتواند در اولین فرصت به ایران سفر داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت دولت بریتانیا از کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی ایران نیز نسبت به این اقدام ابراز تأسف کرد و گفت این تصمیم اشتباهی بوده که آمریکا و بریتانیا اتخاذ کردند تا از حکومتی حمایت کنند که از حمایت مردمی برخوردار نبود. به اذعان استراو نقش انگلیس در این کودتا موجب شد تا سابقه بدی از لندن در ذهن ایرانی‌ها بماند.

وزیر خارجه اسبق و نماینده کنونی پارلمان انگلیس در این مصاحبه در مورد سابقه انگلیس در ایران گفت قبول دارد که لندن تاریخ طولانی در اقدامات علیه ایران دارد. وی افزود انگلیس نگاهی استعماری به ایران داشت، تلاش می‌کرد تا از نفت این کشور سوءاستفاده کند، محمدرضا شاه را روی کار آورد، از وی حمایت کرد و از این جهت ایرانی‌ها حق دارند دید بدی نسبت به انگلیس داشته باشند. او با این وجود تأکید کرد که انگلیس اکنون دیگر یک ابرقدرت نیست و بخش بزرگی از مردم آن خواهان رابطه بهتر با ایران هستند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ابراز خوش‌بینی کرد، اما گفت هیچ تضمینی برای موفقیت این مذاکرات وجود ندارد.

این نماینده پارلمان انگلیس در مورد بحران سوریه نیز گفت این موضوع هیچ راهکار نظامی ندارد و تنها راه‌حل آن دستیابی به توافقی دیپلماتیک است. وی افزود دو طرف در سوریه اکنون هنوز تصور می‌کنند که ممکن است در میدان نبرد به پیروزی برسند و به همین جهت هنوز آماده نشستن پشت میز مذاکره نیستند.

/فارس