اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمریکا به حادثه اقامتگاه سفیر ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حمله به اقامتگاه سفیر ایران در یمن را محکوم کرد.

خبرگزاری تسنیم: ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای حمله به اقامتگاه سفیر ایران در یمن را محکوم کرد.

وی خواستار تحقیقات جامع در این زمینه شد و با بازماندگان قربانیان این حادثه تروریستی ابراز همدردی کرد.

صبح چهارشنبه منابع خبری از وقوع انفجار نزدیک منزل سفیر ایران در صنعا خبر دادند که به‌گفته مقامات کشورمان به هیچ‌یک از کارکنان سفارت ایران در یمن آسیبی نرسیده است.

این انفجار نزدیک منزل مسکونی سفیر ایران واقع در محله «حده» در صنعا پایتخت یمن روی داده است و به منزل سفیر ایران خسارت وارد شده است.

بر اساس گزارش منابع محلی یمن، شدت این انفجار به‌حدی بوده است که شیشه‌های منازل اطراف انفجار را شکست و شیشه‌های محله‌های نزدیک به آن تا فاصله سه کیلومتری را نیز به لرزه در آورده است.

گروهک تروریستی انصار الشریعه در یمن مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفت.

در پی وقوع این انفجار که منجر به وارد آمدن خساراتی به اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا شد، کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به قصور دولت یمن در حفاظت از اماکن دیپلماتیک کشورمان به وی ابلاغ و همچنین یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به کاردار ارائه شد و شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این اقدام و تأمین حمایت‌های لازم به‌منظور حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران مورد تأکید قرار گرفت.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر انفجار نزدیک سفارت جمهوری اسلامی در صنعا گفت: طبق خبری که همکارانم به من دادند کارکنان ما در یمن سالم هستند.

از سوی دیگر "عبدالله محمد الصایدی" وزیر خارجه یمن گفت حمله به منزل سفیر ایران روابط برادرانه بین دو کشور دوست را هدف قرار داده است.


ویدیو مرتبط :
تکرار اتهامات بدعهدی ایران در قبال برجام توسط سفیر آمریکا در سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب‌ها و واکنش‌های حمله تروریستی به اقامتگاه سفیر ایران در یمن



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حادثه تروریستی در یمن

 
 اخبار سیاست خارجی  - بازتاب‌ها و واکنش‌های حمله تروریستی به اقامتگاه سفیر ایران در یمن

گزارش‌ها درباره انفجار تروریستی در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در یمن، پذیرش مسئولیت حمله مذکور از سوی القاعده، واکنش دولت آمریکا به حادثه تروریستی روز گذشته در یمن، اظهارت جان کری درباره حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش در عراق و درخواست آژانس برای تأمین منابع مالی جهت بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به حمله تروریستی در نزدیکی منزل سفیر ایران در یمن، مهم‌ترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن پرداختن به این موضوع به نقل از شاهدان و همچنین یک مقام امنیتی یمنی می‌نویسد، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در یمن، سبب جان باختن دست‌کم سه نفر شده که یکی از آن‌ها از جمله نیروهای محافظ سفارت و دو تن دیگر شهروند عادی بوده‌اند.

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌حسین نیکنام، سفیر ایران در یمن، در زمان وقوع انفجار در اقامتگاه خود حضور نداشته است. در این مطلب همچنین اشاره شده که این انفجار، ‌سبب آسیب دیدن مغازه‌ها و خودروهای نزدیک آن محل شده است.

روزنامه «گالف تودی» نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و خبر پذیرش مسئولیت حمله روز گذشته از سوی القاعده را منتشر کرده است. این روزنامه می‌نویسد، شاخه محلی القاعده در یمن، مسئولیت انجام حمله به اقامتگاه سفیر ایران در این کشور را بر عهده داشته است.


این گروه در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده‌اند، خودرویی بمب گذاری شده را در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در حدود ساعت ۹ به وقت محلی منفجر کرده‌اند. گالف تودی در ادامه مطلب خود با استناد به سخنان حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران می‌نویسد، هیچ دیپلمات ایرانی در حمله روز گذشته مجروح نشده است.
 
در این میان، خبرگزاری کویت واکنش دولت آمریکا به اقدام تروریستی در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در یمن را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد، روز گذشته ایالات متحده، بمب‌گذاری در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در صنعا را محکوم کرده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه حمله به تأسیسات دیپلماتیک و همچنین دیپلمات‌ها با همه هنجارهای بین‌المللی در تعارض بوده و قابل توجیه نیست، از مقامات یمنی خواسته تجسس کاملی را در این موضوع انجام داده و ترتیب دهندگان این حمله را به پیشگاه قانون معرفی کنند.

اما در ادامه مطالب منتشره درباره حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش در عراق، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی، به واکنش مقامات آمریکایی به این موضوع پرداخته و لحن این مقامات را درباره موضوع مذکور جالب توجه دانسته است.

این روزنامه اشاره می‌کند ‌جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از تأیید صریح خبر عملیات جنگنده‌های ایرانی علیه داعش خودداری کرده، اما گفته چنین اقدامی لزوماً امری منفی به شمار نمی‌رود.

کری گفته نتیجه اقدام ایران علیه داعش در عراق، مثبت است؛ اما در عین حال بار دیگر تأکید کرده که ایالات متحده و ایران برای مبارزه با داعش هیچ گونه هماهنگی و اقدامات مشترکی انجام نمی‌دهند.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، برخی مطبوعات بین المللی، از جمله «خلیج تایمز» از درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تخصیص اعتبارات بیشتر جهت ادامه روند بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران خبر داده اند. خلیج تایمز می نویسد در آستانه برگزاری نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد در یادداشت محرمانه ای که در اختیار اعضای خود قرار داده، اعلام کرده هزینه نظارت بر برنامه هسته ای ایران بالغ بر 5.7 میلیون دلار ارزیابی می شود. آژانس اعلام کرده که انتظار دارد این مبلغ از طریق کمک های مالی فوق العاده اعضا تأمین شود.


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک