اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار چهره مشهور درباره قحطی آب در ایران


پروفسور پرویز کردوانی پدر كویرشناسی ایران است. او سال‌ها قبل در مورد بحران آب هشدار داده و هنو هم به تنهایی این هشدارها را فریاد می زند. او می گوید: ما در این مملكت متوجه نیستیم كه آب هم مریض و بعد پیر و بعد از آن می میرد.

روزنامه تهران امروز: پروفسور پرویز کردوانی پدر كویرشناسی ایران است. او سال‌ها قبل در مورد بحران آب هشدار داده و هنو هم به تنهایی این هشدارها را فریاد می زند. او می گوید: ما در این مملكت متوجه نیستیم كه آب هم مریض و بعد پیر و بعد از آن می میرد.

بهانه گفتگو با این كارشناس ارشد محیط زیست حرف های چند روز قبل وزیر نیرو در مورد بحران آب در كشور است. او می‌گوید: ما به سمت بحران نمی رویم ما همین الان در گیر بحران آب هستیم و اگر فكری برای آن نكنیم به زودی دیگر آب نخواهیم داشت.

كردوانی در آغاز این گفت‌و‌گو می گوید: اینكه آقای وزیر گفته در حال حركت به سمت بحران آبی هستیم باز هم جای شكرش باقی است و می توانیم امیدوار باشیم كه مسئولان دولتی هم در حال پذیرش واقعیت‌ها هستند اما واقعیت این است كه وضع منابع آبی از آنچه وزیر گفته خیلی بدتر است. او كه سال هاست در این زمینه فعالیت می‌كند و كتاب هایی هم در این‌باره نوشته می‌افزاید: من سال ها قبل اعلام كردم كه« آب هم پیر می‌شود.» ما در طول این سال ها منابع آبمان را مورد بی‌توجهی قرار دادیم. در كتابی در سال 1363 نوشتم كه در حال غارت آب هستیم.

واقعیت این است كه منابع آب كشور از طریق حفر بی رویه چاه ها در حال غارت شدن است. او می گوید: 30 سال قبل آن زمان كه غفوری فرد وزیر نیرو بود هشدار دادم كه 80 درصد چاه‌های حفر شده باید بسته شود. اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشد. در منطقه كرمان در حال حاضر 1650 حلقه چاه وجود دارد. وقتی این چاه‌ها حفر می‌شد مدام باغات را گسترش می دادند. اما حالا كه دیگر آبی در كار نیست این باغ ها شروع كرده‌اند به خشك شدن و سالی 7 هزار هكتار باغ در این مناطق خشك می شود. یعنی با این كار ما هم منابع آب مان را هدر دادیم و هم از طرف دیگر معضلی دیگر را پیش‌رو داریم.

چرخه آب عوض شده

كردوانی می‌گوید: با كارهای اشتباه و مقطعی و تصمیمات غیركارشناسی كاری كرده‌ایم كه چرخه آب برعكس شود. در كتاب‌های دبستان و دبیرستان در مورد بارندگی و تشكیل دخایر آب زیر زمینی و سطحی و.. به بچه ها آموزش‌هایی داده می شود و كم و بیش نسل امروز با این مباحث آشنا هستند. این چرخه طبیعی به‌خاطر ندانم كاری های انجام شده در كشور برهم‌خورده و در واقع منبع تجدید پذیر دیگر درست نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر عمق چاه های حفر شده در كشور به 350 و در برخی مناطق به 550 متر رسیده است. خوب با این حساب چه انتظاری از دخایر و سفره‌های زیر زمینی داریم؟ از قول من بنویسید كه در 5 تا 50 سال آینده اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر آبی در كشور وجود نخواهد داشت. او درخصوص توضیح منظورش از 5 تا 50 سال آینده می گوید: یعنی از 5سال آینده از مناطق كم آب قطع شدن و از بین رفتن كامل منابع آبی شروع و تا 50 سال آینده پر آب ترین مناطق كشور هم دیگر آب طبیعی نخواهند داشت.

او می افزاید: در این سال ها ما مدام در حال سد سازی بودیم و در این زمینه در رده های اول و دوم جهان قرار گرفتیم اما از این سدها چه استفاده‌ای كردیم؟ در حالی كه این سدها مدام در حال پر شدن از گل و لای هستند و در آینده ای نزدیك آنها را هم دیگر در اختیار نخواهیم داشت. پر شدن سدها یك پدیده مهم است كه مورد توجه قرار نگرفته است و به عنوان مثال همین سد لتیان و كرج تا 30 سال دیگر كلا پر می شوند.

كردوانی می گوید: در این سال ها مدام بر عمق چاه ها افزوده و حفر چاه ها در مناطق مختلف افزایش داشته است . در گذشته كندن و رسیدن به آب از طریق قنات سال ها وقت می برد اما الان با تكنولوژی ‌های جدید در 15 روز می شود به آب چاه دست یافت. بر همین اساس در حالی در سال 55 حدود 50هزار حلقه چاه در كشور وجود داشت كه ظرف 5 سال و در سال 60 این تعداد دوبرابر شد. همان زمان باید 75 درصد چاه ها را می بستند.

توسعه بی برنامه

او می‌گوید: همه این غارت های منابع آبی با توجیه این انجام شد كه می‌خواهیم به توسعه دست پیدا كنیم و كشاورزی را توسعه بدهیم و.. . اما آیا این راه توسعه است كه مهم ترین و حیاتی‌ترین بخش منابع خدادادی را اینگونه از بین ببریم؟ این موضوع توسعه بی‌برنامه در همه زمینه ‌ها وجود داشته است. در حوزه آموزش عالی هم با همین دیدگاه شروع كردند به توسعه آشفته دانشگاه ها. به هر حال این روند توسعه ادامه داشت اما توجه نمی شد كه فقط افزایش سطح زیركشت كشاورزی یا افزایش تعداد كارخانه ها و روند بی رویه گسترش شهرها توسعه نیست برای توسعه باید برنامه منطقی و درست داشت.

او می افزاید: وقتی شهرها گسترش پیدا كرد مشكل تامین آب آنها به وجود آمد. بعد شروع كردند از استان های آبخیز به مناطق دیگر آب دادن و نتیجه‌اش این شده كه در خوزستان آب را برگرداندیم به سمت اصفهان. اما آیا این كار منطقی بود. او با انتقاد از سیاست انتقال آب از مناطق پر آب به دیگر مناطق می‌گوید: هر استان كم آبی را كه بخواهید نابود كنید فقط كافی است به آن آب بدهید. چون با این اقدام فقط تشنگی شان افزایش می یابد بدون اینكه سیر‌اب شوند. نتیجه این می شود كه استان های دیگر هنوز كم آبی دارند و از این طرف ارتش در كارون رژه می رود.

سدها را به روی كشاورزان بستند

كردوانی می گوید: صنعت سد سازی كه رونق گرفت امیدوار شدیم با این اقدام زمینه ای فراهم شود كه دست از سر آب های زیر زمینی برداشته شود. اما سدها را ساختن و آبش را بر روی كشاورزان بستند. این آبها را بردند دادند به شهرها و كشاورزان هم رفتند سراغ حفر چاه های عمیق تر و این باعث شده كه ما حالا با این بحران جدی مواجه هستیم.

او با انتقاد از سیاست‌های اتخاذ شده برای مدیریت بحران آب می‌گوید: آمدند و دشت‌های ممنوعه برای حفر چاه اعلام كردند این یعنی محدود كردن كشاورزان كه از اقشار آسیب پذیر به حساب می‌آیند در حالی كه از آن ور هم به بهانه تامین آب آنها را از آب سدها محروم كرده ایم.

چه باید كرد؟


كردوانی در پاسخ به اینكه برای رفع یا كاهش اثرات این بحران در حال حاضر چه باید كرد می گوید: وضعیت ما مانند خانواده ای است كه با وجود كمبود درآمد به خرج كردن های آنچنانی عادت كرده است. سرپرست خانواده تا یك جایی با قرض و وام و اضافه كار و... این خرج ها را تامین كرده اما حالا دیگر از عهده آن بر نمی آید. در این شرایط او باید چه كار كند؟ آیا غیر از این است كه باید به خانواده اش حقیقت را بگوید و برای بیرون رفت از این وضعیت به آنها راه حل بدهد؟ وقتی مثلا فرزند این خانواده یاد گرفته كه با آژانس به مدرسه برود حالا باید به او یاد داد كه چگونه با هزینه كمتر می تواند با اتوبوس به دانشگاه برود. پس ما در اقدام اول باید جامعه را نسبت به وضعیتی كه در آن گرفتار شدیم آگاه كنیم و به آنها راهكار درست هم نشان دهیم.

به فكر منابع دیگر باشیم

او می‌افزاید: نكته مهم دیگر مدیریت هدر رفت آب است. در حال حاضر آب‌های سطحی ما به عناوین مختلف هدر می‌رود و باید برای آن كاری كرد. مهم تر از آن مدیریت انتقال آب است در این بخش هم بخش زیادی از آب هدر می‌رود و همچنین مدیریت تخصیص در توزیع باید رعایت شود. نمی‌شود كه هر منطقه ای از نظر اجتماعی قدرت بیشتری داشت به آن آب بدهیم و بخش های مهم تر را از یاد ببریم و نكته مهم دیگر هم فرهنگ سازی و استفاده بهینه و درست از آب است.

او می گوید: این نكته را هم باید در نظر داشته باشیم كه در حال حاضر باید به فكر منابع دیگر غیر از منابع طبیعی آب هم بود. یعنی تصفیه فاضلاب‌ها، شیرین كردن آب های شور ، جمع آوری آب باران و... در غیر این صورت نمی‌توانیم بحران پنهانی را كه در آن گرفتار شده ایم و به زودی خودش را نشان می‌دهد مدیریت كنیم.


ویدیو مرتبط :
چالش آب یخ معنوی به سبک مجری مشهور تلویزیون ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار درباره منابع آب زیرزمینی ایران



اخبار,اخباراقتصادی,كاهش آب سفره های زیر زمینی

 

اخبار اقتصادی - هشدار كاهش آب سفره های زیر زمینی كشور/ بودجه آبخیزداری نیازها را رفع نمی كند

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه در كشور با بیلان منفی سفره های زیر زمینی آب رو به رو هستیم گفت: بودجه آبخیزداری نیازهای كشور را رفع نمی كند.

خدا كرم جلالی ظهر چهار شنبه در نشست خبری سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در منطقه طرق مشهد اظهار كرد: بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده به بخش آبخیزداری تخصیص داده می شود و اما این بودجه نسبت به نیاز كشور مناسب نیست.

وی همچنین خبر داد: بخشی از بودجه مبارزه با ریزگردهای كشور به استان خراسان رضوی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: با تغییر اقلیم در جهان و گرم شدن كره زمین و سفره های و خشكسالی و آلایندگی هایی كه در زمینه آب و خاك و مواد غذایی و مسائل بیولوژی داریم زندگی انسان ها را با مخاطرات جدی رو به رو می كند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: عرصه های منابع طبیعی یكی از موضوعاتی است كه می تواند به كمك بشر بیاید و چالش های به وجود آمده از تخریب های انسان را تا حدودی بهبود ببخشد.

جلالی با اشاره به وظیفه این سازمان در احیا و توسعه منابع طبیعی در كشور گفت: بحث حفظ آب و خاك، پوشش گیاهی از موضوعاتی است كه می تواند وضعیت نابسامان محیط زیست را نجات دهد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: آمارها نشان می دهد كه هر انسان سرانه یك كیلو گرمی غذا لازم دارد و این سرانه  1.5 لیتر آب لازم است و 11 كیلو گرم هوا لازم است.

جلالی با بیان اینكه 11 برابر غذا، انسان نیازمند هوا است گفت: در رابطه با تامین اكسیژن و هوای پاك نقش پوشش گیاهی و منابع طبیعی بسیار كارآمد و مهم است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به تاثیر نقش حفظ منابع طبیهی در كاهش آلاینده های هوا گفت: هر درخت بیش از 5 تن اكسیژن تولید و بیش از 8 تن گاز كربنیك را جذب و تجزیه می كند و البته  كاهش آلاینده ها در هوا مهم ترین تاثیر بر محیط شهری است.

امنیت اكولوژ‍ی بالاتر از امنیت غذایی مطرح است
وی با بیان اینكه توجه به محیط زیست این مسئله در دنیای امروز با توجه به چالش های بوجود آمده بسیار با اهمیت است افزود: امنیت اكولوژی به عنوان امنیتی كه هم طراز و حتی بالاتر از امنیت غذایی مطرح است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به اینكه این امنیت برای هر انسان از اهمیت و جایگاهی ویژه ای برخوردار است ادامه داد: امنیت اكولوژیك فراتر از حقوق بشر امروز در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

جلالی گفت: در حال حاضر در كشور 14.3 میلیون هكتار جنگل در 5 رویشگاه خزری، زاگرس، ارسباران، خلیج فارس و ایران كه هر كدام ویژگی های خاص خود را دارد.

وی توضیح داد: 135 میلیون هكتار عرصه های منابع طبیعی ماست كه 14.3 هكتار میلیون هكتار جنگل و 86 میلیون هكتار و 32 میلیون هكتار بیابان داریم.

تخریب عرصه ها در برخی مناطق كشور
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در خصوص وضعیت كنونی منابع طبیعی در كشور یادآور شد: بسته به شرایط اقلیمی در هر منطقه در برخی مناطق وضعیت نسبتا خوب است و البته در بعضی مناطق كشور هم عرصه ها مورد تخریب قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در 100 سال گذشته سطح جنگل های یاران 18 میلیون هكتار بوده است كه در طی این سالها 4 میلیون هكتاز از آن كاسته شده است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به اینكه كاهش سطح جنگل ها در تمام جهان رخ داده است ادامه داد: سالانه 3.7 هكتار از جنگل های جهان كاسته می شود.

وی بیان كرد: آمار بودجه مصوب سال گذشته 220 میلیارد تومان بوده است كه تا كنون 30 درصد آن تحقق یافته و ممكن است تا پایان سال به 50 درصد برسد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی به بودجه 180 میلیارد تومانی مصوب برای سال جاری اشاره كرد و گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد تا بودجه ای واقعی تصویب كند تا 100 در صد آن را تخصیص دهد و مانند سال 91 نشود كه 10 درصد از بودجه تخصیص یابد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده به بخش آبخیزداری تخصیص داده می شود و اما این بودجه نسبت به نیاز كشور مناسب نیست.

یك سوم میانگین بارندگی در جهان را داریم
وی با اشاره به مشكلات این سازمان در محافظت و احیا و توسعه گفت: در آبخیزداری با توجه به اینكه میزان بارندگی ها 250 میلیمتر در كشور داریم  و یك سوم میانگین بارندگی در جهان است.

جلالی با تاكید براینكه یكی از راهكارهای موجود از طریق آب خوانداری و سفره های زیر زمینی است عنوان كرد: نزدیك به 60 درصد از آب كشاورزی در كشور ما توسط چاه های آب تهیه می شود.

هشدار بیلان منفی سفره های زیرزمینی در كشور
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: بیلان منفی سفره های زیرزمینی در كشور 10 میلیارد متر مكعب است كه هشدار و زنگ خطر بزرگی است.

وی  بیان كرد: آبخوانداری و آبخیزداری می تواند در غنی سازی سفره های زیر زمینی و تعادل بخشی به بیلان منفی نقش موثر داشته باشد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه در زمینه كنترل كانون های بحران بیابان زا و تثبیت شن های روان و گرد و غبار باید عملیاتی انجام شود افزود: برای كنترل این كانون ها ی بحرانی باید اقداماتی انجام شود تا بسته به شرایط منطقه جنگل كاری و یا مانژپاشی انجام شود.

وی گفت: تقریبا آمادگی جذب و اجرای پروژه ها ی مربوط به آبخیزداری و حفاظت مطلوب از جنگل ها و مراتع نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

اهداف منابع طبیعی با مشاركت های مردمی محقق می شود
جلالی تاكید كرد: با توجه به محدودیت بودجه باید با بهره وری با این رقم و امكانات و استفاده از مشاركت های مردمی اهداف منابع طبیعی را به پیش ببریم.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در خصوص اعتبارات تعلق گرفته به خراسان رضوی عنوان كرد: این اعتبار 35 میلیارد تومان است.

وی همچنین با بیان اینكه استانداری درخصوص معضل ریزگردها با این سازمان مساعدت كرد اعلام كرد: سند كنترل ریز گردها و كانون های فرسایش بادی در استان به تصویب رسید.

جلالی با اعلام اینكه سند مالكیت 132 میلیون هكتاراز اراضی منابع طبیعی از 140 میلیون هكتار به نام دولت صادر شده است گفت: این رقم معادل 84 درصد از كل اراضی كشور است.

وی در خصوص صدور اسناد مالكیت در خراسان رضوی بیان كرد: در استان از هشت میلیون و 146 هزار هكتار اراضی سند مالكیت 6 میلیون 865 هزار هكتار صادر شده است.

حفاظت از جنگل ها در اولویت قرار دارد
معاون وزیر جهاد كشاورزی بیان كرد: بحث حفاظت از جنگل ها در اولویت كار قراردارد كه در چهار مورد حفاظت، احیا ، توسعه و بهره وری پایدار راهبرد اصلی حفاظت است.

وی بیان كرد: اهمیت جنگل های ایلكانی به لحاظ بی نظیر بودن در جهان و اینكه مهم ترین میراث طبیعی جهان است برای ما هم مدنظر است كه اقدامات حفاظتی انجام شده در بحث كمربند حفاظتی را شكل دادیم.

جلالی توضیح داد: 17 هزار كیلومتر از این كمربند درنقاط حساس انجام گرفته است  كه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و البته برخی مناطق كه مجاور مناطق مسكونی است نیز كا ر را دشوار می كند.

كمك دهیاران 28 هزار روستا به حفظ منابع طبیعی
وی همچنین با اشاره به اینكه در 28 هزار روستا از دهیاران كمك گرفته ایم  افزود: تفاهم نامه ای  میان وزیر كشور و جهاد كشاورزی منعقد می شود تا بتوانیم از دهیاران برای حفاظت از منابع طبیعی استفاده كنیم.

معاون وزیر جهاد كشاورزی ابراز امیدورای كرد تا با كمك تشكلهای مردمی و NGO  ها كاستی و كمبودهای نیروهای رسمی این سازمان برطرف شود.

وی تلفیق سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی را رد كرد وگفت: این به نفع هیچكدام نیست و وظایف این دو سازمان هر كدام در راستای رفع برخی مشكلات است كه نباید با هم تلفیق شوند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: محیط زیست در جهت مدیریت و نظارت در كشور برای رسیدن به محیط زیست مطلوب حركت می كند اما سازمان منابع طبیعی كشور در خصوص حفاظت و احیا و بهره برداری از منابع طبیعی گام بر می دارد.
اخبار اقتصادی - مهر