اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوسان سكه مقاومت دلار



نوسان سكه مقاومت دلار, قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بازار به قیمت‌ها وفادار ماند
نوسان سكه مقاومت دلار

روز گذشته مقاومت دلار در سطح 3100 تومان باعث شد تا قیمت آن بر تابلوها در ادامه ساعات فعالیت بازار از این سطح پایین‌تر نیاید. با این حال افت موقت قیمت آن به 3080 تومان در ساعات ابتدایی بازار و افزایش 30 تومانی شتابان بهای آن نشان داد که دارندگان دلار ریزش قیمت از سطح 3100 تومان را به معنی شکست قریب‌الوقوع آن به زیر 3000 تومان می‌دانند؛ بنابراین بر نرخ 3100 تومان پافشاری کردند. در بازار اما با وجود ثبات قیمت جهانی طلا در سطح 1297 دلار، بهای سکه با 35 هزار تومان کاهش تا 1 میلیون و 10هزار تومان هم افت کرد.

بازار به قیمت‌ها وفادار ماند
نوسان سکه، مقاومت دلار
گروه بازار پول - انتظار برای افت بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز و سکه همچنان به قوت خود باقی است و رقم‌های تازه برای دلار و سکه بر تابلوها شکل می‌گیرد.
دیروز هم بازار شاهد کاهش بیشتر قیمت سکه بود، اما سطح 3100 تومان همچنان بر تابلوها مانع ریزش قیمت نهایی دلار شد. اگرچه قیمت‌ها از این سطح نیز در ابتدای بازار پایین‌تر آمده بود، اما نرخ 3080 تومانی زیاد دوام نداشت و دوباره از 3100 تومان بالاتر ایستاد.


در این روزها فضای دیپلماتیک آبستن اتفاقاتی است. در روزهای اخیر کنگره آمریکا لایحه تحریم‌های بیشتر ایران را در مسیر کاخ سفید متوقف کرده و تا برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی و یک ماه بعد از آن نیز که پیش‌بینی شده دور تازه‌ای از مذاکرات بین ایران و غرب آغاز شود، این لایحه به تعویق افتاده است. در واقع به نوعی به دولت آینده ایران مهلت داده شده تا با رویکردی تازه وارد مذاکرات شود.

کارشناسان معتقدند: اینجاست که دولت جدید باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و فضای تازه‌ای را برای به خاتمه رساندن این پرونده ایجاد کند. انتخاب روحانی در عرصه بین‌المللی باعث شده تا جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و طرف مذاکره سال‌های 2003 روحانی مشتاق آمدن به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف شود.بیش از 130 نماینده مردم آمریکا نیز از رییس جمهور این کشور خواسته‌اند تا در برابر ایران نرمش بیشتری به خرج داده و مسیر دیپلماتیک را هموارتر کند. از این رو شرایط تازه‌ای در راه است و بازار از روحانی و دولت او انتظار فضای بهتری برای کسب‌و‌کار و آرامش سیاسی دارد.


علاوه براین خوش‌بینی‌ها، بازار ارز به شدت با افت تقاضا روبه‌رو است که بخشی از آن به خاطر انتظار برای خط و خطوط جدید تجاری در دولت آینده است و برخی نیز به خاطر افت ثبت سفارش کالا. در این میان دلاری بین طرف‌های تجاری ایران رد و بدل نمی‌شود و خرید از طرف خارجی که عمدتا هند و چین هستند، به صورت تهاتر کالا به جای وجوه نفت است. در بخش‌های خرد تجاری نیز البته صرافان در این روزها با مشتریان اندک حواله‌های ارزی روبه‌رو هستند که میزان آنها قابل مقایسه با سال‌ها و حتی ماه‌های سال قبل نیز نیست. مضاف بر اینها افزایش عرضه ارز هم خود نازل قیمت‌ها است.
از این رو با بازاری روبه‌رو هستیم که حداقل تقاضای تجاری متوجه آن است و می‌رود تا تراز تجاری کشور نیز از این رهگذر مثبت
شود.
دیروز اما در کف بازار هیجان قیمت‌ها بیشتر بود و دامن زدن به برخی موارد البته امکان خرید در کف قیمت در ساعات اول را فراهم می‌آورد تا در ساعات بعد سودی حاصل شود. همچنانکه در این روزها قیمت‌های ساعات اول بازار کمتر از قیمت‌های ساعات میانی روز است و درپایان معاملات هم قیمت دوباره به پایه اول بازمی گردد.
دیروز یورو نیز در بازار 4100 تومان فروخته شد که نسبت به روز شنبه تقریبا تفاوتی نداشت و مرز 4100 تومان نیز برای آن سطحی مقاومتی بود.


در بازار سکه، اما در این روزها که ارزش طلای موجود در سکه از 950 هزار تومان هم کمتر شده، بهای آن بر تابلوها ناگزیر به سمت پایین‌تر حرکت می‌کند. دیروز نرخ یک میلیون و 10 هزار تومانی برای سکه طرح جدید اعلام شد که نسبت به روز شنبه 35 هزار تومان افت داشت. نیم سکه و ربع سکه نیز به 560 هزار تومان و 360 هزار تومان رسیدند که قیمت آن‌ها نسبت به روز شنبه هر یک 10 هزار تومان کاهش ثبت کرد. در بازار بهای هر گرم طلای 18 عیار خام با تقریبا 400 تومان کاهش تا 98 هزار و 450 تومان کاهش یافت.


کاهش 26 درصدی قیمت سکه در 4 ماه
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام آخرین آمارها از وضعیت بازار سکه و طلا، از کاهش 295 هزار تومانی قیمت سکه در 36 روز گذشته خبرداد و با بیان اینکه در 4 ماه اخیر قیمت سکه 26 درصد کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر قیمت سکه به پایین‌ترین حد خود در 10 ماه گذشته رسیده است.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با مهر با اعلام دلایل کاهش قیمت سکه و طلا در بازار گفت: یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی، قیمت ارز است که طی دو روز گذشته با کاهش مواجه شده است؛ بنابراین، تاثیر خود را بر کاهش قیمت سکه و طلا گذاشته است.


ارزش پول ملی بالا رفت
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است، افزود: تعداد فروشندگان در بازار بیش از خریداران است و در عین حال نقدینگی در بازار کم است، همین عوامل باعث تقویت ارزش پول ملی شده که در نهایت منجر به کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضا برای خرید سکه و طلا شده است.


وی با بیان اینکه طی 36 روز گذشته کاهش پی‌در‌پی قیمت سکه و طلا انگیزه سرمایه‌گذاری در آنها را از بین برده است، تصریح کرد: مردم زمانی پول خود را برای حفظ ارزش به سکه، طلا و ارز تبدیل می‌کردند، اما هم اکنون با توجه به اینکه ارزش پول ملی بالا رفته است، کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را شاهدهستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن به زمان تغییر دولت، تاثیری بر کاهش قیمت‌ها داشته است یا خیر؟ عنوان کرد: نحوه برگزاری انتخابات به گونه‌ای بود که منجر به افزایش و بالا رفتن اقتدار سیاسی کشور شد و همین امر باعث افزایش ارزش پول ملی نیز شده است.


جدیدترین آمارها از قیمت سکه و طلا
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: جدیدترین و آخرین آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 36 روز گذشته قیمت سکه به طور متوسط 295 هزار تومان کاهش یافته است، همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار در این مدت با کاهش 24 هزار و 500 تومانی مواجه شد.
وی افزود: در حال حاضر کاهش قیمت سکه به پایین‌ترین حد خود طی 10 ماه گذشته رسیده است. بر اساس آمارها قیمت سکه در ابتدای سال‌جاری یک میلیون و 390 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت فعلی 26 درصد کاهش یافته است؛ یعنی قیمت سکه طی 4 ماه از ابتدای سال‌جاری تاکنون 26 درصد کاهش یافت، این در حالی است که قیمت جهانی طلا در این مدت 19 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: قصد مردم از خرید سکه و طلا و ارز کسب سود است، اما حال مشاهده می‌کنند که با خرید آنها زیان می‌بینند؛ بنابراین دیگر سکه و طلا را نزد خود نگه نمی‌دارند.


وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان وضعیت آینده بازار سکه و طلا را پیش‌بینی کرد، گفت: حتی چند روز پیش، پیش‌بینی نمی‌شد که قیمت سکه تا این حد کاهش یابد و به حدود یک میلیون تومان برسد، به هر حال مسائل سیاسی و اقتصادی که همگی بر قیمت‌ها تاثیر دارد، قابل پیش‌بینی نیست. بهای طلا در سطح 1297 دلار بسته مانده است . اگرچه انتظار برای افزایش بیشتر آن از امروز در نظرسنجی‌ها به قوت بیشتری نسبت به هفته‌های قبل مشهود است./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
مقاومت ترمز| فروش مقاومت |مقاومت صنعتی مقاومت اینوتر|

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبات نرخ دلار و سكه از سوی بانك مركزی



 

ثبات نرخ دلار و سكه از سوی بانك مركزی

 

تهران - بانك مركزی روز یكشنبه نرخ مرجع هر دلار آمریكا را 10 هزار و 563 ریال اعلام كرد كه نسبت به رقم دیروز تغییری نداشته است.

 

 

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‌بانك مركزی همچنین نرخ مرجع هرپوند را 17 هزار و 314 ریال و نرخ مرجع هر یورو را 15 هزار و 85 ریال تعیین كرد كه این ارقام نیز نسبت به روز یاد شده ثابت بود.

 

 

** نرخ سكه

 

نرخ هر قطعه سكه طلا طرح جدید، روز جاری در شعبه های بانكی توزیع كننده چهار میلیون و
388 هزار و 800 ریال، قیمت نیم سكه بهار آزادی نیز دو میلیون و 194 هزار و 400 ریال و بهای ربع سكه بهار آزادی نیز یك میلیون و 211 هزار و 600 ریال اعلام شد كه این رقام برای دومین روز متوالی ثابت بودند.... / تحلیل : ایرنا