اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست‌ 3جانبه عراقچی-شرمن-اشمید در ژنو


یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران پنجشنبه شب گفت: نشست سه جانبه میان اشمید، شرمن و عراقچی درباره مسایل باقیمانده برای اجرای توافق نامه ژنو برگزار شد و سپس نمایندگان ایران و آمریکا با یکدیگر نشست دوجانبه ای داشتند.

خبرگزاری ایرنا: نشست سه جانبه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر موضوع های باقیمانده درباره ˈبرنامه اقدام مشترکˈ (توافقنامه ژنو) در شهر ژنو سوییس برگزار شد.

 این نشست میان «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، ˈهلگا اشمیدˈ معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «وندی شرمن» نماینده آمریکا در گروه 1+5 برگزار شد.

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران پنجشنبه شب اظهار داشت: نشست سه جانبه میان اشمید، شرمن و عراقچی درباره مسایل باقیمانده برای اجرای توافق نامه ژنو برگزار شد و سپس نمایندگان ایران و آمریکا با یکدیگر نشست دوجانبه ای داشتند.

وی که خواست نامش بیان نشود، افزود: «وندی شرمن» در حال رفتن به مسکو، توقف کوتاهی در ژنو داشت و در این مدت، نشست های یاد شده انجام شد.

وی یادآورشد: نشست دوجانبه میان نمایندگان ایران و نماینده گروه1+5 (خانم اشمید) نیز آغاز شدو ساعت ها به طول انجامید.

ریاست هیات کارشناسی ایران با نماینده گروه 1+5 را عراقچی برعهده دارد. «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل امور سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و نیز کارشناسانی از این وزارتخانه، سازمان انرژی اتمی و همچنین کارشناسان امور بانکی و نفتی او را همراهی می کنند.

خانم ˈهلگا اشمیدˈ ریاست هیات 1+5 را برعهده دارد و کارشناسان امور تحریم ها و هسته ای نیز وی را همراهی می کنند.

ایران و گروه 1+5 بعد از سال ها مذاکره، سوم آذرماه امسال به توافق اولیه دست یافتند که براساس آن دو طرف باید اقدامات اعتمادساز را در مدت 6 ماه انجام دهند. برای تعیین ساز و کار اجرای این توافق نامه تاکنون سه دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 برگزار شده است.

کارشناسان در آخرین نشست خود در ژنو، 20 ژانویه (30 دی ماه) را برای اجرای گام های متوازن دو طرف پیشنهاد کردند. کارشناسان ایران و 1+5 بعد از سه دور مذاکرات طولانی و فشرده، مقرر کردند درباره دو، سه مورد باقیمانده از جمله تاریخ اجرای توافق نامه، در سطح مدیران سیاسی تصمیم گیری شود.

در مذاکرات عراقچی و اشمید که هم اکنون در ژنو ادامه دارد، قرار است درباره موارد یاد شده تصمیم گیری شود.

دور دوم مذاکرات «عراقچی و اشمید» در ژنو


پس از مذاکرات پنجشنبه شب به وقت تهران میان نمایندگان ایران و 1+5، این دومین دور مذاکرات است که دو طرف گفت وگوهای فنی و فشرده خود را در بامداد جمعه به وقت تهران از سر گرفتند.

پیش از برگزاری مذاکرات دوجانبه عراقچی و اشمید، معاون وزیر خارجه ایران نشست دوجانبه ای با «وندی شرمن» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات 1+5 داشت.

شرمن، پس از نشست دوجانبه با عراقچی و نیز نشست سه جانبه با حضور نماینده اتحادیه اروپا، شهر ژنو را به مقصد مسکو ترک کرد. وی در حال رفتن به روسیه، توقف کوتاهی در ژنو داشت و در دو نشست یادشده شرکت کرد.

ریاست هیات کارشناسی ایران با نماینده گروه 1+5 را عراقچی برعهده دارد. «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل امور سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و نیز کارشناسانی از این وزارتخانه، سازمان انرژی اتمی و همچنین کارشناسان امور بانکی و نفتی او را همراهی می کنند.

خانم «هلگا اشمید» ریاست هیات 1+5 را برعهده دارد و کارشناسان امور تحریم ها و هسته ای نیز وی را همراهی می کنند.

ایران و گروه 1+5 بعد از سال ها مذاکره، سوم آذرماه امسال به توافق اولیه دست یافتند که براساس آن دو طرف باید اقدامات اعتمادساز را در مدت 6 ماه انجام دهند. برای تعیین ساز و کار اجرای این توافق نامه تاکنون سه دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 برگزار شده است.

پایان دور دوم مذاکرات عراقچی و اشمید/ادامه مذاکرات، صبح جمعه

خبرگزاری ایسنا: دومین دور مذاکرات عراقچی و اشمید در ژنو ساعاتی قبل پایان یافت و ادامه مذاکرات صبح جمعه از سر گرفته می شود.

دور دوم نشست سیدعباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت یک بامداد به وقت محلی(٣:٣٠ بامداد به وقت تهران) پایان یافت.

قرار است مذاکرات معاون وزیر خارجه کشورمان با اشمید برای بررسی زمان و نحوه آغاز گام اول توافقنامه ژنو، ساعت ٩:٣٠ صبح روز جمعه - به وقت محلی - از سر گرفته شود.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که در مسیر سفر به مسکو، برای حضور در این مذاکرات توقفی در ژنو داشت و در نشست با عراقچی و اشمید حاضر شده بود.

همچنین در حاشیه این نشست سه جانبه، عراقچی دیدار دوجانبه ای نیز با شرمن انجام داده بود.

پیش از این، رسانه ها از آغاز برنامه اقدام مشترک در تاریخ ٢٠ ژانویه خبر داده بودند که مجید روانچی معاون وزیر خارجه کشورمان گفت این تاریخ در مذاکرات اولیه مطرح شده و نهایی شدن آن به مذاکرات عراقچی در ژنو بستگی دارد.


ویدیو مرتبط :
توافق نامه ژنو - اعترافات عراقچی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست عراقچی، شرمن و اشمید آغاز شد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, عباس عراقچی, مجید تخت روانچی

نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روز گذشته هشتمین دور دیدار ظریف و کری وزرای خارجه ایران و امریکا با حضور معاونان و صالحی و مونیز برگزار شد که به مدت یک ساعت و نیم بطول انجامید.


اخبار  سیاست  خارجی  -  صدا و سیما