اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته های خلبان ایرانی از پرواز تهران - صنعا


نجات پیدا کردن هواپیمای ایرباس غیرنظامی ماهان از مهلکه بمباران در یمن، چیزی شبیه معجزه بود. سه شنبه شبی که گذشت در حالی که کاپیتان بهزاد صداقت نیا، خلبان شرکت ماهان، هواپیمای حامل کمک های دارویی را به سمت فرودگاه یمن هدایت می کرد با اخطا رو هشدار جنکنده های سعودی مواجه شد.

 
 
 
 
روزنامه هفت صبح: نجات پیدا کردن هواپیمای ایرباس غیرنظامی ماهان از مهلکه بمباران در یمن، چیزی شبیه معجزه بود. سه شنبه شبی که گذشت در حالی که کاپیتان بهزاد صداقت نیا، خلبان شرکت ماهان، هواپیمای حامل کمک های دارویی را به سمت فرودگاه یمن هدایت می کرد با اخطا رو هشدار جنکنده های سعودی مواجه شد.

با اینحال این هواپیمای غیرنظامی که شامل کمک های پزشکی و دارویی هلال احمر ایران به همراه بیماران یمنی بهبود یافته بود، توانست وارد آسمان یمن شود.

جنگنده های سعودی وقتی نتوانستند مانع از ورود هواپیمای ایرانی به یمن شوند؛ دقایقی قبل از فرود این هواپیما در فرودگاه صنعا، باند فرودگاه را بمباران و تخریب کردند تا هواپیمای ایرانی نتواند فرود بیاید.

این بار سوم بود هواپیمای حامل تیم پزشکی ایران همراه با مقادیر قابل توجهی دارو و غذا به سمت یمن حرکت می کرد و هفته گذشته نیز هواپیما مجبور به بازگشت شده بود. بعد از بمباران فرودگاه، هواپیمای ماهان پس از چند دور در نزدیکی صنعا مجددا به سمت فرودگاه برگشت تا با استفاده از قسمت باقی مانده باند فرود کند ولی فانتوم سعودی بقیه باند را هم بمباران کرد تا هواپیما نتواند بنشیند و ایرباس ایرانی پس از 10 ساعت پرواز به تهران بازگشت.

جالب اینکه در حالی که شکاری سعودی چسبیده به بال هواپیمای ایرانی بود، سرنشینان هواپیما موبایل به دست از هواپیمای عرب ها فیلمبرداری می کردند.

کاپیتان شهبازی: ریسک اقدام بالا، اما کاری شجاعانه بود

پیگیری های هفت صبح برای تماس با کاپیتان صداقت بی نتیجه ماند و ظاهرا خلبان پرواز جنجالی یمن، به دلیل تماس های مکرر برای مصاحبه، تلفن همراهش را خاموش کرده است. برای همین با یکی از مشهورترین هم صنف های او یعنی کاپیتان هوشنگ شهبازی، تماس گرفتیم تا نظر او را درباره این حادثه جویا شویم.

کاپیتان شهبازی، خلبان بازنشسته شرکت هواپیمایی ایران ایر است که در سانحه هوایی 26 مهر ماه 1390، در پرواز شماره 743 مسکو - تهران، هواپیمای بوئینگ 727 را با 97 مسافر و 19 خدمه، بدون چرخ دماغه، به طرزی اعجاب آور در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند.

او درباره حادثه اخیر به هفت صبح می گوید: «شجاعت خلبان بهزاد صداقت قابل تحسین و چنین روحیه شادت طلبانه ای جای تقدیر دارد اما ریسک این اقدام بالا بود و اگر جنگنده سعودی حرکت احمقانه ای انجام می داد و هواپیمای ایران را بمباران می کرد، قطعا تبعات تلخی به همراه داشت و جنگ سختی بین دو کشور درمی گرفت.»

صداقت نیا برای ایجاد اطمینان از صداقت ایرانی ها در ثبت و اعلام بار هواپیما به طرف سعودی می گوید که در فرودگاه صنعا می توانید (بار هواپیما را) بازرسی کنید که طرف سعودی هم تهدید می کند که در صورت ادامه مسیر فعلی، جنگنده به پرواز درمی آید.

روایت خلبان پرواز جنجالی ماهان از حادثه

خلبان هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه ایران به مردم یمن که روز گذشته با ممانعت جنگنده های سعودی مجبور به بازگشت به ایران شد، جزییات شنیدنی از انجام این پرواز مطرح کرد، از اصرار خود برای نشستن تا عصبانیت خلبان جنگنده F15 به خاطر سلام علیک دستی با آنها.

بنا به گفته کاپیتان صداقت نیا، لحظاتی بعد جنگنده های سعودی در آسمان پدیدار شدند و در حالی که بسیار نزدیک به هواپیمای ایرانی پرواز می کردند، خواستند در فرودگاهی در عربستان به زمین بنشیند که با بی اعتنایی هواپیمای ایرانی مواجه می شوند؛ اما با نزدیک شدن به صنعا ارتباط رادیویی هواپیمای ایرانی با برج مراقبت ایران قطع می شود و در حالی که هواپیما برای فرود آماده می شد، به ناگاه باند فرودگاه صنعا هدف چند فروند موشک و بمب قرار گرفت و در واقع جنگنده های عربستانی مانع نشستن هواپیمای ایرانی می شوند.

صداقت نیا در گفتگو با فارس درباره پرواز جنجال برانگیز خود به فرودگاه صنعا در یمن و ممانعت جنگنده های عربستانی در فرود این هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه به مردم یمن توضیح داد: «تا پیش از این دو بار به فرودگاه صنعا پرواز داشتم و این پرواز هم با مجوزهای لازم انجام شده بود؛ پس از شروع پرواز، ابتدا به سمت عمان و سپس یمن حرکت کردم؛ با دور کردن مسیر خود به طول بیش از 400 کیلومتر سعی کردم از کشورهای عربستان، امارات و کویت عبور نکنم؛ بنابراین از مسیر دریای عمان عبور کردم و سپس عمان، بعد از آن از پایین کشور عربستان گذشتم و به یمن رسیدیم.»

کاپیتان صداقت نیا ادامه داد: «در آسمان یمن، عربستان از طریق فرکانس کشور یمن ما را تهدید می کرد که اجازه نشستن در فرودگاه صنعا را ندارید؛ من هم اعلام کردم نیازی نداریم از شما اجازه بگیریم و مسیر را ادامه دادم و به فرودگاه یمن اعلام کردم که قصد داریم در باند پرواز بنشینیم و آماده نشستن هستیم.»

با خلبان جنگنده سلام علیک دستی می کردم

این کاپیتان ادامه داد: «پس از این مورد، جنگنده های نظامی عربستانی به ما نزدیک شدند و به قدری به هواپیمای ما نزدیک شدند که به طور مرتب سیستم های هشدار هواپیما اعلام خطر می کرد اما بی اعتنا به این سیستم ها و جنگنده های عربستانی به مسیر خود ادامه دادیم.»

او درباره تابعیت خلبان جنگنده عربستانی گفت: «نمی توان تشخیص داد که خلبان چه تابعیتی دارد، کلاه کاسکت های آنها کاملا آفتابگیر و تیره بود و چهره مشخص نبود اما به قدری به هواپیمای ما نزدیک بودندکه من به صورت کلامی و دستی با خلبان جنگنده صحبت می کردم و حتی با آنها سلام علیک و خداحافظی کردم و یکی از آنها به شدت عصبانی بود و این از رفتارهایش در کابین مشخص بود.»

کاپیتان صداقت نیا افزود: «جنگنده عربستانی بال به بال ما پرواز می کرد و اصرار داشتند که ما به دنبال آنها برویم.»

جنگنده ها برج مراقبت و یک هواپیما را هم بمباران کردند

او افزود: «وقتی که جنگنده های عربستانی متوجه شدند هدف ما برای فرود در فرودگاه صنعا قطعی است و هیچ عاملی موجب توقف این پرواز نمی شود، آخرین حربه را انتخاب کردند و با بدذاتی فراوان، باند فرودگاه صنعا، برج مراقبت و یکی از هواپیماهای متعلق به ایرلایتن یمنی پارک شده کنار باند فرودگاه را بمباران کردند.»

این خلبان ماهان با اشاره به اینکه کل فرودگاه صنعا را دود گرفته بود، گفت: «در اطراف باند، فقط دود می دیدیم که به ما اعلام شد نمی توانید فرود آیید زیرا تمام باند بمباران شده است؛ جنگنده های سعودی در گام اول ابتدای باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند اما ما کوتاه نیامدیم و تلاش کردیم در قسمت پایانی باند فرود بیاییم که برای بار دوم، آنها قسمت دوم باند را هم بمباران کردند و هیچ امکان فرودی نبود.»

تلاش کردم از باند موازی باند اصلی برای فرود استفاده کنم


کاپیتان صداقت نیا با بیان اینکه جنگنده های عربستانی برای بمباران باند از راکت استفاده می کردند، گفت: «باند موازی در کنار باند اصلی فرودگاه وجود داشت که کوتاه تر و باریک تر بود که البته برای فرود آمدن هواپیما مناسب نبود اما من هنگامی که روی فرودگاه در حال چرخش بودم، شرایط باند موازی را رصد کردم، اعلام کردم که در باند موازی فرود می آیم، این باند را آماده کنید.»
او افزود: «فرودگاه صنعا به من اعلام کرد که آماده سازی این باند حدود 20 تا 25 دقیقه به طول می انجامد اما به آنها گفتم که حداکثر تا 15 دقیقه دیگر می توانم روی آسمان منتظر بمانم اما مطمئن بودم که جنگنده های عربستانی اگر متوجه شوند می خواهم روی این باند فرود آیم، آن باند را هم بمباران می کردند.»

وی افزود: «در همین اوضاع و احوال، جمله ای به مسئول کنترل فرودگاه صنعا گفتم و به تهران برگشتم؛ به زبان انگلیسی و عربی به نحوی که عربستان هم متوجه شود به مسئول کنترل فرودگاه صنعا گفتم که «این خبائث مکالمه های ما را می شنوند و قطعا باند موازی را بمباران می کنند.»

جنگنده های عربستانی F15 بودند

این خلبان ماهان اظهار داشت: «هواپیمای جنگنده کشور عربستان، هواپیمای فوق پیشرفته F15 بود و همه موشک ها و راکت های خود را به ما نشان داد.» او بیان کرد: «هواپیمای ما ایرباس 310 مسافری ماهان بود که ساعاتی قبل از این پرواز هم از کولالامپور به ایران مسافر آورده بود.»


ویدیو مرتبط :
توضیح خلبان ایرانی درخصوص واقعه فرودگاه صنعا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصمیم هواپیمایی آسمان برای از بین بردن ترس کروش از پرواز ایرانی/ کاپیتان شهبازی خلبان ویژه پروازهای ملی!



ترس کروش از پرواز ایرانی

تصمیم هواپیمایی آسمان برای از بین بردن ترس کروش از پرواز ایرانی/ کاپیتان شهبازی خلبان ویژه پروازهای ملی!

هواپیمایی آسمان برای از بین بردن ترس کارلوس کروش و ملی پوشان از پروازهای ایرانی ، یکی از بهترین خلبان های ایرانی را خلبان پرواز تیم ملی کرد.

به گزارش  خبرآنلاین ؛ درحالی که کمتر از 15 روز دیگر تیم ملی فوتبال ایران در مسابقاتی مهم به مصاف تیم های قطر ، لبنان و کره جنوبی می رود و سرنوشت صعود به جام جهانی برای مان مشخص می شود ، هواپیمایی آسمان اسپانسر تیم ملی فوتبال ایران در این بازی ها برای اینکه ملی پوشان و سرمربی تیم ملی با دغدغه کمتری به این سفر بروند از یک خلبان سرشناس ایرانی برای این پرواز استفاده می کند.

کاپیتان هوشنگ شهبازی ، خلبان بازنشسته خطوط هوایی ایران ایر که نامش با روز 26 مهر 1390 در تاریخ ایران مانده ، در این روز پرواز بویینگ 727 هواپیمایی ایران ایر را در حالی که چرخ جلوی هواپیما باز نمی شد با چرخ های عقب به سلامت در فرودگاه مهرآباد به زمین نشاند و به این دلیل چهره ای سرشناس در تاریخ پرواز های ایرانی و حتی دنیا شد.

کاپیتان شهبازی با تائید این پیشنهاد می گوید:« خوشحالم که بعد از سال ها قرار شده با پرواز آسمان همکاری داشته باشم و امیدوارم بتوانیم در این سفرها ، پروازی آرام را به ملی پوشان خوب مان هدیه کنیم و آنها بتوانند سهمیه حضور در جام جهانی را برای فوتبال ایران بگیرند. »

کارلوس کروش سرمربی تیم ملی ایران از زمانی که به ایران آمده تنها یک بار به مسافرت هوایی در خطوط داخلی رفته و آن هم سفر اخیرش به شیراز بوده است./خبرآنلاین