اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه محمدرضا خاتمی به حائری شیرازی


سیدمحمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم، در پی انتشار نامه آیت‌الله حائری شیرازی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، طی نامه‌ای ضمن تقدیر از اقدام حائری شیرازی بر نیاز جامعه به گفتگو تاکید کرد.

خبرگزاری ایسنا: سیدمحمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم، در پی انتشار نامه آیت‌الله حائری شیرازی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، طی نامه‌ای ضمن تقدیر از اقدام حائری شیرازی بر نیاز جامعه به گفتگو تاکید کرد.

انصاف نیوز نوشت: در بخشی از این نامه آمده است: «آنچه در این نامه آمده است، صرف نظر از موافقت یا مخالفت با محتوای آن، نمونه بارزی از وظیفه‌شناسی یک عالم دینی در برابر حوادث زمانه خود است.»

خاتمی با تصریح به اینکه «ای کاش زودتر این اقدام انجام می‌شد»، نوشته است: «نامه شما مصداق بارز انعطاف، مدارا، دلسوزی و البته صراحت و شاید برای کسانی مانند من در مواردی غیر واقع‌بینانه باشد. اما این نکته چیزی از ارزش والای این اقدام کم نمی‌کند و نشان می‌دهد که با رعایت انصاف و اخلاق می‌توان همدیگر را نقد و حتی رد کرد.»

خاتمی در بخشی دیگر از نامه خود، در مورد محتوای نامه حائری شیرازی اظهار کرده است: «حضرتعالی به حقایقی غیبی و یا تاریخی اشاره کرده‌اید که هیچ اهل قبله‌ای منکر آنها نیست اما مشکل در تعیین مصادیق است و مهم‌تر اینکه چه کسی باید این مصادیق را تعیین کند. به نظر نمی‌رسد که تطابق‌های تاریخی، گره از مشکلات پیچیده جامعه ما بگشاید و باید راه دیگری جست. در فرصت و مجال کافی قطعا می‌توان در این امور به بحث و جدل پرداخت اما در منازعات سیاسی راهگشا نخواهد بود. همینقدر عرض کنم که اگر نه اکثریت مطلق سابقون انقلاب و یاران امام و برگزیدگان جامعه ما، حداقل نیمی از آنها در مورد این مصادیق، نظری جز نظر شما را دارند. در قضایای تلخ سال ٨٨، حوادث ریز و درشتی اتفاق افتاد که می‌توان به همه آنها پرداخت و در جست‌وجوی مقصری بر آمد.»

خاتمی همچنین نوشته است: «همه می‌دانیم کشور در چه مخاطرات نفس‌گیری قرار دارد و جز با گذشت و عفو و جز با همدلی و همراهی، عبور از این تنگناها میسر نیست. ورود شما در این میدان و قبل از آن مرحوم آقای عسگراولادی نشانگر درک این وضعیت فوق‌العاده است. پس چه باید کرد؟ شما راه حل عذرخواهی آقایان موسوی و کروبی را پیشنهاد کرده‌اید. به نظر می‌رسد قبل از اینکه بگوییم چه کسی تقصیر کرده است یا قصور دارد، جامعه ما نیازمند "گفتگو" است. گفتگو مستلزم این است که همه قبول کنند ممکن است اشتباه کرده باشند و طرف دیگر ممکن است بخشی از حقیقت را داشته باشد.»

وی با اشاره به پیام انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز نوشته است: «جنابعالی با بهره گرفتن از تمثیل ابلیس و عیسی (ع) و خداوند چنین خواسته‌اید که این بزرگواران بگویند "ببخشید". اما لازم است معروض دارم که بعضی از دوستان هم معتقدند در صورتی که خطر بزرگی کشور را تهدید می‌کند، حتی اگر این آقایان معتقد باشند هیچ اشتباهی هم نکرده باشند، گذشتن از حق خود بر جایگاه آنها خواهد افزود.»


ویدیو مرتبط :
توصیه های آیت الله حائری شیرازی به شرکت کنندگان در مناظره ها | گفتگو با آیت الله حائری شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عسگراولادی: نامه‌هایی که برای محمدرضا خاتمی نوشتم حجتم در روز قیامت است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عسگراولادی: نامه‌هایی که برای محمدرضا خاتمی نوشتم حجتم در روز قیامت است

در بخشی از گفت­وگوی روزنامه اعتماد با حبیب‌الله عسگراولادی آمده ­است:

*بنده مرشد سیاسیون کشور نیستم، هیچ‌وقت هم در این مقام که مدرس آنها باشم ظاهر نشدم. بنده احدی از فعالان سیاسی کشور هستم که در طول بیش از نیم قرن فعالیت سیاسی سعی کردم سیره انبیا و اولیای الهی و به ویژه مراد و مرشدم امام خمینی را در سیاست‌ورزی رعایت کنم. برخورد انسانی و اخلاقی با مخالفان بخشی از وظیفه روشنگری است که بر عهده همه سیاستمداران است. ما باید در برخورد با مخالفان فرقی بین «قول»و «قائل» بگذاریم، اگر قول را عقلانی و منصفانه نقد کنیم.

در تصحیح فکر قائل هم موثر است ان‌شاء‌الله. ما به مدد خداوند تجربیات خوبی در زندان در برخورد و مباحثه با گروه‌های سیاسی و مذهبی ملی‌گرا و صاحبان اندیشه‌های چپ‌گرا و نژادگرا و منافقین و گروه‌های الحادی کسب کردیم و بحمدالله این تجربیات پس از انقلاب هم مفید واقع شد لذا معتقدم در نقد مخالفین رعایت احترام، انصاف و عدالت از الزامات کار است.

*ما باب گفت‌وگو با منتقدان را هیچ‌وقت بسته نمی‌بینیم. نامه‌نگاری‌هایی که اشاره کردید برای شفاف‌سازی و نقد مبانی تئوریک گردانندگان حزب مشارکت بود و قطع گفت‌وگو هم از اینجانب نبود. آنها آخرین نامه بنده را بی‌پاسخ گذاشتند. اگر دیدگاه‌های ما را از روی انصاف و عدالت مطالعه می‌کردند ما شاهد حوادث تلخ خروج برخی از حاکمیت یا خروج برخی دیگر بر حاکمیت آنها در دوران اصلاحات و نیز حوادث تلخ سال 88 نبودیم.این نامه‌ها حجت ما برای روز قیامت است. ما آنچه «شرط بلاغ» بود با آنها گفتیم به نتیجه آن هم زیاد فکر نکردیم که آنها پند گرفته یا ملول می‌شوند.

*احزاب اصولگرا از ابتدای اقبال مردم یک نقد درون‌گفتمانی بین خود را مدیریت کرده‌اند و تاکنون هم بین آنها گفت‌وگو و نقد سازنده بوده و محصول این گفت‌وگو همگرایی اصولگرایان بوده است.

*ما به رای مردم احترام می‌گذاریم. مردم‌سالاری یعنی یک روش معین برای رسیدن به نتایج نامعین. باید به این ملتزم باشیم، اگر آنچه از صندوق رای بیرون آمد و به نفع ما بود بپذیریم و اگر به نفع ما یا میل ما نبود اوضاع را به هم بریزیم.

شرط عقل و وفای به عهدمان درباره پذیرش نتایج نیست لذا وقتی آقای خاتمی رای آورد ما به احترام رای مردم به او تبریک گفتیم و نخستین کسی هم که تبریک گفت رقیب او آقای ناطق‌نوری بود. ما می‌خواستیم این مساله را در کشور فرهنگ کنیم، اما متاسفانه دوستان ما در سال 88 وقتی دیدند رای نیاوردند نتایج را نپذیرفتند و بر طبل تقلب در انتخابات کوبیدند.

این رفتار یعنی دموکراسی، بی‌دموکراسی و هرچه تا دیروز می‌گفتیم هیچ. آقای خاتمی فردای پیروزی طبق قانون اساسی رییس‌جمهور ما هم بود. حزب موتلفه اسلامی به همه دولت‌های پس از انقلاب از این زاویه نگاه می‌کرد و اکنون هم همین نگاه را دارد. در عین حال ما از نقد مشفقانه دریغ نمی‌کردیم. گاهی این نقدها مقبول می‌افتاد گاهی هم نه. البته رابطه ما به عنوان یک دولت اصولگرا با رابطه ما با دولت آقای خاتمی می‌تواند متفاوت باشد./خبرآنلاین

/