اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نادران:دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تخلف در افزایش یارانه از محل فروش ارز/دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه دار است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش 3 برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند، گفت: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه های نقدی از محل مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد گفت: در قانون بودجه91 نسبت به مازاد درآمدهای ارزی ناشی از افزایش قیمت ارز تعیین تکلیف شده است براین اساس باید بخشی از این درآمد به حساب صندوق توسعه ملی برای مصارف پیش بینی شده واریز شود و بخشی از آن نیز به خزانه برای جبران درآمدهای محقق نشده واریز گردد.

واریز تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و به حساب یارانه های نقدی خلاف قانون است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت از مابه تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و واریز آن به حساب نقدی خلاف قانون است، تاکید کرد: طبق قانون بودجه 91 دولت جز از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حق افزایش درآمد برای اجزای هزینه ای هدفمندی یارانه ها را ندارد و هر گونه برداشتی برای پرداخت یارانه های نقدی از غیر از محل درآمدهای هدفمندی خلاف قانون است.

افزایش یارانه های نقدی وحجم نقدینگی بازار بر خلاف رهنمود رهبر انقلاب است

نادران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت با ایشان اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که دولت باید از افزایش نقدینگی و حجم پول در گردش کشور خودداری کند. بنابراین تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه ی نقدی کاملا بر خلاف فرمایشات رهبر انقلاب است.

افزایش یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: افزایش توزیع یارانه نقدی، حجم نقدینگی و در نتیجه قیمت کالاها را افزایش می دهد.

وی افزود: دولت با افزایش پرداخت یارانه های نقدی قیمت ها را افزایش می دهد و قصد دارد از محل پرداخت یارانه ها این افزایش قیمت را جبران کند، این اقدام از لحاظ اقتصادی منطق قابل دفاعی ندارد.

نادران با اشاره به اینکه در شش ماه پایانی سال قرار داریم، گفت: دولت فقط شش ماه فرصت دارد از این تفاوت نرخ ارز استفاده کند اما با توجه به پیش بینی درآمدهای ارزی بازار و فشارهای تورمی پایان سال این اقدام در این حد قابل تحقق نیست و انتظارات تورمی را تا حدی افزایش می دهد که دولت مجبور شود اقداماتی را برای کنترل بازار انجام دهد و  نارضایتی مضاعف مردم را به همراه دارد.

وی در خصوص مشکلاتی که این اقدام دولت برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند، تصریح کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ماه‌های متوالی است که شکاف شاخص های تولیدکننده و مصرف کننده بطور معنی داری به ضرر تولیدکنندگان در حال افزایش است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این شکاف در بعضی از ماه های سال دو برابر بوده و در ماه های دیگر حداقل 50 درصد تفاوت داشته است، اضافه کرد: بیش از 18 ماه است که تولیدکنندگان فشارهای تورمی ناشی از سیاست های اقتصادی را تحمل می کنند و امکان انتقال این فشارها به مصرف کنندگان را ندارند.

وی ادامه داد: اگر دولت با این اقدام سیاسی شوک جدید پولی به اقتصاد ملی وارد کند شکاف قیمتی میان تولیدکننده و مصرف کننده به ضرر تولیدکننده تشدید خواهد شد و رکود بازار تولید نیز تشدید می شود، به ناچار دولت باید اجازه دهد تولیدکنندگان قیمت های خود را افزایش دهند که این امر ضرر مضاعفی را به مصرف کنندگان وارد می کند.

توزیع پول میان مردم در آستانه انتخابات پیش از این هم در دولت سابقه داشته است

نادران در خصوص انگیزه دولت از افزایش سه برابری یارانه های نقدی در ماه های پایانی دولت دهم گفت: قبلا هم سابقه داشته که دولت نزدیک انتخابات بعضی پول ها را میان مردم توزیع کند.

وی افزود: دولت از سال گذشته برای چنین کاری خیز برداشت و ابتدا پیشنهادی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه داد که براساس آن سقف بودجه هدفمندی یارانه ها 130 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما مجلس با این کار موافقت نکرد و این رقم را به کمتر از نصف کاهش داد.

نادران تصریح کرد: مجلس به دلیل نگرانی هایی که از رفتارهای دولت داشت احکام سختیگرانه ای را در قانون بودجه 91 نوشت که دولت نتواند تمایلات خود در حوزه سیاسی را بر مولفه های اقتصادی اعمال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز این تمایلات سیاسی بارزتر شده، از قبل هم اطلاعات غیررسمی به نمایندگان داده می شد که این گونه اخبار را تاکید می کرد.

وی ادامه داد: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است این گونه اقدامات به نفع دولت نیست./مهر

 


ویدیو مرتبط :
نا آرامی در آستانه انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توزیع پول بین رؤسای استانی یک فدراسیون در آستانه انتخابات/ سکوت وزارت ورزش



اخبار,اخبارورزشی,فدراسیون ورزش


 اخبار ورزشی  - توزیع پول بین رؤسای استانی یک فدراسیون در آستانه انتخابات/ سکوت وزارت ورزش

این اقدام با شگفتی رؤسای هیأت های استانی مواجه شده است و برخی از آنان اعلام کرده اند که حیثیت شخصی و حرفه ای و رأی خود را با پول معامله نخواهند کرد.

واریز پول نقد به حساب شخصی رؤسای استانی یک فدراسیون ورزشی با سکوت وزارت ورزش و جوانان همراه شده است!


به گزارش عصرایران، همزمان با اعلام اسامی کاندیداهای این فدراسیون، از طرف خزانه دار فدراسیون مربوطه با رؤسای هیأت های استانی تماس تلفنی گرفته شده و از آنان "شماره حساب شخصی" شان اخذ شده است.

بر اساس این گزارش، خزانه دار مذکور به حساب شخصی هر کدام از رؤسای هیأت ها که در انتخابات آتی حق رأی دارند، مبالغی بین یک تا 3 میلیون واریز کرده است. معلوم نیست منبع این پول ها کجا بوده است.


انتخابات این فدراسیون در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

این اقدام با شگفتی رؤسای هیأت های استانی مواجه شده است و اغلب آنها که از عمدتاً نیروهای ارزشی جبهه و جنگ هستند اعلام کرده اند که حیثیت شخصی و حرفه ای و رأی خود را با پول معامله نخواهند کرد.


با این حال، تلاش های این چهره نزدیک به دلواپسان برای تصدی مجدد این سمت همچنان ادامه دارد به طوری که اخیراً تعدادی از دبیران استانی را نیز در قالب جلسه ای به یک ضیافت در تهران دعوت کرده و به هر کدام از آنها نیز کارت هدیه 200 هزار تومانی داده است!

نکته جالب توجه اینجاست که وزارت ورزش در قبال این اقدامات عجیب و غریب و توزیع پول بین رؤسا و دبیران هیأت های استانی سکوت کرده است و نهادهای نظارتی نیز تا لحظه مخابره این خبر واکنشی در این خصوص نشان نداده اند.

توزیع پول بین رؤسا و دبیران هیأت های استانی در حالی است که این فدراسیون با بدهی میلیاردی مواجه است و حتی در پرداخت حقوق پرسنل و پاداش قهرمانانش نیز اغلب مشکل دارد.

توزیع پول در آستانه انتخابات فدراسیون، یادآور توزیع پول در میان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط دولتمردان سابق است که در آستانه استیضاح یکی از وزرا صورت گرفت.آن اقدام نهایتاً با برخورد یکی از نمایندگان مواجه شد و به توزیع کننده پول ها سیلی زد و بدین ترتیب، پروژه خرید رأی نمایندگان ناکام ماند.

در سطح مناسبات بین المللی ورزش نیز، یک بار "بن همام"، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا تلاش کرد با دادن ساعت های گران قیمت به رؤسای فدراسیون های کشورهای مختلف، نظر آنها را به سمت خود جلب نماید و در انتخابات فیفا، رئیس شود ولی دادن همین هدایا، کار دستش داد و او برای همیشه محروم شد.


آیا در ایران نیز چنین خواهد شد و نهادهای نظارتی و وزارت ورزش و جوانان، علت این حاتم بخشی در آستانه انتخابات فدراسیون را بررسی و برخورد خواهند کرد؟

عصرایران به دلایل حقوقی نام این فدراسیون را اعلام نمی کند ولی آماده است اطلاعات لازم را در اختیار وزارت ورزش یا سایر نهادهای نظارتی قرار دهد.

 

 اخبار ورزشی  - عصر ایران