اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مراودات بانکی فقط با ایمیل داخلی


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال نامه ای به محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، استفاده از ایمیل های عمومی و ایمیل هایی با میزبانی خارجی ازجمله Hotmail، Gmail، Yahoo و MSN را در مراودات بانکی مشتریان ممنوع اعلام کرد.

هفت صبح: اینترنت ملی کم کم روی خود را به کاربران نشان می دهد. پس از چند ماه گمانه زنی و شایعه های مختلف که با راه اندازی اینترنت ملی ایمیل های خارجی کاربران قطع خواهد شد، حالا خبر جدیدی از ایمیل ها منتشر شده است.

خبر هم به این مضمون است که وزیر ارتباطات در نامه ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده از این پس در هنگام افتتاح حساب، تنها ایمیل داخلی از مشتریان پذیرفته شود و ارسال صورت حساب های بانکی به ایمیل خارجی ممنوع است!



رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال نامه ای به محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، استفاده از ایمیل های عمومی و ایمیل هایی با میزبانی خارجی ازجمله Hotmail، Gmail، Yahoo و MSN را در مراودات بانکی مشتریان ممنوع اعلام کرد.

تقی پور در این نامه خواستار ممنوعیت قبول ایمیل های عمومی و خارجی در هنگام افتتاح حساب و نیز عدم ارسال صورت حساب های بانکی مشتریان به این ایمیل ها شده و پیشنهاد داده وسیله ای مهیا شود که مشتریان بانک ها درصورت نداشتن ایمیل داخلی بتوانند در همان بانک، پای اینترنت برای خود ایمیل داخلی بسازند.

براساس این گزارش، در این نامه آمده است:

مطابق اسناد و قوانین موجود حفظ امنیت اطلاعات کاربران در حوزه فناوری اطلاعات ازجمله اهداف قانون برنامه پنجم توسعه کشور ماده 46 می باشد و از آنجا که ایمیل های عمومی نظیر Gmail و Yahoo و... یکی از ابزارهای خروج اطلاعات کاربران از کشور است، خواهشمند است دستور اکید فرمایید بانک های کشور نسبت به رعایت موارد ذیل اقدام عاجل و آنی را به عمل آورند:

1- عدم استفاده از ایمیل هایی با میزبانی خارجی و ایمیل های عمومی نظیر Gmail، Yahoo و MSN و Hotmail و... در ارسال صورت حساب های بانک مشتریان.

2- استفاده از ایمیل با میزبانی داخلی که فهرست آن روی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت قرار دارد و به صورت مرتب به روز می شود.

3- عدم قبول ایمیل های عمومی یا با میزبانی خارجی در هنگام افتتاح حساب، بیدن منظور ضروری است، امکانات دسترسی به اینترنت جهت ایجاد ایمیل ها داخل بانک ها فراهم شود.



چند سوال ایمیلی

1- به نظر می رسد این ابلاغیه جدید از برخی جهات سوالاتی را در ذهن کاربران ایجاد کند. در این ابلاغیه گفته شده از آنجا که ایمیل های عمومی نظیر Gmail، Yahoo و... یکی از ابزارهای خروج اطلاعات کاربران از کشور است، استفاده از این سرویس ها ممنوع اعلام شده است.

در اینجا یک سوال اساسی به وجود می آید، از طریق ایمیل مگر چه اطلاعات خاص بانکی مبادله می شود؟ در سیستم های اینترنتی بانکی ایران فرستادن صورت حساب، نتیجه تراکنش پرداخت اینترنتی و... نهایت کاری است که از طریق ایمیل برای مشتریان انجام می شود. آیا این گونه اطلاعات جزو اطلاعات محرمانه به حساب می آید؟ بر فرض سرویس هایی مانند یاهو و جی میل اطلاعات کاربران خود را به سرقت ببرند، به نظر شما ایمیلی که حاوی نتیجه تراکنش خرید کارت شارژ ایرانسل است به چه درد این سرورها می خورد؟!

2- در همه جای دنیا کاربران شخصی برای مراودات اینترنتی آدرس ایمیل شخصی خود را در اختیار ادارات موردنیاز خود قرار می دهند و هیچ گونه الزامی برای نوع آدرس ایمیل مطرح نیست. آیا اجبار کردن کاربران به داشتن ایمیلی خاص، نوعی نقص قانون شهروندی به حساب نمی آید؟ آیا بهتر نبود این کار به عنوان پیشنهاد به کاربران داده شود و اجباری در کار نباشد؟

3- در این ابلاغیه پیشنهاد شده «وسیله ای» مهیا شود که مشتریان بانک ها در صورت نداشتن ایمیل داخلی بتوانند در همان بانک، پای اینترنت برای خود ایمیل داخلی بسازند. اولا مقصود از مهیاشدن وسیله برای ساختن ایمیل چیست؟

دوما به نظر می رسد کاربری بانک با کافی نت تفاوت اساسی داشته باشد و فراهم آوردن امکاناتی برای ساختن ایمیل در محیط هایی مانند بانک کمی عجیب باشد.

4- این نامه توسط وزیر ارتباطات به رییس بانک مرکزی داده شده است. آیا وزیر ارتباطات می تواند برای کاربران بانک ها قانونی وضع کند؟ یا این نامه صرفا یک پیشنهاد است؟


ویدیو مرتبط :
1392/11/17:کری:مسیر مراودات تجاری با ایران باز نیست..؟؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار متخصصان داخلی نسبت به وضعیت ایمیل‌های موسوم به "ملی"



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هشدار متخصصان داخلی نسبت به وضعیت ایمیل‌های موسوم به "ملی"

یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.

گروهی از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه ای نسبت به وضعیت سرویس‌های ایمیل موسوم به "ملی" هشدار دادند.

 

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

" اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از 3 سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می‌توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.

 

بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس‌های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه‌پذیری این 3 سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام‌آور و بخشنامه‌های الزام‌آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.

یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.

«گروه بیان» از سیاستگذاران حوزه فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی کشور می‌خواهد اجازه ندهند اقدامات شتابزده و تصمیمات عجولانه، بیش از این به اعتبار متخصصان عرصه فناوری اطلاعات کشور لطمه وارد کند و با اجبار مردم به استفاده از این سرویس‌ها، حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد.

 

در پایان ضمن قدردانی از حسن‌ظن مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکر بابت ابراز تمایل آنها برای مشارکت و همکاری در 2 پروژه موتور جستجوی و ایمیل گروه بیان ضمن تاکید دوباره بر عدم تمایل به این همکاری، امیدواریم هرچه سریعتر امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد و متنوع پست الکترونیک امن و کارآمد داخلی برای عموم مردم فراهم و شرایطی مهیا شود تا کاربران فضای مجازی با میل و رغبت خود، ایمیل‌های ایرانی را انتخاب کنند.

همچنین در صورت لزوم، مشروح دلایل عدم تمایل به ارائه موتور جستجو و سامانه پست الکترونیک «هد» به سازمان فناوری اطلاعات، در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید. والسلام "

لازم به ذکر است این جمع از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات، بخشی از مستندات و ایرادات سرویس‌های ایمیل معرفی شده به عنوان ایمیل ملی را نیز از طریق آدرس اینترنتی خود به نشانی bayan.blog.ir منتشر کرده‌اند./عصرایران