اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکره دیپلمات آمریکایی با مقامات ایران


سومین روز مذاکرات هسته ای وین 6 در حالی به پایان رسید که 7.5 ساعت برای نگارش توافق نهایی بین مقامات ایران و 1+5 گفت وگو صورت گرفت.

خبرآنلاین: سومین روز مذاکرات هسته ای وین 6 در حالی به پایان رسید که 7.5 ساعت برای نگارش توافق نهایی بین مقامات ایران و 1+5 گفت وگو صورت گرفت.

به گزارش خبرآنلاین،وقتی صبح جمعه گفت‌وگوی معاونان ظریف و اشتون برای ادامه نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع آغاز شد مشخص شد که دو طرف در عین آنچه « اختلاف های عمیق» می دانند، اما برای مذاکره آمادگی دارند.

بعد از گفت وگوی عراقچی و اشمیت دو طرف مشورت جداگانه داشتند و سپس گفت‌وگوها میان اشمید و عراقچی دنبال شد.

برای دومین بار نیز سیدعباس عراقچی در ادامه مذاکرات به طور جداگانه با ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و بعد از ساعتی مجددا عراقچی و اشمید به نگارش متن توافق جامع برگشتند که کار نگارش متن در سومین روز حدود ۸ ساعت به طول انجامید.

مذاکرات هسته ای وین 6 که آخرین مرحله مذاکرات قبل از پایان مهلت تعیین شده توافق موقت ژنو29تیر برای دستیابی به توافق جامع هسته ای می باشد از روز چهارشنبه 11 تیر ماه آغاز شده و تا 29 تیرماه ادامه خواهد داشت.

طرفین مذاکره کننده در روزهای چهارشنبه ،پنج شنبه و همچنین صبح جمعه دیدارها و رایزنی ها دوجانبه، چند جانبه و جلسات عمومی در سطوح مختلف را در جهت نزدیک کردن دیدگاه ها و رفع اختلافات برگزار کردند.

وال‌استریت ژورنال در مطلبی به سختی دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب اشاره کرده است. نویسنده در این مطلب تاکید کرده است که کسی انتظار ندارد ایران و شش قدرت جهانی به راحتی به یک توافق جامع دست یابند.

به نوشته تسنیم در این مطلب آمده است: «همیشه مشخص بود که سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها به مراحل پایانی منتقل شده و اختلافات اصلی میان ایران و غرب تا نزدیک شدن به مهلت تعیین شده در 20 جولای باقی خواهد ماند و با نزدیک شدن به مقطع زمانی حساس طرفین به‌ خوبی متوجه منظور یکدیگر شوند. از همین رو نتیجه‌گیری تنها بر اساس اتفاقات هفته اخیر بسیار کودکانه خواهد بود.»
ادامه رایزنی‌ هفت ساعت و نیمه معاونان ظریف و اشتون برای نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای، شنبه صبح از سر گرفته خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
آمریکایی ها برای مذاکره با ایران درخواست رسمی دادند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیپلمات آمریکایی : هند با خرید نفت از ایران به ما سیلی می زند



دیپلمات آمریکایی , نفت هند , تحریم, برنامه هسته ای

 

یک دیپلمات آمریکایی گفت که تداوم خرید نفت هند از ایران علی رغم درخواست آمریکا از دهلی نو برای متوقف کردن خرید نفت از ایران ، در حکم سیلی زدن به گوش آمریکا است.

نیکلاس برنز معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه دولت آمریکا در قرار داد همکاری های هسته ای واشنگتن – دهلی در دوره بوش ، ضمن اعلام این مطلب افزود : " تصمیم هند به ادامه واردات نفت از ایران در حالی که واشنگتن تلاش می کند با فشار بر ایران این کشور را در انزوای بین المللی قرار دهد ، همچون سیلی زدن به گوش آمریکا است."

وی افزود : " این خبر ناامید کننده ای برای افرادی چون ما است که تلاش کردیم روابط نزدیکی با هند بر قرار سازیم . همچنین این مساله شکستی برای سیاست های 3 رییس جمهوری اخیر آمریکا در پی ریزی یک روابط نزدیک و استراتژیک با دولت های پی در پی هند است ."

برنز افزود : " تصمیم هند به فاصله گرفتن از موضع جامعه جهانی در قبال ایران نه تنها سیلی زدن به گوش آمریکا است بلکه سوال های جدی درباره توان رهبری این کشور در جامعه بین المللی ایجاد می کند.

گفتنی است دولت هند12 درصد از کل نفت مصرفی خود را از ایران وارد می کند که حجم واردات سالانه این کشور از ایران بالغ بر 12 میلیارد دلار می شود.

اخیرا دولت دهلی در واکنش به فشارهای آمریکا و اروپا برای قطع واردات نفت از ایران اعلام کرد که علی رغم مخالفت کشورهای غربی به واردات نفت خود از ایران ادامه خواهد داد .

هند ، چین ، کره جنوبی و ژاپن مهم ترین وارد کنندگان آسیایی نفت ایران هستند که تا کنون در برابر فشارهای آمریکا و غرب برای کاهش و یا قطع نفت وارداتی از ایران مقاومت کرده اند .

دولت ژاپن که یکی از نزدیک ترین متحدان آسیایی آمریکا است می گوید قطع واردات نفت از ایران تصمیم ساده ای نیست و توکیو برای قطع یا کاهش واردات نفت از ایران ابتدا می بایست نظر شرکت های نفتی طرف قرار داد با ایران را تامین کند.

دولت چین نیز بدون توجه به درخواست های واشنگتن اعلام کرده است که همچنان به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد..../عصرایران