اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محوطه‌ای تاریخی، کهن‌ تر از تخت جمشید


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: تاریخ محوطه‌ی تاریخی «تل‌ آجری» به پیش از دوران داریوش و ایجاد تخت‌ جمشید بازمی‌گردد.

ایسنا: محمدحسن طالبیان در بازدید از محوطه‌ی در حال کاوش «تل‌ آجری» در نزدیکی تخت‌ جمشید، اظهار کرد: آجرهای این محوطه به‌دلیل برخورداری از مضامین اسطوره‌ای و آیینی، اهمیت دارند.

وی افزود: امیدوارم در محوطه‌های تاریخی مانند تل‌ آجری، پس از پایان یافتن مباحث مطالعاتی در تمام سطوح و کسب نتایج با ارزش باستان‌شناختی، امکان ایجاد یک موزه فراهم شود. ایجاد موزه در چنین محوطه‌هایی می‌تواند مردم را با تاریخ ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده‌ی کشور آشنا و زمینه‌ی توسعه‌ی محورهای گردشگری را بیشتر فراهم کند.

پروفسور پیرو فرانچسکو کالیری - سرپرست تیم ایتالیایی کاوش تل آجری - نیز در این بازدید، با تشریح نتایج به‌دست آمده و مطالعات انجام‌شده در فصل‌های گذشته‌ی کاوش و گمانه‌زنی‌های مرتبط با محوطه‌ی تاریخی تل آجری، گزارشی ارائه کرد.

محوطه‌ی تاریخی تل‌ آجری در 5 / 3 کیلومتری تخت‌ جمشید قرار دارد و یکی از بناهای متعلق به دوران هخامنشیان است که به ثبت ملی رسیده و به‌لحاظ ارزش‌های تاریخی و هویت محتوایی، میراثی ارزشمند است.


ویدیو مرتبط :
کاشت درخت در حریم تخت جمشید و تخریب این بنای تاریخی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخت جمشید، پر بازدید کننده ‌ترین بنای تاریخی



 

در میان سنگها از هیچ گونه ملاتی استفاده نشده اما در بعضی نقاط، سنگها را با بست‌های آهنی به نام دم چلچله‌ای به هم اتصال داده‌اند و از چفت‌هایی سربی استفاده کرده‌اند.

 

 

 

تصاویرتخت جمشید

 

 

مجموعه تخت جمشید شامل هفت كاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلكان‌ها،‌ ستون‌ها، ‌و دو آرامگاه سنگی است.

 

 

 

تصاویرتخت جمشید

 

 

جمعا بیش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان‌ها و مقبره‌های تخت جمشید وجود دارد كه به طرز خارق العاده‌ای هماهنگ است.

 

 

تصاویرتخت جمشید

 

 

 

 

تصاویرتخت جمشید

 

 

 

 

تصاویرتخت جمشید