اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: کمک به مردم توصیه رهبر انقلاب بود


این توصیه رهبری بود که به مردم در شرایطی که تحت فشار هستند کمک شود و اشکالی از نظر قانونی ندارد.

خبرگزاری مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری مبنی بر اینکه کمک به مردم در این شرایط باید قانونی و از طریق مجلس اجرایی شود گفت: این توصیه رهبری بود که به مردم در شرایطی که تحت فشار هستند کمک شود و اشکالی از نظر قانونی ندارد.

مهدی سنایی نماینده نهاوند در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری با استناد به اصولی از قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی مجلس نسبت به تاخیر دولت بر ارایه لایحه بودجه 92 انتقاد کرد.

وی گفت: در آیین نامه تاکید شده است که بودجه باید در مهلت مقرر به مجلس ارایه شود اما دو ماه از زمان مقرر می گذرد و بودجه به مجلس ارایه نشده، نه دولت و نه مجلس هیچ توضیحی در این زمینه نمی دهند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود به توافق مجلس و دولت برای کمک به وضعیت معیشت مردمی قبل از عید اشاره کرد و گفت: توصیه شده است که به اقشار ضعیف و مردم پیش از عید کمکی شود. این توصیه، توصیه مهمی است اما منطق اقتضا می کند که از طریق قانون اجرا شود.

وی ادامه داد: گاهی مصاحبه می شود که 100 هزار یا 200 هزار تومان به مردم داده خواهد شد و این تصمیم خبرگان مجلس است در حالی که ما چیزی به عنوان خبرگان مجلس نداریم. در این که موضوع مهم است و باید انجام شود و نسبت به آن تاکید شده شکی نیست اما دولت باید لایحه پیشنهادی خود را به مجلس دهد تا این کمک به تصویب مجلس برسد.

لاریجانی در پاسخ به سنایی گفت: دولت باید لایحه را در مهلت مقرر به مجلس می داد اما این کار را نکرده مجلس هم نمی تواند برای بودجه طرح دهد.

وی گفت: دولت تاخیر داشته و طبق قانون اگر از 15 آذر عبور کنیم و بودجه به مجلس داده نشود دولت علاوه بر لایحه بودجه باید لایحه چند دوازدهم بدهد این موضوع چندبار گفته شده است. دیگر مجلس چه کند؟ حتی تاکید کرده ایم که این تاخیر به ضرر کشور است.

رئیس مجلس در خصوص کمک معیشتی به مردم نیز گفت: توصیه رهبری این بود که به مردم در شرایطی که تحت فشار هستند کمکی شود این موضوع در جلسات مطرح شد و نظر ایشان است. اشکالی نیز از نظر قانونی ندارد. مجلس در جریان قرار دارد.

وی تاکید کرد: بین دولت و مجلس هنوز برای هدفمندی یارانه ها توافقی صورت نگرفته است.


ویدیو مرتبط :
توصیه های رهبر انقلاب به جوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات آخرین نامه لاریجانی به رهبر انقلاب



نامه لاریجانی,آخرین نامه لاریجانی,اخبار سیاسی,نامه لاریجانی به رهبر

 

جزئیات نامه لاریجانی به رهبر انقلاب

علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه به مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرده است، بر اساس اصل 110 قانون اساسی از اختیاراتشان برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه به مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرده است، بر اساس اصل 110 قانون اساسی از اختیاراتشان برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

 

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص جزئیات این نامه اظهار داشت: این نامه در خصوص عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای غیر قانونی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است.

 

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: لاریجانی در این نامه تاکید کرده است با توجه به اعتبارات بودجه سال 91 و شرایط اقتصادی کشور وضعیت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها فراهم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه به تخلف دولت در اجرای غیر قانونی فاز دوم هدفمندی یارانه ها قبل از تصویب بودجه سال91 اشاره کرده و از رهبر انقلاب در خواست کرده بر اساس اصل 110 قانون اساسی از وظایف و اختیاراتشان برای ورود به این مسئله و توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

 

به گزارش خبرنگار مهر 28 اسفند 90  مبلغ 28 هزار تومان به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم به حساب برخی خانوارها واریز شده  که ممکن است این مبلغ ماهیانه یا به صورت دوماهه باشد.

 

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نیز در همین رابطه تاکید کرد: همانطور که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها، پراخت یارانه نقدی را یکماه و نیم زودتر از شروع اجرای قانون در نظر گرفتیم، هم اکنون نیز همین گونه است به این صورت که این مابه تفاوت مربوط به زمانی است که مرحله دوم آغاز شود.

 

پس از این اقدام از طرف دولت احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان سه چهره شاخص اقتصادی مجلس در واکنش به واریز مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه تاکید کردند: دولت در دو ماه اول سال نمی تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها بشود لذا این اقدام دولت غیر قانونی است.

 

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال 1391 از تدوین گزارش این کمیسیون از اجرای فاز اول و دوم قانون هدفمندی یارانه ها طبق ماده 233 آیین نامه داخلی برای ارائه به قوه قضائیه خبر داد.

 

هشدار مصباحی مقدم به دولت برای تعقیب قضایی

همچنین پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه اواخر دی ماه سال گذشته در پی وعده های رئیس جمهور مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی رئیس کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد تعهد در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای خزانه بدون آنکه منبع آن تامین شده باشد خلاف قانون و عقل است، به دولت هشدار داد در صورت ایجاد چنین تعهدی، این موضوع تعقیب قضایی خواهد شد.

 

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در پاسخ به این سئوال که رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده تا پایان سال فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کند، آیا استفساریه مجلس مبنی بر تاکید بر عدم افزایش قیمت حامل های انرژی خارج از قانون بودجه 90 به دولت ابلاغ شده است، اظهارداشت: استفساریه مجلس پیام روشنی برای دولت داشت.

 

کسری150 هزار میلیارد ریالی نتیجه تخلف دولت در هدفمندی یارانه‌ها

علاوه بر این در آذر ماه سال گذشته گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در خصوص تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در صحن علنی مجلس قرائت شد بر اساس این گزارش عدم تامین کامل منابع مورد نیاز قانون هدفمند سازی یارانه ها از محل اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی منجر به انباشته شدن کسری حدود 150 هزار میلیارد ریال خواهد شد.

 

کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این گزارش 10 مورد تخلفات قانونی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بررسی کرده بود.

پس از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس خبر داد که علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به وی بر بررسی گزارش این کمیسیون در مورد نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طبق ماده 233 آیین نامه برای ارسال به قوه قضائیه تاکید کرده است./انتخاب