اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كاغذ دیواری ضد زلزله هم به بازار آمد!


محققان آلمانی موفق به طراحی و ساخت كاغذ دیواری مقاوم در برابر زلزله شده‌اند كه می‌تواند از تخریب و فرو ریختن دیوار در زمان وقوع زمین لرزه پیشگیری كند.

خبرگزاری ایسنا:  محققان آلمانی موفق به طراحی و ساخت كاغذ دیواری مقاوم در برابر زلزله شده‌اند كه می‌تواند از تخریب و فرو ریختن دیوار در زمان وقوع زمین لرزه پیشگیری كند.

محققان مؤسسه تكنولوژی كارلسروهه آلمان با استفاده از الیاف شیشه‌ای با مقاومت بالا كه به یكدیگر بافته شده اند، یك پوشش الاستیك بسیار قوی تولید كرده‌اند كه می‌تواند انرژی ناشی از زلزله را به چهار جهت مختلف منتقل كرده و مانع از فرو ریختن دیوار شود.

این كاغذ دیواری توسط چسب نرم و قابل انعطافی كه از آب و دانه های پلی اورتان ساخته شده است، به دیوار اصلی متصل می‌شود.

پس از نفوذ چسب بداخل دیوار و تبخیر آب موجود، دانه های پلی اورتان پوشش بسیار مستحكم روی دیوار ایجاد می كنند كه باعث انتقال انرژی ناشی از زلزله به جهات مختلف می‌شود.

«موریتس اوربان» از محققان این مركز تأكید می‌كند: كاغذ دیواری ضد زلزله در شبیه‌سازی زلزله مورد آزمایش قرار گرفته و به دلیل استفاده از این پوشش در دیوارهای خانه، ساختمان تخریب نشد.

تولید تجاری پوشش دیواری مقاوم در برابر زلزله از سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
کاغذ دیواری ضد زلزله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرانی كاغذ به بازار كتاب رسید/افزایش 30تا50 درصدی قیمت برخی كتاب‌ها



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گرانی كاغذ به بازار كتاب رسید/افزایش 30تا50 درصدی قیمت برخی كتاب‌ها

گرانی كاغذ در حالی به بازار كتاب سرایت كرده كه وعده‌های داده شده از سوی مسئولان درباره كنترل قیمت كاغذ در بازار در حد حرف باقی مانده است. به تازگی نیز وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره دلیل كاهش نیافتن قیمت كاغد، مسئولیت این كار را به گردن وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخت.

گرانی كاغذ كه از چند ماه پیش آغاز شده بود، به بازار كتاب نیز سرایت كرده و قیمت برخی از كتابها در بازار بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است.

 

گزارش میدانی خبرنگار ایسنا، نشان می‌دهد كه قیمت برخی از انواع كتاب در خیابان انقلاب كه به نوعی مركز كتابفروشی در پایتخت محسوب می‌شود، دستكم 30 درصد افزایش یافته و این افزایش در مورد برخی كتابها حتی به 50 درصد هم می‌رسد. این افزایش قیمت به ویژه در مورد كتابهای دانشگاهی و كنكوری محسوس‌تر از سایر كتب بوده است.

 

یكی از فروشندگان كتاب در خیابان انقلاب درباره دلیل دو برابر شدن قیمت برخی كتابها به خبرنگار ایسنا گفت: اصلی‌ترین دلیل گران شدن كتاب، افزایش قیمت كاغذ بوده كه طی چند ماه گذشته فشار زیادی را روی شركتهای انتشاراتی و كتابفروشی‌ها وارد كرده است. البته در این بین حق تالیفها نیز بیشتر شده است.

وی افزود: ما هم دوست نداریم كتاب با قیمت بالا به دست مردم برسد، اما در حال حاضر واقعا چاره‌ای جز این نداریم.

 

گرانی كاغذ در حالی به بازار كتاب سرایت كرده كه وعده‌های داده شده از سوی مسئولان درباره كنترل قیمت كاغذ در بازار در حد حرف باقی مانده است. به تازگی نیز وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره دلیل كاهش نیافتن قیمت كاغد، مسئولیت این كار را به گردن وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخت.

 

پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود كه برای حل مشكل قیمت بالای كاغذ در بازار علاوه بر آسان كردن واردات مواد اولیه تولیدكنندگان داخلی كاغذ، دو كارخانه جدید تولید كاغذ نیز در كشور راه‌اندازی می‌شود. وعده‌هایی كه یا محقق نشده‌اند یا اگر هم محقق شده‌اند، هیچ تاثیری بر آشفته بازار كاغذ نگذاشته‌اند.

 

براساس آمارهای سندیكای تولیدكنندگان كاغذ و مقوای ایران، سالانه 1.5 تا دو میلیون تن کاغذ در کشور مصرف می‌شود. حدود ۷۵ کارخانه با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن کاغذ در کشور ایجاد شده که فقط ۵۰۰ هزار تن آن فعال است و سالانه یک میلیون تن کاغذ نیز وارد کشور می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش قیمت کاغذ روزنامه در دو مرحله و در مجموع به میزان 17 درصد موافقت كرده بود./ایسنا