اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قانون مجازات اسلامی تصویب شد


عضو شورای نگهبان از تصویب نهایی قانون جدید مجازات اسلامی خبر داد.

خبرگزاری مهر:  عضو شورای نگهبان از تصویب نهایی قانون جدید مجازات اسلامی خبر داد.

حسینعلی امیری كه پرونده قانون جدید مجازات اسلامی روی میز كارش قرار دارد گفت: كار بررسی لایحه مجازات اسلامی از نظر شورای نگهبان تمام شده و به زودی برای ابلاغ از سوی شورای نگهبان به ریاست مجلس ارجاع می شود.

وی افزود: بر روی این قانون مفصل در قوه قضائیه، مجلس و شورای نگهبان كار شد. مستندات فقهی و حقوقی این قانون ده ها جلد است كه از فتاوای مراجع گرفته تا مطالعه تطبیقی راجع به مجازات اسلامی در این قانون دیده شده است. این قانون با 720 ماده كامل ترین قانون مجازات اسلامی است.

آیین دادرسی كیفری مهمترین قانون قضایی كشور

این عضو شورای نگهبان همچنین از بررسی لایحه آیین دادرسی كیفری در این شورا خبر داد و گفت: در مورد این لایحه باید بگویم كه سال 1373 وقتی دادسراها منحل شد آیین دادرسی كیفری بر اساس دادگاههای عمومی و انقلاب تنظیم شده بود. وقتی دادسراها دوباره احیا شد باید آیین دادسرا هم احیا می شد كه این كار انجام نشد.

 برای همین این لایحه در زمان ریاست آیت الله شاهرودی تدوین شد. پس از تدوین یك بار شورای نگهبان نظرات خود را كلی اعلام كرد و در دو بخش ایراد گرفت یكی فصل مربوط به دادرسی نیروهای مسلح و دوم فصل مربوط به دادرسی الكترونیكی و هم اكنون در مجلس در حال بررسی است.


یكی از ویژگیهای این قانون تغییر كل نظام دادرسی كشور است. لذا حقوقدانان كشور و قضات برای اجرای این آیین نامه نیاز به آموزش دارند.


ویدیو مرتبط :
زمان طولانی تصویب یک قانون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی یك سال دیگر تمدید شد



 

 

 

اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی یك سال دیگر تمدید شد

 

با تصویب مجلس؛

اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی یك سال دیگر تمدید شد

تهران ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تمدید اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی تا پایان سال 1390 موافقت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا نمایندگان در جلسه علنی روز یكشنبه به بررسی طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی پرداختند و این طرح تمدید را تصویب نهایی كردند.

با تصویب نمایندگان مجلس و براساس ماده واحده این طرح مقرر شد اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی مصوب 8 مرداد سال 1370 كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تا پایان سال 1390 تمدید شود.

این ماده واحده با 157 رای موافق، 24 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

یك فوریت این طرح 30 تیرماه سال جاری به تصویب رسیده بود...../تحلیل:ایرنا