اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فیفا: کی‌روش پدر نسل طلایی فوتبال پرتغال


سایت فیفا در گزارشی به مناسبت سالروز نخستین قهرمانی تیم ملی فوتبال زیر 20 سال پرتغال در جام‌جهانی به ستایش از کارلوس کی‌روش، سرمربی این تیم پرداخت و او را پدر نسل طلایی فوتبال پرتغال دانست.

ایسنا: سایت فیفا در گزارشی به مناسبت سالروز نخستین قهرمانی تیم ملی فوتبال زیر 20 سال پرتغال در جام‌جهانی به ستایش از کارلوس کی‌روش، سرمربی این تیم پرداخت و او را پدر نسل طلایی فوتبال پرتغال دانست.

کمتر کسی در پرتغال روز سوم مارس 1989 را با وجود یک ربع قرن سپری شدن از آن زمان فراموش می‌کند. درست در همان تاریخ پرتغال موفق شد برای نخستین بار در جام جهانی زیر 20 سال که در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در آن هنگام هدایت پرتغال را کارلوس کی‌روش، سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران بر عهده داشت. مربی‌ای که پایه‌گذار نسل طلایی فوتبال پرتغال بود.

سایت بین‌المللی فدراسیون فوتبال (فیفا) به مناسبت نخستین قهرمانی پرتغال در جام جهانی زیر 20 سال در گزارشی از نقش پررنگ کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران نوشت و او را پدر نسل طلایی فوتبال پرتغال نام نهاد.

فیفا نوشت زمانی که تیم زیر 20 سال پرتغال در سال 1989 وارد خاک عربستان شد، کمتر کسی شانسی برای این تیم قائل بود و همچون دیگر تیم‌ها توجه رسانه‌ها معطوف به تیم کارلوس کی‌روش نبود اما آن‌ها بازگشتی حماسی‌ داشتند و در نهایت توانستند با پشت سر گذاشتن تیم‌های بزرگی چون نیجریه و برزیل، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. این تیم عملکرد خوبی داشت و در 6 دیدار تنها 3 بار دروازه‌اش باز شد.

در ادامه گزارش فیفا آمده است: تصادفی نیست که کارلوس کی‌روش را پدر نسل طلایی فوتبال پرتغال بدانیم. او کسی بود که ستاره‌های بزرگی را به فوتبال جهان معرفی کرد. ستاره‌هایی همچون ژائو، فریرا، پینتو، پائولو سوسا، روی کاستا و لوئیس فیگو که سال‌های سال در فوتبال اروپا درخشیدند. کی‌روش الان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده دارد. او دو بار پیاپی موفق شد پرتغال را قهرمان جام جهانی زیر 20 سال کند.

کی‌روش در گفت‌وگویی که با سایت فیفا داشت، در این باره گفت: دوران طلایی از هر نظر برای ما بود. ما کار سازنده‌ای را در پیش گرفتیم که در نهایت ثمر داد و ستارگان نامی‌ای را تقدیم فوتبال جهان کردیم. در آن هنگام فدراسیون فوتبال پرتغال برنامه جامعی را برای رشد فوتبال طرح‌ریزی کرد که خوشبختانه در نهایت پاسخ داد و به نتیجه رسیدیم. زمانی که ما در ریاض جام قهرمانی را بالای سر بردیم، بازیکنانی در تیم حضور داشتند که هنوز ستاره نشده بودند اما نام آن‌ها برای همیشه بر تارک فوتبال جهان درخشید.


ویدیو مرتبط :
کلیپ کی روش و نسل طلایی فوتبال پرتغال - 24 مهر ماه 1391 ، برنامه نود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کی‌روش؛ پدرنسل طلایی فوتبال پرتغال


در روزهایی که تیم جوانان زیر بیست سال پرتغال برای سال‌های بعد ستاره می‌چید، کارلوس کی‌روش سرمربی وقت تیم، نام خود را به عنوان مربی نسل طلایی فوتبال پرتغال حک می کرد.

ورزش سه: کارلوس کی‌روش زمانی که خیلی از بازیکنان حال حاضر تیم ملی ایران به دنیا نیامده بودند، در تیم ملی زیر بیست سال پرتغال رد ستاره می‌زد و در این راه موفق هم بود. او که به عنوان یک مربی ناشناخته به همراه این تیم راهی جام جهانی 1989 عربستان شده بود، از دید رسانه ها شانسی برای حضور در مراحل بالاتر جام نداشت؛ اما با پشت سر گذاشتن تیم‌های قدرتمندی چون نیجریه و برزیل ، سرانجام به همراه فیگو و یارانش جام قهرمانی را بالای سر برد تا آغازگر فصلی نو درفوتبال پرتغال باشد. تیم کی‌روش که در 6بازی تنها سه گل را به خود دیده بود، با تکرار قهرمانی در دوره بعدی این رقابت‌ها و چند عنوان دیگر در رده پایه لقبی دلچسب را بر پیشانی کی‌روش نشاند؛ لقبی که او سال‌ها بعد از طرف فیفا دریافت کرد، "پدرنسل طلایی فوتبال پرتغال".

وقتی کی‌روش تاریخ می‌ساخت +عکس

در این تیم درخشان چهره‌های نام آشنای سال‌های پیشین اروپا را می‌توان دید، از لویز فیگو 18 ساله با چهره‌ای جوان تا بازیکنانی که بعدها هر کدام نام و آوازه خود را سرودند بازیکنانی مثل روی‌کاستا، پینتو و سوسا و فریرا. جوانانی که در چسباندن توپ به پا و دلهره انداختن به جان رقیبانشان آموخته‌های کی‌روش را در ذهن خود داشتند.

کی‌روش با صورتی که به سختی می‌شود شناختش، با سبیل‌هایی که ما هرگز ندیده‌ایم، با چهره‌ای دهه هشتادی همان جبروتی را در عکس تداعی می‌کند که بازیکنان تیم ملی ایران سال‌ها بعد به خود دیده‌اند.