اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علی پروین: در فوتبال به هیچ‌جا نرسیده‌ام


علی پروین پرحرف وحدیث‌ترین عنصر انسانی فوتبال ما است، آدمی که مصاحبه‌هایش همیشه دلنشین و خواندنی ا‌ست، حتی اگر امروز در هیچ تیمی صاحب مسئولیت و موقعیتی نباشد. با علی پروین به مناسبت روز تولدش حرف زدیم

تماشاگر: علی پروین پرحرف وحدیث‌ترین عنصر انسانی فوتبال ما است، آدمی که مصاحبه‌هایش همیشه دلنشین و خواندنی ا‌ست، حتی اگر امروز در هیچ تیمی صاحب مسئولیت و موقعیتی نباشد. با علی پروین به مناسبت روز تولدش حرف زدیم، از هر دری و از جای جای تاریخ فوتبال از صفحات شناسنامه‌اش حرف زدیم و خاطراتش را تورق کردیم تا به امروز برسیم....

وعده یک دیدار 3ساعته را در دفتر تماشاگر به ما داد و خودش گفت می‌خواهم بهترین و متفاوت‌ترین گفت‌وگوی همه عمرم باشد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی ما است با پرافتخارترین مرد فوتبال ما....مردی که به اندازه منحصر به فرد بودن افتخارش محبوبیت بسیار هم دارد.

علی آقای 67ساله! بگوییم شصت و چندساله یا شصت و هفت ساله؟ علی‌آقا 3سال دیگه 70ساله می‌شین! بزنیم به تخته بهتون نمی‌آد!

معلومه که نمی‌آد، من 57سالمه نه 67 سال، 10سالش رو قبول ندارم!..

علی‌آقا واسه چی در تاریخ فوتبال ما این‌قدر محبوب شدید؟

به خاطر این‌که ما از اولش با مردم بودیم و با مردم زندگی کردیم. یه دلیل خیلی مهم که همیشه بهش فکر می‌کنم این‌که من هیچ‌وقت باشگاهمو عوض نکردم...اگر از کیان بیرون آمدم به خاطر منحل شدنش بود و پیکان را هم به این دلیل ترک کردم که منحل شد و همه یارانش رفتند به پرسپولیس، من هم رفتم.

شما به نسبت سطح و کلاس فوتبالتون چرا این‌قدر دیر مطرح شدین؟

کجا مطرح شدم، این‌طوری ننویس، من یک فوتبالیست معمولی بودم، همین.

به خاطر همین فروتنی می‌کردین و می‌گفتین مادر نزاد اول قلیچ دوم علی پروین؟

کی گفته من این حرف را زدم؟ در تاریخ فوتبال ایران همایون بهزادی و پرویز قلیچ بهترین فوتبالیست‌هایی بوده‌اند که من دیدم.

یعنی بهتر از کریمی و مهدوی‌کیا و کریم باقری؟

گفتم کل تاریخ فوتبال ایران.

راستی نگفتین چرا دیر مطرح شدین؟ چرا در 24سالگی تازه ملی‌پوش شدین؟

آن‌ وقت‌ها، برنامه 90 و این‌همه روزنامه که نداشتیم، ‌من هم در تیم‌های بی‌طرفداری مثل کیان و پیکان بودم و به چشم نمی‌آمدم. شاید اگر به تیم‌هایی مثل تاج و شاهین رفته بودم زودتر به چشم می‌آمدم.
 
راستی این امکان وجود داشت شما برید به تاج؟

خداوکیلی از اول هم که پرسپولیس درست نشده بود شاهینی‌ها را بیشتر از تاجی‌ها دوست داشتم.
 
یک روز فکر می‌کردین به اینجا برسین؟

به کجا؟ مگه من به کجا رسیدم؟
 
این‌که در گوشه‌نشینی هم معروف‌تر از همه هستین و پرافتخارترین و محبوب‌ترین آدم این فوتبالین؟

این لطف شما است اما در 15سالگی رفتم زیارت امام رضا(ع) و از او خواستم به تیم ملی برسم.
 
رمز موفقیت علی پروین چه بود؟ علی‌آقا فکر نکنین این سوالای کلیشه‌ای به خاطر کلی بودن مصاحبه ا‌ست، حکایت برای روز تولد شما است ما می‌خوایم حرف‌های اصولی و اساسی شما رو با ادبیات خودتون بشنویم؟

من عاشق فوتبال بودم، از بس در زمین‌های خاکی، خاک خوردم ریه‌هایم درد گرفت. هرجا زمین خاکی بود من هم بودم، همیشه جدی بازی می‌کردم حتی اگر سر کوچه هم با بچه‌ها با توپ پلاستیکی بازی می‌کردم باز هم جدی و با تعصب بازی می کردم.
 
شما در فوتبال بازی رو دوست داشتید یا مربیگری رو؟

فوتبال رو دوست داشتم، ‌در واقع من به خاطر وضعیتم هل داده شدم به مربیگری...شرایط طوری بود که باید برای پرسپولیس مربیگری می‌کردم. عشقی که توی زمین فوتبال است و عشقی که با توپ زیر پات حس می‌کنی رو نمیشه توی دنیا با چیزی عوض کرد.
 
با وجود این‌که افتخارات شما از قلیچ‌ و همایون بهزادی بیشتره اما با فروتنی میگید اون‌ها از شما بهترن اما چرا؟

اگر افتخارات من بیشتره به این خاطره که تا 40سالگی بازی کردم.
 
یعنی اگر اون‌ها هم تا 40سالگی بازی می‌کردن می‌تونستن در 36سالگی آقای گل تهران بشن یا در 38سالگی در 6بازی، 9گل بزنن؟

نمی‌دونم شاید..اما منظورت چیه؟
 
این‌که شما صاحب افتخارات بی‌نظیری در فوتبال ما هستین، همین حالا که عنایتی در 10بازی 6گل زده ما می‌گیم عجب اسطوره‌ایه که در 37سالگی گل می‌زند اما شما 38سالتون بود و توی 6بازی 9گل زدید...4تا به راه‌آهن و 3تا به شاهین که دفاعش عبدالهی و دینورزاده و امیر مرزوقی بودن به سعدآباد و پیام هم گل زدین، می خوام بگم که اگر اون روزا فدراسیون تاریخ و آمار بود، رکورد گلزنی شما در دنیا منحصر به فرد می‌شد، میانگین گل‌هایی که توی 38سالگی زدین از میانگین گل مسی هم بیشتر می‌شد.

ما کجا، مسی و رونالدو کجا؟ اگر اون سال‌ها هم دنبال رکورد شخصی نبودم به خاطر این بود که عاشق پرسپولیس بودم، حاضر بودم حتی یک گل هم نزنم اما پرسپولیس قهرمان بشه.
 
بریم سراغ سن و سال و دوستی شما با خوردبین؟

ما 40-50سال با هم رفیقیم.

آره و دوستی شما از یه سیکو 5 شروع شد. ساعتی که محمود گم کرد و شما همه‌رو توی فرودگاه به صف کردین و ساعت رو پیدا کردین؟

هه هه هه ....این چیزا رو از کجا می‌دونی؟ تو که اون موقع به دنیا نیومده بودی؟ آره یه چیزایی یادم می‌آد، ساعت محمود رو من پیدا کردم.

چی شد این‌قدر با هم دوست شدین؟

اخلاقامون به هم می‌خورد، شدیم رفیق.

یعنی با هم رابطه خانوادگی هم داشتین؟

اولش نه، اما بعد که زن گرفتیم، حاج خانم ما و حاج خانم محمود با هم دوست شدن و ما رو مجبور کردن با هم رفت و آمد کنیم. تازه دختر دوم من و محمود، هم سن هستند.

الان چطور میگن قهرید؟

مگه آدم با دوست 40-50ساله خودش قهر می‌کنه!

نه واقعا چه بود؟ دلخوری چیزی نبود؟

نه واقعا نبود، اگر هم بوده از طرف من نبوده، ‌محمود را همیشه دوست داشته‌ام، مثل برادرم شاید هم کمی بیشتر!


ویدیو مرتبط :
گفتگوی علی پروین با نود در مورد حاشیه های فوتبال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علی پروین: لیاقت فوتبال ما همان قطبی است



 

 

 

افتخار اصغر فرهادی اندازه هادی ساعی ارزش ندارد؟!

 

علی پروین می‌گوید در باشگاهش نشسته بوده که ناگهان ماموران شهرداری وارد می‌شوند و تمام شیشه‌ها را می‌شکنند. علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس که این روزها بیشتر وقتش را در باشگاه سرخپوشان می‌گذراند می‌گوید: «من رفته بودم بهشت زهرا چون یکی از اقوامم فوت کرده بود که دوستانم از باشگاه زنگ زدند و گفت ریختند مجموعه را ویران کردند. می گفتند یکدفعه ماموران شهرداری ریختند و شیشه‌های باشگاه را شکستند. سرخپوشان یک باشگاه خصوصی است که پاتوق بچه‌های ورزشکار شده. ما برای این باشگاه اختلافی بر سر مالیات با شهرداری داشتیم ولی طبق مصوبه شورای شهر، مکان‌های ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند. از مالیات یک میلیارد تومانی، ما 300 میلیون تومان را هم داده بودیم ولی به ما گفتند به خاطر این مصوبه شورای شهر دست نگه دارید و بقیه‌اش را ندهید.»

او ادامه می‌دهد: « برای این مملکت، علی پروین به درد نمی‌خورد. برای این مملکت افشین قطبی خوب است که برود با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و بگوید ایران امنیت ندارد، بعد آقایان دو میلیارد تومان به او بدهند و سرمربیگری تیم ملی را هم به نامش بزنند. برای این مملکت همان افشین قطبی خوب است که دو میلیارد از ایران گرفته و بعد که به ژاپن می‌رود ژاپن و ایران را با هم مقایسه کند و بگوید ژاپن مثل بهشت است.»

پروین در پایان حرف‌هایش می‌گوید: «می خواهم بپرسم  چرا وقتی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، این برخوردها را می‌کنید؟ تا حالا با چه کسی این برخورد را کرده‌اند که شما با من این کار را می‌کنید؟ دیروز علی دایی را با مشت زدند، امروز هم با شیشه‌های باشگاه من را شکاندند. از خسارت مالی ناراحت نیستم ، از اینکه حرمت علی پروین را نگه نداشتند دلم بدجوری شکسته. دیروز نوبت علی دایی بود ، امروز من ، فردا هم حتما می روند سراغ ناصر حجازی».../خبرآنلاین