اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبدی: اول اعتماد، دوم اعتماد و سوم حمایت


عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: نزدیك به ١٦ ماه است كه درباره مسائل سیاسی و جاری جامعه مطلبی در قالب یادداشت یا گفت‌وگو به نام بنده منتشر نشده است. ولی اكنون كه قطار مذاكرات ایران و ١+٥ به احتمال فراوان به آخرین ایستگاه خود رسیده است، گمان می‌كنم كه باید از ذكر نكته‌یی غفلت نورزم.

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: نزدیك به ١٦ ماه است كه درباره مسائل سیاسی و جاری جامعه مطلبی در قالب یادداشت یا گفت‌وگو به نام بنده منتشر نشده است. ولی اكنون كه قطار مذاكرات ایران و ١+٥ به احتمال فراوان به آخرین ایستگاه خود رسیده است، گمان می‌كنم كه باید از ذكر نكته‌یی غفلت نورزم.

انتخابات ٢٤ خرداد از یك جهت تاثیری همچون انتخابات دوم خرداد داشت. آنان كه مسائل خارجی ١٧ سال پیش را به یاد دارند، به خوبی می‌دانند كه اگر دوم خرداد رخ نمی‌داد، احتمال اینكه ایران وارد یك چالش جدی در روابط خارجی خود شود، خیلی زیاد بود، زیرا اتفاقاتی در منطقه رخ داده بود كه بیگانگان درصدد سوءاستفاده از آن علیه ایران بودند.

پیش از ٢٤ خرداد نیز چنین شرایطی حاكم بود و سایه شوم رودررویی همواره دیده می‌شد، هرچند در هر دو مورد قطعیتی وجود نداشت و نمی‌توان با اطمینان گفت كه درگیری خارجی ایجاد می‌شد، ولی احتمال متوسط وقوع چنین اتفاقی نیز اهمیت داشت و آنچه به یقین می‌توان گفت این است كه این احتمال حتی متوسط در هر دو مورد از میان رفت.

بنابراین اگر تنها دستاورد ٢٤ خرداد را زایل شدن این احتمال بدانیم، دستاورد بسیار ارزشمند و تاریخی خواهد بود ولی دستاوردهای دیگر این دولت نیز اهمیت خاص خود را دارد كه بازگرداندن عقلانیت و برنامه‌ریزی به اداره امور كشور، احیای نسبی آرامش اقتصادی و كنترل تورم، تغییر زبان و ادبیات سیاسی كشور از زبانی كم‌مایه و پرخاشگر به زبانی پرمایه، عقلانی و آرامش‌بخش جزیی از این دستاوردهاست.

 ولی مهم‌ترین دستاورد این دولت در عرصه سیاست خارجی رقم خورده است. شاید گفته شود كه هنوز به توافق نرسیده‌اند، پس چگونه می‌توان آن را موفقیت نامید؟ پاسخ این است كه مدیریت ١٦ ماهه این مذاكرات و پیش بردن آن تا این نقطه، فارغ از هرگونه دستاوردی كه در پایان آن باشد، یك موفقیت مهم برای دولت و از آن مهم‌تر برای ساختار سیاسی كشور است.

 برخی افراد توجه خود را به نتیجه مذاكرات دوخته‌اند، در حالی كه باید اصل مذاكرات را نیز مورد توجه قرار داد. تنها كشورهایی كه از نوعی قوام و قدرت در ساختار سیاسی خود برخوردار هستند، می‌توانند چنین فرآیندی را بدون چالش جدی پیش ببرند. آن هم در كشوری كه تاكنون چندین بار وزرای پیشنهادی دولت در مجلس رای اعتماد نگرفته‌اند. آن هم در كشوری كه اطراف آن از افغانستان تا سوریه و عراق در آتش بحران‌های سیاسی و نظامی می‌سوزد. كافی است كه وضعیت سیاسی خارجی ایران را با سیاست خارجی تركیه، مصر و عربستان به عنوان كشورهای قدرتمند منطقه مقایسه كنیم، تا به اهمیت موفقیت‌های ایران در عرصه خارجی از جمله مذاكرات
جاری بیشتر پی ببریم.

با وجود تمامی كاستی‌ها، دولت تدبیر و امید همچنان حامل بار مفهومی تدبیر و امید است و برخی نق‌زدن‌های بی‌مورد و زیاده‌خواهی‌ها نباید موجب دلسردی آن شود. هرچند به دلیل مشكلات پیش‌آمده و متراكم شده در كشور طی هشت سال دولت پیش، این دولت باید اقدامات مهمی را انجام دهد، و در زمینه‌های مدیریت دولتی، انرژی، آب، محیط‌زیست، سرمایه‌گذاری، قیمت‌ها، و از همه مهم‌تر روابط خارجی تصمیمات اساسی اتخاذ كند، ولی در شرایط كنونی مهم‌ترین مساله‌یی كه با آن مواجه است، بحث مذاكرات درباره پرونده هسته‌یی كشور است و باید با تمام توان از مذاكرات این دولت حمایت كرد و با اعتماد كامل، پیشاپیش هر نتیجه‌یی را كه دولت به آن برسد، تایید كرد، چه به توافق برسند، چه مذاكرات بدون نتیجه تمام شود و چه زمان آن تمدید شود، باید از دولت حمایت كرد و به آن اعتماد داشت. تنها چیزی كه می‌توان قدرت چانه‌زنی دولت را در مواجهه با دیگران بالا ببرد حمایت قطعی و صددرصدی مردم از گروه مذاكره‌كننده است.

مذاكرات در وضعیتی است كه طرفین به دلایل گوناگون به این نتیجه رسیده‌اند كه ادامه وضعیت گذشته به صلاح آنها و منطقه نیست. مردم ایران با حماسه سیاسی خود پیام روشنی در این باره داشتند، ایالات متحده هم پس از هزینه‌های گرانباری كه در پی دخالت در افغانستان، عراق و حتی در سوریه و لیبی داشت، اكنون متوجه شده است كه سیاست‌های مداخله‌جویانه در منطقه نه تنها مفید نیست كه برای همه ضرر دارد. هرچند این تجربه به قیمت گزافی برای مردم منطقه به دست آمده است ولی كمك می‌كند كه راه و روش جدیدی در تعامل با ایران برگزینند.

شرایط كنونی برای ایران فرصتی مهم و چه بسا تكرارناپذیر است. فرصتی كه مثل ابرهای بهاری به سرعت زایل می‌شوند و زمان بهره‌برداری از آنها كم است. ایران در شرایط بسیار ایده‌آل برای یك جهش رو به جلو است. هم از نظر جمعیتی و نیروی انسانی، هم از نظر ظرفیت‌های علمی و صنعتی و البته در كنار آن با چالش‌های مهمی هم مواجه است كه در مسیر جهش به جلو باید آن را حل كند، ولی شرط لازم برای عبور از این بحران حل مساله روابط خارجی و ایجاد روابط متوازن با جهان خارج و كوشش برای احترام گذاشتن  متقابل به منافع یكدیگر است.

با این توضیحات، اگرچه امیدواریم كه حداكثر تا دو روز دیگری كه به پایان زمان اعلام شده قبلی باقی مانده است، توافقی نسبی كه متضمن خواست‌های مشروع طرفین باشد، به دست ‌آید، ولی حمایت از گروه مذاكره‌كننده را به هیچ‌وجه به رسیدن توافق مشروط نكنیم، بلكه حمایت بدون قید و شرط از آنان را بر خود لازم بدانیم. بنابراین یكپارچه و یكصدا اول اعتماد و دوم اعتماد و سوم حمایت خواهیم كرد. در این صورت امید خواهیم داشت كه گره مشكلات پیش‌روی ما با تدبیر حل خواهد شد. ان‌شاءالله.


ویدیو مرتبط :
طراحی سایت فروشگاهی|جلب اعتماد مشتریان از طریق نماد اعتماد الکترونیکیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: کسانی که در برابر دوربین های اشک می ریزند بهتر است که از راهکار سیاسی حمایت کنند/ آماده اعتماد سازی با آمریکا هستیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ظریف: کسانی که در برابر دوربین های اشک می ریزند بهتر است که از راهکار سیاسی حمایت کنند/ آماده اعتماد سازی با آمریکا هستیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با یک شبکه لبنانی ضمن انتقاد از سیاست های قلدرمآبانه آمریکا در برخورد با دیگر کشورها از تمایل جمهوری اسلامی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین،جواد ظریف گفت: ما به کارگیری از سلاح شیمیایی را صرف نظر از اینکه به کارگیرنده و قربانی چه طرفی باشد محکوم می کنیم.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: بر اساس مدارک و شواهد و اطلاعاتی که ما در اختیار داریم گروههای مسلح در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.

وی افزود: آمریکا حق ندارد با زبان زور و تهدید با کشورهای دیگر برخورد کند.

وزیر خارجه ایران اعلام کرد: ما از هر تلاشی برای توقف خشونت در منطقه استقبال می کنیم.ما خواهان منطقه ای عاری از سلاح کشتار جمعی هستیم و از هر تلاشی در این زمینه استقبال می کنیم.

وی بیان کرد: سلاح شیمیایی هنوز در دست گروههای افراطی و تروریستی است و این فقط خطری برای سوریه نیست بلکه برای کل منطقه است.

وزیر خارجه ایران افزود: ما از پیوستن سوریه به معاهده منع گسترش سلاح شیمیایی استقبال می کنیم.طرح روسیه و تصمیم سوری ها حکیمانه و سبب کاهش لحن آمریکا شد.

ظریف بیان کرد: قدرت و زور نمی تواند اهداف آمریکا را محقق سازد.حمایت برخی کشورهای عربی از استفاده زور علیه سوریه غیر حکیمانه و نشانه آشفتگی آنهاست.

وی گفت: دعوت برای افراط گرایی در منطقه دعوت کنندگان را قبل از دیگران آزار می دهد و در واقع کسانی که در این راستا  حرکت می کنند بیشتر آسیب می بینند.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: ما مرحله دشوار را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم که احتمال اقدام نظامی علیه سوریه از بین رفته باشد.

ظریف تاکید کرد: حل بحران سوریه فقط از راه گفتگو و راهکار سیاسی مُیسر می شود.

وی گفت: مردم سوریه درباره آینده این کشور تصمیم گیری می کنند.دموکراسی ایجاب می کند که هیچ پیش شرطی تعیین نشود.کسانی که در برابر دوربین های اشک می ریزند بهتر است که از راهکار سیاسی حمایت کنند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: جنگ طلبی جنایتی خطرناک است که به نفع دوستان ما در منطقه و آمریکایی ها نیست ما از آمریکایی ها می خواهیم که زبان زور را رها کنند و نیت صادقانه خود را برای صلح نشان دهند.

وی با اشاره به مشکل عدم اعتمادی سازی میان ایران و آمریکا افزود: ما آماده اعتماد سازی با آمریکا درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هستیم.

ظریف گفت: ولیام هیگ وزیر خارجه انگلیس درخواست دیدار با من را نمود و من نیز پذیرفتم.

وزیر خارجه ایران درباره اوضاع مصر نیز افزود: ما به اراده وخواست ملت مصر احترام می گذاریم.

مهر