اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«عبدالرحیم جعفری» درگذشت


عبدالرحیم جعفری پیشکسوت حوزه نشر در سن 96سالگی از دنیا رفت.

خبرگزاری ایسنا: علی دهباشی با تایید خبر درگذشت بنیان‌گذار انتشارات امیرکبیر گفت: آقای جعفری نیمه‌شب گذشته در بیمارستان ایرانمهر درگذشت.

به گفته سردبیر مجله «بخارا»، جعفری الگویی را در نشر ایران بنیان‌ گذاشت که سال‌هاست ناشران موفق ما سعی می‌کنند همچنان از روش و ایده‌های او بهره جویند.

عبدالرحیم جعفری بنیان‌گذار و مدیر اسبق انتشارات امیرکبیر از سوم مهرماه در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بیمارستان بستری بود و از شامگاه چهارشنبه نهم مهر به کما رفت.

«عبدالرحیم جعفری» درگذشت

جعفری متولد سال ۱۲۹۸ در تهران بود. او سال ۱۳۲۸ پس از ازواج با دختر برادر مدیر چاپخانه علی‌اکبر علمی، در اتاقی در طبقه دوم چاپخانه آفتاب، واقع در خیابان ناصرخسرو، انتشارات امیرکبیر را پایه‌گذاری کرد.

جعفری در سال‌های فعالیتش می‌کوشید تا در حوزه‌های مختلف، کاستی‌های موجود در زمینه کتاب را مرتفع سازد. از فعالیت‌ها و افتخارات او می‌توان به تأسیس چاپخانه بزرگ بخش خصوصی، ۳۰ سال خدمت به چاپ و نشر کتاب در مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ ۲۸۰۰ عنوان کتاب، تأسیس 12 کتاب‌فروشی و دریافت لوح تقدیر از «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اشاره کرد.

کتاب «در جست‌وجوی صلح» به خاطرات عبدالرحیم جعفری اختصاص دارد که سال 83 در دو جلد و 1224 صفحه در انتشارات روزبهان منتشر شد.

جعفری در بین کتاب‌هایی که منتشر کرده، همچنین ناشر کتاب‌های طلایی برای کودکان در مؤسسه انتشارات امیرکبیر بوده است.


ویدیو مرتبط :
وقتی عبدالرحیم جعفری پیانو می نوازد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام جنتی درپی درگذشت عبدالرحیم جعفری


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت عبدالرحیم جعفری، موسس انتشارات امیرکبیر را به جامعه چاپ و نشر و اهل فرهنگ و قلم و خانواده او تسلیت گفت.

خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت عبدالرحیم جعفری، موسس انتشارات امیرکبیر را به جامعه چاپ و نشر و اهل فرهنگ و قلم و خانواده او تسلیت گفت.

متن پیام علی جنتی به شرح زیر است:

«ز درج علم و عمل گوهر نفیسی رفت

صاحبان فضل و فرهنگ، ستارگان درخشان سپهر دانایی‌اند. هر گاه یکی از آنان به خاموشی گراید نقطه تاریکی در گوشه‌ای از این آسمان پدیدار می‌شود که جبرانش دشوار می‌نماید.

مرحوم عبدالرحیم جعفری از تبار همین ستارگان بود که چند دهه متوالی فروغی خیره‌کننده و روشنایی‌بخش داشت. شکیبایی و استمرار او در کار نشر کتاب‌های تالیفی ارزشمند ستودنی بود تا آنجا که انتشارات امیر کبیر را در راس ناشران فعال صاحب سبک و سیاق مشخص قرار داد.

بی تردید صنعت نشر کشور مدیون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او است.

فقدان این شخصیت فرهیخته را به جامعه چاپ و نشر و اهالی فرهنگ و صاحبان قلم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور علو درجات و برای خانواده محترم وی صبر و اجر جزیل مسالت دارم.»