اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عامل ابتلا به سنگ‎های اسید اوریکی



اخبار,اخبار اجتماعی,سنگ کلیه

 
اخبار اجتماعی - عامل ابتلا به سنگ‎های اسید اوریکی

 یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری گفت: مصرف رژیم پروتئینی یا بیش از حد گوشت احتمال ابتلا به سنگ‎های اسید اوریکی را افزایش می‎دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرعباس شه‎دوست اظهار کرد: بر اساس تقسیم‎بندی سازمان جهانی بهداشت ایران روی نوار سنگ قرار دارد و افرادی که در این مناطق زندگی می‎کنند احتمال ابتلای آنها به سنگ کلیه و سیستم ادراری زیاد است.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی گرم و خشک زمینه را برای ایجاد سنگ کلیه مهیا می‎کند، اضافه کرد: علل ابتلا به سنگ کلیه تنها گرما و مصرف آب نیست بلکه دلایل ژنتیکی و ساختاری کلیه هم زمینه‎ساز ابتلا به سنگ کلیه است.

دکتر شه‎دوست افزود: ابتلا به سنگ کلیه می‌تواند از کودکی آغاز و تا سنین بالاتر وجود داشته باشد. این بیماری در سنین کودکی، به علت ژنتیکی و مادرزادی بوده و در افراد بالغ بحث مادرزادی کمتر مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: سنگ کلیه تا زمانی که شروع به حرکت نکند و وارد حالب نشود بدون علامت است. وقتی سنگ شروع به حرکت کند باعث بروز علائمی همچون درد شدید پهلو، استفراغ، درد تیرکشنده به جلوی شکم و قسمت تحتانی شکم می‎شود که به صورت ناگهانی شروع و جزء دردناک‌ترین بیماری‎هایی است که یک فرد می‎تواند تجربه کند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه سنگ در خود کلیه قرار داشته باشد علائم زیادی ندارد، اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از افرادی که اختلال عملکرد کلیه دارند، دیر به پزشک مراجعه می‎کنند بنابراین نیاز است افرادی که سابقه خانوادگی و یا دفع سنگ دارند هر شش ماه یک بار مورد ارزیابی پزشک قرار گیرند تا قبل از اینکه سنگ به سایز بزرگ برسد به وسیله دارو و سنگ‎شکن نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود.

شه‎دوست ادامه داد: مصرف بیش از حد گوشت و مواد پروتئینی احتمال ابتلا به سنگ‎های اسید اوریکی را افزایش می‎دهد.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: بهترین رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ کلیه صرف نظر از نوع سنگ شامل مصرف روزانه 1.5 تا 2 لیتر مایع از جمله آب و نوشیدنی‎ها و کم مصرف کردن گوشت و نمک است.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
5 عامل ریسکی ابتلا به سنگ کلیه که باید بدانید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سنگ کلیه و کودکان ابتلا به بیماری سنگ‌ کلیه



 

سنگ کلیه و کودکان

 

 

یکی از انواع اختلالات شایع، اما قابل کنترل و پیشگیری است. مطابق با آمارهای انجام شده، شمار مبتلایان به این اختلال در میان کودکان در حال افزایش است، بطوری‌که آمار کودکان مبتلا به سنگ کلیه در مقایسه با ۱۰ سال گذشته رشدی برابر ۵۰ درصد داشته است.

 

 

محققان سبک زندگی و پیروی از رژیم‌های غذایی غلط مانند موادغذایی پر نمک و فست‌فودها و کاهش مصرف آب روزانه را عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به این بیماری می‌دانند. از آنجایی که سابقه فامیلی و نوع رژیم غذایی، دو عامل مهم، افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است، مراجعه والدین به پزشک متخصص و پیروی از الگوهای غذایی صحیح در افرادی که زمینه ابتلا به بیماری در آنها وجود دارد، توصیه محققان است.

 

 

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، مصرف رژیم‌های غذایی کم نمک به همراه آب کافی متناسب با سن و وزن کودک از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است. مواد غذایی عمل آوری شده، کنسروها، تنقلات شور از انواع مواد غذایی است که احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

 

 

درمان این بیماری بسته به اندازه سنگ‌ها، با روش‌هایی از جمله لیزر درمانی، دارو درمانی و درمان با اعمال جراحی امکان پذیر است اما از آن‌جا‌یی که مراحل درمان با درد و ناراحتی برای کودک همراه است، پیشگیری توصیه اکید متخصصان و محققان است.

 

منبع : روزنامه ایران