سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سنگ کلیه و کودکان ابتلا به بیماری سنگ‌ کلیه



 

سنگ کلیه و کودکان

 

 

یکی از انواع اختلالات شایع، اما قابل کنترل و پیشگیری است. مطابق با آمارهای انجام شده، شمار مبتلایان به این اختلال در میان کودکان در حال افزایش است، بطوری‌که آمار کودکان مبتلا به سنگ کلیه در مقایسه با ۱۰ سال گذشته رشدی برابر ۵۰ درصد داشته است.

 

 

محققان سبک زندگی و پیروی از رژیم‌های غذایی غلط مانند موادغذایی پر نمک و فست‌فودها و کاهش مصرف آب روزانه را عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به این بیماری می‌دانند. از آنجایی که سابقه فامیلی و نوع رژیم غذایی، دو عامل مهم، افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است، مراجعه والدین به پزشک متخصص و پیروی از الگوهای غذایی صحیح در افرادی که زمینه ابتلا به بیماری در آنها وجود دارد، توصیه محققان است.

 

 

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، مصرف رژیم‌های غذایی کم نمک به همراه آب کافی متناسب با سن و وزن کودک از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است. مواد غذایی عمل آوری شده، کنسروها، تنقلات شور از انواع مواد غذایی است که احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

 

 

درمان این بیماری بسته به اندازه سنگ‌ها، با روش‌هایی از جمله لیزر درمانی، دارو درمانی و درمان با اعمال جراحی امکان پذیر است اما از آن‌جا‌یی که مراحل درمان با درد و ناراحتی برای کودک همراه است، پیشگیری توصیه اکید متخصصان و محققان است.

 

منبع : روزنامه ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سنگ کلیه(کودکان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان



سنگ کلیه در کودکان,سنگ کلیه

سنگ کلیه در نوزادان

 

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان ضروزی است

 

با توجه به اینکه مراحل درمان سنگ های کلیه در کودکان با درد و ناراحتی زیادی برای کودک و خانواده او همراه است، بنابر این پیشگیری از تشکیل و ابتلا به سنگ کلیه در کودکان بسیار ضروری است.

 

یک متخصص اورولوژی اظهار داشت: سنگ کلیه یکی از انواع بسیار مهم و شایع بیماری های دستگاه اداری – تناسلی است که در تمام سنین امکان بروز دارد.

 

وی افزود: اگرچه اغلب موارد ابتلا به سنگ کلیه در سنین پس از کودکی دیده می شود، اما شیوع این بیماری در دوران کودکی نیز قابل توجه است.

 

ایشان، با اشاره به عوارض دردناک ناشی از بروز سنگ کلیه در کودک، تأکید کرد: با توجه به اینکه مراحل درمان سنگ های کلیه در کودکان با درد و ناراحتی زیادی برای کودک و خانواده او همراه است، بنابر این پیشگیری از تشکیل و ابتلا به سنگ کلیه در کودکان بسیار ضروری است.

 

این متخصص اورولوژی گفت: متأسفانه آمار کودکان مبتلا به سنگ کلیه در سال های اخیر به شدت افزایش یافته که این موضوع زنگ خطر جدی برای والدین و خانواده ها محسوب می شود.

 

وی، با اشاره به اینکه پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه بخصوص در کودکان چندان دشوار نیست، یادآور شد: به غیر از عوامل ژنتیکی، تقریباً سایر عوامل دیگر مرتبط با تشکیل سنگ کلیه به طور کامل قابل کنترل است.

 

ایشان، گفت: رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای از جمله مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.

 

وی اظهار داشت: مصرف میوه ها و سبزیجات و استفاده زیاد از مایعات به خصوص آب از جمله الگوهای مناسب غذایی برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه است.

 

جافری، تصریح کرد: رژیم های غذایی کم نمک از راهکارهای دیگر پیشگیری از سنگ کلیه است که باید بیشتر مورد توجه خانواده ها قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: مراجعه منظم و به موقع به پزشک و رعایت الگوهای صحیح غذایی به خصوص در افرادی که در زمینه ابتلا به سنگ کلیه و سایر بیماری های کلیوی را دارند، بسیار مهم و ضروری است و می تواند خطر ابتلا به سنگ های کلیه را در سنین پایین تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

 

منبع:سلامت نیوز