اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: راکتور اراک خط قرمز ایران است


وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود در توکیو اعلام کرد که تهران به هیج وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته ای آب سنگین اراک و برچیدن آن نیست و این امر خط قرمز ایران است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود در توکیو اعلام کرد که تهران به هیج وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته ای آب سنگین اراک و برچیدن آن نیست و این امر خط قرمز ایران است.

محمد جواد ظریف پیش از دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن در توکیو با شرکت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که غرب نمی تواند به توهم خود مبنی بر اینکه ایران به طور کامل به برنامه غنی سازی اورانیوم خود پایان می دهد، ادامه دهد و تهران به هیچ وجه به دنبال توقف ساخت تأسیسات راکتور هسته ای آب سنگین (اراک) نیست.

ظریف افزود: ما به دنبال تعطیل کردن آن (اراک) نیستم. ما به دنبال برچیدن آن نیستیم. این خط قرمز ما است. اما به نگرانی های برخی طرف ها در مورد اشاعه تسلیحات هسته ای خواهیم پرداخت.

وی با اشاره ضمنی به سخنان نتانیاهو در نشست آیپک در واشنگتن گفت ظاهرا برخی به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند اما من فکر نمی کنم که بتوانند موفقیتی کسب کنند، زیرا هیچ بازی و معادله دیگری وجود ندارد، تنها مسیر و معادله ممکن اتخاذ یک مسیر معقول است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایران خواستار همکاری در زمینه فناوری صلح آمیز انرژی هسته ای با ژاپن است، کشورمان (در حال حاضر) نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی خود است.

این اظهارات ظریف در حالی بیان می شود که بنیامین ننانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در واشنگتن گفته بود که ایران باید تمامی تأسیسات غنی سازی و راکتور (اراک) خود را برچیند.

طبق این گزارش، ایران هم اکنون تلاش دارد در مذاکرات خود با کشورهای 1+5 در ازای اطمینان سازی درباره صلح آمیز بودن موضوع هسته ای خود، تحریم های اعمالی را رفع کند. پیشتر ایران و گروه 1+5 به یک توافقنامه موقت هسته ای دست یافتند و هم اکنون برای دستیابی به توافق نهایی در حال مذاکره با یکدیگر هستند.

ایران که تاکنون یک نیروگاه اتمی را به کمک روسیه تأسیس کرده است به دنبال ساخت 19 نیروگاه دیگر است. ظریف در همین رابطه گفت: ایران با روسیه برای ساخت یک نیروگاه اتمی دیگر نیز در حال مذاکره است، اما همکاری در این زمینه تنها خاص یک طرف نیست. مطمئنا ژاپن نیز می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.


ویدیو مرتبط :
راکتور اراک چه شد!؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم اسرائیل، خواهان تعیین «خط قرمز» برای ایران



رژیم اسرائیل، خواهان تعیین «خط قرمز» برای ایران

اظهارات سخنگوی رئیس جمهور مصر درباره مباحث مطرح شده در اجلاس تهران، اعتراض بحرین به وقوع اشتباه در ترجمه سخنان محمد مرسی، ادعاهای جدید نتانیاهو در رابطه با برنامه هسته ای ایران، هشدارهای معاون رئیس جمهور آمریکا درباره سیاست های جنگ طلبانه میت رامنی و انتقاد مقام سابق قضایی رژیم صهیونیسیتی از جنگ طلبی های این رژیم، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اظهارات سخنگوی رئیس جمهور مصر درباره مباحث مطرح شده در اجلاس تهران، اعتراض بحرین به وقوع اشتباه در ترجمه سخنان محمد مرسی، ادعاهای جدید نتانیاهو در رابطه با برنامه هسته ای ایران، هشدارهای معاون رئیس جمهور آمریکا درباره سیاست های جنگ طلبانه میت رامنی و انتقاد مقام سابق قضایی رژیم صهیونیسیتی از جنگ طلبی های این رژیم، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع آینده روابط ایران و مصر و رویکرد سیاست خارجی محمد مرسی نسبت به ایران که از زمان تصمیم وی برای سفر به ایران به یکی از مباحث مهم رسانه ای تبدیل شده بود، همچنان جایگاه مهمی را در میان اخبار مربوط به ایران به خود اختصاص داده است. در این میان، رسانه هایی که رویکردهای چندان موافقی نسبت به ایران ندارند، درصددند اهمیت این مسئله را تا حد امکان کاهش دهند.

در همین راستا، اظهارات جدید سخنگوی محمد مرسی درباره عدم طرح مسائل دوجانبه در سفر مرسی به تهران، مورد توجه شماری از مطبوعات قرار گرفته است. «گالف تودی» امارات با اشاره به صحبت های «یاسر علی»، سخنگوی مرسی نوشته در سفر وی به تهران، موضوع از سر گیری روابط میان دو کشور به میان نیامده است. وی همچنین اظهار داشته در دیدار مرسی با احمدی نژاد، سخنی از ارتقای سطح روابط و یا بازگشایی سفارتخانه به میان نیامده است. 

از سوی دیگر، موضوع وقوع اشتباهات متعدد در ترجمه سخنان مرسی در اجلاس جنبش عدم تعهد، همچنان مورد توجه برخی مطبوعات است. روزنامه «حریت» ترکیه ضمن اشاره به این موضوع، از درخواست دولت بحرین برای عذرخواهی ایران بر سر این ماجرا خبر داده است. بر این اساس، دولت بحرین با ارسال یادداشتی، مراتب اعتراض خود را نسبت به این موضوع به ایران اعلام کرده است. در جریان سخنرانی مرسی در اجلاس تهران، مترجم به جای نام سوریه از نام بحرین در ترجمه خود استفاده کرد.

اظهارات و ادعاهای جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران نیز یکی دیگر از موارد مورد توجه رسانه ای طی 24 ساعت گذشته است. «گلوبال پست» از جمله مطبوعاتی است که این اظهارات را بازتاب داده و به نقل از نتانیاهو نوشته باید خط قرمز مشخصی در رابطه با برنامه هسته ای ایران تدوین شود که نشان دهد چه زمانی مداخله نظامی برای از میان بردن این برنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی همچنین بار دیگر ضمن تکرار ادعاهای پیشین خود، اظهار داشته جامعه بین المللی اقدامات کافی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران انجام نداده است.

در همین حال، «جو بایدن»، معاون رئیس جمهور آمریکا درباره جهت گیری های کاندیدای جمهوری خواه این کشور، از جمله در رابطه با ایران هشدار داده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی. ان. ان»، بایدن اظهار داشته در صورت انتخاب میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا، ممکن است این کشور درگیر جتگ با سوریه و ایران شود. وی همچنین ضمن اشاره به مخالفت رامنی با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، این امر را نشانه ای از سیاست های جنگ طلبانه وی دانسته است.

در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» از انتقاد شدید یکی از مقامات قضایی سابق رژیم صهیونیستی از سیاست های جنگ طلبانه نخست وزیر این رژیم خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «الیاهو وینوگراد»، رئیس سابق دادگاه عالی رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از سیاست های نخست وزیر و وزیر جنگ این رژیم، تبعات حمله احتمالی به ایران را وسیع و پیش بینی ناپذیر دانسته است. وی همچنین اظهارات جاری در این رابطه را «بالاترین درجه از رفتار غیرمسئولانه» معرفی کرده است./تابناک