اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صداوسیما چه هنرمندانی را ازدست داد؟


از جمله چهره‌های شاخصی كه در طول سال 90 با رادیو و تلویزیون برای همیشه وداع گفته و به دیار باقی شتافتند، می‌توان به امیرهوشنگ قطعه‌ایی اسفندیار احمدیه(پدر انیمیشن ایران) و رضا صفدری (تهیه‌كننده و مجری تلویزیون) اشاره كرد. ایسنا:رادیو و تلویزیون و به تبع آن مخاطبان رسانه‌ ملی در سالی كه گذشت، عده‌ای از هنرمندان و پیشكسوتان خود را از دست دادند. از جمله چهره‌های شاخصی كه در طول سال 90 با رادیو و تلویزیون برای همیشه وداع گفته و به دیار باقی شتافتند، می‌توان به امیرهوشنگ قطعه‌ای( مدیر دوبلاژ كارتون‌ محبوبی مثل «بلفی و لی‌لی‌بیت»)، حیدر صارمی (صداپیشه شخصیت رادیویی جانی دالر)، اسفندیار احمدیه(پدر انیمیشن ایران) و رضا صفدری (تهیه‌كننده و مجری تلویزیون) اشاره كرد.

*** رضا صفدری

هنوز تعطیلات نوروزی سال گذشته به پایان نرسیده بود كه خبر درگذشت رضا صفدری به علت حمله قلبی در خبرگزاری‌ها مخابره شد. صفدری، تهیه‌كننده و مجری تلویزیون بود. او از سال 60 و در سن 17 سالگی به عنوان گزارشگر پشتیبان، وارد سیما شد. وی در سال 63 به رادیو رفت و با شبكه‌های تهران و ایران فعالیت خود را آغاز كرد و در ادامه دوره كوتاهی در دوبله فعالیت كرد.

اجرای برنامه‌های «شب‌های تابستان»، «شب‌های زمستان»، «تابستان 75»، «چراغ»، «30بهار»، «صبح انقلاب» و كارگردانی سریال «باغچه مینو»، «یه شب مهتاب» و تهیه‌كنندگی ـ كارگردانی و بازی در مجموعه‌ی «بازیگر» از جمله فعالیت‌های وی در تلویزیون بود.

صفدری كه در كنار چند مجری دیگر، ویژه‌ برنامه تحویل سال گذشته شبكه یك را اجر كرده بود در دهم فروردین ماه سال گذشته به دلیل حمله قلبی درگذشت.



*** حیدر صارمی 

حیدر صارمی كه اهالی رادیو او را با صداپیشگی و كارگردانی مجموعه سریالی «جانی دالر» می‌شناسند، مدت‌ها در بستر بیماری بود. او حتی به دلیل بیماری نتوانست در مراسم افتتاحیه‌ی رادیو نمایش كه از او تقدیر به عمل آمده بود، شركت كند. او در این مراسم با یك پیام صوتی، مطالبی را عنوان كرد.

صارمی در آبان‌ ماه امسال به دلیل همین بیماری درگذشت. او بیش از یك سال در بستر بیماری بود تا این كه در نهایت در 11 آبان‌ ماه امسال به دلیل كهولت و ناتوانی از دنیا رفت. حیدر صارمی متولد 1303 بود و فعالیت‌ هنری خود را در سال 1332 با بازی در نمایش «ریش تراش شهر سویل» در تئاتر گیلان آغاز كرد و در سال 1337 به جمع خانواده رادیو پیوست. وی پس از حدود نیم قرن بازیگری در نمایش‌های رادیویی، تلویزیونی، مدیریت دوبلاژ و گویندگی در برنامه‌های گوناگون از جمله «صبح جمعه» رادیو و برنامه‌های صدای شبكه باران (گیلان) و حضور در نمایش‌های شبانه رادیو ایران به رحمت ایزدی پیوست.

از جمله نقش‌های ماندگار او می‌توان به شخصیت رادیویی كارآگاه «جانی دالر» اشاره كرد كه یكی از نوستالژی‌های به یادماندنی رادیو است.

*** امیرهوشنگ قطعه‌ای

امیرهوشنگ قطعه‌ای، هنرمند دیگری بود كه سال گذشته از میان ما رفت. قطعه‌ای از دوبلورهای پیشكسوت سینما و تلویزیون یود. او در سال 1317 در تهران متولد شد و كار دوبله را از سال 1337 و مدیریت دوبلاژ را از سال 1342 آغاز كرد.

قطعه‌ای در سال گذشته به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان بستری شد و به ناچار از دوبله فاصله گرفت. او كه مدیریت دوبلاژ فیلم‌هایی چون «جنگجوی درون»، «تاكسی 4»، «مرد عنكبوتی»، «جان سخت 3»، «توپ سپاه» و «اعمال شیطانی» را برای تلویزیون بر عهده داشته است، از یك سال پیش از درگذشتش به علت بیماری از حرفه دوبله كنار رفت. تا این كه در نهایت در هجدهم دی‌ماه امسال به دلیل بیماری ریوی درگذشت.

امیرهوشنگ قطعه‌ای علاوه بر سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، كارتون‌های محبوبی مثل «بنر سنجاب كوچولو»، «بلفی و لی لی بیت»، «دختری به نام نل» و «گوریل انگوری» را هم دوبله كرده است.


*** اسفندیار احمدیه

اسفندیار احمدیه را بسیاری با عنوان پدر انیمیشن ایران می‌شناسند. او كه تا ماه‌های پایانی امسال، مشغول كارگردانی انیمیشن «زال» برای تلویزیون بود، هفدهم بهمن‌ ماه امسال بر اثر بیماری خونی در تهران درگذشت.

احمدیه در سال‌های دهه‌ی 30 موفق شد به شكل تصادفی و با دیدن فریم‌های متوالی یك نوار فیلم، انیمیشن را به عبارتی دوباره كشف كند. احمدیه در همان زمان یك انیمیشن كوتاه 13 ثانیه‌ای با عنوان «ملانصرالدین» ساخت و به روند تولید انیمیشن در ایران ادامه داد.

او در سال های اولیه دهه چهل چندین انیمیشن دیگر ساخت که از آن جمله می‌توان به «اردک حسود» و «خوشه گندم» اشاره كرد. «رستم و سهراب» و «اسفندیار» نیز از كارهای اخیر اسفندیار احمدیه هستند.

استاد احمدیه در سال 1384 از سوى انجمن سینمایى فیلم سازان انیمیشن ایران (آسیفا ) به عنوان پایه گذار انیمیشن (پویانمایى) درایران شناخته شد و در سال 1370 نیز از سوى شوراى ارزشیابى هنرمندان کل کشور نشان درجه یک هنرى را دریافت کرد.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد 


ویدیو مرتبط :
هنرمندانی که میان ما نیستن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت ازدست دادن دندان دربزرگسالی



 

 

بیماریهای لثه

 

 

بيماري هاي لثه مهمترين علت از دست دادن دندانها در بزرگسالي است.

 

 

دبير علمي نهمين کنگره ساليانه انجمن علمي پريودنتولوژي گفت: بيماري هاي لثه و تحليل لثه مهمترين علت لق شدن و از دست دادن دندان ها در دوران بزرگسالي است.

 

 

دکتر "سعيد سادات‌منصور" روز چهارشنبه در جريان برگزاري نهمين کنگره ساليانه انجمن علمي پريودنتولوژي در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بيماري هاي لثه و پوسيدگي هاي دنداني مهمترين علل از دست دادن دندان ها به شمار مي رود که عامل پوسيدگي دندان بيشتر در سنين پايين تر باعث از دست دادن دندان ها مي شود.

 

 

وي اضافه کرد: علاوه بر پوسيدگي هاي دنداني، عواملي همچون تصادفات و وارد آمدن ضربه به دهان از عوامل از دست دادن دندان ها در سنين پايين است، اما هر چه سن بالا مي رود بيماري هاي لثه و تحليل بافت هاي لثه هم بيشتر مي شود.

 

 

وي با اشاره به اينکه ايجاد پلاک هاي ميکروبي دندان يکي از مهمترين علل ايجاد بيماري هاي لثه است گفت: پلاک هاي ميکروبي به صورت يک لايه نازک روي دندان ها است که به مرور زمان سفت مي شود، در حالي که با مسواک زدن به صورت دوبار در روز و استفاده از نخ دندان مي توان از ايجاد اين پلاک هاي ميکروبي جلوگيري کرد.

 

 

وي اضافه کرد: شست و شوي دهان با آب ‌نمک راه خوبي است؛ اما از نمک خالي براي مسواک‌زدن بايد پرهيز کرد زيرا باعث ساييدگي دندان و بيماري‌هاي لثه مي‌شود.

 

 

سادات منصور يادآور شد: بيماري هاي لثه در ابتدا به صورت التهاب هاي لثه اي بروز مي کنند که پيشرفت اين التهاب هاي لثه اي با تحليل استخوان و ايجاد بيماري هاي بافت لثه اي همراه مي شود.

 

 

وي با اشاره به اينکه بيماري‌هاي پريودنتال با بسياري از بيماري‌هاي ديگر بدن ارتباط دارد گفت: به عنوان مثال اين بيماري‌ها با بيماري‌هاي قلبي به دليل داشتن فاکتور مشترک ارتباط زيادي دارد، همچنين بيماري‌هاي لثه به عنوان ششمين علامت بيماري ديابت شناخته شده است.

 

 

دبير علمي نهمين کنگره پريودنتولوژي گفت: علت ارتباط تنگاتنگ بيماري‌هاي لثه با ساير بيماري‌ها اين است که بافت اطراف دندان خون‌رساني بالايي دارد و مي‌تواند در صورت عفونت آن را به داخل خون وارد کند.

 

 

وي در خصوص علم پريودنتولوژي با اشاره به اينکه ، اين علم به شناسايي نسوج در برگيرنده دندان ها مي پردازد گفت: مي توان به ظاهر دندان هاي سالمي داشت، اما به علت مشکلات لثه اين دندان ها لق مي شوند و کارايي لازم را از دست مي دهند.

 

 

وي با اشاره به برگزاري نهمين کنگره انجمن علمي پريودنتولوژي ايران گفت: دراين کنگره به پيشرفت هاي جديد در زمينه پيشگيري و درمان بيماري هاي لثه با حضور متخصصان ايراني و متخصصاني از کشورهاي آمريکا، فرانسه، اردن، ايتاليا، سوييس مورد بررسي قرار مي گيرد.

 

 

دبير علمي نهمين کنگره پريودنتولوژي ايران يادآور شد: در اين کنگره سه روزه انواع تکنيک‌هاي جراحي، روش‌هاي بازسازي فک و درمان و ايمپلنت مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

 

 

در اين کنگره 150 مقاله براي ارايه به صورت سخنراني و پوستر مورد پذيرش واقع شده که از اين بين حدود 65 مقاله به صورت سخنراني در ميزگردهاي تخصصي ارايه مي شود.

 

 

نهمين کنگره ساليانه انجمن علمي پريودنتولوژي ايران از 18 تا 20 آذر ماه در هتل المپيک تهران برپا است.