اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادق طباطبایی درگذشت


سیدصادق طباطبایی برادر همسر مرحوم سیداحمد خمینی و فرزند مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی صبح امروز درگذشت.

خبرگزاری فارس: سیدصادق طباطبایی خواهرزاده امام موسی صدر و برادر همسر مرحوم سید احمد خمینی به علت سرطان ریه درگذشت.

سید حسن فرزند سید احمد خمینی نیز خبر درگذشت دایی پدرش را در صفحه اجتماعی خود تایید کرد.

مرحوم صادق طباطبایی مدت‌ها پیش به سرطان ریه مبتلا شده بود.

صادق طباطبایی درگذشت

صادق طباطبایی در سال 1322 در شهر قم متولد شد. او فرزند آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی بروجردی است. او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر (دایی خود) برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

وی همچنین در سال 1971 (1350) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست ها منتشر می‌شده‌ است. طباطبائی در کنار تحصیل و رشد و تکامل علمی، به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته‌است.

از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیان گذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سردبیری فصل نامه عقیدتی سیاسی: اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و بالاخره مبارزه علیه استبداد داخلی و استیلای خارجی همگام با سیاسیون مذهبی پیروان امام خمینی، بخش هائی پر کار و پر تلاش در زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید.

وی در سال 1344 با دختر خاله خود خانم "فاطمه صدرعاملی" (فارغ التحصیل روان شناسی و نیز جامعه شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر و پسر بنام‌های غزاله (پزشک و متخصص مغز و اعصاب، متولد 1352) و عدنان (دانشجوی حقوق و اقتصاد سیاسی، متولد 1357) می‌باشد.

پس از انقلاب


وی در دوازدهم بهمن 1357 همراه امام خمینی به ایران آمد و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و نیز برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را عهده دار شد. صادق طباطبائی سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست‌وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه می‌کرده‌است. بعد از استعفای بازرگان و تا شروع نخست وزیری شهید رجایی؛ وی با حکم شورای انقلاب، در سمت سرپرست نخست‌وزیری منصوب شد. بسیاری از هماهنگی‌ها و دیدارهای امام خمینی(ره) در زمان استقرار او در دهکده نوفل لوشاتو فرانسه را صادق طباطبایی و بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله بهشتی بر عهده داشتند.


پیام تسلیت محمدرضا عارف به حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی

به گزارش ایسنا محمدرضا عارف در پیامی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی درگذشت صادق طباطبایی را به وی تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی

خبر درگذشت شادروان دکتر صادق طباطبایی از یاران امام و انقلاب اسلامی موجب تأسف و تألم خاطر شد.

ایشان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی منشأ خدمات ارزنده ای برای کشور بوده اند و از یاران باوفای بنیانگذار انقلاب محسوب می‌شدند.

اینجانب این مصیبت را به جناب عالی و مادر بزرگوارتان سرکار خانم فاطمه طباطبایی و بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزّز صبر و اجر و سلامتی و برای جنابعالی که به حق ادامه دهنده راه خمینی بزرگ هستید طول عمر با عزت توأم با سلامتی و کامروایی مسألت می کنم.


ویدیو مرتبط :
سید صادق طباطبایی درگذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام هاشمی برای درگذشت صادق طباطبایی


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت مرحوم صادق طباطبایی را تسلیت گفت.

ایسنا: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت مرحوم صادق طباطبایی را تسلیت گفت.

متن پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این شرح است:

«انالله و اناالیه راجعون

درگذشت شادروان آقای صادق طباطبایی باعث تأسف و تألم خاطر گردید.

آشنایی نسبی و سببی ایشان با بزرگان شیعه در لبنان و به ویژه امام موسی صدر و بیت شریف امام(ره)، به ویژه مرحوم حاج احمدآقا خمینی، از او انسانی تأثیرگذار در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته بود که علاوه بر طی مدارج علمی و دانشگاهی، در زمان تبعید امام عزیز در عراق نیز شخصیتی فعال در مبارزه بود و گفت‌وگوی ایشان با امام در نجف یکی از اسناد جاودان تاریخ انقلاب اسلامی است.

با تسلیت این مصیبت به بیوت شریف طباطبایی، صدر و خمینی، علوّدرجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت خواستارم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام»