اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهر جدید پرند مطرح‌ترین گزینه برای پایتخت اداری ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شهر جدید پرند مطرح‌ترین گزینه برای پایتخت اداری ایران

با توجه به قرار‌گیری شهر پرند در حدفاصل سه مركز ملی تبادل كالا و مسافر، بهره‌مندی از زیرساخت‌های عمده و پیش‌بینی خدمات بر كاربری‌های درشت مقیاس به عنوان مطرح‌ترین شهر برای تبدیل به پایتخت اداری مطرح است.

سعید صابونی ـ مدیرعامل شهر جدید پرند ـ در گفت‌وگو باایسنا، درباره انتخاب پرند به عنوان پایتخت اداری كشور اظهار كرد: با توجه به قرار‌گیری شهر پرند در حدفاصل سه مركز ملی تبادل كالا و مسافر كشور هم‌چنین سه مثلث تهران، كرج، پرند و مجاورت این شهر با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در برنامه‌های دولت شهر پرند به عنوان پایتخت اداری كشور مطرح و مورد توجه است.

وی ادامه داد: انتخاب شهر پرند به عنوان یكی از گزینه‌های پایتخت اداری در دولت مطرح شده كه با توجه به جایگاه ویژه پرند در كنار كلانشهر تهران پایتخت اداری‌شدن این شهر جدید مطرح شد.

مدیرعامل شهر جدید پرند با تاكید بر این‌كه بهره‌مندی از زیرساخت‌های عمده از جمله شرایط مناسب پرند برای انتخاب آن به عنوان پایتخت اداری است، خاطرنشان كرد: استقرار شهر جدید پرند در مجاورت نیروگاه برق، خط لوله گاز، هم‌چنین متراكم‌كردن شبكه‌های آزاد‌راهی و بزرگراهی در مسیر شهرهای قم و ساوه از جمله زیرساخت‌های عمده‌ی پرند است.

صابونی در این باره افزود: هم‌چنین كمربندی سوم تهران و نهایتا عبور خطوط ریلی سراسری، پیش‌بینی عبور قطار سریع‌السیر تهران _ اصفهان از فرودگاه امام و اتصال به شبكه‌ی قطار شهری تهران از جمله شرایط مناسب پرند و هم‌چنین برخورداری از زیرساخت‌های لازم جهت شكل‌گیری كلانشهرهای متعادل با تهران باعث شده به‌عنوان گزینه‌ای برای پایتخت اداری ایران قرار گیرد.

وی با تاكید بر این‌كه پیش‌بینی خدمات و كاربری‌‌ درشت‌مقیاس نیز از مهم‌ترین امتیاز‌های این شهر به حساب می‌آید، گفت: كاربری‌های درشت‌مقیاس هم‌چون راه‌آهن سراسری، احداث نمایشگاه بین‌المللی، مجتمع ورزشی در محدوده‌ی پرند، مجاورت با شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی تفریحی، رفاهی و اقامتی خاورمیانه هم‌چنین منطقه ویژه اقتصادی مصوب و شهرك مبل نیز از مجموعه زیرساخت‌های شهر پرند است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شهر پرند در آینده ای نزدیک - شرکت عمران شهر جدید پرند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایتخت اداری تهران كجا خواهد بود؛ پرند یا پردیس؟



پایتخت اداری تهران كجا خواهد بود؛ پرند یا پردیس؟

اگرچه انتقال پایتخت منتفی نشده است اما با توجه به این‌كه كار پیچیده‌ای است به‌نظر می‌رسد ایجاد شهرك اداری الكترونیكی در اطراف تهران با هدف تمركززدایی از پایتخت، در اولویت قرار داشته باشد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

انتقال پایتخت با هدف تمركززدایی و كاهش جمعیت تهران موضوع جدیدی نیست و حتی ممانعت از توسعه بی‌رویه شهر تهران سابقه‌ای نزدیك به 50 سال دارد به‌طوری‌كه بررسی سوابق مصوبات هیات دولت در دهه 40 نیز نشان می‌دهد كه در راستای جلوگیری از توسعه بی‌رویه تهران برنامه‌هایی وجود داشته و حتی تسهیلاتی نیز برای ساكنان تهران و صنایعی كه در اطراف تهران واقع شدند در نظر گرفته بودند.

در سال 88 نیز كه با زمزمه‌های وقوع حادثه طبیعی در تهران و شواهد حاكی از بروز زلزله‌ای با ریشتر بالا در پایتخت بود، رییس جمهوری اعلام كرد كه تهران از نظر بروز حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است و به دلیل پیچیدگی‌هایی شهر تهران ممكن است تلفات انسانی بسیار بالا باشد. در این راستا، هیات وزیران مصوبه‌ای را با عنوان آیین‌نامه اعطای تسهیلات به متقاضیان انتقال از تهران به تصویب رساند به طوری كه اولویت اصلی تمركززدایی از تهران و كاهش جمعیت آن است در واقع مهاجرت‌های صورت گرفته به كلانشهرها مشكلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود آورده است، اما تمركززدایی از پایتخت زمان‌بر بوده و در طول یك یا دو برنامه پنج ساله انجام می‌شود.

در پی مصوبه انتقال از تهران، حدود 100 هزار نفر از تهران خارج شدند و طبق مصوبه دولت، دستگاه‌ها موظفند برای هر میزان درخواست انتقال كارمندان مجوز صادر كنند.

اما به‌نظر می‌رسد دولت فعلا برنامه‌ای برای انتقال پایتخت ندارد و اقدامات دیگری مانند انتقال كارمندان، ایجاد دفاتر پیشخوان، انتقال برخی وظایف و كاركردهای دستگاه‌های اجرایی و كاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی در پایتخت را در كنار انجام مطالعات برای ایجاد شهرك اداری الكترونیك در دست انجام دارد تا بتواند جمعیت تهران را كاهش دهد چرا كه بنا به اعلام دست‌اندركاران این بخش، این اقدام در حرف ساده و عملیاتی كردن آن سخت است.

در این راستا معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی رییس جمهوری با بیان این‌كه انتقال پایتخت از تهران منتفی نشده است، معتقد است كه این اقدام در حرف ساده و عملیاتی كردن آن سخت است.

بر اساس این گزارش، در راستای كاهش جمعیت تهران همچنین پیش‌نویس لایحه‌ای تهیه شده كه در صورت تصویب، برای صنوف و واحدهای صنعتی تسهیلات و مشوق‌هایی را در نظر گرفته می‌شود تا از تهران خارج شوند.

اما با توجه به این‌كه روزانه حدود دو میلیون نفر از نقاط مختلف كشور برای انجام امور اداری وارد تهران می‌شوند توسعه دولت الكترونیك می‌تواند نقش مهمی در كاهش جمعیت پایتخت داشته باشد. در این راستا با ایجاد دفاتر پیشخوان بخشی از مسوولیت‌های دستگاه‌های اجرایی به این دفاتر واگذار شد و در برخی استان‌ها حدود 400 خدمت در دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود.

اما علاوه بر این اقدامات مدتی است كه ایجاد شهرك‌ اداری و الكترونیك در حاشیه تهران در دستور كار دولت قرار گرفته است و آنطور كه گفته می‌شود دولت برای ایجاد این شهرك مصمم است تا برخی كاركردهای تهران را منتقل كند.

در این راستا بنا به اعلام برخی مسوولان شهر آفتاب، شهر جدید پرند و شهر جدید پردیس به عنوان مناطق نامزد برای تشكیل پایتخت اداری مطرح هستند، اما چون هنوز مطالعه طرح به پایان نرسیده، محل نهایی برای ایجاد پایتخت اداری مشخص نشده است. البته استقبال سكونتی از شهرهای جدید پرند و پردیس، باعث شده برای تشكیل پایتخت اداری در اطراف تهران، مطالعه روی این دو منطقه در اولویت قرار بگیرد./ایسنا