اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شغل‌ هایی که در ماه محرم رونق می‌گیرند


کاسبی از دیرباز مهم‌ترین شکل کسب درآمد مردمان به شمار می‌رفته و بسیاری از کسب و کارهایی که شاید امروز از رونق افتاده در گذشته‌های دور رنگ و لعاب خاصی داشته است.

خبرگزاری ایسنا: کاسبی از دیرباز مهم‌ترین شکل کسب درآمد مردمان به شمار می‌رفته و بسیاری از کسب و کارهایی که شاید امروز از رونق افتاده در گذشته‌های دور رنگ و لعاب خاصی داشته است.

اگرچه اشتغال و پرداختن به این شغل‌ها امروز تا حدی کمرنگ شده اما هنوز در برخی ماههای سال یا اعیاد و مناسبتها از رواج و رونق چشمگیری برخوردار است.

ماه "محرم" از جمله ماههایی است که کسب و کارهای بسیاری در آن رونق می‌گیرد، از کسب و کارهایی که در طول سال بازارشان کساد است تا کسب و کارهایی که در این ماه هم شکل می‌گیرند و هم به رونق می افتند. در این گزارش به ذکر برخی کسب و کارها و مشاغلی که در ماه محرم رنگ و لعاب و رونق بیشتری به خود می‌گیرد، پرداخته‌ایم.

یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه احوال جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش به اصطلاح به رونق بیشتری می‌افتد قصابی است؛ قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.

در ماه محرم بازار آشپزخانه‌ها گرم است؛ آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را بر عهده دارند حتی بسیاری از رستوارن‌ها و کافی شاپ‌ها نیز در این ایام با تغییر سبک ارائه خدمات خود سرگرم پخت و تهیه و توزیع غذای نذری می‌شوند.

از قصابان و آشپزخانه‌داران که بگذریم بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف حسابی داغ است؛ از لیوان چای و قاشق و چنگال گرفته تا کاسه‌های آش و ظرف غذای پرسی را برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌دهند.

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان نیز در این ایام رونق خاصی می‌گیرد، بزازان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی کسب و کار خود را رونق می‌بخشند، البته شغل‌های دیگری هم هستند که در ایام محرم نمود و جلوه دیگری پیدا می‌کنند: خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج، رشته آش و قند و شکر، سبزی فروشان با تامین سبزی آش و خورشت، سراجان با عرضه چراغ و فانوس و پارچه نویسان با بنرها و پارچه نوشتها بازار کارشان گرم و گرمتر می‌شود گویی تمام بازار غرق در محرم می‌شود.

در این میان سازندگان و فروشندگان ابزار و ادوات عزاداری، علم و کتل، طبل و سنج و زنجیر و پرچم،‌ امانت سراها و فروشندگان لوازم خانگی و برقی را نباید از یاد برد.

قهوه خانه‌داران، مسافرخانه‌ها و زائرسراها نیز در ایام محرم خود را برای پذیرایی از مسافران و زائران آماده می‌کنند.عطّاری‌ها هم به نوعی در این ایام پرکار می‌شوند و بازار خرید و فروش گلاب و زعفران و انواع ادویه‌جات حسابی داغ می‌شود.

قالیشویان و فرش فروشان نیز برای شستن و فرش کردن مساجد و تکایا دست به کار می‌شوند و گذشته از اینها بازار مداحان و نوحه خوانان، مبلغان و نقّالان و شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه و نوحه در این ایام حال و هوای دیگری پیدا می‌کند.

اما در این بین رانندگان وانت بار بیش از همه درگیر و پرکار هستند و وظیفه جابجایی وسایل، حمل بار و گوشت قربانی و غذای نذری هیات‌های عزاداری را بر عهده دارند.

ایام محرم به دلیل اهمیتی که همواره برای ایرانیان داشته و دارد مورد استقبال آحاد مختلف جامعه، مردم، کسبه و بازاریان قرار داشته است. همه ساله مساجد و حسینیه‌ها به استقبال سوگواری سالار شهیدان می‌روند و همراه با تکایا، دسته‌ها و هیات‌های عزاداری، مردم و کسبه نیز با جنب و جوش خاصی آماده ماه محرم می‌شوند.

در این ایام برای برخی فروشندگان و کسبه حکم بازار کار موقت را دارد و ممکن است با پایان محرم روزهای کسادی دوباره به سراغ آنها برود هرچند که بازار برخی شغل‌ها مثل طلافروشان و آرایشگران در این ایام تا حدودی کساد می‌شود.


ویدیو مرتبط :
بی رونق شدن شغل‌هایی با اصالت فرهنگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در ماه محرم بازار کدام کالاها رونق می‌گیرند؟


نائب رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: ماه محرم، ماه خرید اقلامی مانند طبل، پرچم و... است ولی اقلامی مانند مبل، لوازم تزئینی و... در این ماه رونق چشمگیری ندارند.

اقتصادنیوز: نائب رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: ماه محرم، ماه خرید اقلامی مانند طبل، پرچم و... است ولی اقلامی مانند مبل، لوازم تزئینی و... در این ماه رونق چشمگیری ندارند.

علی‌رضا راسی درباره وضعیت انواع بازارها در ماه محرم، اظهار کرد: معمولا ماه محرم برای اصناف ماه خاصی است. چون اغلب بازاری‌ها در ماه محرم در تکایا حضور دارند و دنبال کاسبی نیستند ولی با این همه، به برکت ماه محرم اوضاع کاسبی آنها رونق می‌گیرد.

او ادامه داد: به طور کلی ماه محرم، ماهی برای بازار مواد غذایی مانند برنج، چای و همچنین گوشت و مرغ و... است و همچنین در این ماه، فروش اقلامی مانند پرچم، طبل، سنج و... هم که مربوط به برگزاری مراسم عزاداری است رونق می‌گیرد.

راسی ادامه داد: مردم همچنین در این ماه خرید اقلامی مانند مبل، صندلی و لوازم تزئینی خود را به تعویق می‌اندازند تا بعد از ماه محرم و صفر خرید کنند. یا به دلیل برگزار نشدن مراسم عروسی، جشن‌ها و.. اغلب استفاده از سالن‌ها به بعد از ماه محرم و صفر موکول می شود.

وی همچنین گفت: با این همه به زعم من و سایر بازاری‌ها ماه محرم ماهی است که همه اصناف علی‌رغم صرف زمان کمتر برای کار ولی بازار پررونقی دارند و سایه برکت این ماه، باعث می‌شود که همه از این ماه بهره‌مند باشند.