اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط کاهش قیمت خودرو


رئیس شورای رقابت گفت: در صورتی که وزارت صنعت به خودروسازان ارز مبادله‌ای اختصاص دهد، این مسئله در تعیین قیمت جدید خودروها موثر خواهد بود.

خبرگزاری فارس: رئیس شورای رقابت با بیان اینکه جلسه امروز این شورا برگزار نمی‌شود، گفت: پس از مذاکره با وزیر صنعت و اعلام نظر وزیر در مورد تعیین قیمت خودرو، قرار شد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت نهایی و اعلام شود.

رضا شیوا گفت: طبق مذاکراتی که با نعمت‌زاده، وزیر صنعت داشتیم و با توجه به تأکید وی بر لزوم تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، قرار شد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروها توسط این شورا نهایی و اعلام شود.

او گفت: بر این اساس، فرمول بازنگری شده قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به خودروسازان و یا وزارت صنعت ارائه می‌شود تا بر اساس آن، قیمت جدید خودروها تعیین شود.

او با بیان اینکه سازمان حمایت دیگر نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد، گفت: از سال پیش موضوع فرمول قیمت‌گذاری خودرو و تعیین راهکار قیمت‌گذاری در اختیار شورای رقابت قرار گرفت که بر این اساس، فرمول جدید به وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز ارائه می‌شود تا خودشان طبق این فرمول، قیمت‌های جدید را اعلام کنند.

شیوا توضیح داد: در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، دو متغیر کیفیت و نرخ تورم مورد بازنگری قرار گرفته و در مورد کیفیت خودروها، تأکید بر تشویق تولیدکنندگان خودروهای با کیفیت و تنبیه تولیدکنندگان خودروهای با کیفیت پایین است.

او ادامه داد: در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، علاوه بر تورم بخشی، نمره منفی بهره‌وری نیز مد نظر است، به طوری که هر چقدر نمره بهره‌وری بالاتر باشد، قیمت خودرو باید به همان اندازه کاهش یابد.

به گفته او، متغیر کیفیت بین منفی 2.5 تا مثبت 2.5 درصد می‌تواند نوسان داشته باشد.

شیوا گفت: در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودروها، سناریوهای مختلفی مطرح است که باید یکی از آنها در شورای رقابت نهایی شود.

به گفته رئیس شورای رقابت، در صورتی که وزارت صنعت به خودروسازان ارز مبادله‌ای اختصاص دهد، این مسئله در تعیین قیمت جدید خودروها موثر خواهد بود.

او با بیان اینکه بخشی از فرمول قیمت گذاری خودرو به ارزهای تخصیص‌یافته به خودروسازان در گذشته بر می‌گردد، گفت: تأثیر ارز مصرفی خودروسازان از اسفند 91 تا اسفند 92 در این فرمول مدنظر خواهد بود و همچنین ارز اختصاصی به آنها در آینده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

او گفت: باید در شورای رقابت تصمیم بگیریم که قیمت‌گذاری جدید بر اساس ارز آزاد صورت گیرد یا ارز مبادله‌ای.

شیوا با بیان اینکه جلسه امروز شورای رقابت برگزار نمی‌شود، گفت: به دلیل سفر نمایندگان مجلس که عضو ناظر شورای رقابت هستند به حوزه‌های انتخابیه خود، این هفته جلسه شورای رقابت تشکیل نمی‌شود و احتمالاً جلسه بعدی پس از تعطیلات ارتحال امام خواهد بود.

عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت نیز در این مورد گفت: جلسه بعدی شورای رقابت پس از تعطیلات نیمه خرداد ماه برگزار می‌شود.


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خودروسازان برای کاهش قیمت شرط گذاشتند!/در شرایط فعلی امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

خودروسازان برای کاهش قیمت شرط گذاشتند

پراید تا حدود 38 درصد ارزان می شود

دبیر انجمن خودروسازان با تشریح ۳ پیش‌شرط کاهش قیمت خودرو، گفت: در صورت عملی شدن این شروط، قیمت پراید تا حدود 38 درصد کاهش خواهد یافت.

 احمد نعمت‌بخش در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر کاهش قیمت خودرو در کشور، اظهار داشت: برای عملی شدن این مسئله باید 3 پیش‌شرط عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه همه حقایق به طور کامل به رئیس جمهور انتقال داده نمی‌شود، توضیح داد: ارزش پول ملی کاهش یافته و در عین حال دولت معتقد است خودرو، کالای حساسی است و قیمت آن باید ثابت باقی بماند.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت صنایع ثابت معتقد بودند قیمت خودرو نباید افزایش یابد و از سال 86 به بعد نیز قیمت خودرو یا ثابت بود و یا یک تا 2 درصد افزایش یافت، در حالی که اقتصاد کشور تورم 15 تا 20 درصدی را تجربه می‌کرد.

نعمت‌بخش افزود: این مسئله تا زمان ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی ادامه داشت و مردم نیز به سرکوب قیمت خودرو عادت کرده بودند اما پس از ادغام، دو مرحله افزایش 6 و 10 درصدی در قیمت خودرو اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در مهرماه امسال افزایش قیمت خودرو بر اساس دلار آزاد حدود 2 هزار تومان تعیین شده بود، گفت: 85 درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات واسطه‌ای اختصاص دارد که در گذشته با یورو 1400 تومانی برای واردات اقدام می‌کردیم اما در حال حاضر ارزش یورو به 5 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو پرداخت نمی‌شود، گفت: خودروسازان برای واردات قطعات از ارز آزاد استفاده می‌کنند و علاوه بر این، قیمت مواد اولیه داخلی مانند مس، آلومینیوم، فولاد و مواد پلیمری نیز در بورس کالا افزایش یافته است.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: با توجه به اینکه بورس به عنوان یک نماد اقتصادی مطرح است، همواره از افزایش قیمت محصولات در بورس کالا حمایت شده به طوری که قیمت‌ها در این بورس از سال 87 تاکنون 300 درصد افزایش یافته است.دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به زیان 2 هزار میلیارد تومانی خودروسازان طی 8 ماهه امسال، گفت: در تیرماه امسال معاون اول رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو، نامه‌ای را به شورای پول و اعتبار فرستاد که در نهایت عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد، گفت: در حال حاضر 30 درصد خودروهای تولیدی دارای نقص در برخی قطعات هستند که حل مشکل نقدینگی خودروسازان را می‌طلبد.

وی با اشاره به مشکل ایران خودرو در فروش سهام بانک پارسیان، گفت: وزارت اقتصاد در این زمینه کمک کند تا بخشی از مشکل نقدینگی این شرکت برطرف شود.

نعمت بخش با اشاره به قیمت‌گذاری جدید پراید در حدود 17 میلیون تومان، اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن 3 پیش‌شرط خودروسازان، امکان کاهش 38 درصدی قیمت پراید فراهم می‌شود.

وی توضیح داد: اگر به خودروسازان ارز مرجع بدهند، قیمت پراید 18 درصد کاهش می‌یابد و همچنین اگر تسهیلات بانکی با نرخ سال گذشته در اختیار خودروسازان قرار گیرد و به جای پرداخت 135 درصد ارزش اسناد اعتباری، امکان گشایش اعتبار با پرداخت 10 درصدی فراهم شود، کاهش 10 درصدی قیمت پراید را خواهیم داشت.

وی افزود: اگر قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز به قیمت سال گذشته برگردد از این محل، کاهش حدود 10 درصدی قیمت پراید حاصل خواهد شد.

به گفته نعمت‌بخش، قیمت تمام شده پراید برای سایپا با احتساب ارز مبادله‌ای 16 میلیون و 300 هزار تومان است و در واقع فروش این خودرو با قیمت 17 میلیون تومان برای خودروساز با توجه به اینکه ارز مبادله‌ای پرداخت نمی‌شود، با زیان همراه است.

وی تأکید کرد: کاهش دستوری قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست و تا زمانی که پیش‌شرط خودروسازان عملی نشود، کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد./پرشین خودرو