اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایع ترین بیماری‌ در فصل تابستان


یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر درمان وبا در صورت تشخیص به موقع، ننوشیدن آب‌های غیر مطمئن، شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا است.

فارس: مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‌گویی در خصوص مشاهده بیماری وبا در ایران گفت: در ایران همواره در فصول گرم سال مثل تابستان و اواخر بهار بروز موارد تک‌گیر بیماری وبا هستیم که خوشبختانه امسال به علت خنک‌تر بودن فصل بهار موارد کمتری از ابتلا به بیماری وبا داشته‌ایم.

وی درباره نحوه انتقال این بیماری در افراد تصریح کرد: وبا بیماری واگیری است که به علت تماس با افراد مبتلا به بیماری وبا منتقل می‌شود.

مردانی این بیماری را بیماری حاد اسهال خواند و افزود: اسهال عفونی بر مبتلایان به وبا عارض می‌شود و تعداد دفعات اجابت مزاج این افراد از ۲۰ مرتیه در روز بصورت اسهال آبکی تجاوز می‌کند که این واقعه به کم آبی بدن و در نهایت به اغما رفتن یا مرگ فرد منجر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره درمان بیماری وبا نیز گفت: بیماری وبا در صورت تشخیص و درمان به موقع عارضه‌ای بر جای نخواهد گذارد.

وی افزود: مرگ و میر این بیماری حدود ۱ درصد است و داروی درمانی مورد استفاده نیز یک نوع آنتی بیوتیک وسیع الطیف مانند سیپروفلوکساین است که مصرف این دارو به بهبودی فرد منجر می‌شود.

مردانی درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا نیز گفت: در فصل تابستان از خوردن آب غیر مطمئن مانند آب چاه و آب‌های غیرلوله کشی خودداری شود و همچینین موادغذایی مانند میوه و سبزیجات پیش از مصرف به خوبی شسته و با پرکلرین ضد عفونی شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: دست‌ها مرتبا شسته شوند و در صورت بروز اسهال‌های مکرر باید برای درمان به اولین مرکز بهداشتی مراجعه شود و در صورت مشکوک شدن پزشک به بیماری وبا با انجام اقدامات آزمایشگاهی در مورد ابتلای فرد به بیماری وبا اطمینان حاصل کرد.

وی درباره علل گزارش هر ساله وبا در ایران و ریشه کن نشدن این بیماری در کشور گفت: بیماری وبا از جمله بیماری‌های بومی هند،‌ بنگلادش و پاکستان است و عمده انتقال این بیماری از طرف زوار این کشورها ست.

مردانی خاطرنشان کرد: آب کوهستان‌ها،‌ چشمه‌ها و قنات‌ها حتما باید پیش از مصرف جوشیده شود ولی در مورد آب‌های معدنی که در بطری ها فروخته می‌شود معمولا نباید نگرانی داشت.


ویدیو مرتبط :
بیماری های چشمی شایع در تابستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما



اخبار,اخبار اجتماعی, شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما


 اخبار اجتماعی - شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما

با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی مسافر وارد کشور می‌شوند، این احتمال هست که این افراد دچار بیماری ویروسی باشند که آن را به دیگران انتقال دهند.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به افزایش بیماری‌های شایع در فصل تابستان هشدار داد و گفت که با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی مسافر خارجی وارد کشور می‌شوند، احتمال انتقال بیماری‌های ویروسی که هیچ علایمی ندارند از طریق این افراد وجود دارد.

به گزارش مهر، دکتر ایرج خسرونیا اظهار داشت: بیماری‌های دستگاه گوارش به خصوص بیماری‌های روده‌ای از جمله بیماری‌هایی هستند که همراه با اسهال و استفراغ در فصل گرما شیوع آنها افزایش می‌یابد.

وی همچنین از افزایش موارد مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های انگلی و پوستی در روزهای گرم سال خبر داد و افزود: خوردن آب‌های آلوده و شنا در استخرهای آلوده از جمله دلایل بروز بیماری‌های روده‌ای و پوستی است.

خسرونیا با اعلام اینکه بیماری‌های ویروسی نیز به دنبال آغاز مسافرت‌های تابستانی افزایش می‌یابد، ادامه داد: با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی مسافر وارد کشور می‌شوند، این احتمال هست که این افراد دچار بیماری ویروسی باشند که آن را به دیگران انتقال دهند.

وی با اعلام اینکه هیچ گونه بررسی و قرنطیه‌ای در ارتباط با وضعیت سلامت مسافران ورودی به کشور انجام می‌شود، افزود: این احتمال هست که برخی از این افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی باشند که هیچ علایمی هم ندارد و بعد از دو، سه روز به فرد دیگری منتقل شود.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با عنوان این مطلب که ویروس‌ها و میکروب‌ها در روزهای گرم سال رشد بیشتری دارند، گفت: خوردن آب آلوده و غیربهداشتی، غذاهای مانده و فاسد شدنی و... از جمله دلایل افزایش مسمومیت در فصل تابستان است.خسرونیا به افزایش مراجعات بیماران دچار اسهال و استفراغ به اورژانس بیمارستان‌ها در فصل گرما افزود: کودکان و آن دسته از افرادی که دچار ضعف جسمانی هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصل تابستان هستند.
 اخبار اجتماعی - مهر