اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایع‌ ترین علت مرگ و میر در کشور


یک متخصص قلب و عروق با اعلام بیماری عروق کرونر به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در کشور، سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات را از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری برشمرد.

خبرگزاری فارس: یک متخصص قلب و عروق با اعلام بیماری عروق کرونر به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در کشور، سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات را از عوامل مهم در ابتلا به این بیماری برشمرد.

محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق در گفت و گویی درباره بیماری عروق کرونر یا عروق تاجی گفت: این بیماری شایع ترین بیماری‌ قلبی است که سبب مرگ و میر و از کار افتادگی افراد جامعه می‌شود.

وی افزود: دیواره عروق کرونر توسط لایه‌ای نازک محافظت می‌شود که از چسبیدن خون یا اجزای آن به دیواره عروق جلوگیری می‌کند که این لایه آسیب‌پذیر است و مواردی همچون استرس، رژیم غذایی، دخانیات و هوای آلوده به این لایه آسیب می‌زنند و زمانی که این لایه آسیب ببیند موادی مانند کلسیم که در رگ رسوب و رگ را تنگ می‌کنند و این فرایند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه رگ تنگ و تنگ‌تر شود و در نهایت به سکته قلبی منجر شود.

این متخصص قلب و عروق درباره علائم بیماری عروق کرونر گفت: خطر این بیماری بی‌علامت بودن آن در مراحل اولیه است بنابراین اشتباه است تصور کنیم که چون علامتی دیده نمی‌شود پس قلب ما مشکلی ندارد چرا که ممکن است بیماری در مراحل اولیه قرار داشته باشد و هنوز عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار نداده باشد.

محمد حسنی افزود: درد در منطقه قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی زودرس در هنگام فعالیت‌های بدنی از نشانه های این بیماری است که به مرور زمان افزایش می‌یابد پس به محض مشاهده علائم ذکرشده در صورتی که توجیحی برایشان نبود، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

وی با تأکید بر ضرورت چک‌آپ های دوره‌ای برای اطلاع از وضعیت عروق کرونر تصریح کرد: کسانی که سابقه بیماریهای قلبی در خانواده‌شان وجود دارد یا فاکتور‌های خطر را با خود دارند باید بیش از دیگران مراقب خود باشند.

این متخصص قلب و عروق درباره عوامل بالابرنده ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر گفت: عواملی مانند دخانیات، شیوه غذایی غلط، دیابت، فشارخون بالا، اختلال در چربی‌های خون، چاقی، کم تحرکی، استرس‌های غیر متعارف، سابقه بیماری‌های قلبی، مرد بودن و سن بالای 50 سال ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر را بالا می‌برد.

محمد حسنی درباره روش تشخیص بیماری عروق کرونر خاطرنشان کرد: پزشک با در نظرگرفتن شرح حال بیمار و معاینه وی تلاش می‌کند تا مشکل وی را دریابد و در صورت ناکافی بودن این دو مورد،‌ نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، آنژیوگرافی انجام‌ می‌شود.

وی درباره نحوه پیشگیری از ابتلای به بیماری عروق کرونر گفت: اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی و استعمال نکردن دخانیات از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر است.

این متخصص قلب و عروق درباره درمان بیماری عروق کرونر تأکید کرد: اگر تنگی عروق جزئی باشد، تغییر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی برای درمان انجام می‌شود، اگر تنگی بیشتر باشد استفاده از فنر برای بازکردن رگ استفاده می‌شود و در صورت تنگی بیش از حد جراحی انجام می‌شود.

محمد حسنی به تمام افراد در سنین بالا توصیه کرد تا با مراجعه سالیانه به پزشک و بررسی قندخون،‌ فشار خون و چربی خون به موقع از ابتلا به بیماری عروق کرونر مطلع شوند.


ویدیو مرتبط :
علت اصلی مرگ و میر های زیاد چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتیاد، دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور



علت مرگ و میردرایران,تصادفات,اعتیاد
اعتیاد، دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور

وی تصریح کرد: برای مقابله جدی‌تر و ضربه‌ زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق، به‌عنوان شریان حیاتی قاچاقچیان و ‏شناسایی، دستگیری عوامل اصلی قاچاق، باید شیوه‌های نوین مبارزه با موادمخدر مانند حمل تحت ‏نظارت و مقابله با پولشویی در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.‎

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از برنامه‌های حمایتی گروه همتا (گروه‌هایی که با هم ترک اعتیاد می‌کنند) در کنار برنامه درمانی اصلی، می‌تواند برای معتاد بسیار مفید باشد.

به گزارش ایسنا، بابک دین‌پرست در این رابطه افزود: برای هر بیمار معتاد با توجه به شرایطی که دارد یک روش درمانی سرپایی، اقامتی یا بستری مناسب بوده و تشخیص این که بیمار به چه رژیم درمانی مانند درمان نگهدارنده، سم‌زدایی نیاز دارد به عهده درمانگران متخصص آموزش دیده یعنی پزشک و روانشناس است.

وی با بیان اینکه اعتیاد دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: تهدیدات ناشی از مصرف موادمخدر سنتی و صنعتی، روانگردان‌ها و محرک‌ها به یک میزان ‏نیست، با درک این واقعیت غیرقابل انکار، ضرورت دارد که دستگاه‌های فعال در حوزه مقابله و درمان فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند.

دین‌پرست ادامه داد: باید تهدیدات ناشی از موادمخدر صنعتی و ‏سنتی در کشور به‌خوبی مشخص و ضمن بررسی علل افزایش مصرف موادمحرک در بین جوانان و زنان، چگونگی ‏تغییر الگوی مصرف موادپرخطر به مواد کم خطرتر، شناسایی شود‎.‎

وی تصریح کرد: برای مقابله جدی‌تر و ضربه‌ زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق، به‌عنوان شریان حیاتی قاچاقچیان و ‏شناسایی، دستگیری عوامل اصلی قاچاق، باید شیوه‌های نوین مبارزه با موادمخدر مانند حمل تحت ‏نظارت و مقابله با پولشویی در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.‎
به گفته دین‌پرست، براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تا پایان سال ۹۴، باید ۴۰ درصد از جمعیت سالم جامعه تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گیرند‎.‎

وی با اشاره به بازنگری این سند، افزود: در روند بازنگری سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، تلاش خواهد شد که به موازات تقویت برنامه‌های ضروری ‏برای مصون‌سازی جامعه، برنامه‌های جدیدی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در آستانه دومین سال اجرای این سند، ‏در متن سند پیشگیری اولیه از اعتیاد گنجانده شود‎.‎

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل‎ ، بیش از ۲۰۰ میلیون تن از جمعیت ‏بزرگسال دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، گفت: باید روش‌های جلوگیری از تغییر الگوی ‏مصرف از مواد کم‌خطر به موادپرخطر در کشور مشخص شود تا اولویت‌های مقابله با موادمخدر نیز بر همان اساس تبیین ‏شود‎./ایسنا‎