اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
سینماگران به عزای حسین (ع) نشستند
جمعی از سینماگران با حضور در برنامهای با عنوان «در رثای جوانمردی و آزادگی» که در خانه سینما برگزار شد، در عزای سید و سالار شهیدان امامحسین (ع) و یاران باوفایش گریستند.
این مراسم شنبه شب دهم آبانماه در تالار سیفالله داد برگزار شد. در این مراسم جمعی از سینماگران و اهالی خانه سینما به همراه شاعران و هنرمندان درباره سرور و سالار شهیدان و آثاری که درباره امام حسین (ع) و واقعه عاشورا تولید شده، صحبت کردند.
براساس گزارش «ایسنا»، در ابتدا جواد فریدزاده، نظریهپرداز سخنانش را با طرح این سوال که «آیا سینمای امروز ایران میتواند به تاریخ قدسی نزدیک شود» آغاز کرد و گفت: «آیا سینمای ایران این توان را دارد؟ و اگر در توانش نیست گیر کار کجاست؟ من چندان از زحمات دوستان در ساخت فیلمهایی که به ائمه و انبیاء پرداختهاند، راضی نیستم.»
او با بیان اینکه زبانی به غیر از شعر به عاشورا نزدیک نشده است، اظهار کرد: «اگر شاعر آشنا به زبان قدسی باشد، میتواند با شعر واقعیت را به بالاترین مرتبه حقیقت برکشد.»
علیرضا شجاع نوری که به نمایندگی از عوامل فیلم «روز واقعه» در غیاب شهرام اسدی، کارگردان فیلم به روی سن حاضر شده بود، با اشاره به صحبتهای فریدزاده گفت: «ما همه تلاشمان را کردهایم و اگر شما راضی نیستید، امیدواریم خدا راضی باشد.»
این بازیگر حضورش در «روز واقعه» را قسمت دانست و افزود: «خود من هیچ نقشی در این انتخاب نداشتم و یک دفعه خوانده شدم و رفتم و بزرگترین افتخار عمرم تا امروز را رقم زدم. در واقع پاس گلی در مقابل دروازه به من داده شد و نمیتوانستم آن را گل نکنم. در واقع ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بودند تا آن توپ گل شود.»
او با یادآوری روزهای فیلمبرداری این فیلم که بخشی از آن در ماه مبارک رمضان انجام میشد، گفت: «انرژی مثبت زیادی در پشت صحنه فیلم بود و در آن موقع که میزان ریا کمتر بود، گروهی روزه بودند و با زبان روزه کار میکردند و انواع و اقسام همدلی دیده میشد. امیدوارم سعادت یارم باشد تا باز سر این سفرههای باحال و همراه با همدلیها باشم.»
در ادامه عبدالجبار کاکایی به شعرخوانی پرداخت و پس از پخش تصاویری از «عصر روز دهم»، منوچهر محمدی تهیهکننده این فیلم در غیاب مجتبی راعی، کارگردان به پشت تریبون آمد و با بیان اینکه «تصمیم ندارم درباره فیلم که کار ناقابلی بوده صحبت کنم» گفت: «به عنوان کسی که سالهای سال پای منبرها بوده، آسیبشناسی در این حوزه داشتهام و دوست دارم درباره آن صحبت کنم؛ در روزهایی که عظمت عاشورا در برخی مداحیها آنقدر کاسته میشود که آن درسی که باید بگیریم را نمیگیریم.»
او افزود: «آن چیزی که دربارهاش غفلت شده و گفته نمیشود اخلاق و ادب است و روضه اصلی در این خصوص باید باشد. اخلاق و ادبی که نزد این بزرگواران بوده و اوج آن را در عاشورا میبینیم، به خصوص در این روزها که یکسری از ارزشها در حال گم شدن است و به جای روضه عطش، باید از اخلاق امام (ع) بگوییم.»
این تهیهکننده تأکید کرد: «گفتن از اخلاق و ادب به درد امروز ما میخورد و باید برای از بین رفتن اخلاق و ادبی که در روز عاشورا داشتند گریه کنیم.»
پس از شعرخوانی اسماعیل امینی، حسامالدین سراج با بیان اینکه هرکس قدمی برای سیدالشهدا (ع) داشته باشد معنویت آن را درو خواهد کرد، به جریان ساخت آلبوم «وداع» درباره امامحسین (ع) و برکات معنوی که این اثر برایش داشته است، پرداخت.
وی سخنانش را با اجرای چند بیتیهایی از ریاضی یزدی و قیصر امینپور به پایان رساند که فضای حزنانگیزی به مراسم بخشید.
در ادامه پس از پخش تصاویری از فیلم «رستاخیز»، تقی علیقلیزاده، تهیهکننده این فیلم در غیاب احمدرضا درویش کارگردان که او هم در سفر بود به پشت تریبون آمد و گفت: «رمز زنده بودن واقعه عاشورا این است که هنوز درگیر این ماجرا هستیم و هنوز یزیدهای زیادی هستند که قرائتهای مختلفی از دین دارند.»
او با بیان اینکه «مفتخریم که شناسنامه مذهبی ما امامحسین (ع) است» اظهار کرد: «سعادت داشتم در دو فیلم که با این نیت ساخته شد شرکت کنم؛ یکی «روز واقعه» که مدیر تولید بودم و دیگری «رستاخیز» که به عنوان تهیهکننده در خدمت دوستان بودم و آرزو میکنم این راه مثل راه کربلا در اربعین آنقدر شلوغ شود که آدمها سر از پا نشناسند و آثار زیادی داشته باشیم.»
پایانبخش این مراسم سخنان فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما بود که با تقدیر از حضور اصحاب فکر و اندیشه در این مراسم گفت: «در هر حوزهای در تولید فکر دچار فقر هستیم و در سینما به جای تکیه بر میراث فرهنگیمان، ره گم کرده و دور خویش میچرخیم.»
او افزود: «شاید از برکت این گردهمایی آن حلقه مفقوده، که ارتباط بینِِ بخشی میان سینما و آنچه انسان به مثابه موضوع درام نگاه میکند، فراهم آید و از غنای حوزههای دیگر به سینما که هنر مرکبی است پیوند بزنیم.»
از حاضران در این مراسم که اجرای آن را عباس سجادی بر عهده داشت میتوان به محمدمهدی عسگرپور، امیرحسین علمالهدی، احمد مسجدجامعی، علیرضا رضاداد، سیروس الوند، غلامرضا موسوی، علیرضا داودنژاد، همایون ارشادی، سیامک شایقی، مقصود جباری، علی رویینتن، محمد زریندست، مرتضی شایسته، محسن علیاکبری، علی دهکردی، داریوش اسدزاده، غلامرضا گمرکی، خسرو امیرصادقی، رضا درمیشیان، ابراهیم مختاری، مازیار شیخ محبوبی، پروین صفری، فرشته طائرپور، امیر اثباتی، محمدحسین حقیقی، محسن شاهابراهیمی، فرامرز روشنایی، کاظم راستگفتار، محمدرضا مویینی، علی قائممقامی و کامران ملکی اشاره کرد.
ویدیو مرتبط :
مسخره کردن نام حسین در عزای حسین
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
"پرسه امام" آئین کهن کرمانیها/ سوگواری زرتشتیان کرمان در عزای حسین
مراسم عزداری محرم در کرمان
استان تاریخی کرمان به موازات تاریخ کهنش تدین و دین باوری را در مردمانش پرورانده است، این روزها هر کوی و برزن استان کرمان از شرق استان و مردم سنی و تا غرب و شمال و جنوب از شیعیان گرفته تا مذاهب دیگر از جمله زرتشتیان عزادار امام حسین (ع) هستند.
در هر یک از مناطق استان کرمان مراسمهای عزاداری مطابق با سنت آداب و رسوم مردم منطقه برگزار می شود و هر کس بنا به توانش سعی دارد یاد و سیره امام شهید و 72 تن از یارانش را زنده نگه دارد.
مردمان کرمان اما از دیر باز سنتهای دیرینه ای در ایام سوگواری امام حسین(ع) داشته اند و امروز نیز عزاداری ها در مسیر همان سنتها در حال انجام است.
کرمان به مرکز تعزیه خوانی تبدیل شده و به همت حوزه هنری هر روز شاهد بارور تر شدن این سوگواره در کرمان هستیم که بیشتر در شهرهای جوپار، چترود، زنگی آباد، ده زیار، رابر و بم به صورت سنتی و در مراسم بسیار با کیفیت برگزار می شود.
از سوی دیگر مراسمهای سنتی از جمله "چل منبرون" که همان چهل منبران است، بنی اسد، طبخ آبگوشت امام حسینی، عزاداری در خانه سید خشرو، صفه عزاخانه و در محله های تاریخی دیگر شهر کرمان در حال برگزاری است.
مرکز کرمان شناسی آداب و سنن مردم کرمان در ایام محرم را اینگونه توصیف می کند، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی حال و هوای خاصی در اکثر شهرها و روستاهای استان کرمان حاکم است.
در این ایام عزاداری مردم به اوج خود می رسد، زن و مرد، پیر و جوان ، کودک و خردسال خود را ملزم به شرکت در آیین ها می دانند.
ما برگزاری مراسم چل منبرون در شب های تاسوعا و عاشورای حسینی یکی از مراسم و سنت های شاخص مردم کرمان در ماه محرم است.
مراسم شام غریبان امام حسین(ع)
مردم کرمان در شام غریبان امام حسین(ع) و اهل بیت سالار شهیدان در چهل تکیه و منبر به یاد شهدای عاشورا شمع روشن می کنند.
چهل منبر یکی از زیباترین و قدیمی ترین رسوم کرمانی ها است که با نجواهای سوزناک و دل سوز خود را به واسطه امام حسین (ع) با خدای متعال در میان می گذارند.
در این مراسم ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت با در دست داشتن شمع با پای برهنه به چهل مجلس عزاداری تکیه، حسینیه یامسجد می آیند و در هر یک از این مکان ها شمعی روشن می کنند.
سوگواری در روستاها
مراسم تعزیه در کرمان و روستاهای هوتک، محی آباد از توابع کرمان به شکل کامل واقعه کربلا در تاسوعا و عاشورا انجام می شود.
این مراسم که به وسیله افراد بومی هر روستا انجام می شود، باعث جذب هزاران گردشگر مذهبی از دیگر نقاط استان می شود.
در این تعزیه ها مراحل واقعه کربلا از ظهر عاشورا تا شام غریبان برای مردم به نمایش در می آید.در روستای هوتک عده ای در قالب لشکر دشمن به عنوان "شمریان" و در مقابل عده دیگری به عنوان یاران امام حسین (ع) قرار می گیرند و به صورت نمادین به جنگ و نبرد می پردازند.
مردمان کرمان از دیر باز سنتهای دیرینه ای در ایام سوگواری امام حسین (ع) داشته اند.
سینه زنی
از دیگر رسوم کرمانی ها به خصوص در شهرستان کوهبنان تشکیل دسته های سینه زنی "یا عباسی" است که به صورت کفن پوش در روزهای تاسوعا و عاشورا با نوای "جانم فدای عباس(ع)" در میان عزاداران و سایر هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی حضور دارند.با پای برهنه رفتن در روز عاشورا به خاطر همدردی با اسیران کربلا نیز در سطح استان کرمان مرسوم است.
علم گردانی و عاشوری دادن از دیگر سنت های مردم کرمان است در این آیین افراد معتمد محلی علم هایی را که از چوب و پارچه ساخته شده است، حمل می کنند و از این طریق نذورات مردم را جمع آوری می کنند.
آش بلغوری
در روز تاسوعا و عاشورا تقریبا در تمامی تکیه ها و حسینیه ها گوسفند ذبح می کنند که صرف انجام پذیرایی با عنوان آب گوشت امام حسین(ع) از عزاداران می شود.
از دیگر سنت های مردم کرمان که قدمت طولانی دارد ، دادن "عاشوری" یا "آش بلغوری" است.
خانواده هایی که یک سال از درگذشت عزیزشان نگذشته باشد در دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا این آش را پیش از طلوع آفتاب می پزند و بین مردم محله تقسیم می کنند، مالیدن کاهگل به سر و صورت، در بعضی از نقاط استان کرمان هم رایج است.
مراسم زرتشتیان برای سوگواری امام حسین (ع)
زرتشتیان کرمان احترام خاصی برای برگزاری سوگواری امام حسین (ع) قائل هستند و مراسم ویژه ای هم برگزار می کنند. زنان و مردان با پوشیدن لباس سفید در آتشکده برای امام حسین(ع) و یاران او به سوگواری و عزاداری می پردازند.
زرتشتیان امام حسین(ع) را داماد ایرانی ها می دانند و به همین دلیل به امام سوم شیعیان افتخار می کنند. در روز عاشورا زرتشتیان با پختن غذای قیمه مانند هم وطنان کرمانی نذری می دهند.
زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم خود را برگزار می کنند.
زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را سرور آزادگان جهان می دانند.
پرسه امام
در روزهای یازدهم تا سیزدهم محرم مراسم "پرسه امام" اجرا می شود و گروهی به نام بنی اسد که صورت خود را پوشانده اند، مراسم خاک سپاری شهدای کربلا را به صورت نمادین برگزار می کنند.
خواندن خطبه امام سجاد (ع) و حدیث کساء در شب های آخر دهه اول محرم هم در کرمان برگزار می شود.
اما مراسم روضه خوانی و عزاداری خامس آل عبا و یاران با وفایش در دهه دوم و سوم محرم در سطح استان کرمان توسط خیران هم چنین کسانی که نذر کرده اند در منازل آن ها برگزار و ادامه پیدا می کند.
منبع:mehrnews.com