اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوء تغذیه؛ قاتل اصلی کودکان در جهان


سالانه سه میلیون و یک صد هزار کودک کوچکتر از پنج سال در جهان در اثر سوءتغذیه می میرند.

واحد مرکزی خبر: سالانه سه میلیون و یک صد هزار کودک کوچکتر از پنج سال در جهان در اثر سوءتغذیه می میرند.

 به نقل از روزنامه گاردین، بر اساس مجموعه ای از گزارش هایی که در آستانه اجلاس تغذیه در لندن منتشر شده است، سوء تغذیه علت اصلی مرگ حداقل سه میلیون و یکصد هزار کودک است که 45% همه موارد مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال را تشکیل می دهد و  مرگ و میر 165 میلیون کودک دیگر را به طور تکان دهنده ای افزایش داده است.

سوء تغذیه؛ قاتل اصلی کودکان در جهان

این ارقام تکان دهنده که روز پنج شنبه در نشریه لانست منتشر شد، هنگامی اعلام می شود که رهبران جهان برای نشست روز شنبه و اختصاص بودجه بیشتری برای تغذیه در آستانه اجلاس سران کشورهای صنعتی موسوم به جی هشت در هفده ژوئن آماده می شوند.

مولی کیندر مدیر سیاست زراعی و تغذیه گروه مبارزه با  فقر با اشاره به  گزارش لانست گفت:‌ تهدید سوء تغذیه برای بقاء کودکان حتی مرگبارتر از آن چیزی است که تصور می شد و تعداد کودکانی که هر سال بر اثر سوء تغذیه جان می دهند، 600 هزار بیش از تعدادی است که قبلا برآورد می شد.

انتظار می رود  اجلاس تغذیه در روز شنبه که با میزبانی مشترک انگلیس، برزیل و بنیاد صندوق سرمایه گذاری کودکان برگزار می شود، شاهد تعهدات مالی دولت های ثروتمند و اعلام تعهداتی از جانب کشورهای فقیر باشد.

فعالان اجتماعی در انگلیس از جمله ائتلاف بیش از 200 سازمان غیردولتی موسوم به «غذای کافی برای همه»  که قرار است  همزمان با برگزاری اجلاس شنبه تجمعی در هاید پارک برگزار کند، خواستار اختصاص سالانه یک میلیارد دلار تا 2015 برای رویارویی با سوء تغذیه است.

حتی اگر در اجلاس روز شنبه کمک های مالی بیشتری تعهد شود، بسیار کمتر از مبلغ نه میلیارد و 600 میلیون دلار است که لانست می گوید برای کاهش یک میلیونی مرگ و میر ناشی از سوء تغذیه در میان کودکان زیر پنج سال لازم است.

در گزارش لانست با تاکید بر اهمیت تغذیه در دوران بارداری برای مادر و کودک آمده است: در زنانی که به سوء تغذیه دچارند، احتمال تولد نوزادان نارس و کم وزن بیشتر است و فقر آهن و کلسیم علل اصلی مرگ مادران شناخته شده و با کم وزنی نوزدان مرتبط است.


ویدیو مرتبط :
افزایش آمار سوء تغذیه کودکان و تلفات بیشمار آنان در افغانستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار سوء تغذیه کودکان ایرانی



اخبار,اخبار اجتماعی,سوء تغذیه در کودکان ایرانی


اخبار اجتماعی - آمار سوء تغذیه کودکان ایرانی

سوء تغذیه در کوتاه قدی کودکان 6درصد شده است در حالی که 20 سال پیش این رقم 20 درصد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت آمار سوء تغذیه در کودکان کشور را از نظر کوتاه‌قدی و کم‌وزنی اعلام کرد و گفت: آمار سوء تغذیه در کودکان کشور، کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با فارس گفت: متأسفانه الگوی مصرف تغذیه در خانوارهای ایرانی به سمت مصرف مواد غذایی پرچرب، پرکالری، چرب و شیرین مانند فست فودها تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب بیماری‌ها، با تغذیه غیر اصولی ایجاد می شوند در حالی که با تغذیه صحیح 30 درصد سرطان‌ها و 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری است.

عبداللهی با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف غذا، شناساندن گروه‌های غذایی به مردم و جایگزینی‌های آنها در وزارت بهداشت دنبال می شود،گفت: روند چاقی در کودکان طی سالهای گذشته چندین برابر شده به همین دلیل باید مادران رفتارهای غلط تغذیه‌ای و الگوی مصرفشان را اصلاح کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد وضعیت سوء تغذیه در کودکان ایرانی نیز گفت: سوء تغذیه در کوتاه قدی کودکان 6درصد شده است در حالی که 20 سال پیش این رقم 20 درصد بود.

وی تصریح کرد: سوء تغذیه مربوط به کم وزنی نیز در کودکان وجود دارد که اکنون این رقم به 4 درصد رسیده در حالی که در گذشته 16.6 بوده است.

عبداللهی ادامه داد: به صورت کلی،آمار سوء تغذیه در کودکان کشور کاهش 50 درصدی را تجربه کرده است.

وی دلایل کاهش سوءتغذیه کودکان را انجام برنامه هایی با عنوان تغذیه با شیر مادر تا سن 6 ماهگی و توزیع رایگان قطره های آهن و ویتامین به کودکان زیر 2سال عنوان کرد.

اخبار اجتماعی - فارس