اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنت گرانی میوه و آجیل در شب یلدا


روند تغییر قیمت ها نشان می دهدT طی سالهای 86 تا 91 قیمت میوه در آستانه شب یلدا هر سال نسبت به سال قبل بین 30 تا 50 درصد گران شده است.

خبرآنلاین: روند تغییر قیمت ها نشان می دهدT طی سالهای 86 تا 91 قیمت میوه در آستانه شب یلدا هر سال نسبت به سال قبل بین 30 تا 50 درصد گران شده است.

اگر به کودکی بگویید نقاشی از شب یلدا بکشد، بی تردید  خانواده ای را می کشد که شاد و خرم مشغول خوردن هنداونه، انار و آجیل هستند. شب یلدا بدون انار، هندوانه و آجیل قابل تصور نیست. هندوانه، انار و آجیل تبدیل به نمادها و نشانه های بدون جایگزین شب یلدا شده اند. اما این روزها به قدری هزینه های زندگی بالا رفته است که بخش بزرگی از جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات متعددی روبرو هستند. این روزها اقشار آسیب پذیرتر جامعه شاید به این فکر می کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه ها و نمادهای آن استفاده نکنند یا در بهترین حالت آن تعداد این نشانه ها را به حداقل برسانند.

بی شک اگر نیکان ما که بنیان گذار این گونه مراسم بودند پیش بینی می کردند که تهیه این اقلام چه فشاری در آینده به نبیره ها و ندیده های آن ها تحمیل خواهد کرد در تعیین این نشانه ها و نمادها تجدید نظر جدی می کردند.

هندوانه کیلویی 1000 تومان، انار کیلویی 3500

اگر سری به نرخنامه مندرج در سایت سازمان میوه و تربار بزنید مشاهده خواهید کرد که برای هندوانه به نسبت درجه کیفیت آن دو نرخ درجه شده است. برای هندوانه درجه یک نرخ 500 تومان و برای درجه دو آن نرخ 350 تومان درج شده است. این در حالی است که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از نرخ 1000 تومانی برای هندوانهشب یلدا خبر می دهد. در این در حالی است که به تجربه ثابت شده است تا این قیمت ها هر چه به شب یلدا نزدیک بشویم دستخوش تغییرات بیشتری خواهد شد.

 دیگر میوه شب یلدایی، یعنی انار با قیمت های متفاوتی در سطح شهر عرضه می شود. انار ازکیلویی 2000 تومان تا 3500 تومان در بازار یافت می شود. البته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این رابطه می گوید: امسال انار به میزان کافی در بازار وجود خواهد داشت. البته اگر در هنگام خرید انار با این سخن فروشنده روبرو شدید که انار فرئخته شده به شما صادراتی است، چندان این حرف را باور نکنید . زیرا به گفته مهاجران مقدار اندکی از انار صادراتی وارد بازار داخلی می شود.

آجیل گران ترین کالای یلدایی

در حال حاضر نرخ آجیل شب یلدا از 30 هزار تومان آغاز می شود و تا حدود 60 هزار تومان می رسد. این دامنه تغییر علاوه بر کیفیت آن به منطقه شهری هم که آجیل در آن عرضه می شود، بستگی دارد. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره قیمت این محصولات با  توجه به نزدیکی شب یلدا می گوید: قیمت آجیل در شب یلدای امسال تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. یکی از دلایلی که توسط ارزانی ممقانی مطرح می شود این است که با توجه به نزدیکی شب یلدا و اربعین حسینی در بازار با افزیش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت در روزهای منتهی به شب یلدا روبرو نخواهیم بود.



قیمت میوه در آستانه شب یلدا به روایت بانک مرکزی

قیمت های رسمی چه می گویند

در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو هندوانه در بازار تهران تا 1800 تومان رسیده است بانک مرکزی خبر از قیمت 860 تومانی هر کیلو هندوانه می دهد البته نرخ های اعلام شده از سوی بانک مرکزی مربوط است به دو هفته قبل از شب یلدا بوده و چندان تناسبی با تب خرید این شب طولانی ندارد.

ولی آنچه از روند قیمت میوه های اصلی سفه یلدا در سالهای 86 تا 91 گزارش شده است طی سالهای اخیر قیمت هر کیلو هندوانه شب یلدا از 400 تومان به 2500 تومان قد کشیده و هر کیلو انار هزار دانه نیز از 1100 تومان سال 86 به 3770 تومان (هفته منتهی به 15 آذر 92) افزایش یافته است که به این ترتیب قیمت هر کیلو انار در این دوره زمانی متوسط سالی 27 درصد گران شده و قیمت هر کیلو هندوانه به طور متوسط سالانه 58 درصد قد کشیده است

آجیل هم که در سال های اخیر جهش قیمت داشته است، هر کیلو قیسی به عنوان عضو ثابت آجیل شب یلدا بین 8 تا 11 هزار تومان قیمت پیدا کرده است آنهم همه جا فقط در میادین میوه و تره بار شهر تهران دیگر بماند پسته 40 هزار تومانی و بادام 7500 تومانی و تخمه افتابگردان هر کیلو 8500 تومانی نشان میدهد امسال شب زنده داری یلدا چندان ارزان هم تمام نمی شود مگر آنکه فقط دور هم جمع شویم و به گفتمان خالی قناعت کنیم.


ویدیو مرتبط :
بخش اول افتتاحیه آجیل و خشکبار محسن شعبه پاسداران در شب یلدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش تهیه میوه خشک برای آجیل شب یلدا



طرز خشک کردن پرتقال, آموزش خشک کردن میوه ها
یکی دیگر از تنقلات مفید و شیک شب یلدا آجیل میوه های خشک است که نه تنها برای این شب بلکه همیشه می‌تواند برای کودکان ما جایگزین تنقلات ناسالم شود که جدا از خشک شدن با دستگاههای مخصوص و تهیه ی آنها از آجیل فروشی ها، می توان آنها را در منزل و به دو روش ساده خشک کرد:


روش اول: هر نوع میوه ای را به دلخواه پس از شستشو و هر کدام که می‌شود با پوست نیز مصرف کرد را برش داده و حلقه حلقه کنید و بر روی فویل یا سینی که روی شوفاژ یا فن قرار داده اید پهن کنید. از یک پارچه ی تمیز وسفید استفاده کرده و روی آنها را بپوشانید تا نور مستقیم به آنها نرسد که اگر شوفاژ یا فن در جای تاریکی باشد بهتر بوده و نیازی به پارچه نخواهد بود. پس از یک روز برای جلوگیری از چسبیدن میوه ها به فویل یا سینی آنها را بر گردانده و جابه جا کنید تقریبا با این روش پس از سه تا چهار روز میوه های خشک شما آماده خواهند بود.

طرز خشک کردن پرتقال, آموزش خشک کردن میوه ها
روش دوم: میوه های شسته و آماده شده را بر روی سینی یا روی پارچه ی سفید تمیزی که روی یک میز یا سطحی که از زمین بالا تر است پهن کرده اید بریزید ودر جایی کاملا خشک و تاریک قرار دهید و باز پس از یک روز آنها را برگردانده و جابه جا نمایید .در این روش که طبیعی تر و بهتر است، بین 7 تا 8 روز طول می کشد تا میوه های شما خشک و برای مصرف آماده شوند.
منبع : seemorgh.com