اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سكه در تعقیب طلای جهانی



عوامل داخلی هم به كمك اونس آمد

سكه در تعقیب طلای جهانی

 همزمان با افت 85 دلاری قیمت جهانی طلا طی یک هفته گذشته، نشانه‌هایی از کاهش قیمت انواع سکه در بازار داخلی نیز به چشم می‌خورد. روند کاهشی قیمت سکه، علاوه بر تاثیرپذیری از افت قیمت جهانی طلا، به عوامل دیگری نیز وابسته بوده است. از جمله تحویل پیش از موعد سکه‌های پیش‌فروش شده در اسفند‌ماه سال گذشته و خوش‌بینی نسبت به تحولات آینده اقتصاد کشور که بازار سکه را در شرایط کاهش قیمت قرار داده و موجب افت 30 هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید شده است.

واکنش کاهشی بازار به عوامل خارجی و داخلی

گروه بازار پول - افت هفتگی 85 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، در کنار برخی عوامل داخلی قیمت‌ها در بازار ارز را کاهش داده است. از چهارشنبه این هفته بانک مرکزی تقریبا 550 هزار قطعه سکه تمام و نیم را به متقاضیان تحویل می‌دهد. کسانی که اسفند‌ماه سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند 4‌ماه زودتر همزمان با برخی مراحل انجام انتخابات ریاست‌جمهوری موفق به دریافت زودهنگام سکه‌های خود می‌شوند. 

بازار از همین روزها به این وعده روی خوش نشان داده و قیمت‌ها در مسیر کاهش بیشتر قرار گرفته اند. در این روز البته لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری نیز اعلام می‌شود که قاعدتا واکنش احتمالی بازار در این روز باید به همه موارد روانی بازار ربط داشته باشد.

در میانه افت قیمت‌های داخلی برخی شنیده‌ها در بازار از احتمال افزایش قیمت‌ها پس از برگزاری انتخابات سخن می‌گویند. این پیش‌بینی‌ها که بیشتر متکی بر تاریخ برخی فشارهای احتمالی غربی‌ها است البته نمی‌تواند پایه قطعی داشته باشد، اما عده قلیلی را برای خرید راهی بازار کرده است. 

بهای هر گرم طلای 18 عیار در این روزها 117هزار تومان است که البته نسبت به ماه‌های قبل افت چشمگیری داشته و برخی را برای خرید وسوسه کرده است.298 هزار سکه بازگشت داده شده است

در توضیح تحویل زودهنگام سکه‌های پیش فروش شده ، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: حدود 850 هزار سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد حدود 298 هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراین بیش از 550 هزار سکه باید به متقاضیان تحویل داده شود.

پیمان قربانی با اشاره به آغاز واگذاری سکه‌های پیش‌فروشی از ابتدای خرداد ماه، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی در این طرح، تامین نیازهای خرد مردم بود، امکان تحویل زودتر سکه‌های پیش فروش شده وجود داشت.وی ادامه داد: حدود 850 هزار سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد حدود 298 هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراین بیش از 550 هزار سکه باید به متقاضیان تحویل داده شود.

تداوم کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

بامداد دیروز بهای طلا در بازارهای بین‌المللی در سطح 1360 دلار بسته شد. در این سطح بهای آن نسبت به بعد از ظهر جمعه 20 دلار دیگر کاهش نشان می‌دهد. بهای بسته شده طلا در پایان این هفته نسبت به هفته قبل بیش از 50 دلار کاهش ثبت کرده است.

نظر سنجی تازه کیتکو نشان می‌دهد که بهای طلا برای هفته آینده نیز کاهشی پیش‌بینی شده است.از میان 28 نفر شرکت کننده این هفته که معمولا از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی هستند، 17 نفر به کاهش بیشتر قیمت طلا در هفته پیش رو رای داده‌اند.

در مقابل 9 نفر برای قیمت آن روند افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند و دو نفر نیز ثبات قیمت آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

تقویت بهای دلار آمریکا در بازارهای جهانی و به ویژه در مقابل یورو و ین ژاپن دلیل افت قیمت طلا عنوان شده است.شاخص دلار به بالاترین سطح از سال 2010 رسیده است.

در هفته آتی برنانکه رییس فدرال رزرو در خصوص اقتصاد آمریکا سخنرانی خواهد داشت که سخنان او عامل تعیین‌کننده‌ای است.

شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی برای پیش‌بینی قیمت طلا مصمم به افت قیمت بوده‌اند. روند حرکت قیمت‌ها در نمودارهای فنی در کوتاه مدت، مبنای تحلیل اغلب این افراد بوده است. کاهش قیمت طلا تا 1320 دلار مشابه اواسط آوریل مورد نظر برخی از این افراد است. 

در این راستا همچنین گفته شده که فعلا سطح مقاومتی خاصی برای قیمت طلا وجود ندارد. لغو برنامه‌های اقتصادی حمایتی از جمله برنامه خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا، دلیل برخی تحلیلگران برای کاهش بیشتر قیمت طلا است.جان ویلیامز رییس فدرال رزرو سان فرانسیسکو گفته است که فدرال رزرو ممکن است که میزان خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه را در تابستان امسال کاهش دهد.

وی افزایش میزان اشتغال در آمریکا را دلیل احتمالی این اتفاق عنوان کرده است.گذر اقتصاد آمریکا از بحران مالی سال 2008 این کشور و افزایش میزان اشتغال و رشد اقتصادی به مرور در حال رخ دادن است، اما اروپا همچنان درگیر این بحران مانده و موج سوم آن البته به افت نرخ رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور دامن زده است.

در عین حال افت نرخ بهره در سایر نقاط دنیا همچنان ارزش دلار را تقویت می‌کند. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی استرالیا، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، لهستان، کره، هندوستان و ترکیه در ماه‌های اخیر نرخ بهره پول ملی خود را کاهش داده‌اند.

شرایط اقتصادی در سایر نقاط دنیا نیز چندان مناسب گزارش نمی‌شود ارزش دلار آمریکا در این میان همچنان افزایشی است. این اتفاق قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است.در بازار کالاهای پایه همچنان قیمت نفت مسیر کاهش دارد که بازوی کمکی دلار آمریکا برای کاهش قیمت طلا به شمار می‌آید.

بازار داخلی

دیروز قیمت هر سکه در بازار داخلی تا1 میلیون و 250 هزار تومان افت کرد که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه 30 هزار تومان کاهش ثبت کرده است. نیم سکه نیز به 665 هزار تومان رسید و 10 هزار تومان افت کرد. ربع سکه نیز با 8 هزار تومان کاهش بیشتر تا 410 هزار تومان افت کرد. دلار دیروز تا 3505 تومان افت کرد و 15 تومان ارزان شد.

جدیدترین نرخ ارز اعلام شد

همچنین نرخ دلار دیروز در مرکز مبادلات ارزی کشور 24 هزار و 775 ریال اعلام شد که افزایش قیمت داشت و پوند 37 هزار و 582 ریال و یورو 31 هزار و 794 ریال اعلام شد که کاهش قیمت داشت. همچنین نرخ فرانک سوئیس 25 هزار و 461 ریال، کرون سوئد سه هزار و 701 ریال، روپیه هند 451 ریال و لیر ترکیه 13 هزار و 453 ریال اعلام شد که کاهش قیمت داشت.

درهم امارات نیز شش هزار و 745 ریال و روبل روسیه 789 ریال معامله می‌شود که افزایش قیمت داشت. در این بازار یکصد ین ژاپن 24 هزار و 200 ریال، ریال قطر شش هزار و 804 ریال، یوآن چین چهار هزار و 29 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال معامله می‌شود که تغییر قیمتی نداشته است.

منبع:دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کیانوش رستمی و مدال طلای جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار ارز تهران به ثبات نسبی رسید/ صعود سكه با طلای جهانی



اخبار,بازار ارز تهران

بازار ارز تهران به ثبات نسبی رسید

صعود سكه با طلای جهانی

افزایش قیمت جهانی طلا برای سومین روز متوالی تا سطح هزار و 260 دلار در هر اونس، موجب شد که قیمت سکه در بازار داخلی با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود. درست بر خلاف قیمت ارز که روز گذشته همزمان با کاهش تقاضای دلار برای مصارف تجاری، ثبات نسبی داشت. هر چند با خروج از فضای روانی بازار طی هفته جاری، دلالان در بازار همچنان حضور دارند و این موضوع نشان می‌دهد فضای ناشی از تداوم خوش‌بینی‌ها، هنوز نتوانسته مانع از فعالیت سفته بازی در بازار ارز شود.

ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت سکه

افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی را بالا برد. در عین حال تا بعد از ظهر نرخ ارز نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه تقریبا تغییر زیادی نداشت.

دیروز نرخ دلار همانند روز دوشنبه تقریبا در سطح 3400 تومان باز شد و دوباره تا 3380 تومان افت کرد. سکه، اما با 15 هزار تومان افزایش روبه‌رو شد. نوسان قیمت سکه و طلا همراستا با قیمت‌های جهانی چند روزی است که همسو شده است. این اتفاق البته با افت قیمت‌های بین‌المللی نیز تقریبا تطابق بهتری نسبت به ماه‌های گذشته یافته است.

 

بازار ارز در این روزها تقاضای زیادی برای مصارف تجاری ندارد. میزان واردات به گفته فعالان این حوزه تقریبا نسبت به سال‌ها و ماه‌های پیش همچنان در کمترین سطح است. در مرکز مبادلات هم تعلل در تخصیص ارز همچنان تقاضای کل را کاهش داده و سرعت آن را کند کرده است.

 

در عین حال حضور تقویت شده دلالان در بازار نشان می‌دهد که فضای سیاسی و اقتصادی کشور همچنان نتوانسته از میزان سفته بازی در این بازار بکاهد. در واقع هنوز چشم‌انداز مناسبات سیاسی و اقتصادی در کشور شفاف نیست و انتظار می‌رود تا در صورت تداوم این وضعیت حتی با شروع دولت جدید و حتی با وجود افزایش تقاضای خرید در بازار سهام، بازار ارز جذابیت خود را از دست ندهد.

 

دیروز همچنان برخی خبرها از جمله خبر برداشته شدن ارز مرجع از مصارف ارزی کشور همچنان نقل محافل بود. در عین حال خبر حذف آن برای واردات کالاهای اساسی مورد تکذیب رییس‌کل سازمان توسعه تجارت واقع شد. حمید صافدل با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه یا دستور‌العملی در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی به دست ما نرسیده، گفت: همچنان کالاهای اساسی ارز مرجع و دارو ارز مبادله‌ای می‌گیرد و هیچ تغییری صورت نگرفته است.

تغییر و دگرگونی در قیمت ارز مرجع همواره مورد توجه بازار بوده است. از این رو بازار به این مقوله نیز واکنش هوشیارانه دارد. دیروز از این بابت البته بازار تغییری نداشت، اما بحث فشارهای بین‌المللی البته با تاثیر موقت بازار را نگران کرده است.

 

قیمت‌های داخلی

دیروز در کنار دلار 3380 تومانی یورو نیز بر نرخ 4400 تومانی ثابت ماند. پوند انگلیس هم با 5140 تومان در سطح نرخ‌های روز دوشنبه باقی ماند. درهم امارات هم 920 تومان قیمت خورد که در مقایسه با قیمت روز قبل خود 10 تومان ارزان شد. در بازار سکه بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با 15 هزار تومان افزایش تایك میلیون و 160 هزار تومان بالا رفت. نیم سکه 10 هزار تومان گران شد و 610 هزار تومان بر تابلوها نقش بست. ربع سکه نیز با همین میزان افزایش تا410 هزار تومان تقویت شد. هرگرم طلای 18 عیار هم به 107 هزار تومان رسید که 2000 تومان افزایش قیمت داشت.

 

دیروز دلار مبادله‌ای بالا رفت

بانک مركزی نرخ تمامی ارزها را دیروز سه شنبه در مركز مبادلات ارزی اعلام كرد كه بر این اساس نرخ مبادلاتی دلار، یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش یافتند. نرخ هر دلار آمریكا در مرکز مبادلات ارزی ۲۴ هزار و ۷۸۷ ریال، هر پوند ۳۷ هزار و ۷۰۵ ریال و هر یورو ۳۲ هزار و 376 ریال تعیین شد.

 

طلا در جهان

دیروز بهای جهانی طلا برای سومین روز متوالی افزایش داشت و تا 1260 دلار بالا رفت. این قیمت نسبت به روز دوشنبه تقریبا 15 دلار افزایش داشت. هرچند در ادامه معاملات افت داشت و تا ساعات 19 به وقت تهران به 1250دلار به‌ازای هر اونس رسید.

 

بهای طلا با رسیدن به 1185 دلار در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح 34 ماه اخیر رسیده بود. افزایش تقاضا، اما دوباره موجب شد تا قیمت طلا مسیر افزایشی در پیش بگیرد. افزایش تقاضای فیزیکی در کف قیمت موجب افزایش دوباره شده است.

 

افت قیمت طلا به دنبال سخنان رییس فدرال رزرو در نشست ماه اخیر مبنی بر کاهش تدریجی و توقف برنامه‌های انبساطی فدرال رزرو تقویت شد گرچه هنوز برخی از آمارهای اقتصادی مسیر بهبود اقتصادی را به طور کامل مورد تایید قرار نداده‌اند. در عین حال اقتصاد کشورهای اروپایی و بازارهای نوظهور نیز به دلیل تلاش برای بالا نگاه داشتن نرخ رشد اقتصادی طلا را برای تقابل با تورم انتظاری خریداری می‌کنند، در روزهای اخیر افت هیجانی و شتابان قیمت طلا با افزایش تقاضای خریدهای فیزیکی مواجه شده و قیمت‌ها دوباره رشد کرد.

 

در عین حال کاهش تقریبا سهم 7/58 میلیارد دلاری طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا اعتقاد به بالا ماندن قیمت طلا را در بین سرمایه‌گذاران کاهش داده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده در روز دوشنبه 5/1 تن طلا از یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها خارج شد و حجم طلا در این صندوق تا 2043 تن رسید.

 

در حالی که این میزان هم‌اکنون پایین‌ترین سطح از سال 2010 است میزان فروش طلا در روز دوشنبه کمترین حد در دو هفته اخیر بوده است.

بهای طلا در سپتامبر 2011 در پی ثبات نرخ بهره در سطح صفر درصد در آمریکا از سال 2008 تاکنون به بالاترین حد تا 1921 دلار افزایش یافت. بهای طلا در انتظار اعلام نرخ بیکاری در این هفته است. برخی افزایش تقاضای خرید را از این منظر تاثیر‌پذیر می‌دانند.طلا از مرز مقاومتی 1250دلار عبور کرد

همچنین قیمت جهانی طلا دیروز در معاملات آتی بازارهای آسیایی افزایش یافت و به بیش از 1260 دلار رسید.

 

به گزارش سایت طلا به نقل از اینفولاین، روز جمعه هفته گذشته قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید و تا 1180 دلار کاهش یافت. بهای این فلز در پی افزایش خرید از سوی سرمایه‌گذاران چینی به 1262 دلار رشد کرد.

 

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه کاهش ارزش دلار در اولین روز از سه ماهه سوم سال جاری میلادی از بهای جهانی طلا حمایت کرد.اخیرا انتشار اطلاعات اقتصادی از منطقه یورو، ژاپن و آمریکا نیز نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی جهان است که منجر به افزایش شاخص‌های سهام شده است.

تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن افزایش یافته، این در حالی است که تولیدات صنعتی ژاپن و منطقه یورو ثابت باقی مانده است.

 

معامله گران و سرمایه‌گذاران بازار در انتظار انتشار گزارش میزان نرخ بیکاری ماهانه آمریکا در روز جمعه هفته جاری هستند که انتشار این گزارش مهم‌ترین عامل برای تعیین روند آتی بهای طلا و دلار است.

کاهش نرخ بیکاری آمریکا، کاهش میزان خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و در نتیجه افت بهای جهانی طلا را در پی خواهد داشت./دنیای اقتصاد