اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سكـوت بانكـی در مـورد تسویه حساب ارزی



تسویه حساب ارزی بانک ها, بانك مركزی

سكـوت بانكـی در مـورد تسویه حساب ارزی

هرچند از پایان زمانی كه رییس كل بانك مركزی وعده داده بود با بانك‌ها تسویه حساب ارزی می‌كند چند روزی می‌گذرد و عملیات انجام تسویه حساب نیز آغاز شده اما هنوز از اعلام نتایج این بررسی خبری نیست.

 طبق اعلام فرشاد حیدری، مدیر عامل بانك ملی، رییس كل بانك مركزی در نشست اوایل تیر ماه امسال با مدیران عامل بانك‌ها وعده داده بود كه عملیات تسویه حساب ارزی با بانك‌ها تا پایان تیر ماه امسال انجام شود.

این موضوع مورد تایید ولی‌الله سیف، مدیر عامل بانك كارآفرین نیز بوده اما با وجود گذشت بیش از 10 روز از اتمام آن مدت موعود هنوز از انتشار جزییات این تسویه حساب خبری نیست.

این در حالی است كه طبق آنچه مقامات بانكی پیش از این ابراز كرده‌ بودند تسویه حساب ارزی بانك مركزی با بانك‌ها آغاز شده است.

پیگیری‌ها حاكی از این است كه این پروسه آغاز شده و پشت سر هم بانك‌ها در جلساتی با بانك مركزی كار تسویه حساب را انجام خواهند داد.

كوثری، مدیر امور بین‌الملل بانك مسكن با تایید اینكه كارهای بررسی و تسویه حساب در حال انجام است به ایسنا گفته بود: این اقدامات انجام شده و اكنون كارهای اداری این كار در حال انجام است و تسویه حساب انجام خواهد شد.

مدیر عامل بانك كارآفرین نیز گفته بود: بازرسان بانك مركزی در بانك‌های مختلف حضور پیدا كرده و به این مساله‌ رسیدگی كردند و در شرف انتهای به رسیدگی‌ها هستند. بر اساس این بررسی‌ها مبالغی كه از بانك‌ها برداشته شد، در صورتی كه بانكی تخلف نداشته باشد آن پول بر می‌گردد و در مورد بانك‌هایی كه احیانا تخلفی داشتند، طبیعتا در حد تخلف از آن منابع برداشته می‌شود و بقیه‌ آن تسویه حساب خواهد شد. من می‌دانم كه این چنین برنامه‌ای را بانك مركزی در پیش دارد.

محمود بهمنی، رییس كل بانك مركزی در مورد علت برداشت بانك مركزی از حساب بانك‌ها اظهار كرده بود: ما براساس مصوبه‌ای كه از هیات دولت داشتیم، باید 87 هزار و 625 میلیارد ریال حساب بانك‌ها به دلیل تخلفی كه در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌كردیم، اما از آنجا كه فكر می‌كردیم بانك‌ها ممكن است این مبلغ را نداشته باشند، یك سوم آن را معادل 30 هزار میلیارد ریال از حساب بانك‌ها برداشتیم.

پس از این سخنان رییس كل بانك مركزی مدیران عامل برخی بانك‌ها نسبت به این موضوع واكنش نشان دادند و صراحتا اعلام كردند كه انحراف در مصارف ارزی نداشتند.

طبق آنچه تاكنون از سوی بانك‌ها یا مدیران عامل بانك‌ها ابراز شده بانك‌های پاسارگاد، تجارت، ملی،‌ رفاه، ملت، کارآفرین، اقتصادنوین و پارسیان گزارش ارزی خود را به بانك مركزی داده‌اند.

با وجود این، هنوز در مورد انجام كار تسویه حساب با بانك‌ها خبری منتشر نشده و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از بانك‌ها نیز نتیجه‌ای نداشته است..../ایسنا


ویدیو مرتبط :
حامد بهداد در تسویه حساب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه تسویه بدهکاران حساب ذخیره ارزی


شورای پول و اعتبار نحوه تسویه بدهکاران حساب ذخیره ارزی را تعیین کرد.

خبرآنلاین: شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود، نحوه تسویه بدهکاران حساب ذخیره ارزی با عاملیت بانک های دولتی را تصویب کرد.

 براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار،تسهیلات گیرندگان حساب ذخیره ارزی در صورتی که اقساط معوق خود را ظرف مدت 6 ماه تسویه کنند، مشمول بخشودگی جرایم دیرکرد شده و نرخ تبدیل ارز برای تسویه اقساط معادل 70 درصد نرخ ارز روز، تسویه‌ و اگر اقساط معوق خود را ظرف یک سال تسویه کنند، ضمن بهره مندی از بخشودگی جرایم، نرخ تبدیل ارز آنها معادل 85 درصد نرخ روز محاسبه و اعمال خواهد شد.

در این جلسه، دبیرکل بانک مرکزی در خصوص اجرای سامانه های زیرساختی از جمله سامانه چکاوک که امکان پایش عملکرد پولی و بانکی را در کشور توسط بانک مرکزی تسهیل کرده و موجبات توسعه و تعمیق خدمت رسانی به مردم را فراهم می آورد، توضیحاتی ارائه نمود.

شورای پول و اعتبار ضمن قدردانی و حمایت از اقدامات اساسی انجام شده از سوی بانک مرکزی در این خصوص، مقرر کرد تسریع لازم را در اجرایی شدن سامانه مذکور در کل کشور به عمل آورده و دستاوردهای اجرای این طرح ملی در شورای پول و اعتبار مطرح شود.