اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر ناگهانی مدیران سامسونگ به تهران


واکنش متقابل ایران به تهدید کره ای ها باعث شد آنها خیلی زود برای جلوگیری از هر گونه تاثیر منفی بر روابط تجاری با ایران وارد مذاکره شوند. در همین راستا قائم مقام شرکت کره ای سامسونگ چند روز پیش با تعدادی از همکارانش در ایران حضور یافت

هفت صبح: تنش های سیاسی میان ایران و کره جنوبی از چندی پیش به روابطی تجاری و اقتصادی کشیده شد. ماجرا از زمانی شروع شد که کره جنوبی اعلام کرد در راستای همراهی با تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران از خرید نفت ایران یا بیمه کردن نفتکش های ایرانی خودداری خواهد کرد.

ایران هم در پی این اتفاق اعلام کرد که واردات کالا از کره را محدود خواهد کرد. از همان ابتدا هم مشخص بود این تنش تجاری میان ایران و کره نه فقط به ضرر ایران؛ بلکه به ضرر اقتصاد کره جنوبی هم خواهد بود.

بدون شک اقتصاد کره جنوبی به بازار تشنه ایران نیاز دارد و در تمام دو دهه اخیر تمرکز صنعتگران این کشور روی بازار ایران بوده است تا جایی که می گویند هزینه تبلیغات ال جی در ایران سالانه 50 میلیون دلار برآورد شده و دو شرکت ال جی و سامسونگ فقط در سال 90 بیش از سه میلیارد دلار در ایران فروش داشته اند.



واکنش متقابل ایران به تهدید کره ای ها باعث شد آنها خیلی زود برای جلوگیری از هر گونه تاثیر منفی بر روابط تجاری با ایران وارد مذاکره شوند. در همین راستا قائم مقام شرکت کره ای سامسونگ چند روز پیش با تعدادی از همکارانش در ایران حضور یافته و در این رابطه مذاکراتی داشته است.

 فروش گسترده کالهای کره ای در ایران در حالی است که نمونه های مشابه داخلی آنها نیز وجود دارد اما تحت تاثیر همین واردات بی رویه با مشکل مواجه شده است.

یک عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به اشتغال 100 هزار نفر در صنعت لوازم خانگی ایران می گوید: در حال حاضر بیش از 50 درصد ظرفیت کارخانه های داخلی غیرفعال است و طی سال های اخیر حدود 10 کارخانه تعطیل شده اند. محمدرضا دیانی با بیان اینکه هزار و 100 کارخانه ساخت لوازم خانگی با اشتغال 100 هزار نفری در کشور وجود دارد، گفته است: فروش 1500 میلیارد تومانی برخی شرکت های واردکننده امکانات مناسبی را برای ارائه خدمات در اختیار آنها قرار می دهد، هر چند باز هم بحران خدمات پس از فروش در لوازم خارجی بیشتر از تولیدات داخلی است.

البته تهدید کره به نخریدن نفت ایران بیشتر به یک اقدام صوری شبیه است تا عملیاتی. کره جنوبی سال گذشته میلادی 87 میلیون و 180 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که نسبت به سال 2010 میلادی 20/1 درصد رشد داشته است و ایران 4/9 دهم درصد از کل واردات نفت کره را تامین می کند. این درحالی است که صادرات چهارمین اقتصاد آسیا به ایران در سال 2011 میلادی به شش میلیارد و 70 میلیون دلار رسید که نزدیک به دو میلیارد دلار بیشتر از سال 2010 میلادی بوده است.

این مقایسه نشان می دهد حجم واردات ایران از کره به نسبت صادراتش چندان چشمگیر نیست و در صورت قطع روابط تجاری، این طرف کره ای است که به شدت متضرر خواهد شد. البته روابط ایران به شرکت سامسونگ در همین یک سال اخیر یک بار دیگر هم با مشکل مواجه شده بود. آن زمان یک کلیپ توهین آمیز از یک شبکه اسرائیلی پخش شد که عده ای آن را منتسب به کمپانی سامسونگ دانستند و به سرعت با واکنش مسئولان ایرانی مواجه شد و بعد با توضیحات مسئولان سامسونگ سوء تفاهم برطرف شد. حالا باید دید با سفر مدیران سامسونگ و رایزنی های پیش رو مشکل فعلی هم حل خواهد شد یا خیر.


ویدیو مرتبط :
صرفا جهت اطلاع مدیران شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: سفر حاکم دبی به تهران در سال 53


تصاویری از سفر حاکم دبی به تهران در سال 1353 را مشاهده می کنید.