اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت دندان طبیعی از سلول های بنیادی


دانشمندان در تلاش برای دستیابی به دندانهای طبیعی از سلولهای خود فرد، به بررسی شیوه‌های ممكن برای كنترل رشد سلولهای بنیادی به منظور تولید بافت دندانی پرداخته‌اند.

ایسنا: شاید از دست دادن دندان در كودكی خاطره چندان ناخوشایندی نباشد؛ اما در بزرگسالی بسیار نامطلوب است ؛ از این رو دانشمندان دانشگاه نوا ساوث‌ایسترن، در تلاش برای دستیابی به دندانهای طبیعی از سلولهای خود فرد، به بررسی شیوه‌های ممكن برای كنترل رشد سلولهای بنیادی به منظور تولید بافت دندانی پرداخته‌اند.

رویكرد محققان آمریكایی، استخراج سلولهای بنیادی از بافت دهانی مانند داخل بافت دندان یا مغز استخوان است.

این سلولها پس از جمع‌آوری در یك چارچوب پلیمری به شكل دندان دلخواه نصب می‌شود. این پلیمر از مواد مشابه مورد استفاده در ساختار زیستی قابل جذب مجدد بوده؛ از این رو این چارچوب به مرور زمان حل می‌شود.

پس از آن دندانها بطور جداگانه رشد كرده و در دهان فرد قرار می‌گیرند یا این كه سلول بنیادی را درون دهان پرورش داده تا طی چند ماه به اندازه یك دندان كامل برسد.

تاكنون این دندانها در دهان موش‌ها و میمون‌ها پرورش داده شده و كارآزمایی‌های انسانی نیز در راه است؛ اما اینكه آیا این فناوری قادر به تولید دندانهایی است كه با خون تغذیه شده و از حس كامل برخوردارند، در آینده مشخص خواهد شد.

پرورش دندان برای دانشمندان یك چالش بزرگ است؛ چرا كه سلولهای بنیادی باید برای ایجاد تعادل كامل بافت سخت، عاج و مینای دندان تحریك شده و همچنین اندازه و شكل دقیق نیز بدست آید.

تا به امروز این محققان حدود 1.7 میلیون دلار كمك هزینه برای تحقیقات خود دریافت كرده‌اند.

محققان بر این باورند كه با كنترل رشد مجدد دندان و اثبات ایمن بودن این فناوری، این دندانها بطور گسترده در آمریكا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


ویدیو مرتبط :
‫سلول های بنیادی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت ذرات نابودکننده سلول هاي سرطاني



 

 

ساخت ذرات ریز

 

 

کوالالامپور - محققان نيوزيلندي موفق به ساخت ذرات ريز نوري شده اند که قادر به يافتن و نابود کردن سلول هاي سرطاني در بدن هستند.

 

 

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روزنامه دامينيون پست نيوزيلند ، دانشمندان شهر ولينگتون موفق به ساخت ذرات بسيار ريز نوري شده اند که به دنبال سلولهاي سرطاني در بدن مي گردند و آنها را قبل از تبديل شدن به تومور خطرناک غيرقابل کنترل نابود مي کنند.

 

 

پروفسور ريچارد تيلي از دانشگاه ويکتوريا شهر ولينگتون، اعلام کرد: بعد از گذشت نزديک به شش سال محققين موفق به ساخت وسيله کشف بيماري سرطان که هنوز در مرحله نخست تک سلولي قرار دارد، شده اند.

 

 

بر اساس اين گزارش، در مواردي اسکن هاي ام آر آي قادر به تشخيص تومور تا زماني که به اندازه 2/5 سانتيمتر رشد نکنند نيستند.

 

 

پروفسور ريچارد تيلي گفت که اين روش تشخيص جديد به معناي تشخيص زودهنگام بيماري و سلولهاي بيمار مي باشد که براي پزشکان در معالجه بيماري و تبديل نشدن به سرطان، بسيار کليدي و با اهميت است.

 

 

بر اساس اين گزارش، گفته مي شود اين کشف بعد از آن صورت گرفت که دکتر تيلي متخصص شيمي سنتز، راهي براي ساخت ذرات ريز سيليکاني که از خود نور هم منتشر مي کنند، يافت.

 

 

ذرات فوق با نام "ذرات کوانتومي" در لوله هاي آزمايشي ساخته شده و سپس زير ميکروسکوپهاي الکترونيکي بزرگ تجزيه مي شوند. تحقيقات و ساخت ذرات فوق در دانشگاه ويکتورياي شهر ولينگتون صورت گرفته است.

 

 

اين گزارش حاکي است، اگرچه ذرات کوانتوم ديگري در خارج و در کشورهاي ديگر ساخته شده است اما اين ذرات برخلاف ذرات پيشين از مواد شيميايي سمي ساخته نشده اند. اين تيم تحقيقاتي روشي را براي ترکيب ذرات کوانتوم به سلول سرطاني يافته است، بنابراين پزشکان مي توانند تومورهاي احتمالي را تشخيص دهند و زير نظر داشته باشند.

 

 

اين ذرات مي توانند مواد دارويي را حمل کنند و سلول هدف را معالجه کنند. بدين ترتيب زيان هاي جانبي شيمي درماني در بيماران نيز وجود نخواهد داشت. با اين ذرات کوانتومي مي توان سلول هاي سرطاني را تک تک مورد هدف قرار داده و آنها را نابود کرد.

 

 

بر اساس اين گزارش، اين روش بيشتر براي يافتن سلول هاي سرطاني پوست موثر است.

 

دکتر تيلي همچنين گفت که براي سلول هاي داخلي تر بدن تلاش هايي صورت گرفته است.

 

وي گفت: اين ذرات براي اسکن هاي ام آي آر بسيار موثرتر و آشکارتر هستندو بدين ترتيب ذرات يابنده خوبي براي استفاده از اسکن هاي ام آي آر مي باشند.

 

 

يافته هاي فوق براي چاپ در يکي از برجسته ترين مجلات عملي در دنيا با نام مجله انجمن شيمي آمريکا پذيرفته شده است. گفتني است تيم فوق قوت خود در کار تحقيقاتي اش را مرهون متنوع بودن تخصص محققين خود مي داند.