اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رژه واژه‌ ها و الفاظ ركیک در پیاده روها!


این روزها عصبانیت، پرخاشگری، نزاع‌های لفظی و تبادل عبارات و الفاظ ركیك به بخشی از مشاهدات روزانه رهگذران و ازافراد در كوچه، خیابان، بازار و اماكن عمومی هر شهر و دیاری بدل شده و روزانه روح و روان دهها نفر را آزار می‌دهد.

روزنامه ابتکار: این روزها عصبانیت، پرخاشگری، نزاع‌های لفظی و تبادل عبارات و الفاظ ركیك به بخشی از مشاهدات روزانه رهگذران و ازافراد در كوچه، خیابان، بازار و اماكن عمومی هر شهر و دیاری بدل شده و روزانه روح و روان دهها نفر را آزار می‌دهد.

شنیدن حرف‌های رکیک و ناپسند زمانی فقط از زبان مردان جوان و كم تجربه شنیده می‌شد اما به گواهی پژوهش‌های اجتماعی و یافته‌های عینی این روزها در مواردی می‌توان حتی نوجوانان، میانسالان، دختران جوان و نوجوان و خانم‌های میانسالی را مشاهده كرد كه در مواجهات عمومی و از سرعصبانیت و خشم به راحتی پرخاش گر شده و الفاظ ركیك و ناخوشایند بر زبان خود جاری می‌كنند.

 این پدیده ناهنجاربه عنوان یكی از آثار و نتایج اجتناب ناپذیر زندگی‌های مدرن و شهری عنوان می‌شود و البته که ذهن و روح آدمی را آزار می‌دهد.


شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در حال گذر از کوی و برزنی ناگهان میهمان ناخوانده جریان فحاشی میان دو یا چند نفر شده باشید و به جای دیگران از شنیدن حرفهای رکیک دیگران سرخ و سفید شوید.

وقتی صحبت از معضلات زندگی شهری می‌شود هرگز تصور نمی‌کنی که در کنار شنیدن بوق‌های پیاپی خودروها، ترافیک و صداهای برخاسته از ساخت و سازهای شهری، شنیدن الفاظ و حرف‌های رکیک هم می‌تواند به ناگاه حالت را دگرگون کند وبی اختیار در هم بریزی که جامعه را چه می‌شود ؟به گفته بسیاری از روانشناسان، شنیدن حرف‌های زشت و رکیک نه تنها باعث آزار روحی افراد می‌شود بلکه انرژی مثبت را از وی دور کرده و افسردگی را به دنبال دارد.


آزاده. م از شهروندان تهرانی دراین زمینه به ایرنا می‌گوید: متاسفانه هر روز برای رفتن به سر کار از مکانی عبور می‌کنم که باید شاهد شنیدن کلماتی بسیار زشت و زننده از زبان برخی از رانندگان تاکسی باشم که البته تمامی کلمات رکیک را بدون هیچ منظوری نثار یکدیگر می‌کنند اما شنیدن این کلمات زشت از سوی رهگذران قابل تحمل نیست.

وی با بیان اینکه بارها به طرق مختلف به این گونه افراد تذکر داده ایم، می‌گوید: متاسفانه گوش این افراد شنوای حرف راست نیست و اینان بر همان اصول تربیتی که آموخته اند روش خود را ادامه می‌دهند.این شهروند تهرانی ادامه می‌دهد: باید مردم با قوانین اجتماعی آشنا شوند تا در صورت مشاهده چنین مواردی از طریق قوانین وارد عمل شوند.


علی درویش یک شهروند حدودا 40 ساله در این زمینه می‌گوید: متاسفانه بیان فحش‌های رکیک از زبان نوجوانان و جوانان بسیار دیده شده است، خانواده‌ها در این زمینه نظارت نداشته یا در تربیت فرزندانشان موفق نبوده اند و در نهایت بیان کلمات رکیک تکرار چیزی است که بارها و بارها در محیطهای خصوصیشان شنیده اند.

زهرا. معلم پایه پنجم ابتدایی یکی از مدارس تهران می‌گوید: شنیدن کلمات رکیک، برای خانم‌ها بسیار آزار دهنده تر از مردان است و روحیه آنان با شنیدن این گونه کلمات آن هم در طول شبانه روز آزار می‌بیند.

وی می‌افزاید: تاثیر این موضوع در مورد دختران نوجوان و جوان شدید تر است و نه تنها در آن‌ها نوعی افسردگی بوجود می‌آورد بلکه آنان را نسبت به جنس مخالف بدبین می‌کند. وی اضافه می‌کند: متاسفانه فحاشی در میان برخی از دختران نیز دیده می‌شود اما در مجموع شیوع این مساله در میان پسران بیشتر است.

این معلم مقطع ابتدایی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر برخی از دختران از شنیدن کلمات رکیک از سوی پدران و برادران در خانواده آزار دیده و این موضوع منجر به افسردگی آنها شده است.بر اساس ماده 608 قانون اساسی، اهانت به افراد جرم محسوب شده و شخص مرتکب به مجازات شلاق و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.


به اعتقاد كارشناسان خشم یکی از احساسات طبیعی انسان است که با پرخاشگری متفاوت است و بهتراست با شناخت احساساتمان، بر آن‌ها که مضرند، غلبه کنیم. امروزه چنین به نظر می‌رسد که این احساس را می‌توانیم در موقعیت‌های مختلفی ببینیم و شاید به جرات بتوان گفت، یکی از مسایلی که افراد جامعه یه صورت روزانه و مستمر با آن روبرو هستند مسئله خشم و پرخاشگری و ناتوانی در کنترل و مدیریت صحیح آن است.

خشم یک نوع احساس است که هر كس ناگریز آن را بارها تجربه کرده است. در زندگی انسان امروزی موقعیت‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توانند موجب احساس خشم در ما شوند. عواملی همچون، ترافیک، ناکامی، کم کاری‌های خود فرد، رفتارهای ناشایست و نسنجیده دیگران و... اما پرخاشگری رفتاری است که در اثر حس خشم در افراد دیده می‌شود.

 در پرخاشگری فرد با رفتار خشونت آمیز خود قصد صدمه زدن به خود و یا دیگران را دارد. افرادپرخاشگر معمولا در مواردی كه اتفاقی آنها را به هم می‌ریزد، سعی می‌کنند به صورت کلامی و یا حتی غیر کلامی با صدمه زدن و آزار رساندن به دیگران خشم خود را بروز دهند. در این گونه برخوردها فرد پرخاشگر سعی می‌کند با طعنه زدن، توهین کردن و تحقیر دیگران به اهداف خود برسد.


مجید ابهری روانشناس در این زمینه می‌گوید: آزارهای خیابانی نماد بارز تجاوز به حقوق شهروندی است و این مساله از مظاهر ناهنجاری اجتماعی در زندگی شهری به شمار می‌آید.وی با بیان اینکه تعرض‌های خیابانی به دو صورت آزارهای فیزیکی مانند تنه زدن، تعرض فیزیکی و لمس بدنی، ترساندن بانوان با موتورسیکلت، بوق زدن و آزارهای گفتاری شامل متلک پرانی و به کار بردن عبارات زشت دیده می‌شود، ادامه داد:این‌گونه آزارهای خیابانی باعث تجاوز به حریم شهروندی و آزادی‌های اجتماعی بانوان است.

این متخصص علوم و اعصاب، استرس و ترس از حضور در اجتماع را از عوارض این آزارها می‌داند و اظهار می‌دارد: این آزارها بویژه رکیک گویی در مردان بیشتر دیده می‌شود. ابهری تصریح می‌کند: برخورد انتظامی با این افراد کافی نیست بلکه فرهنگ سازی و آماده سازی بستر فکری در جامعه می‌تواند از بروز و تکرار این‌ گونه آزارها جلوگیری کند.


وی،فاصله گرفتن از ارزشهای دینی و اخلاقی، کمرنگ شدن تربیت اجتماعی، بی اعتنایی به حقوق شهروندی را از ارکان اساسی آزارهای خیابانی خصوصا در موارد بی حرمتی و بی ادبی بویژه در مقابل زنان جامعه عنوان می‌کند. ابهری با اشاره به اینکه 80 درصد تعرض‌های خیابانی شامل آزارهای کلامی و گفتاری است، می‌افزاید:20 درصد از آزارهای فیزیکی در معابر شلوغ مثل بازارها و خیابان‌ها و میادین یا در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو مورد آزارهای فیزیکی قرار می‌گیرند.

راهکارهایی برای مدیریت خشم و پیشگیری از ركیك گویی

اولین مرحله در مدیریت و کنترل خشم آگاهی از این است که فرد در آن لحظه متوجه هیجان خود باشد و بداند در حال خشمگین شدن است. در این مرحله به دو صورت باید کنترل خشم را به دست گرفت:اول اینکه سعی کنید با گفت وگوی درونی این حالت(خشم) را در خود تشخیص دهید. مثلاً وقتی دچار عصبانیت می‌شوید به جای انکار آن، به خود بگویید”من در حال حاضر عصبانی هستم" و یا”من احساس خشم می‌کنم".دوم اینکه سعی کنید به علت خشم خود پی ببرید.

"چرا من عصبانی شده ام؟"تنفس عمیق را تمرین کنید: زمانی که فرد دچار احساس خشم می‌شود در بدن آدرنالین ترشح می‌شود، که باعث می‌گردد شما تنفس سریع و سطحی داشته باشید. اما با یادگیری یک الگوی صحیح تنفسی شما می‌توانید مانع از ترشح اضافی آدرنالین در بدن شوید. برای این کار لازم است هوا را تا آنجایی که برایتان ممکن است به صورت آهسته از طریق بینی وارد ریه هایتان ببرید.

 بین دم و بازدم تا 4 شمارش کنید و بعد هوارا از طریق دهان به آهستگی بیرون دهید. این عمل را 5 یا 6 بار امتحان کنید.ورزش هوازی را فراموش نکنید: بسیاری از روش‌ها وجود دارند که می‌توانند در درازمدت آستانه تحمل ما را در موقعیت‌های خشم برانگیز بالا ببرند.

 این روش‌ها به ما کمک خواهند کرد که در این موقعیت‌ها کنترل خشم خود را به دست بگیریم و اجازه ندهیم که خشم مان کنترل ما را بر عهده بگیرد. ورزش‌هایی همچون شنا، دوچرخه سواری، کوه، راه رفتن سریع جزو ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
دوربین مخفی (پخش صدای تصادف برای پیاده روها)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیکاسوی پیاده روها



یک هنرمند انگلیسی - بلژیکی با کشیدن نقاشی های سه بعدی در کف پیاده روها به شهرت جهانی رسیده است.

 

خبر

 

یک هنرمند انگلیسی - بلژیکی با کشیدن نقاشی های سه بعدی در کف پیاده روها به شهرت جهانی رسیده است.

 

«ژولین بیور» که پیکاسوی پیاده روها لقب گرفته یک هنرمند خوش ذوق است.

 

این هنرمند انگلیسی - بلژیکی است ساعتها وقت می گذارد تا با گچ های رنگی روی پیاده روها نقاشی های شگفت انگیز بکشد.

 

«ژولین» از ابتدای دهه ۹۰ میلادی این فعالیت هنری منحصر به فرد را آغاز کرده و نقاشی های سه بعدی اش به جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

 

وی می گوید «هنر من متعلق به تمامی مردم است و لازم نیست برای دیدن آن به نمایشگا ه های نقاشی بروید.»

 

«ژولین» ادامه می دهد : وقتی می بینم این همه از کارم استقبال می شود و نقاشی های سه بعدی من در آرامش روان مردم تاثیر می گذارد خستگی را حس نمی کنم.