اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزی برای مستی ارزها



 بازار ارز و سکه,دلار

روزی برای مستی ارزها

نوسان در بازار چرخشی شد

در دومین روز کاری این هفته بازار ارز و سکه تلاطم شدیدی را تجربه کرد و قیمت دلار در یک رفت و برگشت موج تازه‌ای از خرید را پس از روزها دوباره در بازار رقم زد.

قیمت دلار که تا محدوده 2900 تومان درکف بازار افت کرده بود تا غروب دیروز بر تابلوها به مرز 3200 تومان بازگشت.

روز یکشنبه در بازار ارز تنها بهای دلار و یورو به طور مشخص بر تابلوها درج می‌شد که البته با نوسان‌های زیاد همراه بود. روز شنبه در حالی بهای دلار در سطح 3190 تومان بسته شده بود که در روز یکشنبه بهای آن با نرخ 3050 تومان باز شد.

در ادامه بازار افزایش شدید عرضه موجب افت سریع قیمت تا ساعت 13 شد، در این ساعت قیمت دلار بر تابلوها تا 2950 تومان هم افت کرد. در واقع قیمت دلار در تابلو‌ها ازاین میزان کمتر نشد، اما در کف بازار در بین دلالان دلار حتی زیر 2900 تومان هم معامله می‌شد. از این ساعات به بعد افزایش تقاضا دوباره متوجه بازار شد و قیمت‌ها دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

با افزایش دوباره قیمت‌ها و ورود تقاضای خرید، خاطره و انگیزه نوسان گیری از بازار ارز دوباره زنده شده است. این انگیزه در روزهای هفته گذشته با شروع کاهش قیمت‌ها به شدت افت کرده بود.

روز یکشنبه تداوم فروش ارز در بازار که به گفته برخی ریشه در اراده برخی شركت‌های اقماری برای فروش ارز و سکه در بازار تا قبل از مرداد ماه دارد، دلارهای خانگی را نیز به بازار آورده و ریزش قیمت‌ها را سبب شده است.  

نوسان شدید قیمت‌ها در بازار ارز روز یکشنبه موجب شد تا به غیر از دلار و یورو سایر ارزها به قیمت خاصی نرسد و عملا قیمت‌ها گم شدند.

در این شرایط تنها زمانی که فردی برای ارسال حواله یا خرید ارز خاصی به غیر از دلار و یورو مراجعه می‌کرد، براساس نرخ لحظه‌ای دلار و نسبت برابری آن قیمت ارز مورد تقاضا مشخص می‌شد که البته به دلیل نبود یک نرخ سراسری، تفاوت زیادی نیز می‌توانست داشته باشد. براین اساس، قیمت‌های تدوین شده در جدول قیمت‌های بازار آزاد بر اساس قیمت دلار بسته شده 3195 تومان غروب یکشنبه اعمال شده است و در بازار قیمت مشخصی برای آنها وجود نداشت. در بازار داخلی ارز البته برخی ارزها زیر برابری جهانی و برخی بالاتر تعیین می‌شوند. میزان عرضه و تقاضا نیز در این بین نقش مهمی دارد.

 

در بازار طلا نیز اگرچه با افت بهای طلای خام ظاهرا جنب و جوشی مشاهده می‌شود، اما نوسان شدید قیمت‌ها خیلی‌ها را نیز از خرید منصرف می‌کند.

اینکه در یک روز تقریبا بین 5 تا 7 هزارتومان در قیمت هر گرم طلای 18 عیار خام نوسان پدید آید، البته که برای نوفروشان بازار طلا ثمری نخواهند داشت و این کهنه فروشان غیرقانونی هستند که سود می‌برند. این عده در کنار آب شده فروشان که زمانی تنها به سازنده‌ها طلا می‌فروختند، حالا پذیرای مردم عادی نیز شده‌اند. کاری غیرقانونی که البته فاکتور شفافی نیز دست مردم نمی‌دهند.

به هر روی بر اساس پیش‌بینی‌های موجود امکان ریزش قیمت‌ها در روزهای آتی نیز وجود دارد و البته که برخی نیز درصدد تبلیغ ازاین اتفاق بر خواهند آمد. درسوی دیگر بازار اما برخی از صاحبان صنایع و شركت‌های صادراتی در معرض تضعیف ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی قرار گرفته‌اند.

برخی از شركت‌های بورسی مانند پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از افت قیمت دلار در معرض آسیب هستند، البته از آنجا که برخی از این شركت‌ها با رغبت کامل دلارهای صادراتی خود را به راحتی در مرکز مبادلات نفروختند، خبرهایی رسیده که دولت این شركت‌ها را وادار به خرید خوراک با دلار کرده است.

برخی گمان می‌کنند که ریزش دلار در بازار داخلی به دلیل فروش این دلارها در بازار باشد. در عین حال برخی شركت‌های مالی موجود در بازار پول نیز که دلار و سکه پس‌انداز کرده‌اند در این روزها وادار به فروش ارزهای خود در بازار شده‌اند. شنیده شده در روزهای آینده امکان عرضه زیاد سکه توسط برخی از این شركت‌ها در بازار وجود دارد.  

 

برنامه برای تحویل دولت با دلار ۲۴۰۰ تومانی

در این راستا مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با تحلیل وضعیت موجود بازار طلا و سکه پیش‌بینی کرد این روند نزولی تا ۲ ماه آینده ادامه داشته باشد و گفت: دولت دهم قصد دارد دولت را با دلار ۲۴۰۰ تومانی به آقای روحانی تحویل دهد.

علی فخر موحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت فعلی نوسانات طلا و ارز در بازار آزاد، اظهار كرد: به‌طور حتم نمی‌توان انکار کرد که روند دوماهه آینده که در آن هستیم به‌صورت نزولی است و کاملا احساسی و غیرقابل پیش‌بینی حتی برای کارشناسان است و با هیچ معیاری جور درنمی‌آید.

وی با بیان اینکه بخشی از نوسانات بازار طلا به بازار داخل و بخش دیگر به بازار بین‌الملل مربوط است، افزود: بخشی که به بازار داخل مربوط می‌شود، جو روانی است که از گذشته در جامعه بوده، آنهایی که برای خرید هجوم می‌آوردند و قیمت‌ها را بالا می‌بردند و دقت نداشتند که قیمت‌های داخل بالای قیمت بین‌المللی قرار دارد، باید انتظار ضرر را داشته باشند.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه قیمت طلا در بازار داخلی بی‌دلیل بالا رفته بود، تصریح کرد: یکی از دلایل و نکات اصلی بالا رفتن قیمت‌ها، ورود عوامل و شركت‌های اقماری، موسسات و بانک‌های خصوصی، شركت‌های بیمه و پول‌های سرگردان داخلی و پول‌های هدفمند خارجی به بازارهای سوداگری مثل طلا، ارز و سکه است.

به‌اعتقاد این مقام مسوول در صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر، دولت دهم این یک ماه آخر تلاش خودش را به کار می‌بندد که قیمت ارز در بازار غیررسمی را به قیمت ارز در بودجه مصوب برساند. نهایتا قیمت ارز در بازار غیررسمی باید 5 تا 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب حدود 2500 تا 2600 تومان قرار گیرد.

وی به دولت یازدهم نیز توصیه کرد که حتما سیاست‌گذاری دولت یازدهم کوتاه‌مدت نباشد و موسسات، شركت‌ها و مردم را عادت دهند که به‌جای واسطه‌گری به‌سمت تولید حرکت کنند. در عین حال، بیشتر اقتصاد کشور ما در اختیار بخش دولتی است.

از شعارهایی که طی چند سال گذشته داده شده و بیشتر به‌جای خصوصی‌سازی به خودمانی‌سازی پرداختند، پرهیز نمایند و به‌واقع اصل 44 و برنامه بیست ساله‌ای که افق چشم‌انداز ایران 1404 را ترسیم کرده و قانون شده، به اجرا برسانند.

 

قیمت‌های داخلی

دیروز بهای یورو در برخی ساعات بازار بین 4150 تومان تا 4250 تومان در نوسان بود. در بازار سکه و طلابهای هر قطعه سکه در ساعاتی از بازار تا 1 میلیون و 50 هزار تومان در کف بازار هم رسیده بود.

بر تابلوها این قیمت تا 1 میلیون و 100هزار تومان هم رسید و دوباره تقریبا 20 هزار تومان بالاتر بسته شد. نیم سکه نیز به 550 هزار تومان هم رسیده بود که دوباره تا 575 هزار تومان هم افزایش یافت و به 570 هزار تومان تعدیل شد. ربع سکه که به 358 هزار تومان هم افت کرده بود دوباره تا 365 هزار تومان افزایش یافت.

در بازار طلاپس از مدت‌ها بهای هر گرم طلای 18 عیار خام تا 95 هزار تومان هم افت کرد و دوباره تا 102 هزار تومان بالارفت.

اتفاق مهم دیگری در بازار ارز در این روزها در حال وقوع است. بهای دلار در بازار داخلی سرعت به مراتب بیشتری نسبت به سرعت افت دلار در خارج از ایران دارد. این اتفاق ازآنجا مسبوق به سابقه هست که اصطلاحی به نام بیرون بر را در این بازار پدید آورده است. بیرون بردن دلار از مرزهای غربی به صورت فیزیکی نیز در این ایام شنیده می‌شود. هر دلار در روز یکشنبه تقریبا 150 تومان ارزان‌تر از امارات بود.

 

طلای جهانی

طلا دیروز در بازارهای جهانی تقریبا با 20 دلار کاهش تا 1277 دلار هم افت کرد بود که تا 1285 دلار تا ساعت 19 تعدیل شد. کنار گذاشته شدن برنامه محرک‌های اقتصادی در آمریکا تا پایان سال 2013 تغییرات مهمی را در استراتژی شركت‌های بزرگ پدید آورده است. بازار طلا در آستانه افت بیشتر قیمت‌ها نیز هست.

 

21 هزار و 464 فقره ثبت سفارش از اول سال

مرکز مبادلات ارزی کشور از روز شنبه بیست‌وپنجم خردادماه تا روز پنج‌شنبه سی‌ام خردادماه تعداد 1219 فقره ثبت سفارش را جهت تخصیص ارز به ثبت رساند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با محاسبه عملکرد هفته‌های پیشین، تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز کاری سی ام خردادماه در این مرکز به رقم 21 هزار و 464 فقره رسید./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حاج حسین سیب سرخی : تو دلم مستی مستی چه ها به پا شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعای توسعه رزق و روزی و ادای قرض



حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : قسم به آن خدایی را که من را مبعوث فرموده هرکسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود ( ان شاء الله )


یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَ الاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم  اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی  رَزقاً

 

حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه  « یا اَرحَمَ الرّاحِمِین »

 

ای خدا ای پروردگار ای زنده ای پاینده ای دارای شکوه و بزرگواری از تو میخواهم به نام تو که بسیار بزرگ و بزرگترین است اینکه روزی کنی مرا ، رزقی حلال و پاک ، برحمت گسترده ات ای مهربان ترین مهربانان.

 

دعا

 

 

درمان فقر و دعای رزق و روزی

 

بسمه تعالی

 

درمان فقر:

 

هر کس سوره ی قارعه را بنویسد وبا خود همراه داشته باشد اگر معیشت وزندگی بر او تنگ وسخت باشد زندگی بر او اسان خواهد شد

 


دعای رزق و روزی:

 

هر کس سوره ی صافات را در هر روز جمعه بخواند خداوند در دنیا به او رزق وروزی زیاد ومخصوصی خواهد رسانید که نه شیطان ونه هیچ ظالمی در او تصرف نتوانند کرد.

 


خواص دنیوی سوره ذاریات

 

 

بسمه تعالی

 

سوره ذاریات

 

1- هر كس این سوره را تلاوت كند لااقل یكبار درهر روز بخواند، ثروت حلال برای او به هم رسد بطوری كه متحیر گردد.

 

2- از امام صادق (ع): هر كس این سوره را روز یا شبش بخواند خدا معیشت او را اصلاح فرماید واورا رزق وسیعی عنایت نماید.

 

3- مرحوم سید محمد خامنه ای تبریزی: كه قرائت سوره ذاریات در هر روز موجب ثروت فراوان می گردد همینطور كه قرائت این سوره بهمراه سوره های طلاق مزمل والم نشرح در هر روز برای توسعه امر معاش مجرب است بطوری كه من حیث لا یحتسب میرسد و موجب حیرت عقول می گردد.ودر اهمیت این ختم فرموده كه اگر در روز این ختم از شما فوت شد آنرا در شب بجای آرید.



اثر خواندن مخصوص سوره مباركه ذاریات

 

بسمه تعالی

 

شیخ صدوق از حضرت امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرموده : هر كس سوره مباركه ذاریات را روز یا شبش بخئاند خدا معیشت اورا اصلاح فرمایدواورا رزق وسیعی عنایت نماید

 

 

مرحوم سید محمد خامنه ای تبریزی فرموده است كه قرائت سوره مباركه ذاریات در هر روز موجب ثروت فراوان می گردد همین طور كهكه قرائت این سوره همراه طلاق ،مزمل ،والم نشرح در هر روز برای توسعه امر معاش مجرب است بطوری كه من حیث لا یحتسب می رسد وموجب حیرت عقول می گردد . ودر اهمیت این ختم فرموده كه اگر در روز این ختم از شما فوت شد آن را در شب بجای آرید .

 

 

دعا

 

 

ادا قرض و دین

 

بسمه تعالی

 

دستوری از پیامبر بزرگوار اسلام صل الله علیه و اله و سلم اگر قرضی دارید و از پرداخت آن عاجز شدید این دعا را ورد خود قرار دهید بویژه بعد از هر نماز صد مرتبه بگوئید انشا الله موفق به ادای قرض خواهید شد

 

اَللّـهـُـمَّ اَغـنِـنـی بـِـحـَلا لـِکَ عَنْ  حـَرامـِکْ وَ بـِـفـَضـْـلـِکَ عَــمـَّـنْ سـِـواکْ

 

علاوه بر اینکه بعد از هر نماز میخوانید همواره بخوانید.

 

 

 

گشایش روزی و ادا قرض


بسمه تعالی

 

از حضرت امام صادق(علیه السلام) منقولست هرکس سوره کهف را بنویسد و در شیشه سر تنگ نهد و آنرا در منزل خود نگه دارد از درویشی و وام خلاص شود و او و اهل و عیالش محتاج نشوند و هیچ کس نتواند به او بدی برساند.

 

 

((ابوبصیر)) نقل مى كند: به حضرت صادق (علیه السلام) از حاجت خودم شكایت كردم و از آن حضرت خواستم كه به من دعایى جهت رزق بیآموزد.

 

 

((حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: در نماز شب ، وقت سجده (در روایت دیگر: در سجدهآخرِ ركعت هشتم نافله شب ) این دعا را بخوان :


یا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ یا خَیْرَ مَسْئُولٍ وَ  یا اَوْسَعَ مَنْ اَعْطى وَ یا خَیْرَ  مُرْتَجىً اُرْزُقْنى وَ اَوْسِعْ  عَلَىَّ  مِنْ

 

رِزْقِكَ وَ سَبِّبْ لى رِزْقاً مِنْ قَبْلِكَ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.

 

حضرت این دعا را به من تعلیم فرمود، از وقتى كه من آن را خواندم ، دیگر محتاج نشدم .

 

شفاخانه قرآن

 

 

گشایش روزی و ادا قرض

 

 

بسمه تعالی

 

((حسین بن خالد)) مى گوید:

در بغداد هفصد هزار در هم مقروض شدم ، طلب كارها مرا امان نمى دادند و هر دفعه دنبالم مى فرستادند.

 

خلاصه از دست آنها پنهان شدم كه مرا نبینند و به همین خاطرهم نمى توانستم خدمت ((حضرت امیرعلیه السلام برسم ، در عین حال نامه اى براى حضرت نوشتم و در آن نامه ، احوالاتم را بیان كردم .

 

حضرت در جواب نوشته بودند كه :

 

بعد از هر نماز سه مرتبه این دعا را بخوان :


اَللّهُمَّ  اِنّى  اَسْئَلُكَ  یا لا اِلهَ  اِلاّ اَنْتَ بَحَقِّ لا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْ  تَرْحَمَنى بِلا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ  اَللّهُمَّ  اِنّى


اَسْئَلُكَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ بِحَقِّ  لا اِلهَ  اِلاّ اَنْتَ اَنْ  تَرضِىَ  عَنّى بِلا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَللّهُمَّ اِنّى اسْئَلُكَ یا لا

 

اِلهَ اِلاّاَنْتَ بِحَقِّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْ تَغْفِرَلى بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ.

 

 

از وقتى كه آن را خواندم و بر آن دعا مداومت نمودم ، واللّه به چهار ماه نكشید كه تمام قرضهایم ادا شد و صد هزار در هم ، هم اضافه آمد.

 


ادا قرض و رفع ستم

 

بسمه تعالی

 

مردى خدمت به خدمت  حضرت صادق آل محمد (صلی الله علیه و آله  ) شرفیاب شد و از قرض و ستم سلطان به آن حضرت شكایت كرد و گفت :

 

اِى آقاى من ، اطرافم را قرض احاطه كرده و سلطانى هم هست كه به من ظلم مى كند، اگر دعایى دارید به من بیآموزید تا به وسیله آن دعا، غنیمتى ، گنجى ، زیرخاكى ، چیزى پیدا كنم و قرضهایم را اداء كنم و ستم سلطان را هم با آن باز دارم ؟!

 

حضرت فرمود:

 

وقتى كه شب شد، دو ركعت نماز بخوان ، كه در ركعت اول آن :

بعد از حمد ((آیة الكرسى )) باشد.

و در ركعت دوم : بعد از حمد، آخر سوره حشر را بخوان لَوْ اَنْزَلْنا هذَا الْقُرآنَ عَلى جَبَلٍ...)را تا آخر سوره بجا آور.

 

 

چند ختم از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی

 

 

از برای توسعه رزق در امر معاش و غنی و توانگری در سحرگاه یعنی در نزدیکی صبح دو رکعت نماز بجای آورد.

 

در رکعت اول بعد از حمد 17 مرتبه سوره کافرون

 

و در رکعت دوم بعد از حمد 17 مرتبه سوره توحید

 

و در رکوع هر یک از این دو رکعت 17 مرتبه ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده

 

و در هر یک از سجدتین دو رکعت 17 مرتبه سبحان ربی الاعلی و بحمده بگوید

 

و بعد از فراغ از نماز 17 مرتبه آیت الکرسی بخواند که مجرب است

 

و گفته اند این عمل از گنج های مخفی پروردگار است که بدست نااهل نباید داد

 

و خواندن سوره طه نزد طلوع فجر کمترین اثر او این است که روزی تازه به خواننده میرسد و نرمی دلها برای او حاصل می شود ( صفحه 137)چ